דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית, 7.9.2017

מה אמר אבי גבאי לחברי הקיבוצים? מאבקו של גיבור הפלמ"ח טרם הסתיים. ומה מסמל גובה החצב? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
תמונת השבוע: הסתיו הגיע
תמונת השבוע: הסתיו הגיע
 
HEADER
7.09.2017
 
יו"ר מפלגת העבודה: "המדינה חייבת לעודד את התעשייה בישראל ובעיקר בפריפריה. בנוסף, לא ייתכן שהממשלה לא תציב יעד של חמישים אחוז בצמיחה בחקלאות"
חברי מחוז הקיבוצים הביעו תמיכה בשינויים שמבקש יו"ר המפלגה לבצע וקראו לח"כים לעמוד מאחוריו
0
יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הגיע אחה"צ (חמישי) לבית התנועה הקיבוצית בתל-אביב כדי לדבר עם חברי המפלגה ותומכיה מהקיבוצים מכל רחבי הארץ.
גבאי אמר לחברי וחברות הקיבוצים: "כיום אין צמיחה בישראל, הממשלה לא משפיעה על הייטק בכלל. הממשלה יכולה להשפיע בתעשייה ובחקלאות. אנחנו יודעים מה קורה בתעשייה – בירוקרטיה ורגולציה ובירוקרטיה ורגולציה ולכן לא קמים מפעלים חדשים. צריך להשקיע כסף בהקמת מפעלים ולהביא עוד ועוד תעשייה לפריפריה ואת זה אנחנו נעשה. יש תפיסה בשנים האחרונות שאת כל הרפורמות צריך לעשות על החקלאות, כלומר שאתה אומר חקלאות המילה הנרדפת זה או יוקר מחיה או רפורמות. אנחנו צריכים שהיעד המרכזי של החקלאות תהיה צמיחה. אין סיבה שראש הממשלה לא יורה לשר החקלאות שתהיה צמיחה של חמישים אחוז בחקלאות בישראל. חקלאות חשובה לא רק לקיבוצים אלא גם למושבים. חקלאות חשובה לצמיחה של המדינה וחקלאות מסייעת לתעשייה". גבאי התייחס גם למשק המים בישראל ואמר שגם שם צריכים לעשות שינויים".

יו"ר מפלגת העבודה הוסיף: "אני הבטחתי כמה הבטחות ואני משתדל לקיים. הבטחתי לשנות. לא אמרתי שאמשיך את המפלגה כמו שהיא. אנחנו רוצים לנצח בבחירות ונעשה כל מה שצריך כדי לנצח. למשל, כמו להסתובב דווקא במקומות שיש למפלגה פחות מצביעים ברורים. כל מה שאני עושה הוא למטרה אחת - לנצח בחירות. ייתכן שאני טועה, אבל זה מה שמדריך אותי. אני לא מנסה לחזק את עצמי במפלגה. 
אני רוצה להודות לניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית על גיוס הקיבוצניקים למען בחירתי. המגזר הקיבוצי הוא חשוב מאד, וחשוב מאד שגם בקיבוצים החברים יחזרו למפלגה ויצטרפו אליה בהתפקדות". 

גבאי הדגיש: "לנציג הקיבוצים במפלגה יהיה מיקום ריאלי ומיקום מכובד. זאת לא טובה – יש מספיק מצביעים בקיבוצים. אני מקווה שגם ביום הבחירות תהיה התגייסות בקיבוצים למען המפלגה. הקמנו מטה מתנדבים ומטה בחירות כדי להחזיר את השרירים שחסרים לשלד של המפלגה. גם בקיבוצים אני רוצה להחזיר את התקווה, אנשים שירגישו תקווה יחזרו הביתה למפלגת העבודה". 


חברי המפלגה במחוז הקיבוצים הביעו אחד אחרי השני את תמיכתם בשינויים שמבקש יו"ר המפלגה לעשות, אותם הציג היועץ המשפטי של מפלגת העבודה, עו"ד שימי בר-און מקיבוץ שפיים, ויובאו להצבעה ביום חמישי בשבוע הבא. בסיום הכינוס הצביעו חברי מחוז הקיבוצים בעד תמיכה בשינויים שהציע אבי גבאי בחוקת המפלגה וקראו לכל חברי הכנסת להתייצב מאחורי היו"ר הנבחר של המפלגה.
 
