דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום הנכסה? 75 שנה לקיבוץ ניר-עם!

"צריכים קצת יותר מעפיפונים וקאסמים כדי לשבור אותנו"
75 לניר עם

בשבועות האחרונים שומעים על קיבוץ ניר-עם בהקשר לטרור העפיפונים אשר כילה שטחים עצומים בסמוך לקיבוץ. ביום שישי, בזמן שמעברה השני של הגדר יתכוננו ליום הנכסה, יחגגו בקיבוץ 75 שנים לעלייה לקרקע, עלייה שהיוותה את השער הלכה למעשה להקמת 11 הנקודות ומשם אל כל הנגב. 
דובר הקיבוץ והאחראי על החקלאות, עופר ליברמן: "נכון הדבר הוא שאנחנו עוברים תקופה לא פשוטה, יחד עם זה ועם כל הכבוד לחמאס, הם צריכים קצת יותר מעפיפונים וקאסמים כדי לשבור אותנו. אנחנו נחגוג בשמחה גדולה ביום שישי 75 שנה לעליית ניר עם אל הקרקע על אפם וחמתם של אנשי הטרור. אני אצטט קצין בכיר בצבא שאומר שאת החמאס הרבה יותר מעצבן לראות עוד בית בעוטף מאשר לראות עוד טנק בעוטף, ובזה אנחנו עסוקים – בצמיחת הקיבוץ ובצמיחת העוטף". 

ניר עם עלו לקרקע בעקבות המלצות ועדת פיל בשנות ה- 30, אז הבינו בתנועה הציונית שישראל לא תכלול את הנגב, לפיכך בוצע מאמץ לאומי לתקוע יתדות באזור זה. 
ראשוני העולים לקרקע היו חברי גרעין "ניר חיים", אשר חיו עד אז בקריית חיים ואמורים היו לעלות להתיישבות בגליל. השינוי הגיע בעקבות המלצה של נציג הסוכנות, אשר לקח ברכב את מנהיג הקבוצה לחולות בית חנון וסיפר לו שזה אחד המקומות הבודדים באזור בהם אפשר למצוא בארות של מים ולהקים יישוב. חברי הגרעין השתכנעו ובשנת 1943 עלתה ניר עם על הקרקע. מקור המים המדובר, הוא ששימש ראש הצינור הכפול שלאורכו נבנו יישובי וקיבוצי "11 הנקודות". 

מים כאמור היו, אך גם האויב הקרוב בעזה – ביום הקמת המדינה טס מטוס קל מצרי והשליך כרוזים, השמורים עד היום בארכיון הקיבוץ, בהם קרא להם להיכנע ולעזוב.
ליברמן מסכם: "ניר-עם סבלה כל השנים מחדירות פדאיון, הייתה השיאנית הלאומית בספיגת קסאמים, והיום שיאנית העוטף בשרפת השדות. יחד עם זאת, הקיבוץ צומח, אופטימי ומתפתח יפה. נראה לי שאפשר בהחלט לציין בתקופה זו את חג המשק המרגש של הקיבוץ".

הוספת תגובה חדשה