דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

זה מריח כמו התחלה חדשה – ראש השנה

מתוך חוברת חגי תשרי עמק חפר תשע"ב – באדיבות מחלקת נוער עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות

המטרה המרכזית של הפעילות הינה הכרות וגיבוש

 

קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה-שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • דפים
  • כלי כתיבה
  • צבעים/טושים
  • בלונים
  • קערה עם מים
מערך הפעילות

פתיחה:

"מצא את המשותף" - כל חניך רושם על פתק את שמו, שם המשפחה, תאריך הלידה. מניחים בערימה את התוצרים, ולאחר מכן ממיינים לפי חודשי השנה. כל קבוצה מתכנסת לפי התאריך – חודש ו/או מזל. בסבב קבוצתי מציג כל אחד משהו על עצמו בהקשר לתאריך הלידה – מזל, שעת לידה, משהו שמאפיין אותו. לסיכום, לכל קבוצה נבחר נציג שמספר על הדומה והשונה בקבוצתו. במידה ולחניך אין שותפים לתאריך – אפשר לצרפו לקבוצה הקרובה לתאריך הלידה שלו.

 

חלק א'

"ציור של תחילת שנה..." - חומרים לפעילות צבעים, דפים לבנים. כל חניך מקבל דף, כאשר עליו הוא מתבקש לצייר: אסוציאציות, סמלים, צבעים המתקשרים עם תחילת שנה, ראש השנה, התחלה. לאחר השלמת הציורים – חניך ראשון מציג את הרעיון שלו, ומניח במרכז החדר, החניך הבא מוצא קשר לציור הקודם ומתחבר אליו. כאשר מתחיל רעיון, נושא חדש, מתחברים אליו אחרים. לבסוף מתקבלים ציורים הממשיכים אחד את השני – משותף ואחרים השונים – גם הם משותפים ביניהם. הלגיטימציה לשונות מצד אחד, ולהעלאת צדדים שונים באותו נושא, מעשירים ומגוונים.

 

חלק ב'

חיבור בכף יד - כף היד משמשת לתקשורת בדרכים שונות – לחיצת יד, מישוש, שפת גוף, "חמסה" למזל, טביעת אצבע ועוד. כל חניך מצייר את כף ידו על הדף, מטביע חותם אישי שלו, בכל אצבע מביע מאפיין ייחודי שלו. אפשר תחביב, משפחה, חברות, תחומי עניין ומביע גם משאלה. חשוב לציין לחניכים שיביעו דברים שהם מוכנים לדבר עליהם. בקבוצות קטנות של כ-5 חניכים מספרים על "כף ידם" משתפים את החברים ושומעים מהם על עצמם. לבסוף אפשר לחבר את התוצרים או לקבוצות קטנות או לקבוצה כולה, כתוצר של חיבור ותקשורת אישית בין החניכים.

 

חלק ג'

'ראש השנה בבריאת העולם' - רקע: על פי ההלכה היהודית נהוג לחוג את ראש השנה בתאריך א' בתשרי, יום בריאת העולם והאדם. בריאת העולם מסמלת התחלה וטוהר והן בהקשר זה מזכירה את סממני החג, את ימות השבוע, וציורים של הדמויות הנבראות.

  1. הקבוצה תחולק לשניים ובכל פעם ישלח נציג לפוצץ בלון אחד מכל צבע. אם התמונה והיום יתחברו יקבל נקודה. במידה ולא יוכל לקבל את אחד הפתקים לבחירתו ואת הפתק השני יביא לקבוצה השנייה. הקבוצה שתצליח למצוא כמה שיותר זוגות בסוף המשחק היא הזוכה.
  2. דיון- לאחר המשחק המדריך יעלה כמה נקודות לדיון בקבוצה:
  • מה מיוחד בסיפור הבריאה?
  • מה החשיבות של בני האדם בסיפור הבריאה?
  • איזה קשר יש בין הסיפור לראש השנה?
  • האם הסיפור מסמל התחלה חדשה (שאלת הכוונה במידה והקבוצה לא מייצרת דיון בנושא(.

 

סיכום:

תשליך: על מנת לסיים את הפעילות ברוח החג יציב המדריך במרכז החדר קערת מים וכל חניך יקבל פתק ובו ירשום את "חטאיו", החניך יתבקש להכניס לכיס את הפתק. לאחר מכן החניכים יעמדו סביב במעגל וכל חניך בתורו יזרוק את הפתק שלו ויבקש דבר לשנה הבאה, אם ירצה יכול לשתף מה כתב בפתק וכיצד ירצה לראות את הפתק בשנה הבאה. בסוף המדריך יסכם שעתה לאחר שהתרוקנו מחטאיהם יפתחו בדף חדש לשנה חדשה.

תובנות ודגשים חינוכיים

הפעילות מכילה מספר מתודות, מהכרות עם קבוצתם תוכלו לבחור את המתודות המתאימות לה. כמו כן, במידה וזו קבוצה חדשה עבורכם, תמיד טוב שיש הרבה אפשרויות, כך תוכלו לבחור במידת הצורך. – בהצלחה!

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה