דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מושבי הדיון בכנס ההנהגות - כל מה שעל סדר היום הקיבוצי

כמו בכל שנה, גם בכנס הנהגות הקיבוצים השביעי התקיימו מושבי שיח מקבילים לבחירת המשתתפים, בהם דיברו והציגו את הנושאים הבוערים והמעניינים ביותר והשאלות הבוערות שעל שולחנו של כל מי שממלא תפקיד בקיבוץ
צילום: דנה בר-און
צילום: דנה בר-און

במושב "מחפשים שותף? צעירים שותפים בקהילה" השתתפו בר אלמקייס, אורטל בארי והילה שפר, שסיפרו כל אחת ואחד את סיפורם האישי על פיתוח מעורבות צעירים בקהילה. בר אלמקייס מקיבוץ החותרים שיתף את הקהל בדרכי הפעולה בתוך הקהילה ואת הדרכים האפקטיביות ביותר לגיוס קהל צעיר לטובת יוזמות חברתיות פנים קהילתיות. אורטל בארי, צעירה משפיעה לשנת 2019, חלקה עם הקהל את דרכה הייחודית בצמיחה לתוך תפקידים מובילים בתוך הקהילה, עד לבחירתה למזכירת קיבוץ. הילה שפר שיתפה במהפך שהתחולל בנחל עוז, דרך הקמת 'מרחב צעירה המכנס תחתיו פעילות עם 124 צעירות וצעירות מתוכניות מיובאות לטובת חיזוק הקהילה הקיבוצית.

במושב "חדשנות ניהולית יישומית בקיבוץ" הציגו חברות אגף חברה וקהילה למשתתפים ולמשתתפות את האתגר הניהולי הקיבוצי העכשווי, המתמודד עם המתח בין הרצון להגברת המעורבות של חברי הקיבוץ לבין אפקטיביות ניהולית. המסר המרכזי שעלה מהמושב היה שזהו נושא שמבקש לקבל התייחסות. אגף חברה וקהילה יפעל בשיתוף מנהיגות הקיבוצים לבנות מודלים וכלים שיסייעו ליישום התפיסה כי אנו רוצים וחשוב לנו להגביר את ההשתתפות של החברים בתהליכי קבלת ההחלטות.

המושב "ניהול אירוע משברי בקיבוץ" עסק בתוצר שהוכן במועצה האזורית גליל עליון, שבמהותו מהווה כלי שימושי למנהל קהילה לניהול אירוע משברי. הכלי מוליך את מנהל הקהילה באבני דרך מובנים מפרוץ האירוע ועד סיומו, תוך רשימת תיוג ושאלות מנחות, כך שניהול האירוע יהיה מובנה ושיטתי.

במושב "גן ותיקים – חיזוק הקיבוץ כקהילה רב דורית" אותו הובילו אגף חברה וקהילה ביחד עם אגף החינוך, ניסו לברר את האינטרס הקהילתי ביצירת קשרים משמעותיים ורציפים בין דוריים. קשרים שיכולים לסייע לרווחתם של ״זקני העדה״ ומעודדים התפתחות של קהילה תומכת עם ערבות הדדית, שילדים צעירים גם הם חלק משמעותי בה, היכולים להרוויח נקודת מבט יותר רחבה ומלאה על החיים. במושב הגיע לדבר ד"ר יורם מערבי, רופא גריאטרי מבית החולים הדסה, ומלווה התוכנית 80 וארבע בערוץ ששודרה בכאן 11, כדי לחלוק מניסיונו על עולם הזקנים היום ועל האפקט של פעילות משותפת לוותיקים וילדים.

במושב על "החקלאות הישראלית - נכס או מכס" השתתפו ח"כ עומר בר-לב, הכלכלן פרופ' עומר מואב, מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים בקיבוצים יעקב בכר, ומנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס, ודנו בטענה שהחקלאות הישראלית המתוכננת מזיקה לכלכלה הישראלית וגורמת לעלייה ביוקר המחייה. פרופ' עומר מואב ניסה להוכיח לשומעים שהגבלת הכלכלה החופשית פוגעת בצרכנים וביצרנים, כולל החקלאים. שאר המשתתפים בפאנל ענו לו לגבי חשיבות החקלאות וההתיישבות כבסיס הכרחי לעתיד מדינת ישראל, מדוע יש הכרח ליישם תכנון בחקלאות ועל הסכמתם של החקלאים לתמיכה ישירה שתעוגן היטב לתקופה ארוכה לעומת הפכפכות הממשלה בנושא.

במושב הבנייה והשיוך ניסו להבין איך מוזילים את הקליטה והבניה והתמקדו בסוגיות אקטואליות העומדות במרכז סדר היום של לא מעט קיבוצים, שככל הנראה חשיבותן רק תלך ותתעצםבמושב עלו תובנות ומחשבות חדשות על תהליכים שיש  לאמץ, והוא חידד את הצורך לבנות מתודולוגיות חדשות לעתיד הקרוב והרחוק. בין יתר הנושאים, עסקו בו בציפוף שטחי המגורים, בניה רוויה ורבודה, מהו חלום הבית בקיבוץ ואיך הוא מתיישב עם מהות הקיבוץ, וכן, היכן היתרון של הקיבוצניקים  בקבלת מימון לשיוך.

במושב של אגף צעירים ומעורבות בחברה בנושא ״עושים שינוי: התנועה הקיבוצית כתנועה חברתית״ הייתה אש באוויר. פרופ׳ דני פילק הדגיש את חשיבותן של תנועות חברתיות היום בעיצוב סדר היום הציבורי והגדיר את שלושת המרכיבים החיוניים לתנועה חברתית: משאבים, מסגור הבעיה והפתרון, והזדמנות פוליטית. ד״ר טל אלמליח תיאר את המהלך ההיסטורי שעשתה התנועה הקיבוצית מהיותה תנועה חברתית אידיאלית לשינוי המציאות, ואז השיגה את מטרתה: ליישב את ארץ ישראל ולהקים בסיס למדינה. מנכ״לית התנועה, הדס ילין הבהירה את גודל ההזדמנות של התנועה הקיבוצית לשינוי המציאות בתחושת החיבור לזהות הקיבוצית של החברים, לערכים, המשאבים הרבים וההזדמנות הפוליטית. ח״כ איציק שמולי קרא לתנועה הקיבוצית להצטרף למאבקים חברתיים נגד הפרטת הבריאות וייבוש השירותים הציבוריים, והפקרת העובדים הסוציאליים

במושב על הסרט "הצלילה" שכתב וביים יונה רוזנקיאר, בן קיבוץ יחיעם, המככב בסרט לצד 2 אחיו - יואל ומיכה, שיתף היוצר את קהל החברים במה שעבר כבן קיבוץ בתקופה שבה עזבו רבים מחבריו, והוא המשיך להיות פעיל בקיבוץ תוך כדי שהוא סובל מפוסט טראומה שמלווה אותו עד היום. במושב ישבו גם ירון פוקס - יו"ר הקיבוץ ועידן רז - מנהל הקהילה שהוא גם חברו הטוב. הם סיפרו על התהליך הקהילתי שעבר הקיבוץ על מנת לגייס את שיתוף הפעולה של ההנהלות והחברים ואת מעורבותם בסרט, והשפעת הסרט על המארג החברתי ותחושת השייכות שהוא חיזק בין יונה כחבר ואומן, לבין חברי הקיבוץ. תוך כדי המושב הוקרנו קטעים מהסרט שמהם ניתן היה להתרשם משיתוף הפעולה הפורה בסרט שבא לידי ביטוי בכך שחברי הקיבוץ הם שחקנים ראשיים וניצבים, ושהסרט צולם בקיבוץ וקיבל ממנו סיוע בצרכי ההפקה. 

הוספת תגובה חדשה