דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"האקלים החברתי-פוליטי מאיים על משטר התכנון החקלאי ואנו צפויים לזעזועים משמעותיים בשנים הבאות"

כך אומר ראש אגף הכלכלה בתנועה, דגן לוין, בהתייחס למסקנות העולות מניתוח שנתון התנועה הקיבוצית לשנים 2017 – 2018 שיצא לאור השבוע. מזכ"ל התנועה: "כדאי לזכור כי בשנים הנסקרות כיהנה בישראל ממשלה לא ידידותית כלפינו כשלצדה פעלה, ברוב המשרדים, פקידות עוינת ממש. העובדה כי הצמיחה בכלכלה ובדמוגרפיה נמשכת אינה מובנת מאליה כלל וכלל."
שנתון התנועה הקיבוצית 2017/18

השנתון הופק ונכתב על ידי אגף הכלכלה של התנועה הקיבוצית, ונערך בידיה האמונות והמקצועיות של רו"ח אסנת כהן, מנהלת המחלקה הכלכלית בברית פיקוח, ובסיוע ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה, פעילי האגף, הרכזים, אילנה דרור, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל ואיגוד התעשייה הקיבוצית.

השנתון מורכב מחמישה פרקים:
ארבעת הפרקים הראשונים: הפעילות הכלכלית של הקיבוצים, התעשייה הקיבוצית, החקלאות הקיבוצית ונתונים דמוגרפים – משקפים את הפעילות הכלכלית במהלך שנת 2017, בהשוואה לשנים קודמות.
הפרק האחרון,  "אורחות חיים",  מצלם את תמונת המצב בסוף שנת 2018.

רו"ח דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית מסביר על השנתון: "ממעוף הציפור קל לראות כי לאחר המשבר הגדול בסוף המאה הקודמת, בעשור הראשון של המאה הנוכחית צמחה הכלכלה הקיבוצית בשיעורים ניכרים בכל הפרמטרים המשמעותיים, ואילו בעשור השני הצמיחה נמשכת אך במגמת התמתנות. אם נתבונן בפרמטרים העיקריים, נמצא כי היקף ההכנסות הכולל ורמת החיים הממוצעת המשיכו לצמוח בחוזקה, ואילו הרווח התפעולי צמח בשיעור נמוך במקצת מהצמיחה הממוצעת במשק הישראלי.
כיום הקיבוצים פחות דומים זה לזה כבעבר ועל כן נכון לבחון ולאפיין קבוצות שונות של קיבוצים. כך נמצא כי הקיבוצים החזקים כלכלית המשיכו לצמוח בשיעורים גבוהים, קיבוצי הביניים צמחו אך פחות ובקיבוצים שכלכלתם פחות חזקה מראים הנתונים על התייצבות.
שנת 2017 לא הייתה שנת צמיחה בתעשייה הקיבוצית, עם ירידה קלה בהיקף המכירות וקיטון משמעותי ברווחיות התפעולית. עם זאת, לאחר שלוש שנות עליה בפרמטרים אלו, ולאור הגידול הצפוי בהיקף המכירות בשנת 2018, נדמה שיש למקום לאופטימיות זהירה שהייתה זו ירידה לצורך עליה. הנתון המדאיג יותר הינו קיטון בשיעור המכירות, היצוא ומספר המועסקים ביחס לכלל התעשייה הישראלית, שצמחה באופן עקבי יותר בשנה זו. 
החקלאות הישראלית מדשדשת מזה קרוב לעשור הן בהכנסות והן ברווחיות, אך מהווה בסיס כלכלי איתן במרבית הקיבוצים. עם זאת, האקלים החברתי-פוליטי מאיים על משטר התכנון החקלאי ואנו צפויים לזעזועים משמעותיים בשנים הבאות, שישפיעו יותר על קיבוצים חלשים כלכלית, ועל כן יאתגרו את מערכות העזרה ההדדית בין הקיבוצים. 
הכלכלה הקיבוצית מחפשת את דרכה בתחומים נוספים כמו תשתיות, תיירות, אנרגיה וקנאביס. שני האחרונים הינם תחומי תוכן חדשים יחסית בהם לקיבוצים יתרונות תחרותיים שעלינו ללמוד לנצלם מחד, אך להישמר מפזיזות, חוסר מקצועיות והתלהבות יתר, מאידך.
ואחרון, אחרון חביב: המשך מגמת הצמיחה הדמוגרפית לצד שמירה על מרכיבי הערבות ההדדית שנבחנו בסקר, מחזקת את הביטחון העצמי של חברי הקיבוץ בעתידו ומרחיקה אותנו מטראומת המשבר הגדול. אם הייתי צריך לסכם את השנתון במספר אחד, הייתי מצביע על שמונת התינוקות שנולדו השנה במנרה."

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר הוסיף לגבי פרסום השנתון: "כדאי לזכור כי בשנים הנסקרות כיהנה בישראל ממשלה לא ידידותית כלפינו כשלצדה פעלה, ברוב המשרדים, פקידות עוינת ממש. העובדה כי הצמיחה בכלכלה ובדמוגרפיה נמשכת אינה מובנת מאליה כלל וכלל. גם בשנים הנסקרות, כמו באלו שלפניהן וזו שאחריה, נאלצנו להשקיע מאמצים רבים בכדי להדוף איומים לא מבוטלים. לצערי, לא תמיד עלה הדבר בידינו, אך התמונה המצרפית הטובה מוכיחה כי המאמץ משתלם."

ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה: "פרק אורחות החיים בשנתון נותן תמונה לגבי המרכיבים השונים של תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה" ברחבי התנועה הקיבוצית. תפיסה זו מבקשת לזהות את מרכיבי המפתח לקיומה של קהילה קיבוצית במיטבה, ולהדגישם: בית ודרך, ערבות הדדית וסולידריות, דמוקרטיה פעילה, ניהול עצמי ומנהיגות מקומית, קהילה רב דורית ומלוכדת, איכות חיים, חוסן כלכלי ושגשוג. הקיבוץ מראשיתו ועד היום הוא הבסיס ומקור ההשראה לתפיסה זו, הקיבוץ - כפי שחבריו חיים אותו היום, מתחדש או שיתופי, מותאם למאה ה-21, מתייחס לעברו ולתפקידו ההיסטורי וצופה פני עתיד. התנועה הקיבוצית (אגודה שיתופית מרכזית) חברה בברית הקואופרטיבים הבינלאומית (ICA), בה חברים למעלה ממיליארד אנשים ברחבי העולם - אנו חלק מתנועה עולמית. מטרתנו היא לחזק את כל המרכיבים הנ"ל ביחד, ולחוד, ונתוני השנתון בפרק זה מצביעים לשמחתנו על מגמה חיובית, וכתמיד יש עוד הרבה  מה לעשות.

לצפייה בשנתון 2017/18 לחצו כאן 

הוספת תגובה חדשה