דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים מעוז חיים ושדה נחום

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים. הביקור נערך בקיבוצים מעוז חיים ושדה נחום המשתייכים למועצה האזורית עמק המעיינות. את הביקור ארגן ערן גליק, רכז האזור.
הסיור התחיל בקיבוץ מעוז חיים, אחד מישובי חומה ומגדל, שחגג ביום שישי האחרון את חג ה -80. תחילה נקראה הקיבוץ "מעוז". כשנה לאחר היווסדו נהרג חיים שטורמן מעין חרוד עם שני חבריו מהתפוצצות מוקש וחברי הקיבוץ החליטו לשנות את שמו של הקיבוץ ל"מעוז חיים". קיבוץ שדה נחום, אף הוא מקיבוצי חומה ומגדל, נקרא תחילה "השדה" וזמן קצר לאחר עלייתו על הקרקע הוחלט לציין בשמו את זכרו של נחום סוקולוב, נשיא ההסתדרות הציונית ומאז נקרא שמו "שדה נחום". גם שדה נחום ציין השנה 80 שנים להיווסדו.
מעוז חיים ושדה נחום
מימין: הביקור בשדה נחום, משמאל: הביקור במעוז חיים

 

הביקור בקיבוץ מעוז חיים נפתח בסיור קצר בחצר הקיבוץ בהדרכתו של יפתח אופק, בן ומוותיקי הקיבוץ. הסיור התקיים בעקבות שירי הקיבוץ שנחקקו על קירות שונים ברחבי המשק. לכל שיר סיפור משלו והידוע מבין כולם הוא השיר 'הודי חמודי', שכתב חבר הקיבוץ משה דפנא, לנכדו. מעוז חיים

לאחר מכן התקיים מפגש במועדון הקיבוץ עם חברים מהקיבוץ ומנהליו, שהציגו את האתגרים העומדים בפניהם היום:
איתן בלניקוב, מנהל הקהילה, תאר את מעוז חיים כיום: "במעוז חיים 224 חברים ועוד 110 ילדים. בשנים האחרונות נקלטו 60 חברים בחברות בעצמאות כלכלית. הקיבוץ השקיע בשנים האחרונות ממון רב בשיפור התשתיות הציבוריות, במים, חשמל, ביוב ותקשורת. במעוז חיים מערך מסודר של ערבות הדדית, תרבות ענפה ומערכת חינוך מתפתחת".
בצלאל בן יצחק, המנהל העסקי בקיבוץ, תאר את המשך פיתוח עסקי הקיבוץ וביסוסם לצד האתגרים בהתמודדות עם הקיצוצים המשמעותיים במכסות המים באזור נעדר החלופה.
דובי מילר, יו"ר הקיבוץ, תאר בדבריו את המהפך במצבו של הקיבוץ מאז המשבר הכלכלי אליו נקלע בסוף העשור הקודם. "העובדה כי היום שואלים במעוז חיים מהם השימושים מרווחי העסקים היא ההוכחה למהפך שעשו חברי הקיבוץ בעשור האחרון", אמר מילר.

חברי הקיבוץ הוסיפו על הדברים ודיברו בגילוי לב גם על מחלוקות ביניהם. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, סיכם את הדיון ואמר: "כמי שראה מקרוב את מצבו של מעוז לפני כ-10 שנים אני יכול להעיד על השיפור הכלכלי המשמעותי בקיבוץ. את המחלוקות עדיף לפתור בתוך הבית, ללא התערבות חיצונית  ואת ההחלטות לגבי מעבר לחברות מלאה כדאי לקבל בהקדם".

מעוז חייםלקינוח הביקור במעוז חיים ביקרו חברי מטה התק"צ בספרינג וואלי, מיזם חברתי חדש של חברת מקאן תל אביב, שהוקם במבנה ביתן הנעורים בקיבוץ. המבנה שימש בעשרות השנים האחרונות כספריה ותוכנן להריסה. המקום שופץ בטוב טעם וכיום הוא מהווה אכסניה לעובדים בתחום הניו מדיה וליוזמות בתחום החינוך לטכנולוגיה. השותפה של מקאן למיזם היא המועצה האזורית עמק המעיינות. 

  

 

 

 

 

 

הביקור בקיבוץ שדה נחום נפתח בסיור אל שטח ההרחבה הקהילתיתשדה נחום הגדולה שקמה בקיבוץ, שהיא מהראשונות בארץ. שני המתחמים הראשונים כבר מלאו בתים, שלב ג' כבר בבניה ובשלב ד' החלו בעבודות התשתית. 

לאחר מכן התכנסו המארחים והאורחים במועדון הקיבוץ. ניב ליש, מזכיר הקיבוץ, חגי ניר, המנהל העסקי, ורד איינהורן, יו"ר ועד ההנהלה ויורם ארליך היו"ר העסקי באגש"ח, סיפרו על התהליך שעבר הקיבוץ בשנים האחרונות והאתגרים העומדים בפניו היום: "הקיבוץ הזדקן ותושבי ההרחבה מילאו את הבור הדמוגרפי שנוצר. כיום בשדה נחום 150 תושבי קבע ועוד 142 חברים, שרובם בעצמאות כלכלית. הצפי הוא לגידול משמעותי במספר התושבים וגידול מסוים במספר החברים. בקיבוץ הוחלט על שיוך דירות במתכונת 'חלופת האגודה' והוא מתמודד עם אתגרים כלכליים לא פשוטים. בוצעה השקעה משמעותית בהרחבת חוות הלולים והשקעות נוספות עומדות לבחינה. 
לסיכום הדיון אמר ניר מאיר: "התנופה הדמוגרפית בשדה נחום מרשימה מאוד. היישוב הולך וגדל אך על הקיבוץ לברר עם עצמו מהי זהותו העתידית. השקעות כלכליות רצוי לבדוק בהתאם לפרמטרים המשתנים. התנועה תסייע ככל שניתן בקידום התהליכים החברתיים והכלכליים בקיבוץ".

 

 

צילום: מיכל וינברג

הוספת תגובה חדשה