דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ממשיכים בשבילים – מחזור ב' של תכנית הבוגרים יצא לדרך

השבוע נפתח מחזור ב' של תכנית הבוגרים "שבילים - לציונות וצדק חברתי" מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית וקרן ברל כצנלסון. מזכ"ל התנועה בירך את המשתתפים: "מי שצריך לקחת את האלונקה ולסחוב אותה קדימה זה אתם, ואנו מאמינים בכם, למרות שהדרך לא תהיה פשוטה"
משתתפי ושמתתפות התכנית במפגש הראשון

בתכנית משתתפים 24 צעירים וצעירות מהקיבוצים וההתיישבות העובדת, שביקשו לקחת חלק בלמידה וחידוד תפיסת עולמם ולהיות יוזמים ומשפיעים במסגרות חייהם ובחברה הישראלית כולה. 

התוכנית כוללת כ-12 מפגשים, תעסוק בנושאים מדיניים ביטחוניים, חברתיים-כלכליים ודמוקרטיים אזרחיים, ותנסה לייצר עבור המשתתפים סל כלים להעצמה אישית, מנהיגות וחזון לשינוי ועיצוב פני המדינה והקהילה. 

את התוכנית ילווה וינחה נחשון אלוני (עין החורש), ובמפגש הראשון החגיגי בירכו את המשתפים מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה, עפרי רביב, מנהלת רשת הצעירים, רותם שניצקי, שי צ'רפנוב, מנהל תוכניות המנהיגות מקרן ברל כצנלסון ומיקי בריל מקרן פרידריך-אברט. 

ניר מאיר: "לפני כחמש שנים יצאה התנועה הקיבוצית ממסע הישרדות דרמטי ביותר - כשני שליש מהקיבוצים היו חדלי פירעון. בזמן המשבר התנועה הייתה עסוקה באיך לשרוד, עזבה את הצעירים לנפשם, וכל המאמצים הופנו לטובת השכבות הוותיקות יותר בקיבוצים על מנת שיצליחו להתפרנס באופן עצמאי. בתום המסע הבנו שהצעירים נעלמו, ונעלמה גם היכולת שלנו לתרום ולהיות מעורבים בחברה הישראלית. מכיוון שהמשבר נגמר ומרבית הקיבוצים נמצאים כיום במצב איתן, החלטנו להוציא מהבוידעם את המטרות הישנות של התנועה ולחדש אותן. כנראה שקיבוצים חדשים כבר לא צריך להקים, אך בהחלט צריך להילחם על דמותה וערכיה של ישראל, וכמו שאומרים במחנה היריב – "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה". זו פונקציית המטרה של תכניות המנהיגות שבנינו עבור הצעירים בתנועה – לדבר מחדש ולהפיץ את האידאולוגיה והאמונות שלנו. להפיח רוח מחדש בגחלים שלנו. מי שצריך לקחת את האלונקה ולסחוב אותה קדימה זה אתם, ואנו מאמינים בכם, למרות שהדרך לא תהיה פשוטה."

עופרי רביב: "בזמן שאנחנו מדברים פה בחדר, האדמה רועדת בחוץ ויש עניינים בוערים. אנחנו לא מסתפקים רק בפעילות פנימית, ולאורך ההיסטוריה התנועה הקיבוצית תמיד הייתה מעורבת בחברה הישראלית. החלטנו להצטרף למאבק על הדמוקרטיה בישראל כחלק משיתוף פעולה עם מפלגות וארגונים שונים. מטרת התכנית היא בדיוק בשביל כך – כדי לבנות יסודות איתנים למאבקים מסוג זה. אנחנו רוצים שבכל רחבי המדינה יהיו מחוברים למאבקים ולמה שקורה בה. הסיפור של יציקת רעיונות ותוכן, ולאחר מכן תרגומם למאבקים ושינויים הוא בדיוק מהות התכנית הזו. תודה לשותפינו מקרן ברל כצנלסון וקרן פרידריך-אברט."

שי צ'רפנוב: "כיף לראות פה את כולם. אני מתחיל להרגיש שכל המחנה על אנשיו, המריבות והפערים שבו משתנה. אומנם לאט, אך זה קורה. בשבוע שעבר סיימנו סמינר בו השתתפו רכזי תכניות שבילים מכל המגזרים בחברה ובו דיברו אידאולוגיה. שינויים אמיתיים יוצאים מתכניות כאלה, וקורים מקבוצות שמתארגנות יחד וחוברות לקבוצה אחרות." 

ניר מאיר משוחח עם משתתפי מחזור ב' של תכנית שבילים
ניר מאיר משוחח עם משתתפי מחזור ב' של תכנית שבילים

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית הציגה את חזון אגף הצעירים ואת פעילות רשת הצעירים שפועלת בשנה האחרונה והוסיפה "מרגש לראות איך התנועה הקיבוצית הופכת לבית עבור הצעירים. ככל שנרחיב את המעגלים ויותר צעירים יתחברו לרשת ולעשייה משותפת כך נוכל לחולל שינוי גדול יותר. הבחירות הסתיימו וזה בדיוק הזמן להסתכל קדימה ולחשוב רחוק. עצם העובדה שאנחנו כאן מתכנסים לפתיחת מחזור שני לתכנית מוכיחה שאתם בחרתם לעשות  צעד אחד קדימה, לקחת אחריות ולהשקיע זמן בלמידה, בחידוד תפיסת עולם וברכישת כלים כדי לפעול יחד ולשנות את המציאות שבה אנו חיים. מקווה שבסיום התכנית תעברו כאן תהליך משמעותי, תצאו עם סל כלים ושותפים לדרך וכך תוכלו להתחיל לפעול בזירה הפוליטית".

לאחר סבב ברכות והיכרות ראשונית האחד עם השני, עם אגף צעירים בתנועה הקיבוצית ו"רשת הצעירים" בתנועה הקיבוצית, ולאחר מעבר מהיר על הסילבוס הצפוי להם ותיאום ציפיות, פגשו המשתתפים לשיחה את יאיא (יאיר) פינק, בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי, מייסד ומנכ"ל לשעבר של 'לובי 99' לשיחה מעוררת השראה שדנה סביב השאלה מהי ציונות היום. את השיחה חתם יאיא בקריאה למשתתפות ומשתתפי התכנית להיכנס לזירה הפוליטית מתוך הבנה ששם מתקבלות ההכרעות בסופו של יום: "אמנם הזירה לא נקייה, אמנם אין היא נעימה ומתאימה לכל אחת או אחד, אך חשוב לקחת בזירה הזו חלק. להתפקד למפלגות, להשפיע מבנים ולרצות לשנות. במדינה דמוקרטית יש חשיבות לחברה אזרחית איתנה וחזקה, אך חברה זו אינה הזירה הפוליטית."

בסיום התכנית, תינתן למצטיינים הזדמנות להצטרף לתוכנית המשך, במסגרתה יינתנו להם הזדמנויות נוספות להתפתח ולהוביל.

רוצים לשמוע על עוד תכניות ואירועים של רשת  הצעירים? 

הכנסו לאתר הרשת >>

 https://hareshet-tkz.co.il

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של הרשת https://www.facebook.com/groups/hareshet

הוספת תגובה חדשה