דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פרויקט יהב – עוד הצלחה מבית פורום הקיבוצים למעורבות חברתית!

האם המילה "ציונות" עודנה רלוונטית בישראל 2019? לאילו זירות אנחנו יכולים להיכנס, להשפיע ולשנות? שאלות אלו ואחרות הן שעמדו במרכזו של כנס הסיום של תכנית יהב, שנערך ביום שישי האחרון בכפר הנוער עתיד רזיאל
בוגרי פרויקט יהב
בוגרי פרויקט יהב

בכנס הסיום של מחזור ב' של התוכנית, השתתפו מתנדבות ומתנדבי שנת שירות משמונה קומונות ברחבי הארץ, הפועלות במסגרת מפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית, וצוות התוכנית המורכב גם הוא, ברובו, מבני ובנות קיבוצים ובוגרי שנת השירות של התנועה. במהלך ובסיום הכנס התחדדה ההבנה החשובה, כי לא רק שהציונות לא מתה, היא אף מתחדשת ומתאימה עצמה למציאות העכשווית. למעשה, היא נחוצה היום יותר מתמיד. אמנם לא צריך להקים מדינה ואין עוד ביצות לייבש, אולם המשימות הלאומיות והחברתיות העומדות לפתחנו, והפעולות אותן יש לבצע במרדף אחר חברת מופת צודקת יותר, הינן רבות ומגוונות.

זו גם המטרה לשמה הוקמה תכנית יהב לפני כשלוש שנים - להשיב את ערכי הציונות אל קדמת הבמה. ההבנה כי אחד העם, הרצל וברדיצ'בסקי הם יותר מאשר שמות של רחובות, הצורך לנקות את האבק מאותם טקסטים מכוננים ומאובקים של אבות הציונות והרצון לבאר ולהנגיש אותם למתנדבות ומתנדבי שנת השירות במהלך שנת עבודתם. כל זאת במטרה לאפשר לאלה להתפנות מעט משגרת יומם העמוסה, להתעמק בתכנים ובטקסטים ברומו של עולם, ולשאוב מהם רעיונות שיסייעו להם לפעול במהלך עבודתם היום יומית, ולבנות את תפיסת עולמם הרעיונית בהמשך הדרך. חזון התוכנית הוא אפוא לשלב בין חקירה רוחנית לעשייה חברתית, ובין לימוד מעמיק של מקורות עמנו לפעילות מעשית ואקטואלית לשיפור מציאות חיינו, מתוך אמונה שנוער שיקיים בחייו את השילוב האמור, יהיה נכון לשרת ולתרום ולקחת חלק בעיצוב מציאות החיים במדינה, ובמימוש החזון הציוני בשלמותו. התוכנית נועדה להשיב אל קדמת הבמה הציבורית צעירות וצעירים חדורי ערכים ומטרה, ולרתום אותם להוביל בעתיד את החברה הישראלית.

במהלך התוכנית עברו המשתתפים מפגשי לימוד וכנסים, שכללו סמינר בן יומיים סביב ערך השירות, במהלכם חקרו את כתביהם והגותם של אבות הציונות. המגע המעמיק עם ארון הספרים הציוני מאפשר לחניכים לפתח השקפת עולם אקטואלית ביחס לסוגיות הליבה שביסוד חיינו כחברה וכעם - זהותה החוקתית של מדינת ישראל, צבא וחברה, חברה וכלכלה היחס למיעוטים וסוגיות נוספות. מתוך העושר התרבותי והרוחני שאליו נחשפו במהלך התוכנית, נדרשים עתה המשתתפים לבחון את אתגריה הנוכחיים של החברה הישראלית ולהציע פתרונות ודרכי פעולה אותם יישמו בהמשך. "המפגשים של יהב היו בשבילי אפשרות לעצור ולהסתכל על הדברים ולפתח את עצמי בתור בן אדם טוב יותר. במהלך השנה אנחנו כל הזמן בעשייה שממוקדת באחר, ביהב היתה לנו האפשרות להבין למה אנחנו עושים שנת שירות, להכיר את החברה הישראלית ולחשוב יחד איך אנחנו יכולים להשפיע", כך אומר תומר גולדברג, ש"ש בפנימיית עדן.

את תכני התוכנית מעבירים סטודנטים וסטודנטיות בוגרות ובוגרי התנועה הקיבוצית ומסגרות שנת השירות שלה, שנבחרו להדריך בתוכנית כמלגאים. בדרך זו מצליחים המלגאים, המגיעים מרקע ומבסיס ערכי דומים, להתפנות לעשייה חברתית במהלך שנות לימודיהם, מתחברים לשינשינים כמו אחים בוגרים שפסעו באותה הדרך ואף לומדים ומתחברים לתכנים בעצמם.

בסיום השנה מתגייסים בוגרי שנת השירות לצבא. נוסף על הרצון שישרתו שירות משמעותי ככל שניתן, אחת ממטרות התוכנית, היא להוסיף וללוות את הבוגרים גם במהלך שירותם הצבאי, וזאת מתוך הבנה של הקושי לעסוק בנושאים אלו במהלך השירות הצבאי. בנוסף, הרצון הוא לראות אותם משתלבים מאוחר יותר גם במוקדי קבלת החלטות בחברה הישראלית לאחר שלב הצבא.

להפעלתה של התוכנית שותפים התנועה הקיבוצית, באמצעות אגף החינוך שלה בשיתוף עם פורום הקיבוצים למעורבות חברתית וקרן ברל כצנלסון. תמיכתם היא המאפשרת את הפעלת התוכנית ואת העיסוק בנושאים החשובים הללו במהלך השנה. בשנה שעברה (תשע"ח) פעלה התוכנית במסגרת ארבע קומונות באזור המרכז, בנות כארבעים ש"שים. בשנה הנוכחית (תשע"ט) עברו את התוכנית כשמונים שינשינים ושינשיניות במסגרת שמונה קומונות של התנועה הקיבוצית מחיפה בצפון ועד שדה בוקר וקיבוץ כרמיה בדרום, אותם הדריכו שמונה מלגאים ומלגאיות.
 

 

הוספת תגובה חדשה