דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה בסיור בערבה - מאילות ועד יהל

מטה התנועה הדרים לסיור השנתי בחבל אילות, וכמו תמיד לא יכול להתעלם מהקסם והרוח המיוחדים ששוררים בחבל הארץ המרוחק. השנה הצטיין הסיור בחום כבד, אבל אלה הם תנאי החיים הקבועים באזור הזה.
מזכ"ל התנועה ניר מאיר: "ושוב, בפעם המי יודע כמה, אתה עומד נפעם וגאה בחברי התנועה שלנו, המיישבים את הספר המרוחק והקשה, נאבקים עם תנאים מכבידים במיוחד ועם שלטון מתנכר, ומביאים חיים ושגשוג למדבר. גאווה אמיתית".
מטה התנועה בתמנע
אילות
בביקור באילות

במסגרת הסיור, בניצוחו וארגונו של רכז האזור יהודה סלומון, ביקרו חברי המטה בקיבוצים אילות, אליפז, קטורה, יטבתה ויהל, ערכו מפגש אזורי פתוח עם חברי הקיבוצים של החבל בקטורה, מפגש עם עובדי המועצה האזורית ואפילו הספיקו לשלב סיור קצר בפארק תמנע בהדרכתו של הגיאולוג המומחה וראש המועצה, חנן גינת (סמר).  

הסיור החל בקיבוץ אילות, הקיבוץ הדרומי ביותר בחבל, שם שמע מטה התנועה על השינויים הרבים שנעשו בשנה החולפת בקיבוץ, ובעיקרם כניסתם של חברי קיבוצים חדשים שזה רק מכבר נקלטו והתקבלו לחברות בקיבוץ, לתפקידי הובלה בקיבוץ – כאלו הם המנהל העסקי החדש דורון גבע ורכז תכנון ותשתיות אלעד בן דרור. באילות סיפרו על בחירתם להישאר קיבוץ שיתופי למרות הקשיים וההתמודדויות השונות ובעיקר על מאמצי הקליטה המתוכננים בשנים הקרובות. 

משם המשיכו חברי המטה לקיבוץ אליפז, קיבוץ קטן וצעיר יחסית שהוקם בשנת 1982. לפני שנתיים בחרו באליפז לעבור אף הם שינוי באורחות החיים והיום כקיבוץ מתחדש הם במאמצי קליטה משמעותיים של חברים חדשים שירצו לבנות את ביתם במקום המיוחד. לשם כך הקימו אתר מיוחד לקיבוץ (http://elifaz.co.il/) ומזמינים את כל מי שמעוניין לבחון חיים בערבה המיוחדת ליצור עמם קשר. 

ביקור באליפז
בביקור באליפז

בקטורה, ביקרו חברי המטה במפעל האצות המפורסם שבקיבוץ, שנחשב לאחד המובילים בתחום ובעל שם בינלאומי בעולם תוספי המזון. שם שמעו על ההתמודדות בשוק שהולך וגדל ונעשה תחרותי מיום ליום ועל המחשבות והניסיונות לפרוץ גם לתחומים נוספים.
לאחר מכן, ישבו עם ממלאי התפקידים בקיבוץ שסיפרו על ההתמודדויות, השאלות והאתגרים העומדים היום בפני הקיבוץ. שאלת "הגיל השלישי", שהחלה להעסיק את כל החבל (שמאופיין בקיבוצים צעירים ולכן עד כה לא התמודדו עם סוגיה זו)
בשנים האחרונות, מקבלת אצלם התייחסות מיוחדת, כאשר אחת מההחלטות היא שילובם של חברי הקיבוץ בגילאים הללו בוועדות השונות ומחשבות רבות כיצד לתת להם את המענה הנכון והמתאים.

