דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הסתיים כנס החינוך ה-3 של אגף החינוך בתנועה

כנס החינוך ה-3

השבוע (ביום שלישי) נפתח כנס החינוך ה-3 של התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי. הכנס התקיים בקיבוץ נחשולים בנושא "עיצוב תמונת העתיד במערכות החינוך במרחב הכפרי". הכנס שהפך כבר למסורת במרוצת השנים, ביקש לייצר מחשבה מחודשת על סדר הפעולה- עבר- הווה- עתיד לסדר חדש של עבר-עתיד-הווה, וזאת מתוך המחשבה שבכדי להיות רלוונטיים בהווה צריך לדעת לצייר את העתיד. כנס חינוך

הכנס נפתח בברכות פתיחה של ראשת אגף החינוך בתנועה גבי אסם שהסבירה מדוע זהו נושא הכנס: "במקום שנגיד: עבר, הווה, עתיד אנחנו נדרשים, במציאות המשתנה של חיינו לחשוב ולהתנהג: עבר, עתיד, הווה. היפוך זה של סדר הזמנים אינו פשוט כאשר מדובר בחינוך! הרי ילד הוא הילד של היום לא הילד של אחר כך, והערכים צריכים להיות נכונים לכל הזמנים, היציבות המתבקשת להינתן על ידי מערכות החינוך אצלנו, כמו בכל מקום בעולם, וכן לגבולות ברורים צריכים להיות כאלו שאינם מתניידים בשינויים. ולכן, המחנך של היום ובוודאי מנהל מערכת חינוך נדרשים לתמרון מיוחד בין עוצמת השינויים ומהירותם המתגברת, ובין יסודות החינוך ומציאת עולם יציב, ערכי ואמין לחניכים ולהוריהם. בכך יעסוק כנס החינוך שלנו– בלמידה וההבנה של השינויים הגלובליים, ובתוכם עיסוק פרטני, מקצועי, עמיתי ואמיתי של תפקידנו ביומיום".

אחריה דיבר המשנה למזכ"ל התנועה גיל לין שבירך את באי הכנס ואמר: "רובכם מבלים את רוב זמנכם בקרב אנשי חינוך, ילדים בני נוער ומערכות חינוכיות מסוגים שונים, אז אולי קשה לכם להעריך, כמה שונה ומיוחדת הסביבה בה אתם פועלים. אני יודע שלעתים זה קשה, לעיתים מתסכל ויש לא מעט דברים שיכולים לעצבן, אבל בשביל מישהו כמוני שמבלה את רוב זמנו בסביבות אחרות - יש משהו כל כך מיוחד, מעורר תקווה ומעודד כאשר אתה נפגש עם אנשי חינוך, שראוי שגם אתם תהיו מודעים אליו. אתם משדרים חום, אהבה, הבנה ואופטימיות בלתי נלאית... כל אלה הן תכונות הכרחיות לכל מי שעוסק בחינוך, והמזל של כולנו שאתם אכן כאלה".כנס חינוך

בהמשך דיברו ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע שבתחומה מתקיים הכנס וישראל נדיבי, מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות. בסיום הברכות דיבר ראש אגף הצעירים בתנועה הקיבוצית, אסיף איזק שאמר בין היתר: "אנחנו לא נמצאים במקומות ההשפעה. מכנס לכנס מדברים בינינו לבין עצמנו כמה אנחנו מובילים, אבל במקומות המכריעים אנחנו לא נמצאים. לא במשרדי הממשלה, לא בבה"ד 1, לא בסיום קורס מג"דים ולא בשליחות בעולם. נרדמנו בשמירה לפני עשרים שנה. בואו נחשוב איפה טעינו על הרצף החינוכי שהנוער לא מגיע למקומות האלו".

בפתיחת ההרצאות נהנו באי ובאות הכנס מהרצאה של נירית כהן, לשעבר סמנכ"לית משאבי אנוש ב"אינטל ישראל" וחוקרת תחום העבודה היום, בנושא "עולם העבודה העתידי– מגמות והשלכות על החינוך".
לאחר מכן, המשיך הכנס לעבודה על "חינוך, ערך ודרך – ממשקי עבודה משותפים למערכות החינוך אל מול אגף החינוך בתנועה הקיבוצית". לשם כך התחלקו הבאים והבאות לקבוצות על פי מחלקות האגף – הגן הקיבוצי, שבילים ושנת שירות. במעגלים אלו דיברו על יכולת שיתוף הפעולה הרציפה והאחריות המשותפת של התנועה והקיבוצים.
לאחר הפסקת צהריים המשיך הכנס בהרצאה מרתקת בסגנון Ted -"אלימות? כן בבית ספרנו!"- מפי אריק מנדלבאום מנהל בי"ס משעולים בעתלית, שדיבר על החדשנות הנדרשת במאה ה-21 ואחריו בהרצאה מרתקת גם כן- "מי צריך ללמוד ממי?"- הרצאה בה דיבר הפסיכולוג יהודה לימן, המתמחה בבניית מעטפת טיפולית לילדים ומתבגרים. לימן דיבר על ההתמודדות של אתגרי ההורות, החינוך והטיפול בעידן הטכנולוגי.
אחריהם המשיכו בהרצאה נוספת בסגנון Ted מפי נעם גבע מעין שמר על החממה החינוכית בקיבוצו ולאחר מכן כנס החינוךהתחלקו המשתתפים שוב פעם לקבוצות למידה בהנחייתה של היועצת הארגונית אורלי ברק ובהובלתם של מדריכות "הגן הקיבוצי" ויועצי "שבילים", בנושא "ביחד יותר קל – שיח עמיתים על זהות מקצועית".

היום הראשון נחתם במופע אימפרוביזציה מצחיק במיוחד של ההרכב "מצב לתיאטרון- תיאטרון מצבים" בהובלת אבישי סנדנר (המעפיל), שנגע לליבם של כל יושבי הכנס, ותיאר את עולמם ועולמן של מנהלי ומנהלות חינוך בקיבוצים. 

היום השני נפתח בברכות מפי ח"כ איתן ברושי שדיבר על חשיבות מערכת החינוך הקיבוצית ועל המאמצים הרבים הנעשים לשמור עליה ייחודית ורלוונטית גם היום. הרצאת הפתיחה מפי ד"ר טל ישראלי עסקה ב"מגמות והשינויים במגזר הכפרי ובחברה הקיבוצית בהקשרים חברתיים המשפיעים על מערכות החינוך" והייתה רלוונטית ביותר להתמודדויות השונות בקיבוצים. 
בהמשך פגשו משתתפי הכנס את קומונת מתנדבי שנת השירות של ויצ"ו נהלל ואת מלווה הקומונה שלהם בפנימייה, רועי בירן. יחד הם סיפרו על הנעשה בכפר הנוער בנהלל, על עבודת הש"ש ועוד. אנשי החינוך הרבים שמחו מאד לפגוש את החבר'ה הצעירים חדורי העשייה ודיברו רבות על הרצון ההולך וגובר לשנת שירות בקרב הנערים בקיבוצים. 
לאחר מכן, התפזרו המשתתפים לסדנאות שונות שהתקיימו במקביל: עבודת הנוער כפרויקט חינוכי בקהילה, מיינדפולנס בשדה החינוכי, העברת מסרים, כלים לניהול זמן ושירות בצה"ל משמעותי ומעצים. 
כנס החינוךהרצאת הסיום של יעל אודם, כתבת החינוך של חדשות 2, נקראה "ילדי העולם החדש", ועסקה בשינויים הטכנולוגים המשפיעים על עולמם של הילדים והנערים ועל האופן שבו נערים אלו ינהלו את העולם בעתיד. אדם, הביאה מניסיונה הרב שנצבר במהלך עבודתה וממפגשיה עם בני הנוער והאירה נקודות רבות למחשבה.       

הכנס סוכם בהצלחה רבה, המשתתפים הביעו התלהבות רבה מהמפגשים הבלתי אמצעיים עם מנהלי החינוך מהקיבוצים השונים, מהעיסוק בתכנים המעסיקים אותם ביומיום. הכנס מהווה נקודת שיא לעיסוק בתכנים הרלוונטיים לאתגרים וההתמודדויות של מערכות החינוך בקיבוצים, אך ברור כי העבודה הרבה והאתגרים האמיתיים צפויים בשטח בקיבוצים עצמם, וגם בהם עומדים כל אנשי צוות אגף החינוך לשירותכם ולצידכם, להמשך עבודה פוריה ומוצלחת.       

נעה צור- ברוש מהגן הקיבוצי וממארגני הכנס מסכמת: "כארגון חינוכי תפקידנו לחבר את השטח למציאות עד כמה שניתן. היכולת שלנו בו זמנית לראות, לנתח ולתכלל את המגמות הנושקות למערכות החינוך שלנו מאפשרת לנו ליצר כנס חדשני, מעורר שאלות על עתיד החינוך שלנו. מה תפקידו/ה של מנהל/ת החינוך היום? איזו אחריות יש לנו על ילדינו והאם היא באה לידי ביטוי בקהילה? האם זה נכון שמערכת חינוך עוסקת בגילאים של לידה ועד גיל 18, כאשר כל המחקרים היום באופן חד משמעי מדברים על תהליכי התבגרות גם בגיל 25 ומעלה? כאשר קיימת כזו אי ודאות כלפי העתיד, המרקם החברתי בקיבוצים עבר ועודנו עובר שינויים ודור הילדים היום יגדל למציאות שאנו אפילו לא יכולים לדמיין, שאלות על הזהות החינוכית שאנו רוצים להוביל עולות חדשות לבקרים. בכנס החינוך עסקנו ביצירתיות, בהיכרות עם כלים חינוכיים חדשים ונחשפנו למושגים שחלקנו לא הכרנו קודם".

מוזמנים לקרוא את סיכום הכנס של ראשי מחלקות אגף חינוך 

 

הוספת תגובה חדשה