דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תעודת זהות לחינוך הקיבוצי

סמינר יועצי שבילים

בשבוע שעבר נפגשו יועצי "שבילים" המלווים את מנהלי מערכות החינוך החברתי-קהילתי בקיבוצים בכל רחבי הארץ, ומדריכות שולחן ההדרכה של רשת הגן הקיבוצי, ליומיים גדושי סדנאות, שיח עמיתים, סיורים ומפגשים, הנוגעים בשאלות של זהות.

בין היתר עסקו המשתתפים בסמינר, שנערך במסגרת תכנית "כזה ראה וחדש", בלימוד קטעי מקורות מארון הספרים היהודי ובקריאת טקסטים ספרותיים, שמעו הרצאות על התפתחות הזהות היהודית והשינויים שחלו סמינר יועצי חינוךבה לאורך ההיסטוריה וביררו בינם לבין עצמם, דרך עבודה יצירתית וצפייה בעבודות אמנות ישראלית עכשווית, מהי קבלת שבת קיבוצית, מה מקומו של חדר האוכל בקיבוץ המתחדש וכיצד רואים את הקיבוץ הפעוטות והילדים המטיילים בשביליו היום. חשיבה רבה הוקדשה לניסוח משותף של עקרונות היסוד של החינוך הקהילתי הקיבוצי, ובהתאמתם לימינו. בנוסף, נהנו המשתתפות והמשתתפים מהופעה מוזיקלית של הרכב "בינ"ה", מסיור בעתיקות בית שערים ומקבלת שבת חילונית.

בתוך שלל החוויות המשמעותיות הללו חקרו המשתתפים והמשתתפות, יחד ולבד, מה מאפיין את הזהות של כל אחד מהם, ומה בונה את זהותם יחד כקבוצה המרכיבה את מערך ההנחיה והליווי של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית. המשתתפות והמשתתפים העלו שאלות של זהות יהודית-חילונית, זהות קיבוצית וזהות מקצועית, בתוך עולם המשתנה בקצב מאוד מהיר.

דבי ברא"ס, מנהלת "שבילים", ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי, מספרת: "הסמינר המשותף למערך היועצים של "שבילים" ולשולחן ההדרכה של "הגן הקיבוצי" הוא שלב נוסף בביסוס הרצף החינוכי בהתאמה למערכות החינוך בקיבוצים. תכנית הסמינר קידמה למידה משותפת, אפשרה מפגש עמיתים והיכרות בין המשתתפים והעמיקה את המחויבות לעיסוק בזהות היהודית-קיבוצית כמרכיב זהותי ייחודי לצד הגדרת תפקידו של היועץ כגורם מקצועי מנחה ומלווה. בתום הסמינר נשארנו כולם עם טעם של עוד: עוד מפגשים ועוד הזדמנויות לעשייה משותפת".

נעה צור ברוש, מנהלת רשת הגן הקיבוצי, מוסיפה: "אנו נמצאים בתקופה בה לכל כיוון שאליו נביט מתקיים שינוי מינורי או גדול. ממבנה הקיבוץ ואופיו, דרך ההורות המודרנית,  ועד לחינוך ילדינו. כארגון המוביל בחינוך הקיבוצי, אנו מבינים כי העיסוק בזהות שלנו הוא חיוני בכדי להתוות דרך לעשיה רלוונטית בקהילה. הסמינר, על השיח שהתקיים בו, המפגשים שיצר והשאלות שהועלו, מהווה דוגמה מבחינתי לשיח שחייב להתקיים בכל קהילה- ובכל מערכת חינוך".

גבי אסם, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית מסכמת: "בסמינר התקיימו יסודות החינוך הקיבוצי בהוויתם: הרצף הגילי המיוצג על ידי מדריכות ויועצי "הגן הקיבוצי" ו"שבילים", יהדות כתרבות ולוח השנה היהודי שהוא בסיס הפעילות החינוכית תרבותית שלנו, הסביבה, החצר הקיבוצית וקיבוץ דליה כאכסניה שהיא לא רק נוף פיזי אלא גם קהילה מעוררת השראה ומארחת מעולה ואחוות יצירה עצמית של מובילות הסמינר ושל המשתתפות בו שלקחו חלק פעיל ואקטיבי לכל אורכו. כן ירבו ויתעצמו סמינרים כאלה גם בהמשך".

למידע נוסף על תכנית "כזה ראה וחדש" ניתן לבקר במרכז ההדרכה או לפנות לרינה לבנון, מנהלת התכנית:  rina@tkz.co.il

למידע נוסף על שולחן ההדרכה של הגן הקיבוצי ניתן למצוא כאן או לפנות לנעה צור ברוש, מנהלת רשת הגן הקיבוצי: noatzur@tkz.co.il

למידע נוסף על מערך הייעוץ של שבילים ניתן לפנות לדבי ברא"ס, מנהלת שבילים:  deby@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה