דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

האתגר שבבקשת סליחה ביום הכיפורים ובכלל

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

הסליחה היא אחד הערכים המרכזיים שעומדים בבסיסו של יום הכיפורים. מטרת הפעילות להכיר את ההבחנה בין עברות שבין אדם למקום (אלוהים ) לבין עברות שבין אדם לחברו , כפי שנוסחה ע"י חז"ל (חכמינו זיכרונם לברכה). כיצד אנחנו מתמודדים עם היכולת לסלוח בלב ולעמוד מול האדם שלו אנו סולחים.

קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • דף מקורות – לחצו כאן
  • מקרן (אם רוצים להצגת דף המקורות)
מערך הפעילות
  1. התנסות: מבקשים מהיושבים במעגל לפנות אל זה שיושב לימינם ולשתף אחד את השני בתשובה לשאלה : האם יש מישהו שאני רוצה או חושב שאני צריך לבקש מימנו סליחה ? אפשר לספר למה אבל לא חייבים, יותר חשוב האם זה קשה לי לעשות זאת ולמה ? אחרי ארבע דקות עוצרים ומבקשים לפנות לצד השני ולענות על השאלה : האם אני חושב שיש מישהו שצריך לבקש מימני סליחה ? ואיך אני יכול לגרום לזה שזה יקרה.
  2. חוזרים למעגל ושואלים מהו הדבר המרכזי (אחד או יותר) שהם למדו על סליחה מהשיחות.
  3. מחלקים את דף המקורות או מקרינים על מסך (לחצו כאן) ולומדים מהמשנה על שלושת התפיסות של חז"ל ביחס לסליחה: 1. מי שחושב שהוא יכול לבקש סליחה ומיד אחרי לפגוע שוב טועה אם סלחו לך זה לא אומר שאתה יכול לחזור שוב על המעשה. 2. עברות שבין אדם לאלוהיו נסלחות לאדם ביום כיפור במידה כמובן שהוא מאמין ומבקש סליחה על חטאים שעשה במילוי המצוות. 3. עברות שהם פגיעה באדם אחר לא נסלחות ביום כיפור והאדם נידרש לבקש סליחה ממי שנפגע מימנו.
  4. שאלות לשיחה:  
  • מדוע חז"ל חשבו שצריך לעשות את ההפרדה בין שני סוגי העברות?
  • עד כמה חשוב בעינכם לבקש סליחה והאם זה אחד מהערכים החברתיים שאתם מאמינים בהם?
  • כיצד מתמודדים בחברה שלנו הקיבוצית והחינוכית עם הסליחה, האם זה ביטוי לחוזק או חולשה?
  1. קוראים את שתי האגדות שמופיעות בדף מנסים להבין אותן יחד. מתחלקים לזוגות וכל זוג מציג אחת מהאגדות בסגנון שלו. להרחיב את הסיפור ולנסות ליצור מפגש בין הסולח והנסלח.
  2. השיר שמופיע בדף הוא המלצה למי שרוצה להתייחס למציאות הישראלית ולסכנה שתמונה בהתנהלות שלנו כחברה שעיוורת לעוולות ולקשיים. האם אנחנו חברה סלחנית באמת והאם אנחנו רגישים לזולת?
  3. בסבב סיום שואלים אם יש מישהו שמוכן לשתף על מישהו בקבוצה שמימנו הוא רוצה לבקש סליחה. ההזמנה היא לא בהכרח לעשות זאת לפני כולם אלא למצוא זמן ומקום פרטי.
תובנות ודגשים חינוכיים

האווירה החינוכית שהפעילות באה ליצור, היא אווירה שמאפשרת הורדת ציניות ויצירת קרבה בין חברי הקבוצה. החיבור למקורות מאפשר לחוש את הרעיון שמחבר בין יום כיפור ובקשת סליחה ואת ההתמודדות האנושית שחז"ל ראו מול עיניהם שעסקו בבקשת הסליחה כחלק מערכי החג.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה