דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"לא באנו רק לדבר, באנו לבנות, לשנות - לעשות את ההבדל"

בשבוע שעבר, יצא לדרך "בית הספר למנכ"ליות העתיד", אשר הוקם עבור נשים שאפתניות המעוניינות להתפתח לתפקידי ניהול בכיר בעולם העסקי, במטרה להעלות את מספר הנשים הלוקחות חלק בניהול כלכלי ועסקי בכיר בקיבוצים ובתעשייה הקיבוצית. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה ביוזמת התנועה ואיגוד התעשייה הקיבוצית, אליה התקבלו 25 נשים מתחומים שונים - כולן בדרג ניהולי בכיר. מנכ"לית התנועה הקיבוצית: "אני בטוחה שקידום הניהול הנשי בקיבוצים ובתעשייה יוביל אותנו לחברה טובה יותר ואף לתוצאות טובות ומאוזנות יותר"
משתתפות בית הספר למנכ"ליות ביחד עם הדס דניאלי-ילין, מרים דרוק, חנה רדו והילית בן צבי
משתתפות בית הספר למנכ"ליות העתיד ביחד עם היוזמות והשותפות לתוכנית

"המספרים מדברים", מספרת הילית בן צבי, "עם כניסתי לתפקיד מנהלת היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, בדקתי את מספרם של הגברים אל מול מספר הנשים מקרב בעלי תפקידים בצמתים של קבלת החלטות, וקשה להגיד שהופתעתי כאשר גיליתי כי רוב ממלאי התפקידים הללו הם גברים.
כך, למשל, בשנת 2016 אחוז הנשים שכיהנו בתפקיד מנהל/ת קהילה בקיבוצים, היה 35% בלבד. לאחר מספר שנים של עידוד נשים להשתתף בהנהלות, עלה מספר מנהלות הקהילה, וכיום הוא נושק ל50%. אתגר קשה יותר הסתמן כשבחנו את מספר הנשים המכהנות כמנהלות עסקים בקיבוצים. כאן, תמונת הפתיחה היתה עגומה במיוחד, כאשר נכון לשנת 2016 אחוז הנשים במשרות אלו עמד על 7% בלבד!".

אחת הפלטפורמות דרכן הוחלט להתחיל להשפיע, ושהיה נדמה שבה ניתן לייצר שינוי ולהתקדם ביחד, הייתה כנס ההנהגות השנתי. בכל כנס היה מושב בנושא מגדר, כאשר בכנס האחרון הוחלט להעלות שלב ולהביא דוברת בתחום זה למליאה הגדולה עצמה. חנה רדו, פעילה חברתית ואשת עסקים, אשר הקימה את ארגון "סופרסונס" הפועל להנכיח נשים בצמתי השפעה כחלקן באוכלוסיה, ומשמשת בתור נשיאת הארגון נבחרה להיות הדוברת. רדו הראתה נתונים והביאה דוגמאות המתארות חוסר שוויון מגדרי באיוש עמדות מפתח.
"לאחר שסיימה לדבר, החלטנו - הדס ילין מנכ"לית התנועה הקיבוצית, מרים דרוק, מנכ"לית איגוד התעשייה, לאה קוטלר, מנהלת פיתוח ההון האנושי באיגוד התעשייה הקיבוצית ביחד עם חנה רדו, ירדן אברבנאל, מנכ"לית סופרסונס, ואנוכי - שעוד השנה נקים שותפות שתקדם נשים למנכ"לות עסקית", אומרת הילית. 

מפגש הפתיחה בבית הספר למנכ"ליות העתיד
מפגש הפתיחה בבית הספר למנכ"ליות העתיד

וכך, ביום שלישי 29/10, יצא לדרך "בית הספר למנכ"ליות העתיד", לאחר ישיבות ממושכות לצורך תכנונו וקביעת יעדיו ומטרותיו. זוהי תוכנית ראשונה ופורצת דרך בתנועה ובתעשייה הקיבוצית, המאפשרת להתעדכן בכלים חדשניים ומובלת על ידי מרצות מומחיות בתחומן ומנוסות בעבודה עם הנהלות בכירות. התכנית נפרסת על פני שמונה מפגשים שבועיים שיתקיימו במתחם "ירוק" במדרשת רופין, וכוללת  סדנאות, הרצאות ונטוורקינג בנושאים רבים ומגוונים כגון – עיצוב קריירה, רישות ארגוני, תהליכי קבלת החלטות, בנית מוניטין אישי בארגון ומחוצה לו, עמידה מול קהל ועוד. בנוסף, תתקיים למידה מהשטח במפגשים עם מנכ"ליות ובעיסוק בדילמות איתן מתמודדות המשתתפות בתפקידן הניהולי. בוגרות התכנית יזכו בארגז כלים מעשיר ועדכני אשר יעצים את יכולתן לטפס בסולם הניהולי והמקצועי ולהתקדם לניהול בכיר בעולם העסקי.

25 נשים מתחומים שונים, כולן בדרג ניהולי בכיר הרוצות להמשיך להתקדם בקריירה המקצועית שלהן, התקבלו לתכנית. את המשתתפות בירכה לרגל תחילת התוכנית ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר שבשטחה נמצאת מדרשת רופין: "אני רואה חשיבות גדולה בכך שנשים יכהנו כמנהלות בכל התחומים. תרומתן לארגון היא משמעותית, והוכח שמביאה להצלחת הארגון. נשים שמגיעות לעמדות ניהול והשפעה אינן צריכות לוותר על התכונות או הדרך שלהן ולאמץ דפוסי התנהגות גבריים, אלא להיפך - היכולת לעבוד בשיתופי פעולה, היכולת לראות את הדברים בראייה רחבה ולהוביל ללא אגו - כל אלו מקדמים את הארגון. קדמו נשים לצדכם ותצליחו!".

"המפגש הראשון היה שער לעולם שפחות עסקתי בו בחיי המקצועיים", אומרת חגית אמיר, אחת המשתתפות בקורס. אני בטוחה שהקורס יחבר אותי למקום שלי כאישה בארגון, בקהילה, במעגלים שבחיי, להכרה בבסיסי החוזקות שלי ולמנועי הצמיחה הפנימיים והחיצוניים שלי. תוכנית בית ספר למנכ"ליות מאפשרת לי צמיחה, והליווי של הנשים העובדות במטה התנועה הקיבוצית  ואיגוד התעשייה מעצימות את החוויה והופכות אותה לתכליתית – לא באנו רק לדבר, באנו לבנות, לשנות ,לעשות את ההבדל". חגית כבר מצפה למפגשים הבאים: "השיח הפתוח, הקשוב והמאפשר, הקבוצה המגוונת של נשים מרתקות מעולמות עשייה שונים, אך עם המון במשותף, יוצרים עבורי את הסקרנות והציפייה להמשך."

מרים דרוק (מימין), מנכ"לית התעשיה הקיבוצית, והדס דניאלי-ילין (משמאל), מנכ"לית התנועה. 
​​מרים דרוק (מימין), מנכ"לית התעשיה הקיבוצית,
והדס דניאלי-ילין (משמאל), מנכ"לית התנועה

"בסביבה שחרטה על דגלה את ערך השיוויון בין המינים, יש חשיבות רבה ליצירת איזון מגדרי גם בניהול העסקי והכלכלי", אמרה הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית. "זהו אתגר גדול אך גם הזדמנות לשינוי ולהתווית דרך. אני בטוחה שקידום הניהול הנשי בקיבוצים ובתעשייה יוביל אותנו לחברה טובה יותר ואף לתוצאות טובות ומאוזנות יותר. שימוש בכלי ניהול "נשיים" - יצירת שיתופי פעולה, הקשבה, הכלה, פתיחות, וקידום ערכי התרומה לסביבה ולחברה הוכחו כמתכון מוצלח לניהול עסקי, ואין לי ספק שהחברה הקיבוצית תועשר במרכיבים אלה תחת ניהולן המסור. דבר זה הוכח גם מחקרית - ארגונים שיש בהם שיוויון מגדרי בהנהלה, מגיעים לביצועים גבוהים בלמעלה מ-20% מאשר ארגונים ללא שיוויון מגדרי בהנהלה או בדירקטוריון. 
אני מאמינה שבאמצעות רשת הקשרים שנתווה בקורס זה ובעזרת הכלים שיוצגו בקורס, נוכל לסייע להן להתמודד עם האתגרים הכרוכים בהתמודדות ובביצוע תפקידים בכירים."

