דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עוד נפגש שוב בשבילים

לפני שבועיים סיימו משתתפי מחזור ג' של תוכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי בהתיישבות עובדת", מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית וקרן ברל כצנלסון, את חלקם בקורס ההכשרה למנהיגות פוליטית. בתוכנית לקחו חלק כ-35 צעירות וצעירים מהקיבוצים וההתיישבות העובדת בשתי קבוצות מקבילות, במרכז הצעירים של מועצה אזורית שער הנגב ובבית התנועה בתל אביב
משתתפי מחזור ג' של תוכנית שבילים במהלך הסיור בעוטף עזה
משתתפי מחזור ג' של תוכנית שבילים במהלך הסיור בעוטף עזה

תכנית שבילים הינה אחת מתוכניות המנהיגות שרשת הצעירים של התנועה הקיבוצית מובילה במטרה לפתח ולקדם שכבת מנהיגות צעירה שתשפיע הן על החברה הקיבוצית פנימה ועל הקהילות, והן על החברה הישראלית.

המחזור הנוכחי יצא לפועל בשיתוף פעולה חשוב בין התנועה הקיבוצית, קרן ברל כצנלסון, מועצה אזורית שער הנגב ומרכז הצעירים של שער הנגב, שזיהו את הצורך הקריטי בהכשרת דור צעיר של מנהיגות ומנהיגים בעלי אידיאולוגיה ציונית שמאלית. צעירות וצעירים שבחרו להיפגש אחת לשבוע על חשבון זמנם הפנוי כדי לחדד ולפתח את תפישת עולמם, במטרה להתפתח מקצועית, לקחת אחריות והוביל שינוי בקהילות הקיבוציות פנימה ובחברה הישראלית החוצה.

התוכנית החלה בסוף חודש נובמבר 2019. במהלך התוכנית עברו המשתתפים 14 מפגשים שבועיים, שכללו הרצאות תוכן מפי מרצות ומרצים מהשורה הראשונה מעולמות הפוליטיקה, השירות הציבורי, תחום התקשורת החברה האזרחית, עולם המשפט וכן מתחומי החקלאות, איכות הסביבה ומרחב הכפרי. בנוסף עברו המשתתפים סיור בעוטף עזה, יום סמינר מדיני-בטחוני וכן סמינר דו-יומי מעמיק ומאתגר במהלך אמצע התוכנית.

משתתפי הקבוצה של עוטף עזה עם ניר מאיר במפגש הסיום של התוכנית
משתתפי הקבוצה של עוטף עזה עם ניר מאיר במפגש הסיום של התוכנית

במפגש הסיכום, פגשו שתי הקבוצות את ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: שאמר להם כי "בכל מועצת תנועה אני מציג תמונות ממפגשי אתכם והנוכחים מתבלבלים כיוון שאינם מבינים באיזו תוכנית או מחזור מדובר. מה שחשוב זה שהם מבינים שמשהו קורה". למשתתפי קבוצת שער הנגב אמר ניר, כי הם עושים ציונות יום יומית בעצם הצטרפותם ובחירתם לגור בקיבוצים בנגב המערבי. ״התנועה הקיבוצית גאה ומעריכה את החיים בנגב המערבי. בכל מקום שנוכל לגייס עזרה נהייה שם כיוון שזה תפקידה של התנועה. בקיבוצי הנגב המערבי, התנאי לדור הבא של הפריחה זו מנהיגות מקומית. בסוף היום צריך להרים את הראש ולשאול מי פה לוקח אחריות על הבית? אי אפשר לנהל את החיה המוזרה הזו שנקראת קיבוץ רק בניהול מקצועי, וזה התפקיד שלכם. קיבוץ זה לא חברה לפיתוח עצמי אלא חברה לתועלת הציבור - אתם מתחברים לתוכנית הזאת ואתם יכולים לשאול את עצמכם איפה אתם יכולים לתרום כדי לשפר את הכיוון שבו המדינה היקרה שלנו נוסעת בו. אל תברחו מהמחויבות הזאת. יש לנו ציפיות עצומות מכם בתחום הזה. "אני רואה בכם עתודה אידאולוגית וצעירה, שתעזור לנהל את המאבק הקשה על רוח מחנה השמאל והסוציאל דמוקרטיה בישראל. אנחנו הולכים להילחם בעוד שבועיים על קיומה של הציונות הסוציאליסטית והמעשית. לחצנו והיינו גורם מכריע באיחוד של העבודה-גשר ומרצ, כי אם אחת משתי מפלגות השמאל לא תעבור את אחוז החסימה זה לא יהיה רק אובדן לשמאל אלא נזק אמיתי למדינה. הציפייה שלנו מצעירי התנועה הקיבוצית היא לקחת חלק בקרב הגורלי ולעזור בהצלחת המחנה

הסוציאל-דמוקרטי בבחירות הקרובות. ישראל היום היא מהמובילות בעולם המערבי בפערים חברתיים ואנחנו רואים את זה מדי יום בתחומי הבריאות והחינוך. אתם צריכים להיות כמו תלמידיו של יוחנן בן זכאי ביבנה לאחר חורבן בית המקדש. אנחנו צריכים לחזור ולהדליק את הלהבה שדלקה והביאה להקמת מדינה וכיום היא בקושי נר. את זה רק צעירים יכולים לעשות."

