דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

השבת שלי – חיבור בין דורי

ענבל גור בן יצחק (על סמך פעילות שנעשתה בקיבוץ רגבים)
ערכים ומטרות הפעילות

חיבור בין דורי באמצעות קבלת השבת

קהל היעד
חברת הילדים (א'-ג')
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  1. קובעים מבעוד מועד עם ותיק/ה או חבר/ת קיבוץ, שתבוא/יבוא לספר לקבוצה על השבת שלה/ו בילדות.
  2. הצוות מכין חלות לקבלת השב, כאשר חלה אחת מיועדת לאורח/ת.
  3. אחת מהמדריכות מקריאה את הברכה שנבחרה על ידי צוות החינוך:

 

ברכה מקיבוץ משמרות/דוד עתיד

בָּרוּךְ בּוֹאֵךְ שַׁבָּת, בּוֹאֵךְ בָּרוּךְ.

הָבִיאִי נָא עִמָּךְ אֶת הַמַּרְגּוֹעַ,

אֶת הַשַּׁלְוָה שֶׁלְּאַחַר שָׁבוּעַ רַב-פָּנִים שֶׁל הֲמֻלַּת עָמָל,

אֶת הֶחָלָל שֶׁבְּתוֹכוֹ אֶפְשָׁר לִרְקֹם אֵין-סוֹף שֶׁל חֲלוֹמוֹת בְּיַחַד וּלְבַד,

אֶת שְׁעַת הַמְּחִילוֹת, שֶׁבָּהּ נוּכַל לִשְׁמֹעַ אֶת פְּעִימַת לִבּוֹ שֶׁל הַזּוּלָת.

שַׁבָּת, בָּרוּךְ בּוֹאֵךְ, בָּרוּךְ בּוֹרְאֵךְ, בָּרוּךְ נֵרֵךְ.

 

  1. הילדים יושבים במעגל וחבר/ת הקיבוץ מספר/ת להם על השבת שלה/ו.
  2. הקבוצה מעניקה לחבר/ת הקיבוץ חלה.
  3. אחת מהמדריכות מספרת להם על פרשת השבוע או סיפור מהמקורות ומחברת אותם לערך או לנושא שקשור לילדים.
  4. משחקי חברה לגיבוש הקבוצה.
  5. 7סיכום שבועי של האירועים שהיו השבוע, והתכוונות למה שיהיה בשבוע הבא.
מערך הפעילות

ברכה לשבת מודפסת על בריסטול, חלה.

תובנות ודגשים חינוכיים
  • הדגשת הדרכים השונות ליצירת קבלות השבת ולשבת כולה.
  • חיבור בין הדורות: הנכחת משמעות הדור הותיק על הדור הצעיר בהקניית ידע, בחיבור אל דורות העבר, בחוויה משותפת באמצעות העברת הסיפור האישי במסגרת מיוחדת ומקודשת; ומנגד השפעת הדור הצעיר על הדור הותיק בהתכנסות ובהתייחדות להקשבה לסיפורו האישי ובהוקרת התודה בנתינת החלה לשבת.
  • הכרה מסורות יהודיות ולימודן בהקשר רלוונטי לחיי היום-יום – פרשת השבוע או סיפור מהמקורות.
  • הדגשת ערך חינוכי מתוך הסיפור מהמקורות (הנ"ל) וכן קשירתו לאירועי השבוע בשיחת הסיכום.
  • סיכום שבועי – סגירת השבוע: הדגשת האירועים החשובים שקרו, הפניית המודעות לדברים שנלמדו ולחוויות שהיו.
  • הילדים מאוד נהנו מסיפורי הותיקים. מפגש זה ריתק אום וחיבר אותם אל סיפורי העבר, שקמו לחיים.
  • הילדים מגלים קשב אחר, טוב יותר, לאדם חיצוני למערכת שבא אליהם.
  • כל המפגש כזה של קבלת השבת מאוד טרם להם, הם נהנו גם מהמפגש עם הותיקים וגם מהסיפורים מהמקורות, שהקריאו להם, והיה ניכר שהם קיבלו מאירוע זה ערכים מוספים.

 

 

 

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה