דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פיתוח ישראלי חדש מקיבוץ אילון - מערכת לחיטוי בריא של מוצרי מזון וחומרי גלם באמצעות מערכת קיטור

פיתוח טכנולוגי ישראלי של חברת "עשת אילון" וחוקרי מכון וולקני, מערכת לחיטוי באמצעות קיטור, מעורר עניין בינלאומי כפתרון "ירוק" לחיטוי מזון וחומרי גלם במקום השיטה המקובלת לחיטוי בכלור - מזהם סביבתי העלול לפגוע במרקם המוצר. הטכנולוגיה הישראלית החדישה ישימה ופורצת דרך וכבר נרשם לה ביקוש מחברות בינלאומיות בתחומי המזון .
חיטוי אננס נגוע במערכת הקיטוים. קרדיט: חברת 'עשת אילון'
חיטוי אננס נגוע במערכת הקיטוים. קרדיט: חברת 'עשת אילון'

על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-600 מיליון איש בעולם חולים מדי שנה כתוצאה מזיהום במזון, ומספר מקרי המוות מכך מגיע לכ-420,000 בשנה. הזיהום במזון יכול להיווצר כתוצאה מנוכחותם של פתוגנים כגון חיידקים או פטריות שונות, הגורמות ליותר מ-200 סוגים שונים של מחלות, כאשר הפתוגנים השכיחים ביותר אלו חיידקי הסלמונלה והליסטריה.

מצב זה מעמיד את חברות המזון בכלל, והחקלאים בפרט, בפני אתגר משמעותי: מחד, הם שואפים לקיים חיטוי מוחלט של המוצר החקלאי במטרה לחסל מזיקים, חיידקים ופטריות, ומאידך להימנע מגרימת נזק לקליפה או לרקמה הפנימית של המוצר.

ההנחה המדעית עליה התבססו החוקרים הייתה, כי באמצעות שימוש בטמפרטורת חום גבוהה על ידי קיטור יבש ניתן לחסל מזיקים ומזהמים, כאשר האתגר הוא לבצע את פעולת החיטוי, ללא פגיעה באיכות המוצר החקלאי. מעבר לכך, שאפה חברת "עשת אילון" לייצר מוצר חיטוי שאינו מערב חומרים כימיים או ביולוגיים, שכן החומר הפעיל הנפוץ בחומרי החיטוי הוא במקרים רבים הכלור אשר מהווה נזק סביבתי רחב ופגיעה באיכות הפרי.

תוצאות המחקר שהתקיים במכון  וולקני הראה כי שימוש בקיטור יבש על ידי הפעלתו ב-70 מעלות צלסיוס, בטמפרטורה ובזמן שונים לכל מוצר, מצליחה להשיג את המטרה - שילוב בין ערכי ההיגיינה ושמירה על איכות המוצר. בין המוצרים שנבחנו בחיטוי במערכת הקיטור היו ביצי מאכל נגועות בחיידק Enterococcus הדומה לסלמונלה, בריכוז של 400 יחידות מאותו סוג של חיידק, טופלו במערכת הקיטור החדשה וזכו לחיטוי טוטאל י- השמדה מוחלטת של החיידקים! כמו כן, תוצאות מרשימות ניתן היה לראות בטיפולי חיטוי בזמן חשיפה וטמפרטורת שטח אופטימליים, לשומשום, וסלטים מעובדים. כמו כן נוסה החיטוי בקיטור, גם במוצרים חקלאיים - כמו תמר, אננס, דלעת, ערמונים, גזר, בטטה, תפו"א, תמרים, זרעי בוטנים וזרעי תפוחי אדמה וגם בחלקי עופות.

מגדלי צמחי הקנאביס הרפואי, המיועד לענף התרופות, מצויים בבעיה כי החיטוי הכימי המקובל, המתבצע על צמח זה, פוגע בערכים הבריאותיים של תפרחת הקנאביס, אך הבעיה, שהימנעות מחיטוי, גורמת להצטברות חיידקים ופטריות שונות על הצמח, שאינם מאפשרים את שיווקו.  הצורך הינו לפתרון "ירוק" שיענה על הדרישות הללו. החוקרים ערכו ניסויים בצמחי הקנאביס עם מערכת החיטוי בקיטור החדשנית, המהווה מענה בבעיית חיטוי הצמחים - החימום בקיטור הפחית את העומס הבקטריאלי בצמח, באופן דרסטי - מריכוז של 13000 יחידות חיידקים, לפחות מ-10 יחידות.

שיטת החיטוי החדשנית תוצג לראשונה בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית בתחנת 'יאיר' בחצבה, ב-30-31 בינואר 2019. הכניסה לתערוכה ללא תשלום.

הוספת תגובה חדשה