דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

האלוף (מיל.) יאיר גולן בכנס התנועה הקיבוצית: "למדינת ישראל אין ברירה אלא להיערך לאיום האירני"

סגן הרמטכ"ל עד לאחרונה הדגיש: "אנחנו לא יכולים להגיד לעצמנו, אין לנו יכולת ישירה מול האיראנים בהקשר ליכולות שהאירנים בונים נגדנו והם בונים יכולות נגדנו כל הזמן"
האלוף (מיל.) יאיר גולן בכנס התנועה הקיבוצית: "למדינת ישראל אין ברירה אלא להיערך לאיום האירני, כולל התמודדות ישירה ולא רק באמצעות שלוחים"
צילום: דנה בר-און

סגן הרמטכ"ל עד לאחרונה, אלוף (מיל.) יאיר גולן, דיבר היום בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית ואמר בין היתר: 
"באינטרס הישראלי אנו מזהים כמה זירות קרובות ורחוקות. האיראנים ששואפים להגמוניה איראנית עם רקע אימפריאליסטי, מורשת תרבותית והון אנושי, שלכאורה אין בהם דאגה לישראל לולא האינטרס האיראני לאחד סביבו את העולם הערבי באמצעות ההתנגדות לישראל. היערכות נכונה בהתאם לכך תהיה החלטה להכין את צה"ל לפעולה של מעל ל1000 ק"מ מישראל וזו הכנה יקרה וצריכה להיות גם חכמה. 
האינטרס האיראני – להגיע להגמוניה אזורית, האינטרס שלנו – למנוע זאת. 

אנחנו לא יודעים לפעול נגד כל דרכי ההשפעה האיראנית במרחב, אנחנו לא יודעים לעשות את זה לבד, אבל כפי שאתם מתרשמים מהתקשורת ובכלל – גם פה לא אלמן ישראל. יש הרבה מה לעשות בתחומים של יצירת חזית בינ"ל יציבה בתחום של לחצים כלכליים, גדיעת הרצון האיראני לפתח יכולת מבצעיות כנגדנו.
כמובן שיש להתכונן ליום פקודה, וזה אומר – צה"ל שיודע להתמודד גם עם איומים מאד מאד רחוקים מכאן, ולבנות צה"ל שמתאים לכך זה לא צה"ל זול. צר לי לומר. מי שמצפה שזה יהיה איזה צבא קטן וחכם שיודע לעשות את זה, זה בסדר, הוא יכול להיות קטן וחכם, אבל מי שרוצה לפעול למעלה מאלף קילומטר מזרחה, צריך אמצעים שעולים לא מעט כסף ויכולות שעלותן יחסית כבדה.

למדינת ישראל אין ברירה, אלא להערך לאיום הזה, כולל להתמודדות ישירה, לא רק להתמודדות באמצעות שלוחים. אם כל אחד מכם ישים את עצמו במקומם של מקבלי ההחלטות, ברמה הלאומית הבכירה ביותר אני חושב שהייתם מגיעים למסקנה דומה. אנחנו לא יכולים להגיד לעצמנו – אין לנו יכולת ישירה מול האיראנים בהקשרים של אותן יכולות שהאיראנים בונים כנגדנו, והם בונים יכולות כנגדנו כל הזמן.
בהקשר הפלסטיני, בין שתי הקצוות, האחת שמדברת על סיפוח אוכלוסייה פלשתינית והשנייה על הקמת שתי מדינות לשני עמים ובלי להתייחס להיבטים הפוליטיים, המחלוקת בין שני קצוות אלה מפלגת את החברה הישראלית, מייצרת קושי עם יהדות העולם, וההשלכות באות לידי ביטוי במישור הזהותי, הכלכלי, החברתי וכמעט כל מישור אפשרי בחברה הישראלית. 
לשאלה מהקהל האם הוא סבור שבני גנץ יכול לשמש כראש ממשלה, אמר גולן כי הוא היה פקוד של גנץ מספר פעמים, כולל במטה הכללי, אך הוא מסרב לענות על השאלה, דבר שאיננו מעיד על כלום. "אני פרשן פוליטי בינוני מאד", אמר גולן. 

לשאלתו של אהרון ידלין השיב גולן כי – "אנו לא יכולים להעביר אחריות בטחונית מלאה לפלשתינים מהחשש לפיגועים. הסכם עם אבו מאזן אינו מחייב את חמאס ולכן זו סחרחורת לא מוצלחת ולתת לפלשתינים אחריות שהם אינם יכולים לעמוד בה לא הייתי ממליץ לעשות זאת, ולכן אמליץ שבשנים הקרובות נמשיך לשלוט שם בטחונית. אבל אם אתה שואל להערכתי האם ניתן לבצע צעדים משמעותיים שיש בכוחם לקדם הסדרה שנותנת תקווה לשני העמים על בסיס תשתית זו – התשובה היא  שכן. אני מאמין שממשלת שרון כיוונה לשם והשבץ של שרון גדע מאמצים אלה. אבל בהחלט אפשר לעשות היום צעדים שישרתו טוב יותר את העתיד הרחוק".

הוספת תגובה חדשה