דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום שנה - אגף חינוך

חינוך
חינוך

"אל תשאל מה הקיבוץ עשה לטובתך שאל מה עשיתי לטובתו"... תשע"ז

 

אגף החינוך ברשותה של ד"ר גבי אסם (אפיקים) פועלת כל השנה לכך שמערכות החינוך הקיבוצי יקיימו מבנה חינוכי מערכתי, ברצף התפתחותי, מלידה ועד סיום התיכון, בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, לילדי הקהילה הקיבוצית על כל גווניה וזרמיה ולילדים מקהילות נוספות.

"הגן הקיבוצי" - (כי חינוך קיבוצי זה טיול בטבע, חצר גרוטאות והרבה ערכים אבל גם מפחיתים בתשלומי ההורים)

גם בשנה החולפת פעלו חלי זלינגר (כפר מנחם) ונועה צור ברוש (חצור) על מנת לשמור על הפדגוגיה הייחודית של הגן הקיבוצי. זאת בהפקדה על שמירת כללי הבטיחות הנדרשים ממשרד החינוך מתוך ראיית עולם של בטיחות אקטיבית ששואלת איך אפשר לעשות ולא האם אפשר. פעילות המחלקה לא מסתפקות כמובן בכך ופועלות רבות על מנת לצמצמם את העלויות בגנים. תודות לעבודתן המאומצת, שונה אופן חישוב הזכאות בהשתתפות במדינה בשכר לימוד בגילאי לידה עד 3, כך שגובה ההחזר חודשי לקיבוצים עלה באופן מצטבר בכ-100%.
בנוסף, ביצענו הפרדה תקציבית ברורה בין החלק הציבורי לבין החלק הפרטי (תכנית חינוכית משלימה) הניתנים כשירות להורים תחת קורת גג אחת בגנים הקיבוציים.

 

 

"שבילים" - (קידום החינוך החברתי בשייכות והשפעה. חכמת המונים במרכז ההדרכה החדש, ולא פחות חשוב – דואגים לכיס שלכם!)

המחלקה בראשות דבי ברא"ס (מצר), ובהובלתם של אפרת קרינסקי (בית ניר), עילם בר-לב (גן-שמואל) ואורי פלד נקש (רמת דוד) מיצבה את עצמה השנה כעוגן מרכזי במערכות החינוך החברתי בקיבוצים וכשותפה פעילה ויוזמת בקידום קשרי העבודה בין הקיבוצים לבין משרד החינוך, מרכז המועצות האזוריות, ויחידות הנוער במועצות האזוריות. אין מנהל/ת קהילה, לא כל שכן מנהל/ת חינוך שלא מבינים כיום את היתרונות ב -

  • שייכות לגוף ארצי המחויב לקידום אינטרסים משותפים. ארגון המחזק את בירור הזהות הקיבוצית המעוגנת מצפן הערכי הקיבוצי.
  • השפעה - באמצעות "חברות פעילה" המקדמת שותפות פעילה ביוזמות, שיתופי פעולה וחבירה לצוותי משימה ככל שיוחלטו על ידי כלל החברים הפעילים
  • משאבים - "שבילים" כמייצר משאבי ידע באמצעות מרכז ההדרכה, גיוס משאבים, למידה מהצלחות, רתימת שותפים לטובת החינוך החברתי-קהילתי
  • מרכז הדרכה מקוון - כתשתית המקדמת את החינוך הקיבוצי כגישה ולא רק כמקום גיאוגרפי, מיסוד ידע והקניית כלים מקצועיים לכל העוסקים בחינוך החברתי קהילתי

רפורמת הצהרונים משתלבת בבתי הילדים – אנשי אגף החינוך, בראשות ראשת האגף ד"ר גבי אסם (אפיקים), פעלו רבות בוועדת החינוך בכנסת ביחד עם המחלקה המשפטית בתנועה ומרכז המועצות האזורית על מנת שגם חברי הקיבוצים יכלו ליהנות מ"רפורמת הצהרונים" המבטיחה החזר בתשלומי ההורים לילדים בכיתות א' עד ג' בחינוך הבלתי פורמלי ברוב חלקי הארץ. זאת כמובן מבלי לפגוע בתכנים המועברים בבתי הילדים וכמובן מבלי שיהיה שינוי או פגיעה בתכנית החינוכית הרחבה המתקיימת אצלנו בימי שישי, חופשות החגים וחופשת הקיץ.

תוכנית מיוחדת שמפעילים בשבילים יחד עם מטה התרבות של התנועה, בינ"ה והמדרשה באורנים היא תוכנית "כזה ראה וחדש" אותה מוביל עילם בר-לב. התוכנית מבקשת לשלב משאבי הקהילה הקיימים בתחומי החינוך, היצירה והתרבות. התכנית מקדמת את העיסוק בתכנים יהודיים שיותאמו בביטויים לדרך החיים הקיבוצית ויוטמעו במסורות הקהילתיות המקומיות של כל קיבוץ באופן אינדיבידואלי. בבסיס התכנית עומד הרעיון של הטמעת תהליכי למידה ועשייה חינוכית-תרבותית בשלושה תחומים: חגים ומועדים, קבלות-שבת ושנת מצוות. התכנית מבקשת לבסס זהות קיבוצית-ארצית משותפת לדורות הבאים תוך התאמתה למציאות בקיבוץ המשתנה בו הקהילה הטרוגנית והתא המשפחתי דומיננטי בהרבה מבעבר.

