דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – בגבים ובחממה הטכנולוגית בניר-עם

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ גבים ובחממה הטכנולוגית בניר-עם. את הביקור ארגנה והובילה אורית בראון - רכזת אזור נגב מערבי בתנועה הקיבוצית.
מטה התנועה בגבים
מטה התנועה בגבים

בשבוע שעבר ביקר מטה התנועה בקיבוץ גבים ובחממה הטכנולוגית SauthUp שבקיבוץ ניר-עם – שניהם במועצה אזורית שער הנגב.

בבוקרו של הסיור, נחת טיל במושב משמרת בשרון, כשערב קודם לכן נחת בלון נפץ בקיבוץ גבים. למרות, ובגלל אירועים אלו, הוחלט לקיים את הביקור כמתוכנן.

הסיור נפתח במועדון קיבוץ גבים. המטה התקבל על ידי מנהל הקהילה, איתי אבני, רכז המשק, בועז הולנד, ומנהל האגודה, אריאל ארבל, יחד עם בעלי תפקידים וחברי קיבוץ נוספים.

קיבוץ גבים הוא קיבוץ שיתופי, הוקם בשנת 1947, וממוקם במערב הנגב הצפוני כחצי ק"מ מהעיר שדרות. הוא משתייך לקיבוצי עוטף עזה שבמועצה האזורית שער הנגב.

לפני שבע שנים נמכר חלק ממפעל 'פולג' שבבעלותו. מהלך זה אפשר לקיבוץ לסגור את החוב האקטוארי. לצד המפעל פועלים ענפי גד"ש, וענפי בעלי חיים מצליחים ביותר, יחד עם פרויקט סולארי שנמצא בהקמה.

הקיבוץ מונה 106 חברים – מהם כ- 50% פנסיונרים או קרובים לגיל פרישה. ניר מאיר אמר לנוכחים כי "לא מוצדק שבקיבוץ כל כך מצליח כמו גבים יהיו רק 106 חברים". החברים מספרים שכבר כמה שנים נמצא הקיבוץ בתהליך של בחינת מהלך של שינוי, שקיומו גורם לחברים לבחור במודע מה הם כן היו רוצים בעתיד המשותף. על כך אמר המשנה למזכ"ל, גיל לין: "הקיבוץ מתנהל למופת ויש לכם את יכולת ההחלטה לבחור בין מנעד אפשרויות".

הביקור הסתיים במילות הסיכום של ניר: "אני מאחל לכם ולנו, שתמיד נדבר על צמיחה דמוגרפית".

לאחר מכן המשיך המטה לקיבוץ ניר-עם, לביקור בחממה הטכנולוגית - SauthUp. את המיזם הנפלא הזה קלט קיבוץ ניר-עם בחדר האוכל, שהפסיק לפעול כבר לפני כמה שנים, ונהפך למקום מודרני, יפהפה ומושך. אלעד יאורי – מנכ"ל SauthUp, וקרן מגן – מנהלת התפעול, קיבלו את חברי המטה. 

מטה התנועה בניר-עם
אלעד יאורי מנכ"ל Southup בשיחה עם חברי המטה

היוזמה, מספר אהרל'ה רוטשטיין - מנהל תיכון שער הנגב - החלה לאחר מבצע 'צוק איתן', עם חבורה שחיפשה דרך לאסוף חזרה את הציבור, ואת התלמידים. הם חיפשו משהו מטורף כדי לתת את התחושה ש"אנחנו אדונים לעצמנו" – "בואו נקים חברת סטארט-אפ כדי להילחם במנהרות...".

החממה פועלת לאיתור וגיוס חברות סטארט-אפ, טיפוחן והפיכתן לחברות טכנולוגיות מבוססות הפועלות באזור ומשולבות בחינוך, בחיי הקהילה ובשוק התעסוקה. המקום מושך אליו את החברות החדשניות והמבטיחות ביותר בישראל. כיום, החממה מאכלסת סטרט-אפים מתחום החקלאות, קלין טק, מים, פודטק ועוד. המטרה העיקרית - לייצר תעסוקה איכותית באזור ולטפח יזמים.
אלעד יאורי, מנכ"ל החממה: "אנחנו מתאימים את עצמנו לשינויים בצורה הטובה ביותר, תוך הבאת מנוע הצמיחה העיקרי במשק לפריפריה, ולשלבו במרקם החיים".

יאיר מנע, מרכז המשק של ניר-עם הסביר מה הביא את חברי ניר-עם לקדם את הפרוייקט אצלם: לדבריו, עם יציאת ניר-עם מן המשבר נוצר צורך דחוף לקדם מקומות תעסוקה אטרקטיביים לצעירים הרבים המצטרפים לקיבוץ (בני משק ואחרים). "אין לי ספק בהצלחתו של הפרוייקט הזה" אמר יאיר מנע, "מניסיוני אני יודע שבלי חזון והעזה לא נצליח להתקדם".

חברי המטה פגשו שלושה נציגי חברות בתחילת דרכן:

  1. רחלי  ויצמן - שמייצגת את חברת  Savor-eat המפתחת תחליפי בשר.
  2. אמיר חצרוני – שייצג את חברת Solutum  שפיתחה חומר תחליפי לפלסטיק. חומר ייחודי שמתכלה לחלוטין תוך 10 שניות במים.
  3. בניהו פלסר – שיחד עם שותפיו הקים את Youa שפיתחו כלי תחליפי לאבחון מסלול קריירה, לימודים, פרופיל תעסוקתי ועוד.

סיכם את הביקור אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "סוד הקסם של שער הנגב, זו הקהילה. המון אנשים שנותנים מעצמם בהתנדבות למקום. כל אלו יחד עם התנועה הקיבוצית, באמצעות קרן קמ"ע שהייתה המאיץ להקמת המקום".

 

הוספת תגובה חדשה