ביטבתה, הקיבוץ הוותיק ביותר בחבל, שמעו מממלאי התפקידים על האתגרים העומדים בפני הקיבוץ השיתופי שרוצה לשמור על צביונו ככזה, ושמעו הרצאה מאלפת מפי מנכ"ל מחלבת יטבתה, רם סרוגו והורסיו בוריחסון, מנהל משאבי אנוש במחלבה, שניהם חברי הקיבוץ, על השינוי שעשו בתרבות הארגונית במחלבת יטבתה המפורסמת ועל האופן בו זה תרם להצלחת המחלבה. גישתם מעוררת העניין העלתה שאלות רבות על דרכי ניהול מיוחדות ועוררה דיון פורה.

מפגש יטבתה
בהרצאה עם הורסיו בוריחסון ביטבתה

בערב התקיים מפגש פתוח עם חברי ותושבי המועצה בקטורה, בו סיפרו מנכ"לית התנועה הדס ילין ומנהלי האגפים השונים על הנעשה בתנועה, באגפים ובמחלקות השונות, ומזכ"ל התנועה ניר מאיר תיאר את האתגרים וההתמודדויות העומדות בפני הקיבוצים והתנועה כולה. החברים הביעו התעניינות רבה והוסיפו שאלות רבות המעסיקות את האזור ואת התנועה בכלל והיה מפגש פורה ומעשיר.

היום השני נפתח בביקור בבאר אורה (היישוב הקהילתי הגדול בחבל) ובפארק תמנע, שם סיפר חנן גינת, ראש המועצה על ההתמודדויות של היישוב הצעיר ועל כניסתו ל"חבל הקיבוצי" ותיאר את התוכניות התיירותיות המתוכננות באזור ובפרט בפארק תמנע בשנים הקרובות, ובעיקר לקראת פתיחתו של נמל התעופה החדש שנמצא ממש מעבר לכביש הפארק.

ביקור בקטורה
במפעל בקטורה

לאחר מכן, ביקרו חברי המטה במועצה, פגשו את ממלאי התפקידים, שמעו על תוכניות הקליטה באזור ובעיקר על תוכניות הבנייה שעומדות לצאת לפועל, כמעט בכל קיבוצי המועצה, תוכניות עליהם עמלו במשך תקופה ארוכה ובהן נרתמה גם התרומה הקיבוצית באמצעות קרן קמ"ע לתת ערבויות לבנייה זו. מנכ"לית המועצה, הדס שפירא אמרה כי בנייה זו תאפשר סוף סוף לקלוט חברים חדשים ותהווה "אוויר לנשימה" לקיבוצים השונים.   

משם המשיכו לקיבוץ הצפוני ביותר בחבל, קיבוץ יהל, ובו ביקרו בשכונה החדשה שהוקמה בקיבוץ, שמעו על מאמצי הקליטה הנעשים גם בקיבוץ זה ועל ההתמודדויות עם חוסר הודאות בתחומי החקלאות בעיקר סביב סוגיות משבר המים והחוסר בעובדים המאפיינות את האזור המרוחק. התנועה הציעה את עזרתה ואף סיפקה כמה פתרונות אפשריים והבטיחו להיות עמם בקשר רציף גם לאחר הביקור.

ביקור ביהל
בביקור ביהל

את הביקור חתם מפגש מיוחד עם כל מרכזי המשק של הקיבוצים בחבל ועם ראש המועצה חנן גינת, שיחד העלו שאלות והתמודדויות המעסיקים אותם בימים אלו, במיוחד באזור הייחודי והמרוחק שלהם. חברי מטה התנועה השמיעו רעיונות ופתרונות שנצברו מניסיונם בקיבוצים אחרים בחלק מההתמודדויות, וכמובן הביעו את רצונם להמשיך וללוות את הקיבוצים בשלל הסוגיות השונות ולתת עזרה בכל מה שרק יוכלו לתרום.   

פעילי התנועה הסכימו פה אחד כי אין כמו מראה עיניים כדי להבין לעומק את הנעשה בקיבוצים, כדי להצליח להציע פתרונות מתאימים לאתגרים העומדים בפני הקיבוצים ובכדי ליצור שיתופי פעולה חזקים בין הנעשה בבית התנועה הקיבוצית למתרחש בקיבוצים עצמם. 

הוספת תגובה חדשה