מרים דרוק, מנכ"לית איגוד התעשייה הקיבוצית, אמרה ש"מטרת בית הספר היא להעניק לנשים המעוניינות להתקדם בשלבי הניהול כלים מעשיים כיצד לעשות זאת כולל תכנון הקריירה, מיתוג אישי ומוניטין, הופעה ברשתות החברתיות ובעיקר בלינקדאין, משא ומתן וקבלת החלטות, דיבור מול קהל ועוד. המטרה שלנו כפולה הן להעצים את הנשים והן לתת מענה לטענה הנשמעת לעיתים ש"אין נשים שמתאימות לתפקיד. איגוד התעשייה הקיבוצית רואה לנכון לקדם את השיוויון המגדרי בתעשייה, ובית ספר למנכ"ליות יסייע לנשים בתפקידי ניהול בכירים לעשות עוד צעד קדימה לתפקידי מנכ"לות בתעשייה ובהנהלות הכלכליות בקיבוצים." 

"הצורך בתוכנית כזו הוא כאן ועכשיו", אומרת לאה קוטלר, מנהלת פיתוח ההון האנושי באיגוד התעשייה הקיבוצית. "תוכנית בית הספר למנכ"ליות העתיד, התקבלה בהתלהבות רבה בשטח, ומייד עם פרסום התוכנית היו עשרות מתעניינות, מה שהוכיח לנו שאנחנו בכיוון הנכון. אין ספק שזו רק פעילות אחת מתוך רצף פעילויות שיש לקיים על מנת להעלות את אחוז הנשים בעמדות ניהול בכירות. אני גאה להיות שותפה לתוכנית כזאת ומבחינתנו זוהי רק ההתחלה."

הילית בן צבי (מימין) ביחד עם ראשת המועצה האזורית עמק חפר, ד"ר גלית שאול
הילית בן צבי (מימין) ביחד עם ראשת המועצה האזורית עמק חפר,
ד"ר גלית שאול

לדברי חנה רדו, מייסדת ויו"ר ארגון סופרסונס השותף בהקמת בית הספר, "לפרויקט קדמו מאות פגישות עם נשים מקצועניות ומובילות בתחומן, זיהוי החסמים והמעצורים, בניית תוכנית שתסייע לנשים להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהן. אני מאמינה שנשים מנכ"ליות יביאו תוצאות מעולות לכל חברה ולכל מפעל, וכולנו, נשים וגברים, חייבים לדאוג לזה שנשים יהוו 50% ממשרות הניהול."

ומוסיפה רונית הראל, משתתפת נוספת בתוכנית: "מרגע ששמעתי על פתיחת הקורס הנ"ל היה לי ברור שמקומי שם. אין לי ספק שמפגש שכזה בין נשים מנהלות ומנהיגות בתחומן יכול וראוי שיצור חיבורים, שיובילו לקידום ושילוב יותר ויותר נשים בעמדות מפתח, בכל סוגי הארגונים. אני מודה על הזכות לקחת חלק בקורס החשוב הזה".

ולסיום אומרת הילית בן צבי כי "לא מספיק לגייס נשים לתפקידים שונים ולצפות מהן שיתקדמו, צריך ליצור תשתית וסביבה שיאפשרו זאת, וזו משימה המוטלת על כתפינו - גברים ונשים כאחד. העתיד הערכי, הכלכלי והחברתי של הקיבוץ הוא של כולנו, ועל כולנו לקחת חלק בעיצובו ובשיפורו."

תגובות

בית הספר למנכליות העתיד
חנה רדו
כי ביחד נגיע רחוק

הוספת תגובה חדשה