דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם- בקיבוץ משמר העמק

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בקיבוצים והפעם בקיבוץ משמר העמק המשתייך למועצה האזורית מגידו. את הביקור ארגן רוני ברניר רכז האזור.
משמר העמק נוסד בשנת 1922 ועלה לקרקע ב1926 כהתיישבות הראשונה בחלקו הדרומי של עמק יזרעאל. בנובמבר 1928 לאחר ויכוחים רבים החליט הקיבוץ לקבל את הצעתו של מנחם אוסישקין לקרוא לקיבוץ "משמר העמק".
קיבוץ משמר העמק, הוא קיבוץ ותיק ומצליח השומר על אורח חיים שיתופי, המקיים הידברות פנימית מתמדת במטרה להתאים את הפתרונות השיתופיים למציאות המשתנה. רק לאחרונה, בשנת 2015 אף קיים תהליך חברתי רחב לבחינה ואישור חזון הקיבוץ לשנים הקרובות אשר סימן את כיווני ההתפתחות הרצויים לקיבוץ.
משמר העמק
מטה התנועה משחזר את התעמלות הבוקר המיתולוגית על גג "הבית הגדול". פעם היו ממושמעים.


משמר העמקהביקור במשמר העמק נערך על פני יום שלם, שהתחיל בהסבר על השיפוץ המרשים במבנה חדר האוכל - כמרכז פעילות חברתית ומקום התכנסות עיקרי בקיבוץ. כל מערכת ההגברה, התאורה והמסכים של מבנה החדר אוכל מצוידים בטכנולוגיה האחרונה שנשלטת מרחוק.

אחרי ארוחת הבוקר, ערך המטה הכרות עם הפעילות הענפה והמרשימה של המפעל הקיבוצי, תמה, בארץ ובעולם, שהוצגה ע"י המנכ"ל יאיר ארזי וע"י חן צור, מנהלת מש"א של תמה שהציגה את התרבות הארגונית של המפעל וההתמודדות של מפעל קיבוצי עם ערכים קיבוציים, הפועל בסביבה קפיטליסטית עולמית. היא סיפרה כיצד מעודדים חברי קיבוץ וצעירים לעבודה קשה בחברה בינלאומית גדולה, וכל זה ללא תגמולים חומריים.

במפגש שנערך בתמה נכח גם איציק חולבסקי ראש המועצה אזורית מגידו שהזכיר את המורשת המפוארת של קיבוץ משמר העמק בעבר הרחוק בקבוצת הכדורסל שלה, ואת תרומתו הרבה של קיבוץ משמר העמק למועצה האזורית מגידו.

בהמשך הסיור הוצגה ע"י דפנה גוברין פינת הגולה – אתר הנצחה שנמצא ליד חמשמר העמקד"א שנבנה בשנת 1944- 1946 ונבנה ע"י הפסל זאב בן צבי ובעזרת חברי הקיבוץ להנצחת הילדים שנספו בשואה.

משם התכנס המטה "בבית הגדול"- מבנה היסטורי שנבנה בין השנים 1933-1937, שימש כמבנה הראשון של חניכי מוסד החינוכי "שומריה" כמקום לימוד, שינה ופעילויות, ששופץ לאחרונה תוך שמירה על הצביון ההיסטורי שימור הארכיטקטורה ומאפיינים הייחודיים, הרבה צילומים מקוריים מתקופות העבר תלויים בחללים הפנימיים של המבנה, שהוסב למשרדי ההנהלות, הנה"ח, ספריה ציבורית וארכיון. המבנה מרשים ביותר וטומן בחובו סיפורי מורשת רבים.

בחדר הישיבות הציג עמרי רון, רכז הבניה במשמר העמק, את מבנה ענף הבניה והשירותים בקיבוץ וסקר את פרויקטי הבניה המרשימים שנעשו בשנים האחרונות במשמר העמק: בניה לחברים, בניה ציבורית, שידרוג תשתיות, שיפוץ חד"א, שיפוץ הבית הגדול, משרדי תמה ועוד פרויקטים נוספים.

עילם צור, רכז המשק, הציג את המבנה העסקי של משמר העמק, וסקר את הפעילויות הרבות והייחודיות של ענפי הקיבוץ והשותפויות העסקיות הרבות שהקיבוץ מקיים במגוון תחומים. כמו כן  הציג עילם את האסטרטגיה העסקית של הקיבוץ, הרואה את עסקי הקיבוץ כחברת פורטפוליו הפועלת בתחומים שונים במטרה להגדיל את היקף העסקים ולפזר את הסיכונים.

אורי אופיר, מזכיר הקיבוץ, הציג את המבנה החברתי של משמר העמק, את חזון הקיבוץ והדילמות והאתגרים עיקריים איתם הם מתמודדים. כמו כן, הוא תיאר את הפעילויות משמר העמקלמעורבות בחברה שעושים בקיבוץ, את פעילויות התרבות ותרבות הפנאי ותפקידו בשמירה וחיזוק הקהילה הקיבוצית. אורי הציג גם את תפיסת העולם של משמר העמק בנושא הבטחת עתידם של בעלי צרכים מיוחדים.

דביר בשן, מנהל מערכת החינוך במשמר העמק, סקר את הנעשה בתחום בקיבוץ ועופר רימסקי, רכז המוסד החינוכי "שומריה", הציג את מערכת החינוך המוסדית והפעילות העשירה שעדיין מצליחה להשתמר לגדול ולהתפתח, ושנותרה אחת האחרונות המאפשרת גם לינת חניכים, שעדין מתקיימת בכל התנועה הקיבוצית.

צוות המטה הציג את פעילות התנועה והנושאים העיקריים שעל סדר היום, והתקיימה שיחה פתוחה, כאשר גיל לין – המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית אשר לפני כניסתו לתפקיד כיהן כמזכיר משמר העמק מסייע בהבהרת הנושאים השונים. בפרט הדגיש לין את החשיבות של התנועה למשמר העמק כמעטפת הנלחמת על "קביעת כללי המשחק" אל מול המדינה וכן כגורם המרכז את העשייה החברתית במאמץ להשפיע על החברה הישראלית.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, סיכם את הביקור ואמר: "אין ספק שקיבוץ משמר העמק הוא קיבוץ מיוחד במספר פרמטרים, הפועל בגישה שונה בתחומים רבים וייחודיים. אנחנו מאחלים לכם להצליח לשמר את עתידו בצורה מושכלת וזהירה גם לשנים שעוד תבואנה. בתחומים רבים קיבוץ משמר העמק הוא מגדלור לכל דבר בתנועה הקיבוצית".

הוספת תגובה חדשה