דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מנכ"ל אסם-על הקשר עם גזי קפלן, החשיבות של מנטורים למנהלים צעירים ומה עושה מנהל למנהל טוב

"מנהלים וותיקים צריכים להיות שמחים שנותנים מקום לאנשים צעירים להתפתח. לכל אחד צריכה להיות היכולת הזאת. כולנו היינו צעירים שרצו להיות מנהלים ומישהו נתן לנו את הסיכוי והאפשרות לעשות זאת, אחרת לא היינו מגיעים למה שהגענו"
יוסי צאיג, מירי קפלן, ניר מאיר וחלק מהמנטורים
יוסי צאיג, מירי קפלן, ניר מאיר וחלק מהמנטורים

בקיץ 2012 הלך לעולמו גזי קפלן, חבר קיבוץ לוחמי הגטאות, ממקימי מפעל "טבעול" בקיבוץ ומנהלו במשך שנים ארוכות ומי ששימש עד יום מותו כמנכ"ל חברת אסם. 
שנתיים לאחר מכן, הושק פרוייקט חדש שיזמו מירי, אלמנתו של גזי, ומשפחתו בשיתוף "אסם", התנועה הקיבוצית ואיגוד התעשייה הקיבוצית על שמו של קפלן – "דרך גזי". בפרויקט הייחודי משמשים בכירים במשק ובתעשייה הישראלית כמנטורים ליזמים ומנכ"לים בתעשייה הקיבוצית והישראלית. עם הקמת אגף הצעירים בתנועה הקיבוצית הורחב מרחב הפעילות של התוכנית לכל משרות הניהול בתנועה הקיבוצית, והבוקר (חמישי) ציינו השותפים פתיחת שנה נוספת של הפרויקט. לרגל פתיחת שנה נוספת להפרויקט והרחבת תוכנית המנטורים גם לממלאי תפקיד בקיבוצים, ביקשנו ממנכ"ל חברת אסם, איציק צאיג, לדבר אתנו על גזי קפלן ז"ל ועל מהות תוכנית המנטורים.

מנכ"ל קבוצת אסם, מר איציק צאיג, כבוד גדול עבורנו שאתה מפנה זמן לריאיון אצלנו על פרויקט המנטורים של הקבוצה, על שמו של חברנו גזי קפלן ז"ל.

 

איך התחילה ההכרות שלך עם גזי קפלן ז"ל?

"אני הכרתי את גזי בשנות התשעים, עבדתי אז בחברת יעוץ וגזי חיפש מנהל שיווק ל"טבעול" ובין היתר ראיין אותי כמו שראיין אחרים. ישבתי איתו בקפה "הבימה" הוא סיפר לי על "טבעול" ועל האתגרים, הייתה מיד כימיה והוא קיבל אותי לעבודה. צריך להבין שאז היו ימים אחרים מהיום בתעשייה הקיבוצית, הייתי אחד השכירים הראשונים בהנהלת המפעל. בהתחלה שימשתי כמנהל שיווק ומשם התקדמתי. משום שגרתי בתל-אביב ועבדתי בלוחמי הגטאות, ישנתי לא מעט בצפון וזכיתי לבקר בביתו של גזי שהזמין אותי לארוחות ערב עם משפחתו ודאג לכל דבר שהייתי צריך. הפכנו מהר מאד לקרובים מאד ומחוברים, אני חושב שלא היה יום אחד שלא דיברנו".

האם אפשר היה לראות את השפעות הגישה והרקע הקיבוצי של גזי על דרכי הניהול של אסם?

"גזי היה מנהל של חברה עסקית לכל דבר, חברה שיש בה מוטיבציה ומטרה להצליח עסקית ולהרוויח כספית, אבל ראית כל הזמן שיש לו גישה אחרת ומיוחדת לאנשים. גישה שמתעניינת בכל אחד מעבר לביזנס. גם כקיבוצניק הוא כל הזמן התעניין ושאל אותי עליי ועל משפחתי ואיך אנחנו מסתדרים כמשפחה צעירה בעיר עם ילדים, משכנתא וגם לגבי עובדים אחרים. אין לי ספק שהאכפתיות הזו הגיעה מהרוח הקיבוצניקית".

 

איך נולד הרעיון לקורס המנטורים ב"אסם"?