 

 

שנת שירות - הרצון להתנדבות בשנת שירות אצל בני הנוער בקיבוצים, ולא רק בהם, צומח מדי שנה בשנה.

צוות שנת השירות בראשותו של לירז ברנד (נען) ובהובלת רז ברוד (גבע), גלי גרוס (שדה בוקר), עופר רימון (חצרים) ונועה שנער, סיים בחודש האחרון את ליווי משלחת תשע"ז שמנתה 860 שינשינים ושינשיניות שהתנדבו בכפרי נוער, פנימיות, קיבוצים בפריפריה, עמותות ועוד הרבה מקומות חשובים בכל רחבי הארץ.

בשבועות אלה מלווים את כניסתה של משלחת תשע"ח המונה 920 מתנדבים ומתנדבות הפזורים במאה (!) קומונות על פני כל הארץ, במשימות מגוונות, ייחודיות ובעלות ערך רב למתנדבות והמתנדבים ולכלל החברה הישראלית.

צוות שנת השירות משקיע שעות רבות בהסברה בקיבוצים רבים, בבתי הספר האזוריים ובמועצות ומקיים התכנסויות רבות לטובת הסברה על מהות ומשמעות שנת השירות, על סוגיה השונים והתאמתם לנערות ולנערים ועל תהליך המיון המאתגר. כנסי ההסברה ניתנו גם לצוותי חינוך בדגש על מדריכי נעורים, מנהלי חינוך ולהורים.

חברי הצוות כמובן לא מזניחים את הליווי האישי, וטיפול בפניות אישיות רבות של נערות ונערים ושל הוריהם טופלו על ידי צוות שנת השירות במסירות ורגישות רבה. תהליך המיון אינו פשוט וההתמודדות עימו דורשת תיווך ועידוד.

השתלמות מנהלים במרחב ההתיישבותי- באגף החינוך לא מזניחים גם את ההשתלמות לדרגי הניהול, ויצרו השנה השתלמות חדשנית בהרכבה: מנהלי בתי ספר אזוריים, מנהל מחלקת החינוך של אותם מנהלים, המפקח מטעם המנהל לחינוך התיישבותי בשותפות עם התנועה הקיבוצית, המרכז למועצות אזוריות וסמינר הקיבוצים יצרו יחד קבוצה שבמהלך שנתיים (תשע"ז-ח) תגדיר מחדש את מודל העבודה של בית הספר האזורי, ייחודיותו ועקרונות הפעולה שלו. מפגש הפתיחה התקיים ב"חממה בעין שמר" המשמשת לנו מקור להשראה חינוכית וגאווה רבה. בסוכות הקרוב תצא המשלחת לסיור למידה בפינלנד.

 

 

 

מפעלי החינוך מבית התנועה קיבוצית - מסורת מתחדשת

מפעלי החינוך כמו מסע יב' הידוע בכינוי "כנס ניצנה" והרפסודיה בכנרת והכנס ה"צעיר" יותר כנס יא' כבר הפכו מזמן למסורת ולמשיכה עבור הנערים והנערות. מטרת המפעלים, בהובלתו של אורי אופיר (זיקים), לאפשר מפגש של הנוער הקיבוצי מכל הארץ לטובת חיזוק הזהות של כלל הנוער במרחב הכפרי ולטובת הטמעת הציפייה מהם להיות נוער מעורב ומוביל בחברה בה הם חיים ולטובת כלל החברה הישראלית. מפעלים אלה המאורגנים ומתופעלים על ידי צוות האגף כולו, מתקיימים בשותפות עם המועצות האזוריות ותנועות הנוער.

כנס י"א – התקיים בפעם הרביעית וכבר התמסד בלוח חברות הנעורים, בלוחות הפעילות האזוריים של המועצות ובבתי הספר. בנות ובני שכבת יא עברו שלושה ימים מוצלחים במיוחד בחאן שיירות בהם עסקו במנהיגות, מעורבות ואחריות בחברה הישראלית.

כנס י"ב – בארבעה מימי החנוכה, רכובים על אופניים בציר שבין ירוחם, המכתשים ועד הערבה התיכונה, קרוב ל-1000 בנות ובני שכבת יב' נפגשו עם גופים שונים הפעילים בחברה הישראלית, הכירו את חבל הארץ היפיפה, התמודדו עם קור עז ותנאי שטח מאתגרים. המסע הסתיים בביקור משמעותי בבה"ד 1 ומפגש חשוב עם מפקדו ששוחח איתם על חשיבותה של הקצונה ועל הציפייה לראות אותם – קיבוצניקים, מושבניקים ונוער מהישובים הקהילתיים מגיעים לקצונה.

רפסודיה – חברות הנעורים של עשרות קיבוצים וכן קבוצות מאורגנות של המועצות האזוריות לקחו חלק בשלוש רפסודיות בכנרת בקיץ 2017 שכותרתן: "אין לי ארץ אחרת". הרפסודיה משלבת בניית רפסודה ושיט מחוף מגדל לחוף הלונה גל לבין דיונים העוסקים בחברה הישראלית וכמובן ההזדמנות החברתית של שלושה ימי שטח על שפת הכנרת.

הוספת תגובה חדשה