דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית, קרן קמ"ע וארגון 'מעברים בעמק' קיימו השבוע כנס ראשון: "קואופרטיב לעסקים קטנים במרחב הכפרי"

מטרת הכנס להציע ולבדוק הקמת "איגוד היוזמה הקיבוצית", שיפעל לקידום והעצמת היזמות והעסקים הקטנים בקיבוצים ובמרחב הכפרי, תוך מתן דגש על פיתוח מקורות פרנסה ותעסוקה לחברי הקיבוצים.
מתוך אתר שווים

ביום שני האחרון נערך בארגון האזורי שבעמק יזרעאל כנס ראשון בסדרת כנסים, שמטרתם בחינת האפשרות להקים התארגנות קואופרטיבית של יזמים בתנועה הקיבוצית ובמרחב הכפרי. את הכנס יזמו התנועה והקיבוצית, קרן קמ"ע וארגון "מעברים בעמק"- פרויקט משותף של משרד הרווחה, ג'וינט ישראל, מפעלי העמק וארבע המועצות האזוריות: עמק יזרעאל, מגידו, זבולון ועמק המעיינות. הארגון הוקם במטרה לקדם את נושא התעסוקה והפיתוח הכלכלי במגזר הכפרי.
 
את הכנס פתח גיל לין, המשנה למזכיר התנועה הקיבוצית, שאמר: "החדשנות והיוזמה הם תנאי הכרחי לצמיחה והתפתחות של כל ארגון ושל הקיבוצים בפרט, ולכן אחד התפקידים העיקריים הוא ליצור תרבות ארגונית בקיבוצים המעודדת יוזמה והתחדשות. כמו כן, יוזמה ורעיונות טובים לא מספיקים, צריך לדעת לנהל את העסק, לתכנן את ההתפתחות ולהתמודד עם הקשיים הביורוקרטים והכספיים על מנת להצליח להגשים את היוזמות ובכך יכולה ההתארגנות החדשה לעזור, הן ליזמים והן לקיבוצים".
 
את ההרצאה הראשית נשא חיים חבלין, שאף יזם את הכנס יחד עם ליאת וייסבוך, מנהלת "מעברים בעמק", והסביר את מטרות הארגון ודרכי פעולתו: ייצוג האינטרסים של היזמים בקיבוץ ובמרחב הכפרי מול המדינה וסיוע בהתמודדות עם הביורוקרטיה הממשלתית; תמיכה כללית ביזמות במרחב הכפרי, למשל באמצעות קידום שיווק, פרסום ומיתוג היזמות במרחב הכפרי והנגשת קהלי יעד בדרכים שונות; סיוע ישיר ליזמים במגוון תחומים - הן פרסומיים והן בשיתופי פעולה מול מערכות שונות, הקיבוצים ועוד ועוד.
דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, הוסיף: "החידוש בשיטת הסיוע ליזמים הוא בהקמת קואופרטיב של היזמים והזמנתם להצטרף ולהוביל אותו לפי אמנותם והבנתם את צרכיהם כיזמים וכמנהלי עסקים קטנים. האיגוד ימומן באמצעות דמי חבר שישלמו היזמים ויסתייע בכלי עבודה שיעמידו לרשותו התנועה הקיבוצית, קרן קמ"ע ומעברים".
 
בדיון המסכם הודגשה חשיבות הקמת האיגוד ועלו מחשבות על תחומי הפעילויות בהם צריך לפעול האיגוד ועל אופן פעולתו. היזמים ענו על שאלון מסכם, אשר אם וכאשר יקום האיגוד, יהיה למסקנותיו משקל מרכזי בהכוונת פעילותו. חלק מהדוברים דיברו בהתלהבות ובהתרגשות על חשיבות האיגוד ואחרים הצביעו על הקשיים שיעמדו לפניו ועל החסמים עליהם יצטרך להתגבר כדי לפרוץ ולהיות אטרקטיבי לחבריו, אך כולם הביעו תקווה שיהווה גוף מאגד עבורם ופתרון לצרכיהם הספציפיים. מהשאלון עלו נושאים רבים ביניהם, בין היתר, מתן פתרונות תעסוקתיים לאוכלוסייה מתבגרת, חיזוק ההתיישבות בפריפריה ע"י חיזוק והגדלת מקורות פרנסה, סיוע ומתן כלים להתמודדות עם בירוקרטיה, סיוע במיסוד היזמויות בתוך קיבוצי חברי האיגוד, הנגשת עסקים ויזמיות עסקיות לקהלי יעד, מיתוג היזמות והתיירות הקיבוצית כייחודית.

בשבועות הקרובים יתקיימו כנסים נוספים בכל הארץ ויצא קול קורא לחברי קיבוצים בעלי יזמויות ועסקים הקטנים לבוא ולקחת חלק, להשמיע מניסיונם ולעצב את האיגוד כפי צרכיהם.

הוספת תגובה חדשה