"כשגזי נפטר לפני שש שנים, חשבנו יחד עם המשפחה, התנועה הקיבוצית, איגוד התעשייה הקיבוצית, התאחדות התעשיינים וחברים נוספים על הדרך הנכונה להמשיך את דרכו ולהנציח את  מורשתו והרוח המיוחדת שלו. מבחינתי, תמיד ראיתי את גזי, שהתחיל את דרכו בתור מורה, כמי שבראש ובראשונה היה מחנך - הנחלת ערכים, דרך חיים, אתיקה ועוד דברים שהיו מאד חשובים לו בחיים כמו בעסקים, וזאת לצד היותו מנהל מוצלח. כשבאתי לטבעול הוא היה המנטור שלי לכל דבר ועניין ולמדתי ממנו רבות על ניהול. אחרי הרבה מחשבה החלטנו על תכנית מנטורים ברוחו למנהלים צעירים בתעשיה הקיבוצית. שמחתי שלא רק אני ראיתי את גזי כך, ואכן מרבית המנטורים היו חברים שלו. הרצנו את זה כמה שנים לבדנו, תוך שאנחנו מתמקדים במנהלות ומנהלים קיבוצניקים. אני שמח שראש אגף הצעירים בתנועה, אסיף איזק ביחד עם מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית אופיר ליבשטיין ויו"ר האיגוד יונתן בשיא הביעו רצון לשלב את דרך גזי בפרויקט שלהם.  הפרויקט הזה בא ונעשה מכל הלב. בכלל חשוב לנו מאד בקבוצת "אסם" לשים דגש גדול על פרויקטים בקהילה ועל עשייה חברתית – החל מהעובדה שאנחנו התורם הגדול ביותר של ארגון "לתת" וכלה בפעילות בקהילות שדרות, יקנעם, קרית גת ועוד, בהן נמצאים המפעלים שלנו".

 

מה האימפקט המרכזי שאתה רואה שהמשתתפים יוצאים איתו מקורס כזה? 

"קודם כל חשוב להדגיש - למנטורים אין תוכנית פעולה סדורה ואי אפשר לעבוד לפי איזה ספר הפעלה. המנטור צריך לחוש את החניך ולהבין איפה הוא צריך את העזרה וההקשבה. גם אני, כשאני משמש כמנטור מתנהל כל פעם בדרך אחרת אל מול המנהל או המנהלת אותם אני חונך. למשל, יש לי חניכה בנסטלה אנגליה, אנחנו מדברים פעם בחודש בערך, היא מספרת לי על מה היא צריכה לעשות ומה הבעיות שיש לה בארגון ולפעמים גם אישית, ואני מנסה לעזור לה למקד את המטלות, האתגרים והצרכים בארגון. זה מכלול של 360 מעלות - המנטור צריך לנסות ולתת מענה לכל דילמה שיש למנהל. מסתכלים עלינו כמנוסים שראו הרבה דברים בחיים והעצה שלנו והשיתוף בדילמה ייתן תובנה ועוגן לחניך. חלק מהחניכים נמצאים בתחילת הדרך וזה נותן להם הרבה בטחון. יש להם מנהל והם כפופים אליו, והמנטור נותן יכולת להיפתח בצורה אחרת ולדבר על דברים שלא מדברים עם מנהל, וכל אחד לוקח מה שהוא זקוק לו. זה מחזק אותם הן כבני אדם והן כמנהיגים. צריך לזכור ולהזכיר לכל מנטור - אנחנו מפתחים קודם כל מנהיגים ואחר-כך מנהלים".

 

החשיבות בהצמחה של דור חדש לניהול נכון גם לארגונים שהם לא חברה עסקית, כמו הנהלת קיבוץ?

"לא עשינו את זה עד היום, לאסיף ואופיר עניין בכך, ואני מברך על זה - מנהיג זה מנהיג ומנהל זה מנהל ואין הבדל בין מנהל תעשיית מזון למנהל קהילה. הצורך לפתח יכולות הנהגה וניהול רלוונטי לכל מקום. חשוב להבין את מה שרבים בתנועה ובקיבוצים יודעים - הקיבוץ היום הוא ארגון שהוא גם חברתי וגם כלכלי וזה בהחלט מהלך משלים לליווי המנהלים בקטע העסקי".  

 

קורס המנטורים מסמל את תהליך "העברת מקל" הניהול, מניסיונך איך ניתן לרתום את המנהלים הוותיקים שלנו בקיבוצים לקחת חלק בתהליך זה? לעיתים נושא זה מתפרש כ"הפיכה" ולא כדבר טבעי.

"חילופי דורות ניהול זה דבר רגיש בכל מקום אבל אני חושב שמנהלים וותיקים צריכים להיות שמחים שנותנים מקום לאנשים צעירים להתפתח. לכל אחד צריכה להיות היכולת הזאת. כולנו היינו צעירים שרצו להיות מנהלים ומישהו נתן לנו את הסיכוי והאפשרות לעשות זאת, אחרת לא היינו מגיעים למה שהגענו. אדם צריך להיות מפוקח ולהבין שיש לתת מקום ולתמוך במישהו אחר, כי יום אחד הוא יהיה האיש המרכזי בארגון ובחברה".

ולסיום תן לנו טיפ אחד שאתה יכול לתת למנהל/ת צעיר/ה בתחילת דרכו.

"למנהל צעיר אגיד את מה שאני אומר לעצמי כל בוקר – תהיה סקרן וקשוב. כמובן, חריצות ועבודה קשה חשובים מאד גם כן, אבל מה שהופך אותך למנהל ומנהיג זאת סקרנות. כל הזמן צריך ללמוד ולקבל עוד ידע. אני זוכר שאחרי התואר הראשון נסעתי לארה"ב לשנה, ראיתי ולמדתי עולם חדש ומקום חדש, אני זוכר את האפקט שהיה לזה עלי. היכולת ללמוד כל הזמן ולהכיר דברים חדשים כל הזמן נתנו לי תובנות שהשתמשתי בהן ואני עדיין משתמש בהן עד היום".

 

הוספת תגובה חדשה