דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום שנה - מטה התנועה

מטה התנועה

 

 

 

ניר מאיר מזכ"ל התנועה, גיל לין המשנה למזכ"ל והדס ילין - דניאלי מנכ"לית התנועה

במסע המתמשך מן העבר אל העתיד אנחנו עוצרים שוב בכדי לבחון את השנה העברית המסתיימת בכדי לסכם, ללמוד ולהפיק לקחים.

כללית לתנועה הקיבוצית, מזכירותה והמטה המופעל על ידי פעיליה ארבעה תפקידים מרכזיים:

  1. ייצוג האינטרסים של הקיבוצים מול מוסדות המדינה.
  2. מערכת ערכית שתפקידה לקחת חלק בעיצוב החברה בישראל.
  3. מערכת לומדת שתבחן את הסביבה כל הזמן ותסייע לקיבוצים ולהנהגותיהם לקבל החלטות נכונות, עבורם, על בסיס ניסיון מצטבר.
  4. בנייה ושימור הזיכרון הקולקטיבי בדבר חלקנו ביצירה הציונית.

בכל אחד מן התחומים הללו פעלנו באופן נמרץ גם בתשע"ח המגיעה השבוע לסיומה.

הנה, בראשי פרקים: ייצוג האינטרסים של הקיבוצים מול מוסדות המדינה:

  • המאבק המתמשך והסזיפי לחידוש הבניה בקיבוצים:

לקראת סוף השנה הגענו להישגים בתחום זה, בין היתר הגענו להבנות עם שר האוצר על קידום חלופת האגודה והכרה בזכותנו לבנות ללא שיוך. קיבוצים ראשונים "עברו את רמ"י" וניצבים בפני יישום חלופת האגודה. קיבוצים נוספים מתקדמים ליישום חלופת השיוך הקנייני.  התהליכים הם תהליכים מתישים וקשים שיסודם בתפיסה העוינת ברמ"י הגורסת ש"קיבלתם יותר מידי"... אך למרות זאת אנו מתקדמים,  לאט וכנגד התנגדות עזה והתנהלות עוינת של ממסד רמ"י.

  • המאבק העיקש להקטנת נזקים בחקלאות הישראלית מתנהל במספר תחומים.  נראה כי הסכם הפיצוי על תיקון 27 מתקדם לביצוע. הסכם מסגרת לייצוב ענף החלב תקוע כרגע, וממשיכים לנסות לקדמו, המאבק לפיצוי על קיצוץ מכסות המים מקרטע אף הוא בין המעט שהאוצר מוכן לתת, לפיצוי ההולם הנדרש בכדי לפצות את החקלאים על נזקי המחדלים האיומים בניהול משק המים.  החקלאות היא אחד הנדבכים החשובים בהווייתנו הקיבוצית , נמשיך להיות חלק ממאבקים אלו עד להכרת המדינה בחשיבות החקלאות לשגשוגה. 
  • אנו מסייעים לקיבוצים בכל הארץ המתמודדים  כנגד הפקעת קרקע חקלאית, ללא חשיבה אסטרטגית – הותמ"לים, הגשנו עתירה לבג"ץ, ואנו ממתינים לברורה.
  • ליווי וטיפול פרטני בקיבוצים שנקלעו למשבר ("לא משאירים פצועים בשטח"): נראה כי בחן בדרך לחילוץ, נוה ים יישאר קיבוץ, בכרם שלום ניצני צמיחה והתחדשות וממשיכים להתמודד בניסיון לעזור לקיבוצים נוספים.
  • בכל אירוע אנו מתארגנים על מנת להושיט סיוע לקיבוצי "עוטף עזה" שחזרו השנה לחוות את החוויה הקשה מצד שכניהם הנואשים ואנחנו מייחלים לשקט. אם תפרוץ האש מחדש נהיה שם במלוא יכולותינו לסייע ככל שנוכל.

ועוד ועוד ועוד...

כל נושא כזה מלווה בידי צוות רב תחומי מבין פעילי התנועה, בשיתוף פעולה עם תנועות וארגונים מקבילים, ובהפעלה ע"פ הצורך של מומחים חיצוניים.

מערכת ערכית שתפקידה לקחת חלק בעיצוב החברה בישראל

החלטות וועידת התנועה הקיבוצית מקיץ 2017, חיזקו את תפישת הקיבוצים כ"שותפויות קהילתיות משימתיות". תחומי העשייה המרכזיים בהם הוחלט להתמקד הם:

  • התיישבות, חקלאות ותעשיה.
  • יהדות כתרבות וקשר עם יהדות העולם.
  • חינוך קיבוצי וקידומו בקיבוצים, במרחב הכפרי ובערים.
  • גשר לצמיחה והתפתחות ליחידים וקהילות המובילה לצמצום פערים.
  • קידום נושא הקואופרציה.
  • עידוד צעירים ללקיחת אחריות ומעורבות בחברה הישראלית.

בכל אחד מן התחומים הללו קדמנו פעילות.
השלמנו את הרצת אגף הצעירים והמעורבות בחברה, אשר מקדם ודוחף את הפעילות בתחום זה, והתחלנו ביצירת שיתופי פעולה חדשים עם מגוון ארגונים ותנועות הפועלים במרחב הציבורי בישראל ובתפוצות.
אנחנו במאמץ מתמשך להכרה באירוח החיילים הבודדים כ"דיור חברתי", עד כה בהצלחה חלקית. הוסדרה פעילות תל"ם במסגרת המשרד לשוויון חברתי, ואנו ממשיכים בפרויקט חשוב זה בו מארחים קיבוצים את צעירי העדה האתיופית לשנה משמעותית של מגורים, עבודה ולימודים. היקפי ההתנדבות לשנת השרות הולכים וגדלים ובשנה הבאה כמעט 1,000 ש"ש יתנדבו במסגרות השונות ואנו בפני פתיחת תכנית חדשה תהיל"ה: תכנית המשך ייחודית לחיילים הבודדים.

קיבוצים רבים עוסקים כבר שנים רבות בעשייה למען החברה הישראלית. על מנת ליצור השפעה מצרפית גדולה ומשמעותית יותר, הקמנו בשנה האחרונה את "פורום קיבוצים למעורבות חברתית". מדובר בקיבוצים המעוניינים לתרום ולהשפיע על החברה הישראלית, כאשר הפורום מתכנס ומחליט בעצמו על ייעוד התרומות ויעדי ההשפעה.
השנה החליט הפורום לסייע להקמת מכינה ייחודית שתפעל ברוח התנועה הקיבוצית, ואכן בזכות הפורום הצליחה המכינה הראשונה של התנועה הקיבוצית לקום והשנה כבר גויס המחזור הראשון של "מכינת רעות" המופעלת בשיתוף פעולה עם עמותת דרכים.

אנחנו בעיצומו של מאמץ לארגן מחדש את סל המקורות בכדי לתמוך בפעילויות מסורתיות שאנחנו מתקשים לתמוך בפעולתן כבשנים עברו. שימרנו את מעורבותנו וקשרינו ההולכים ומתחזקים עם ברית הקואופרציה העולמית, בהם הסתייענו בכדי להציג בפני מקבלי ההחלטות פתרונות קואופרטיביים שיכולים לסייע להתמודדות עם קשיי החברה בישראל. למשל בנק קואופרטיבי לשבירת הקרטל הבנקאי היוצא בימים אלה לדרך ודיור קואופרטיבי – שיסייע להתמודד עם משבר הדיור בישראל, מכרז ראשון צפוי להתפרסם בחודש הקרוב.