 
 
_____13
הלך לעולמו לוחם הפלמ"ח אליהו סלע "רעננה" -אך מלחמתו האחרונה עדיין לא תמה
כך הוא דיבר בדיוק לפני שנה בסוכת המחאה בחאן שער הגיא, אוקטובר 2016. חדור באמונה בצדקת הדרך, עמוק בלב. 
____________...
השבוע הובא למנוחת עולמים קצין המבצעים של חטיבת פלמ"ח "הראל", איש הפלמ"ח וקיבוץ כברי – אליהו סלע ("רעננה"), זכרונו לברכה. להלוויה המרגשת שנערכה בקיבוצו הגיעו רבים מוותיקי הפלמ"ח שעודם בחיים, שותפיו של "רעננה" למאבק להשבת ייעודו המקורי של חאן שער הגיא ולהקמת מרכז מורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח בשער הגיא.
בשנים האחרונות פעל סלע, יחד עם חבריו ועם בני דור ההמשך של וותיקי הפלמ"ח, נגד הקמת מרכז הנצחה ומורשת על שם רחבעם זאבי (גנדי) בחאן שער הגיא, ולהשבת ייעודו המקורי של החאן כמרכז למורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח. לאחר חודשים ארוכים של מגעים עם משרד ראש הממשלה וגורמים נוספים, כולל מחאה ציבורית שהתנהלה ברשת ובהפגנות שישי ליד המשוריינים בשער הגיא, הכריז ראש הממשלה, בחודש מאי האחרון, על העברת מרכז מורשת זאבי לאתר באזור התעשיה ברקן, ועל השבת ייעודו של חאן שער הגיא לייעודו המקורי, כמבוקש. ממשלת ישראל קיבלה החלטה בעניין זה, תוך קביעת תקציב משמעותי להקמת מרכז מורשת זאבי ולתפעולו בשנים הבאות. וותיקי הפלמ"ח נאלצו להמשיך בפעולתם מול משרד ראש הממשלה, היות שעד כה טרם אושר תקציב ראוי למרכז המורשת של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח, דבר המעכב את הוצאת המכרז ותחילת עבודות השיקום והבנייה של האתר. סלע זכה להשתתף בפגישה משותפת עם משפחת זאבי אצל ראש הממשלה, ראה בהצלחת המאבק על ייעוד חאן שער הגיא, אך לא זכה לראות את תחילת העבודות והוצאתו לפועל של הפרויקט.
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ספד ל"רעננה": "עד יומו האחרון לחם מי שהיה קצין המבצעים של חטיבת "הראל" במלחמת השחרור למען מדינת ישראל. "רעננה", איש הפלמ"ח, איש ההתיישבות, איש קיבוץ כברי שבגבול הצפון, נלחם בשנים האחרונות מול אלו שניסו לשנות את היסטורית מלחמתם,של "רעננה" ושל חבריו, לפריצת הדרך לירושלים וליווי השיירות לבירה טרם הקמת המדינה ובימיה הראשונים. אני שמח שהיה לנו חלק קטן בליווי "רעננה" וחבריו להשבת ייעודו של חאן שער הגיא ולימוד מורשתם של לוחמי הפלמ"ח, אשר הקריבו את חייהם למען המדינה ולמען בירת ישראל, ונמשיך ללוותם עד לפתיחתו. במקביל למאבק זה תפקד סלע עד ימיו האחרונים כתעשיין ואיש רב פעלים. סיפור חייו של "רעננה" וחבריו הוא סיפור מורשת שכל נער ונערה בישראל צריכים להכיר ולהוקיר".
_____13
תמונת השבוע - "בְּרֹאש הַשָׁנָה, בְּרֹאש הַשָׁנָה
                        עָלָה בַּשָׂדֶה חָצָב"
0
כבר מרגישים את זה? את הרגע שבו השמש יורדת ומתחילה רוח נעימה ופתאום כבר לא חם כל כך... זה הסתיו שמביא איתו את השנה החדשה. שי שפרן, בת רבע לארבע, מקיבוץ עין השופט אומדת את גובה החצב הראשון בגינתה, גובה שלפי מומחים בתחום מבשר על שנה גשומה במיוחד. אמן!
 
 
 
 
_____13
____________...
מימין לשמאל: ביה"ס נעמי שמר בקבוצת כנרת, ביה"ס "ניצני אשכול" במגן ותיכון "העמק המערבי" ביפעת

כמידי שנה הגיעו פעילי התנועה הקיבוצית להתרגש עם התלמידים, המורים, המנהלים וההורים ביום הראשון ללימודים. הפעילים הגיעו ביום שישי שעבר וביום ראשון השבוע לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים בהם לומדים ילדים ונערים מהקיבוצים בכל הארץ.
פעילות ופעילי התנועה, בראשם רכזי האזור ואנשי אגף החינוך נמצאים למענכם גם במשך שנת הלימודים לכל שאלה, בקשה ועניין.
מוזמנים ומוזמנות להתרגש מחלק קטן מהביקורים בבתי הספר כפי שהונצחו בתמונות הפעילים והפעילות.
שנת לימודים פורייה ומוצלחת!
 
 
 
_____13
פותחים את הלב למען דייב מגינוסר
____________...
חברי ותושבי קיבוץ גינוסר ערכו בסוף השבוע מחווה מרגשת לתושב הקיבוץ דייב קיי, אשר חלה לפני שנה בסרטן. קיי הגיע לקיבוץ לפני שנתיים וחצי מאנגליה עם אשתו אמילי ומאז גרו בקיבוץ שלחוף הכנרת כתושבים ובו נולדה בתם, כיום בת שנתיים.
אנשי הקיבוץ התארגנו לבזאר איסוף כסף למימון הטיפולים היקרים – חלקם אפו עוגות שנמכרו במקום, הפעילו הפנינג לילדים שהכנסותיו עברו למטרה המקודשת ואף גייסו תרומות ממגוון העסקים באיזור: דוכן האוכל מצומת מגדל, "הצומת של חיליק", שתרם מאה מנות פלאפל, המשתלה של גיורא גרנות בצומת פוריה שתרמה עשרות עציצים וצמחים, משווק פירות בשם אמנון שירי שתרם עשרות קילוגרם של פרי, גרי ממבוא חמה שתרם דוכן של פיש&ציפס ומעצבת תכשיטים בשם "סולו אורלי" שתרמה עשרות תכשיטים ותמורת המכירות הועברה אף היא למען אותה המטרה.
 
 
 
_____13
החלה ההרשמה לכנס ההנהגות!
הבטיחו את מקומכם - מספר המקומות מוגבל
____________...
 
 
 
 
_____13
ערוץ עשר מציג - שנת שירות בתנועה הקיבוצית
____________...
רוצים להכיר שינשינים נוספים ולשמוע על הפעיליות שלהם? 

התוכנית נקודהIL בערוץ עשר הקדישה השבוע את כל זמנה לשנת שירות בתנועה הקיבוצית. כתבי התוכנית ראיינו שינשינים ושינשיניות שהתנדבו בשנה החולפת בכפרי נוער ופנימיות בכל רחבי הארץ.  
 
 
 
 
 
 
_____13
SAVE THE DATE - כנס צמיחה דמוגרפית
____________...
רכזי צמיחה דמוגרפית, רכזי קליטה, מזכירים, מנהלי קהילה, חברי קיבוץ וחברי אקדמיה-
כולם מוזמנים!
 
הכנס השנתי לזכרו של פרופ' מנחם רוזנר, ממייסדי המכון לחקר הקיבוץ, יעסוק בצמיחה דמוגרפית בקיבוץ.
הכנס מאורגן ע"י המכון לחקר הקיבוץ, בשיתוף עם המטה לצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית.

 
הכנס יתקיים באוניברסיטת חיפה ביום חמישי, 19.10.2017, בין השעות  9:00-14:30
 
בין נושאי הכנס:
  • תמונת מצב של הגידול הדמוגרפי בתנועה הקיבוצית,
  • חזרת בנים ובנות לקיבוץ
  • הרחבות בקיבוצים
  • סטטוסים שונים בקיבוץ
  • דילמות של קליטה בקיבוצים מתחדשים ושיתופיים. 

תוכנית מפורטת תשלח בקרוב.
_____13
מזל טוב לקיבוץ רביבים!
____________62
נכון, אצלנו נוהגים לציין רק חגי משק עגולים, אבל לא יכולנו להתעלם מהקליפ המגניב לכבוד חגיגות ה-74 לקיבוץ רביבים. הקיבוץ עלה לקרקע ב-7 ביולי 1943, בשם "תל צופים", כאחד משלושת המצפים בנגב. מדיניות הספר הלבן באותה תקופה לא אפשרה הקמת יישובים יהודיים בנגב, ולכן הוקמו המצפים תחת מסווה של תחנות מחקר חקלאיות. את השם נתן לקיבוץ מנהיג תנועת העבודה ברל כצנלסון: רביבים היה שמו של ביטאון שהוציא הסופר יוסף חיים ברנר, וכצנלסון הציע לקרוא לקיבוץ הצעיר על שמו של אותו ביטאון. 
בקיבוץ, אשר מתמודד מאז הקמתו עם פשיעה חקלאית רבה, חיים היום כ-300 חברים וכ-800 נפשות (מהם כמאתיים ילדים). כל הכבוד!

הידעת? על שם הקיבוץ והקבוצה שהוקמה תחילה בראשון לציון, נקראו שכונת רביבים ותיכון "רביבים" בעיר.

מזל טוב לעוד הרבה שנים של שגשוג והצלחה!
 
 
 
 
 
 
_____13
לידיעת הקורא מס. 1- לא רק גלידת פיסטוק בגלידת "ILO Natural" - הגלידה הטבעונית של אלי ורותם יעקובוביץ
________28
לאלי ורותם יעקובוביץ מקיבוץ הגושרים יש מיזם מיוחד מאוד: עסק לייצור גלידה טבעונית ואורגנית על בסיס חלב קוקוס.

"רצינו ליצור גלידה שתהיה מענגת מכל הבחינות, גם לבלוטות הטעם אבל גם בריאה לגוף שלנו, משהו שנרגיש טוב לתת לבן שלנו, ללא חומרים משמרים או צבעי מאכל, ומכיוון ששנינו טבעונים היה חשוב לנו ליצור מוצר Cruelty Free", הם כותבים על העסק שלהם.

השניים הגיעו לקיבוץ מצרפת (שם נרקם הפרויקט) - אלי עולה חדש ורותם חזרה לארץ אחרי 13 שנה. "פה בצפון התחלנו את הפרויקט שלנו. חיפשנו מוצרי גלם משובחים ואורגניים עד כמה שניתן למצוא בארץ, והתאמנו את המתכונים הצרפתיים שפיתחנו לטעם הישראלי".

הגלידות כבר נמכרות בעשרות נקודות הפצה, אבל החודשים האחרונים היו רצופי קשיים כלכליים עבור השניים - וכדי לשרוד אלי ורותם מבקשים עתה את עזרת הציבור - להגיע, לקנות ולטעום את הגלידות שלהם:
"תמיד היה קשה לי לבקש עזרה, תמיד מאז שאני זוכרת את עצמי.
אני תמיד אוהבת לעשות דברים לבד, אני אוהבת את התחושה הזאת שמצליח לי למרות שקשה, למרות שאין לי מי שיחזיק את היד. 
אבל היום אני בוחרת לצאת מאזור הנוחות שלי ולבקש את עזרתכם.
רבים הציעו לנו לעשות פרויקט הד סטארט בעקבות הקשיים שעברנו הקיץ (למי שלא שמע, בקיץ הזה הזה, שהיה אמור להיות קיץ הפריצה שלנו, לקחנו הלוואה גדולה וקנינו מכונות חדשות שיעזרו לנו לעבור לייצור גדול ומהיר יותר, אך המזל לא האיר לנו פנים ומאז שקיבלנו את המכונות החדשות נפלו עלינו קשיים אחד אחרי השני, כאשר הקושי הגדול ביותר קרה לפני כחודש, המכונה הגדולה החדשה והיקרה נשברה בעקבות טעות אנוש ונאלצנו לחזור לייצר עם המכונה הקטנה הישנה שלנו).
ועכשיו, כדי שנוכל לחזור ולעמוד על הרגלים אנחנו רוצים לבקש את עזרתכם.
לא בפרויקט הד סטארט, אלא בדרך הכי פשוטה שאנחנו מכירים, פשוט לכו לקנות גלידת ilo בחנות הקרובה אליכם. זה יהיה החיבוק והתמיכה הכי מתוקים שנוכל לקבל בחודשים הקרובים".
 
 
 
 
_____13
_____13
 
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 

הוספת תגובה חדשה