בנוסף ענה מאיר לשאלותיהם של חניכי התוכנית בנושאים פוליטיים וכלכליים וגם לגבי שאלות הנוגעות לקיבוצים כמו קרקעות ובנייה

משתתפי הקבוצה בתל אביב עם ניר מאיר במפגש הסיום
משתתפי הקבוצה בתל אביב עם ניר מאיר במפגש הסיום

את התוכנית הוביל נחשון אלוני (עין החורש) כשרכזי קבוצת שער הנגב, ורד שפירר (ארז) ועידו בן-יוסף (כפר עזה), הינם בוגרי מחזורים א' וב' של התוכנית.
נחשון אלוני: "ההתעקשות להתאמץ ולפתוח שתי קבוצות, כשאחת מהן במועצה האזורית שער הנגב, היא לא פחות מאמירה ציונית ערכית וחשובה, שהצדיקה את עצמה בקבוצה החזקה שהתגבשה שם, הודות לורד ועידו, ובשיתוף הפעולה ההדוק והמוצלח עם המוצעה האזורית ומרכז הצעירים. לראות קבוצה של צעירות וצעירים שחיים ומגדלים את ילדיהם בגבולה הדרומי של המדינה במציאות יומיומית הזויה, ודווקא בגלל זה בוחרים לקום ולהוביל שינוי, מבחינתי שווה הכל. אנחנו לא באים למפגשים כדי להתרפק בערגה על נוסטלגיה או עבר מפואר בשחור לבן מימיה הראשונים של המדינה. באים ללמוד ולשמוע במטרה לחזק ולבסס את עמדותינו, כדי שנוכל לבוא ממוקדים ונבנה תכנית פעולה למחר בבוקר, מבלי לפחד ומבלי להתייאש. צומחת כאן מנהיגות צעירה, אקטיביסטית שבוער בה לשנות ואני בטוח שעוד נשמע עליה בהמשך. בהצלחה לכולנו."

עידו בן יוסף: "בימים בהם נראה שמדינת ישראל אבדה כיוון, שחיתויות ממשלתיות, אלימות פיזית ומילולית רווחת ברשתות ושנאה פושה בין המחנות השונים, קבוצת הצעירים של תוכנית שבילים מחזירה לי קצת תקווה. תקווה לעתידה של מדינת ישראל, שישנם עוד חברה צעירים איכותיים שרוצים לשנות ולפעול לטובת המדינה. היה לי העונג לעבוד איתם במשך שלושה חודשים ואני מקווה שבעתיד הלא רחוק עוד נראה את חלקם לוקחים חלק בתפקידי מפתח בהנהגת המדינה."

ורד שפירר: "מלבד ההתרגשות מהמעבר מחניך למחנך, התרגשתי לקחת חלק בפתיחתה של הקבוצה שהתגבשה בדרום בה התאספו חבר'ה צעירים מכל האזור. השותפות עם המועצה האזורית שער הנגב ועם מרכז הצעירים הייתה הרבה מעבר למקום אירוח – המועצה האזורית שער הנגב שמה לה למטרה לעודד את הצעירים המשתתפים בתוכנית לקחת אחריות על הבית שלהם ולהוביל כל אחד בתחומו. ללא ספק מדובר בקבוצה של צעירים רציניים שרואים עצמם קמים מהספה, מפסיקים לקטר ומתחילים לעשות - בין אם עשייה ברמה הקיבוצית, ברמה המקומית או ברמה הארצית. בטוחה שעוד נשמע עליהם."

עפרי רביב, ראש אף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית:

נחשון אלוני מדבר עם משתתפי מחזור ג' בתוכנית שבילים
נחשון אלוני מדבר עם משתתפי מחזור ג' בתוכנית שבילים

"ממחזור למחזור אנו רואים את חשיבותה הרבה של התוכנית, ואת הצלחתה ניתן למדוד אף במספר הנרשמים שהוכפל מן המחזור הקודם. לאחר שסיימו משתתפי התוכנית את חודשי ההכשרה, הצעד הבא עבורם יהיה להמשיך לתוכנית הבוגרים ולשתף פעולה עם שותפים נוספים בוגרי התוכנית. ממחזור זה יוצאת בשורה להביא את התוכנית לפריפריה ולצעירי הקיבוצים ברחבי הארץ. אנו רואים בכל אחת ואחד מהמסיימים את חוד החנית העתידי של המחנה ושמחים על שהצטרפו אלינו." 

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית: "לפני שנה יצאנו לדרך בתוכנית משותפת עם קרן ברל כצנלסון להכשרת דור המנהיגות הבא של התנועה הקיבוצית, והנה אט אט נרקמת לה רשת של חבר'ה צעירים ואקטיביסטים, שרוצים לשנות ולהשפיע על המציאות שבה אנו חיים. מרגש ומשמח שמצטרפים עוד ועוד צעירים וצעירות לשינוי שהחל והמחזור השלישי מסתיים לו. הצעירים והצעירות יצטרפו לרשת מובילה שינוי ובהמשך יוציאו לפועל מיזמים בזירה החברתית והפוליטית."

שי צ'רפנוב, מנהל תוכניות המנהיגות בקרן ברל כצנלסון: "סיום המחזור השלישי של שבילים להתיישבות העובדת בהובלת קרן ברל והתנועה הקיבוצית הוא דוגמא טובה לפוטנציאל האדיר בשיתוף הפעולה בין גופים שונים במחנה שמאמין בצדק חברתי ושוויון. בוגרי המחזור השלישי יצטרפו בתקופה הקרובה לבוגרי המחזורים הקודמים על מנת לייצר פעילות המשך המשלבת ערכיות ומעשיות ומאפשרת את המשך הצמיחה של הבוגרים כמנהיגי העתיד של החברה והמדינה."

ניפגש במחזור הבא.

הוספת תגובה חדשה