דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

והגדת לבנך ביום ההוא

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

ערכים ומטרות הפעילות: הפעילות עוסקת בדברים שההורים צרכים להגיד לילדיהם ע"פ ההגדה של פסח ובמציאות החיים שלנו היום. מה משמעות הדברים שצריך להגיד ובלמידה שמתרחשת כשהדברים נאמרים ע"י אדם מבוגר (מחנך, מדריך, סבא, סבתא, חבר קיבוץ והורים). למבוגר יש תפקיד להעביר את הסיפור מדור לדור. עליו האחריות למצוא דרך מתאימה לעשות זאת.

קהל היעד
כיתות ג'-ו'
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים

אפשר להקרין סרטונים במידה ורלוונטי

מערך הפעילות
  1. הצגת שאלה מה זה והגדת לבנך ? למה מתכוונים ומה צרכים ההורים להגיד ולספר בפסח לילדים ?

תשובה: הילדים צרכים לשמוע את סיפור יציאת מצריים, על העבדות והקשיים שהיו לנו בהתחלה ואיך התגברנו עליהם והצלחנו להתמודד עם הקשיים בדרך הפיכתנו לעם.

  1. איך כל זה התחיל? - מפגש עם דמות ותיקה בקיבוץ שמספרת על ראשיתו של הקיבוץ ועל קשיים שאיתם התמודדו הראשונים. מה חשוב לנו שיעבור מדור לדור ואיך הרעיון מההגדה ש"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" יכול לבטא את הרצון להעביר את הסיפור והחוויה של ראשית הקיבוץ לדור הצעיר. אפשר לעשות את המפגש במקום בקיבוץ שמסמל את ראשיתו (מבנה, אתר, מקום שהשתנה מאד וכבר אין זכר למה שהיה).
     
  2. אפשר להקרין סרטונים במידה ויש מתוך הארכיון שמראים מה היה פעם.
     
  3. בסיום המפגש מזמינים את המספר להגיד משהו שחשוב לו להגיד לדור הצעיר ואת הילדים להגיד מה הם רוצים להגיד לדור הוותיק. אפשר לחשוב איתם על זה לפני המפגש ואפשר תוך כדי. חשוב לקשר את הרעיון של שיח עם המבוגרים למה שקורה בליל הסדר ותפקיד המבוגרים לעורר סקרנות ושאילת שאלות אצל הילדים.

 

תובנות ודגשים חינוכיים

יש כאן הזדמנות לחזק את הקשר והחיבורים לקיבוץ ולחבריו. כמו כן ההמחשה של מה זו עבודה קשה ואיך מתחילים לבנות קיבוץ שהיום יש לנו בו רווחה וכל מה שאנחנו רוצים וצרכים, הוא חשוב מאד מבחינה חינוכית.

חשוב לעשות את ההבחנה בין עבדות לעבודה קשה.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה