דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים דגניה א' ועין גב

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים. הביקור נערך בקיבוצים דגניה א' ועין גב, המשתייכים למועצה האזורית עמק הירדן. את הביקור ארגן ערן גליק, רכז האזור.
הסיור התחיל בקיבוץ דגניה א', ראשון הקבוצות והקיבוצים, שנוסד בשנת 1910. משם המשיכו פעילי מטה התק"צ לסיור בקיבוץ עין גב- "ראשון ליישובי מזרח הכנרת", שעלה על הקרקע כאחד מקיבוצי חומה ומגדל וחגג לפני מספר חודשים את חג ה-80, באירוע רב רושם.
דגניה א

הביקור בדגניה א' נפתח בסיור קצר בחצר הקיבוץ בהדרכתם של איציק שפר, יו"ר ועד ההנהלה ונבות עבאדי, מנהל הקהילה. שניהם בני וחברי דגניה. הסיור עבר דגניהבגן רופין שנחנך (מחדש) לפני כשנתיים במרכז הקיבוץ לרגל 140 שנים להולדתו של ארתור רופין ו 80 שנים לחנוכת הגן המקורי. רופין היה מנהל המשרד הארצישראלי  של ההסתדרות הציונית ו"ידיד ומלווה נאמן של קבוצת דגניה", כפי שנחקק בשלט ההנצחה בשולי הגן. משם המשיכו המשתתפים לבית גורדון ושמעו הסבר על תכניות הפיתוח של המקום. הסיור הסתיים ב'חצר ראשונים' המרשימה. במועדון, הנמצא בחצר ראשונים, תארו ממלאי התפקידים בקיבוץ את דגניה ואת האתגרים עימם הם מתמודדים. דגניה א' היא חברה בעלת ערכים עם גאוות יחידה מושרשת.  בקיבוץ 381 חברים ובני המשק מתקבלים לחברות בגיל 18. החל משנת 2005 מתנהל הקיבוץ כקיבוץ מתחדש עם הסדרי ביטחון סוציאלי ברמה גבוהה. הסדרים אלה נעשו בליווי צמוד של אורית גל-אור, מנהלת מחלקת בריאות ורווחה בתק"צ. בדגניה הוחלט על שיוך דירות בחלופת האגודה והוקם צוות צמ"ח (צמיחה חברתית), העוסק בקליטה ופיתוח החברה הקיבוצית. ענר יעקבי, המנהל העסקי, בן וחבר דגניה תיאר את מצב ענפי הקיבוץ, המבוסס בעיקר על גידולים חקלאיים בשטחים שבעמק הירדן וברמת סירין. הוא ציין כי מנהלי המערכת העסקית שוקדים על פיתוח מקורות פרנסה נוספים. 

הדס ילין, מנכ"לית התנועה וראשי האגפים בתק"צ סקרו בפני משתתפי המפגש את פעילות התנועה עבור הקיבוצים וחבריהם. ניר מאיר ענה לשאלות חברי דגניה והמליץ להמשיך בתכניות הפיתוח לבניית בתים חדשים בקיבוץ: "חלופת האגודה הינה עובדה קיימת. המסלול כבר נקבע ואנו במטה התנועה מחויבים לעניין ונאבק ליישום חלופה זו בכל מקום". עוד הוסיף מזכ"ל התנועה כי הכלכלה הקיבוצית אמנם מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים אך היא חזקה ו"לנו כחברה קואופרטיבית יש יתרונות אותם אנו רוצים להנחיל לחברה הישראלית כפתרונות למשבר הדיור והתמודדות עם הקרטל הבנקאי. המענה לאתגרים כאלה הן יוזמות כגון דיור ובנק קואופרטיבים, שכבר פועלים בעולם". לקראת סיום המפגש ביקש נבות עבאדי, המסיים בשבועות הקרובים תקופה ארוכה בתפקיד מנהל הקהילה, להודות לפעילי המטה על שיתוף הפעולה הפורה בתחומי עשייה מגוונים.


הביקור בקיבוץ עין גב נפתח בסיור במבנה הנשקייה שנמצא בתעין גבחומי כפר הנופש של הקיבוץ. מבנה הנשקייה הוא שריד של שטח המחנה הישן, בו התמקמו המייסדים ביולי 1937 ובו שהו במשך כשנה וחצי עד שעברו לנקודת הקבע. המבנה שופץ במסגרת חגיגות שנת ה-80 לייסוד הקיבוץ, בשנה שעברה.

עוד ביקרו משתתפי הסיור בשטח המיועד לבניית שכונה קיבוצית חדשה ובשטח בו מתוכנן לקום בשנים הקרובות מלון נוסף על כפר הנופש הקיים, במוזיאון הקטן לתולדות עין בו שמעו סקירה מרתקת ומחוייכת מפיו של יוסי צדקוני- הידוע יותר כ'סבא יוסי' מהסדנא לבניית צעצועי עץ בנמל עין גב - ובגן הבוגר בקיבוץ, בו הדגימה ליאל הקטנה והאמיצה למבקרים השלמת מסלול אתגרי שנבנה על ידי הורים מסורים בשטח הגן. סרטון המתאר את עין גבהמסלול הופץ לפני מספר חודשים והפך לויראלי ביקום הקיבוצי.

לאחר שנדם שאון התשואות לליאל התכנסו משתתפי הסיור למפגש במועדון הקיבוץ. גור מלמד, מנהל הקהילה, סקר באזני הנוכחים את עיקרי הפעילות והאתגרים בקיבוץ, המונה כ-230 חברים. עין גב הוא קיבוץ מתחדש החל משנת 2010, ובו חברה ערכית, המקיימת מערכת ערבות הדדית ענפה וחיי קהילה קיבוצית עשירים במעש ובתוכן. בשנים האחרונות התקבלו לחברות 34 חברים חדשים ומגמת הצמיחה נמשכת במלוא העוז. הקיבוץ מעודד הצטרפות הצעירים לתפקידי ניהול שונים במשק. עין גב, התחום בין הכנרת לכביש העובר למרגלות הגולן, מאותגר באפשרויות ההתפתחות התכנונית שלו וחברים מקיימים דיונים בנושא שיוך הדירות על משמעויותיו השונות. רועי טינסקי, בן וחבר הקיבוץ סקר את ענפי החקלאות השונים של הקיבוץ, הכוללים מטעים, פרדס, תמרים, לולים ורפת. חיים סתתיהו, מנכ"ל תיירות עין גב סיפר על כפר הנופש, מסעדת הדגים הידועה, השייט ותכניות הפיתוח לעתיד.  

לסיכום וכמענה לשאלות חברי הקיבוץ אמר ניר מאיר שהטענה כי "קיבוץ מתחדש שאינו משייך לא יבנה" אינה קבילה. לדבריו "יש יותר חשיבות למתן האפשרות לבני ובנות הקיבוץ לגור בסמוך להוריהם מאשר  לשאלה למי ישויך הבית. את סוגיית מימון הבניה יש להפריד משאלת שיוך הבתים", הוסיף מזכ"ל התנועה וחידד כי "מי שיקבע אם קיבוץ הוא אכן קיבוץ יהיו חבריו בלבד ולא רשות כזאת או אחרת. אנו נסייע לעין גב ולכל קיבוץ המבקש לעסוק בסוגיות חשובות אלה", סיכם מאיר את הדברים.  

 

הוספת תגובה חדשה