דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ונתנה תוקף – ראש השנה

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות
  1. הכרות עם אחד הפיוטים המרכזיים שמופיע בסידור התפילה של ראש השנה.
  2. התמודדות עם טקסט עתיק שקיבל משמעות חדשה בעקבות הלחן שכתב יאיר רוזנבלום. לחן שהפך את הפיוט לחלק מהקאנון הישראלי והקיבוצי משום שנכתב לזכרם של 11 הנופלים במלחמת יום כיפור בבית השיטה.
  3. האם מילים עתיקות ולא מובנות יכולות לקבל משמעות חדשה בזכות המנגינה? האם מנגינה יכולה משמעות חדשה? ניתן לחבר את הפעילות ליום כיפור. חשוב לשים לב שהערב לא יהיה רק סיפורים וזכרונות מהמלחמה אלא יעסוק במשמעות של הפיוט.
קהל היעד
חברת הנעורים (י'-יב'), אפשר גם לקיים ערב משותף עם הורים
משך הפעילות
שעה וחצי – שעתיים
רשימת ציוד ועזרים
  1. ברקו ומחשב
  2. דפים עם הפיוטים:
מערך הפעילות
  1. אסוציאציות על "נתנה תוקף"
  2. לראות יחד את הסרט בלי הרבה הסברים רק להגיד שמדובר על חיבור בין פיוט מהתפילה של ראש השנה והמשבר שעבר קיבוץ בית השיטה במלחמת יום כיפור.
  3. אחרי הצפייה בסרט להתחבר לאסוציאציות שהעלו ולעבד איתם את הצפייה: איך הרגישו, האם המנגינה מנגישה להם את הפיוט?, על מה מדבר הפיוט ומדוע יאיר רוזנבלום בחר להלחין דווקא אותו?
  4. דף עם נתנה תוקף ומי באש: קוראים ושומעים את מי באש שנכתב אחרי מלחמת יום כיפור ומנסים לעשות את החיבור ביניהם סביב התחושה שהם מעלים של התחלת שנה שיש בה הרבה לא נודע וחוסר ודאות שזו חוויה שעולה גם מהמקורות של החג אבל גם מהמציאות בכלל של האדם ומי המציאות הישראלית בפרט.
  5. מסיימים בתקווה: כל אחד חושב על משהו שהוא מאחל לעצמו בשנה הקרובה ושהוא רוצה לפעול למען הגשמתו
תובנות ודגשים חינוכיים

הסיפור שמחבר בין נתנה תוקף ובית השיטה יכול להיות רחוק מבני נוער ונדרש תיווך שאפשר לעשות אותו גם בעזרת הניתוק מהמילים והחיבור למנגינה וגם דרך שאלה על מה ידוע להם על מלחמת יום כיפור, האם מישהו ממשפחתם השתתף בה. הדגש הוא לא על מורשת קרב אלא על המקום שאדם עומד מול תחילתה של שנה חדשה עם הרבה תקוות ומשאלות ובזמן ובמקום הזה כולנו יחד עוברים משנה לשנה גם במשותף לנו וגם בנפרד.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה