דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חינוך חברתי קהילתי מיטבי בעת חירום – צורך אמיתי והמענה קהילתי!

אז מה עושים כשאין לימודים ואיך מקיימים חינוך חברתי קהילתי בקיבוץ שממשיך להיות רלוונטי ונחוץ?

מטרת המסמך לספק כלי מארגן למנהלי מערכות החינוך החברתי קהילתי להמשך תפקוד במצב הנתון בו מערכות החינוך - פורמלי ובלתי פורמלי סגורות לתקופה בלתי מוגבלת לצד האיסור להתכנס ולפעול במערכת החינוך החברתי, ונדרשת היערכות להפעלתה בחירום לטובת החוסן הקהילתי והמשפחתי ולטובת הילדים, הנוער והקבוצה החינוכית בהובלת מערכת החינוך – כחלק במאמץ הקהילתי במצב הזה למען הקהילה כולה!
חינוך חברתי קהילתי מיטבי בעת חירום – צורך אמיתי והמענה קהילתי!
צילום: אלה מיילט

יום שבת 14.3.20
22:15

בשגרה אנו מבססים את פעולתו של החינוך החברתי בהתייחס לארבעה עוגנים נוכחים ההופכים את המענה החינוכי לרלוונטי : קבוצת השווים, מבוגר משמעותי, טריטוריה ותוכנית חינוכית המחברת את העשייה החינוכית לקהילה רב דורית, מסורותיה ומאפייניה הייחודיים.

בעת הזו בה המציאות הפכפכה, לא מוכרת ומערערת את תחושת הביטחון, מתקיים משנה תוקף למערכת הקהילתית - ואנו נדרשים ליצור מענים חליפיים ולהמציא אופני פעולה אחרים ושונים מהמוכר והידוע.

בחצי הכוס המלאה נמצאים 3 עוגנים: 

  1. קבוצת השווים - הקבוצה החינוכית נוכחת וזקוקה לשמירה וחיזוק בעת חירום ולימים שאחרי החירום
  2. מבוגר משמעותי- הם צוותי המדריכים שהדריכו את הקבוצות, מהווים דמות מוכרת ואיתה נבנו יחסי אמון - למדריך החברתי תפקיד מרכזי וייחודי בעת הזו!!
  3. תכנית חינוכית - תבוא לידי ביטוי בבניית פעילויות במרחב הוירטואלי, בכל אמצעי המדיה שנדע להפעיל ואליהם נחבר את מאפייני הקבוצה, את חוזקות חברי הקבוצה, דמויות מהקהילה ומסורות...וכל מה שתדעו ליצור ורלוונטי לקבוצה החינוכית.

העוגן החסר הוא המרחב החינוכי הפיזי (הבית בו מתקיימת הפעילות החברתית בימי שגרה - המרכזון, המרחבון, בית הילדים או הכוללת) ואינו בנמצא כי חופש התנועה ברחבי הקיבוץ נמנע מאיתנו - המרחב הדיגיטלי, וירטואלי ישרת אותנו!!  כמו במשחקי האונליין בהם הקבוצה פעילה במשימה משותפת אך לא נמצאים במרחב פיזי אחד.

היציאה לדרך עם תכנית חליפית לפעילות המוכרת במרחב החינוכי דורשת היערכות, הסברה, רתימת שותפים - והרבה גמישות ויצירתיות. כשההיערכות והתכנון יכולים להיות הזדמנות להפיכת הקבוצה החינוכית לפועלת עבור עצמה, יוצרת פעילויות לעצמה ולקבוצות אחרות או לקהילה כולה!!!

מיפוי הסיטואציה:

  1. בדיקת הנחיות צוות צח"י מועצתי, ויישובי - לוודא שהאיסור למפגש במרחב הפיזי הוא ודאי! אנו מחויבים לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות ועל פי הנחיות המועצה האזורית. 
  2. מיפוי העובדות והסברתן לצוות החינוכי, לילדים ולנוער ולכלל הקהילה
  3. הגדרת קבוצות פעולה במצב החירום , הגדרת אנשי צוות זמינים- קבועים או  מזדמנים לסיטואציה הקיימת.(שותפים מהקהילה שנרתמים ומתאימים למשימה - זוהי שעתה היפה של הקהילה הקיבוצית !! )
  4. הגדרת המענה הנדרש : אישי, משפחתי, שכבתי, קבוצתי , קהילתי וצוותי

 

 

 

אז מה יש לקחת בחשבון כשרוצים לקיים חינוך חברתי מותאם לחירום, שמטרתו לשמר את קבוצת השווים , את מקומו של המדריך כמוביל קבוצה חינוכית ובניית תכנית פעולה המותאמת ?

  1. הצורך להשתייך ולהיות חלק מקבוצת השווים היא חשובה ורלוונטית בשגרה ובזמני חירום
  2. באחריות מערכת החינוך הקהילתית לתת מענה לצרכי הילדים , המשפחות והקהילה - פעילות מערכתית בעת חירום מחזקת את הקהילה וחוסנה
  3. הפעילות והמפגש צריכים להתקיים באופן שיתאפשר לכולם להיות חלק - הזכות להשתייך לקבוצת שווים היא צורך אמיתי וצו השעה !!
  4. על המדריך החברתי להכיר ולהבין את גודל השעה וחשיבות הקשר שלו עם קבוצתו בעת הזו - על מנהל החינוך לתמוך אותו במשימה החשובה וליצור מצוות המדריכים צוות משימה המקיים מנגנוני עזרה ותמיכה האחד בשני.
  5. עשייה חינוכית בעת הזו תחזק את הקבוצה ותעצים את מערכת החינוך החברתי בקהילה בשגרה - לכשתגיע
  6. איתור תמיכה טכנית למערכות המדיה השונות בקיבוץ - כתמיכה לצוות החינוכי- כל הקהילה זמינה ותשמח לקחת חלק בעשייה קהילתית - מהרו לזהות את השותפים הרלוונטיים מבית לטובת העשייה החינוכית ( זה טוב לכולם)
  7. בכל משפחה לפחות אחד ההורים ימצא בקיבוץ  - זוהי הזדמנות לרתום אותם כשותפים במקומות הרלוונטיים ( למשל סעיף 6)

תכנית חינוכית רלוונטית לקבוצה תישען על:

  1. מאפייני הקבוצה - זו הזדמנות לתת במה לכל אחד ליוזמות קבוצתיות "מרחוק"
  2. היכרות עם תחומי תוכן אהובים על חברי הקבוצה
  3. מסורות בקיבוץ שלי שקשורות לשלב בשנה, חגיגות, סיפורי מקום
  4. הפעילויות צריכות לשלב הנאה, הפגה, חוויות משותפות, הומור ובאמצעותם למתן את תחושת הלבד ולהיות בנפרד מ"החברים שלי"
  5. חשוב ליצור תכנית המוגדרת בזמנים ביום - למשל: מפגש מקוון ב10:00, חידה יומית ב12:00, צפייה בסרט ב13:00 ולאחריו שליחת חידון... הגדרת זמנים - תיצור סדר, תאפשר התארגנות של הילדים בבית לזמני המפגש/ פעילות, ותאפשר ליצור סדר יום

לפניכם מספר רעיונות :

  1. הכנת ערכת יצירה אחידה לכל משפחה שמביאים עד הבית וכשמסיימים אוספים את זה לפרויקט קהילתי שיהיה תלוי איפה שהוא במרחב הקיבוץ או במרחבים החינוכיים(למשל ליצור על אריחים, יצירה בחומר וכד'). הילדים יחזרו למרחבים ותוצרים יחכו להם או שיפגשו את זה באחת הפינות בקיבוץ.   
  2. בדיקת לוח השנה  הקבוצתי או הקיבוצי - האם יש ימי הולדת או ארועים אחרים שחשוב לציין - וליצור חגיגות בקבוצות הוואטסאפ, להקליט ברכות וליצור קליפ, להקליט שיר כשכל חבר קבוצה שר שורה ולחבר לסרטון 
  3. משחקי חברה אינטרנטיים בבניית והובלת צוות ההדרכה
  4. גיוס ארכיון הקיבוץ לחידונים - שיאפשרו לילדים ולנוער להפעיל את כל בני המשפחה
  5. בניית תחרות בין הילדים כמה מילים אפשר למצוא בתוך המילה קורונה- שולחים את הדפים בתמונה למדריכים והמנצחים מקבלים צ'ופר קטן הביתה.
  6. הכנת דפי צביעה , תפזורת או תשחצים קבוצתיים ולחלוק אותם עם קבוצות אחרות
  7. פרויקט שמירה על קשר עם הוותיקים דרך התכתבויות שמעבירים בתיבות הדואר
  8. שילוב בני הנוער במשימות צוות צח"י הקהילתיות – יתן מענה לצורך של הנוער להיות משמעותיים , ויתמוך בהפחתת חרדות במצבי חירום כי הנוער יהיה עסוק בעשייה.
  9. חידון טריוויה שמכריזים שיש לענות עליו כמה שיותר מהר מרגע שליחת החידון במייל. באפליקציה הזו ניתן ליצור חידון בכל מיני נושאים: https://quizizz.com/admin
  1. קליפ הקורונה- יצירת קליפ משותף כשכל ילד/ה או זוג מצלמים את עצמם בבית או בחוץ, שולחים למדריכים והם עורכים מזה קליפ ושולחים לכולם את הקליפ.
  2. במרכז ההדרכה של "שבילים" מחכים לכם רעיונות רבים לפעילויות בקבוצות, לקשר עם ההורים ועוד...

https://kibbutzim.b2ecloud.com/kibbutzim/education

נשמח להעלות את היוזמות שלכם לטובת רעיונות לכולם!!!

 

ומילה על מערכות תמיכה, ייעוץ וליווי למנהלים וצוותים:

  1. יש חשיבות עליונה בהמשך קיום פגישות במפגשי זום https://www.naotech.com/he/zoom/zoom-meetings/
  2. מערכת חינוך המלווה על ידי יועץ - חשוב להיעזר ולתמוך בצוות ובמנהל בעתות חירום
  3. הגדלת מינון התקשורת - הקפידו לקיים תקשורת רציפה עם כלל הקהילה, ספרו על היערכות המערכת ושתפו בתוצרי הקבוצות, זה יתמוך בהעברת המסר כי החיים ממשיכים - רק מעט אחרת  וזה יתן מקום , משמעות וערך לקבוצות ולתוצרים עליהם יוכלו להתגאות
  4. מנהלי חינוך - הקפידו לבחון את צוותי החינוך, החשש והדאגה והשגרה שהשתבשה היא מעסיקה ומכבידה גם עליהם - קיימו שיחות אישיות והיו משענת למדריכים
  5. הקפידו על תיווך מידע של הצוות החינוכי לילדים ולנערים (מה אומרים? מה לא אומרים? שיטות להעברת מידע, מענה על שאלות רגישות): הזנת מידע שוטף ורלוונטי- מרגיע, מסביר ומארגן לקהילה, להורים, לצוותים, לנערים ולילדים.

 

זוהי תקופה מאתגרת מאוד ובלתי צפויה,

השינויים הם גדולים ומהירים.

אך יחד עם זה התקופה הזו היא טומנת בחובה גם

הזדמנויות רבות שדורשות יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

 

אנחנו, צוות שבילים ויועצי שבילים,

כאן כדי לתמוך, לסייע וללוות אתכם תמיד ובתקופה זו בפרט.

 

                                   צרו אתנו קשר - אורי 0538268090 / עפרי 0526235066

הוספת תגובה חדשה