בשנה האחרונה השמענו את קולנו בנושאים רבים שעלו על סדר היום הציבורי. לקחנו חלק בארגון ובשותפות במחאה נגד השחיתות השלטונית, מחינו נגד חוק ההסדרה והניסיונות לכרסם בסמכויותיו של בג"ץ, השתתפנו במחאה נגד חוק הלאום ויצאנו כנגד הניסיון לגרש את מבקשי המקלט באמצעים דורסניים וללא "חמלה יהודית". בתחום הזה נרתמו לא מעט קיבוצים לסייע למתנדבי התנועה הקיבוצית בראשותו של ד"ר אבי עפר ממענית בקליטת אימהות חד הוריות וילדיהן.
השנה הבאה תהיה שנת בחירות. אנו מנסים לעודד את חברי הקיבוצים להתפקד למפלגות השונות, נעשה ככל יכולתנו להתמודד עם הרוח הרעה השוטפת את ישראל ונקווה לטוב.

מערכת לומדת שתבחן את הסביבה ותסייע לקבלת החלטות נכונות

מטה התנועה, כמערכת לומדת סייר גם השנה בכ- 80 קיבוצים.
הסיורים הללו נועדו, בעיקרם, בכדי להכיר את הקיבוצים כיחידים וללמוד את מאפייניו של כל קיבוץ. בסיורים הללו מוצגת גם פעילותו של מטה התנועה ואנו מזמינים את מקבלי ההחלטות ללמוד ולהיעזר בנו וביכולות הטמונות בפעילותינו.
אנחנו מפתחים תובנות על פי התמונה המצרפית המצטיירת ומפתחים דרכים ושיטות אותן יכולים פעילי התנועה והרכזים להציע להנהגתו של כל קיבוץ בהגיעה לצומת קבלת החלטות.
בהקשר זה חשוב להדגיש שוב את העובדה כי הסביבה משתנה כל הזמן ומכאן נוצר צורך קריטי לשוב ו"לחשב מסלול מחדש" מעת לעת.
אנו נמצאים בעיצומו של מאמץ להתאים את תפקידי הרכזים האזוריים כך שישופר שיתוף הפעולה בין התנועה הקיבוצית, הארגונים האזוריים והמועצות האזוריות.
ברור כי שיתוף פעולה הדוק בין שלושת גורמי ההשפעה הללו ישפר את הייעוץ והתמיכה שיועמדו לרשות כל קיבוץ וקיבוץ. זהו אתגר גדול , אשר מתקדם כל הזמן ויש בהחלט תקווה ומקום לשיפור.
אנחנו שוקדים על הקמתה של מערכת מידע שתרכז את החומרים השונים המצויים במטה התנועה ובקיבוצים ותנגיש אותו למקבלי ההחלטות ולחברים בקיבוצים.

בנייה ושימור הזיכרון הקולקטיבי בדבר חלקנו ביצירה הציונית

למרות שהודרנו כמעט לגמרי מהאירועים הרשמיים לציון 70 שנים למדינת ישראל, כחלק מהניסיון לשכתב את ההיסטוריה, זכינו לחשיפה יפה באזכורים רבים בתקשורת שעסקו באירועים שקדמו להקמת המדינה וחלקם של הקיבוצים בקרבות מלחמת העצמאות. הניסיון לקדם את הקמת מוזיאון הקיבוץ, נתקע בין היתר בגלל קשיים בירוקרטיים  בגוף הממשלתי האמון על הנושא. לאחר שנים של מאמץ הוכרה האנדרטה לזכר נופלי התנועה הקיבוצית, ביער הקיבוצים, כאתר רשמי של המדינה. הקרן הקיימת לישראל סללה את כביש הגישה לשם והאתר נגיש ומתוייר מאי –פעם. אנו מנסים להפוך את האנדרטה מאתר זיכרון לאתר להנחלת המורשת בדבר חלקו הדרמטי של הקיבוץ בהתיישבות ובביטחון ישראל.

