דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סופית – בדגניה אמרו "לא" להקמת מוזיאון הקיבוץ

מזכירות התנועה תדון כעת בבקשת 15 קיבוצים אחרים להקמת המוזיאון בשטחם
היכן יבנה המוזויאון לתולדות מורשת הקיבוץ?
היכן יבנה המוזיאון לתולדות מורשת הקיבוץ?

חברי קבוצת דגניה א' דחו ביום שישי את הערר נגד ההחלטה הקודמת שהתקבלה בקלפי ובה דחו החברים את הרעיון להקים את המוזיאון והמרכז לתולדות ומורשת הקיבוץ במקום. בספירת הקולות הצביעו אמנם רוב גדול של חברים בעד שינוי ההחלטה, אך למרות זאת מספרם לא הגיע לכדי שני-שלישים מסך הקולות, כפי שקובע תקנון הקיבוץ. 
כזכור, לפני שנה החליטה מזכירות התנועה הקיבוצית ליישם את החלטת ממשלת נתניהו משנת 2010 על הקמת מוזיאון לתולדות הקיבוץ כחלק מהפעילות הענפה של תוכנית 'מורשת' במשרד ראש-הממשלה, בראשות ראובן פינסקי, מוזיאון אשר בתכנון הראשוני היה אמור לקום בקיבוץ עין-שמר.

עוד טרם התקבלה החלטת המזכירות, סקרו פינסקי ורונית ניר ממשרדו את ההחלטה להקמת המוזיאון, בתחילה בקיבוץ עין-שמר ולאחר מכן בדגניה. השניים הדגישו כי היוזמה וההחלטה להקמת המוזיאון נעשתה מתוך רצון להקים מקום שיעסוק ברוח הקיבוצית ובחלקה של התנועה בהקמת המדינה והנחלת הרעיון והרוח לדור הבא. 
מי שהוביל את הרעיון להקמת המוזיאון באדמות הקיבוץ הראשון בישראל באדמות אום-ג'וני היה יוסי ורדי, ראש המועצה לשעבר, חבר קיבוץ דגניה ונכדם של חיותה ויוסף בוסל שהיו בין מייסדי דגניה, ואף ייצג את המועצה בדיונים מול התנועה הקיבוצית.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר לאחר החלטת המזכירות ועוד טרם דחו חברי דגניה את ההחלטה: "התנועה הקיבוצית היתה ממעצבי דמותה של מדינת ישראל ולוקחת עד היום חלק מרכזי בעיצוב ערכי החברה הישראלית, סימון גבולותיה, ותפעול כושר הייצור שלה. הגיעה השעה להקים אתר ללימוד המורשת ולמעקב אחרי המשך התפתחות הקיבוץ". 

לאחר ההחלטה של חברי דגניה, הגיעו לשיחת חברים מזכ"ל התנועה ביחד עם ראש המועצה האזורית עמק-הירדן עידן גרינבאום ורכז האזור מטעם התנועה ערן גליק וניסו לשכנע את חברי הקיבוץ לקבל את הערר, אך דברים אלו כאמור לא צלחו. 

חשוב לציין כי כבר עם ההחלטה הראשונית של חברי דגניה, פנו אל מזכירות התנועה הקיבוצית 15 קיבוצים, שביקשו כי המוזיאון יוקם בשטחם, ובקשות אלו יעלו לדיון והחלטה בקרוב.

הוספת תגובה חדשה