אנו עוסקים רבות בקידום סיפורים חיוביים ומרגשים בתקשורת הכללית. למרות הקשיים המובנים בתחום זה, השנה קיבלנו חשיפה גדולה וחיובית בעיתונות הכתובה וגם בטלוויזיה וברדיו, זכינו להכרה על חלקנו ותרומתנו לכלכלה הישראלית במוסף ייחודי של "גלובס" שיצא לקראת יום העצמאות ה-70 , השתתפנו כתנועה מובילה באירוע גדול ומתוקשר שארגן ידיעות אחרונות וצפויות עוד מספר כתבות בynet שתתפרסמנה לקראת החגים. כמובן בתוך שטף המידע לא תמיד אנו מצליחים לתפוס את תשומת הלב הציבורית.

"לסובב את הספינה..."

האתגרים החדשים הניצבים לפנינו, והמציאות המשתנה בקצב מהיר, מחייבים אותנו להתארגנות מתאימה גם בתוך התנועה הקיבוצית. לאחר עבודת מטה ממושכת ומעמיקה, הגענו למסקנה כי על מנת לתת מענה מתאים לצרכי הקיבוצים לבצע את התפקיד אותו מצפים שימלא מטה התנועה, ועל מנת להתמודד עם האיומים השונים, עלינו להתאים את מבנה המטה וההתארגנות הפנימית.

בהתאם להגדרות אלה, הובלנו שורה של שינויים פנימיים, וביניהם: הטמעת גישות ניהול חדשות המאפשרות התמודדות עם אתגרים מורכבים ורב תחומיים, פיתוח מערכות מידע חדשות שיאפשרו שימור הידע שנצבר במטה ובקיבוצים, הקמת אגף צעירים ומעורבות בחברה החדש, מפגשים תקופתיים לפעילים ללימוד והעשרה, טיפול באתר האינטרנט של התנועה ושמירה על קשר עם חברי הקיבוצים גם דרך הרשתות החברתיות, על מנת לאפשר תקשורת טובה יותר עם חברי הקיבוצים ושקיפות מלאה על הנעשה בתנועה ועוד...

זוהי הזדמנות להודות לכל פעילי התנועה ועובדיה על עבודתם המאומצת למענכן ולמענכם, חברי הקיבוצים. תודה מיוחדת וברכת הצלחה לפעילים ולעובדים שסיימו את עבודתם בתנועה השנה ולאלה שמסיימים בימים אלה: מיכל וינברג, רינת גלילי, אורי אופיר, חלי זלינגר, טל ישראלי, יעקב אברהמי, איציק שפרן, אורית גלאור, ירון לינדמן ורינה בן סימון.

נמשיך לעמוד לרשותכם ובשבילכם גם בשנה הקרובה!

שנה טובה,

          גיל לין                                ניר מאיר                              הדס דניאלי ילין

      משנה למזכ"ל                          מזכ"ל                                    מנכ"לית

 

המחלקה המשפטית (עו"ד מיכי דרורי, עו"ד מרב ניב, עו"ד אמיר גנז, עו"ד רעות גולדסטין)

סיכום שנה ב51 מילים:

השנה, המשיכה המחלקה המשפטית לסייע לאגפי התנועה ולקיבוציה בנושאי חוק ומשפט, לרבות בתחומי הקליטה ואיחוד הסטטוסים, ערבות הדדית ובטחון סוציאלי, חינוך, שיוך ובניה, עדכון תקנונים ועוד. כמו כן, העניקה המחלקה סיוע משפטי ראשוני לחברי הקיבוצים והמשיכה להיות מעורבת בישוב מחלוקות בין החבר/ה לקיבוץ. לאחר שנות עבודה רבות במחלקה, יצא לגמלאות עו"ד יעקב אברהמי מניר אליהו, ובמקומו נכנסה עו"ד רעות גולדסטין, חברת קיבוץ נען.

הוספת תגובה חדשה