דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ט"ו בשבט - העץ הנדיב

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

הערך המרכזי הוא נדיבות. הסיפור מתאר מערכת יחסים שאין בה נדיבות הדדית. דרכו ניתן לעסוק במשמעותו של ערך הנדיבות וביחסים שבין האדם לטבע.

קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים

העץ הנדיב – לחצו כאן

מערך הפעילות
  • הרבה ילדים מכירים את הסיפור 'העץ הנדיב' והשאלה המרכזית סביב הקריאה הפעם, היא מה אפשר ללמוד על היחסים שלנו עם הטבע בחג ט"ו בשבט שהוא גם חג האילנות.
  • קריאה של הסיפור תוך התבוננות על התמונות.
  • שאלות: איזה יחסים יש בין העץ לילד?  מה משמעות המילה נדיבות? והאם גם הילד היה נדיב כלפי העץ ? מה קרה לעץ לאורך הסיפור ומה קרה לילד ?
  • מה קורה שצד אחד רק לוקח וצד אחד רק נותן ? האם זה דומה ליחסים בין הורים וילדים?
  • האם הם כילדים נותנים להורים שלהם אם כן מה ? מה ילד יכול לתת להוריו?
  • חיבור לטו בשבט ולרעיון של שמירת הטבע ויש דברים שאם לא נשמור עליהם הם לא יהיו לנו יותר וכולנו ניפגע. (מים נקיים, אויר נקי, שטחים ירוקים, בעלי חיים, צמחייה טבעית ועוד).
  • בסיום אפשר לשאול איזה עוד ספרים המכירים על היחסים של האדם עם הטבע ואפשר לעשות בשבוע של ט"ו בשבט מנהג של קריאה כל יום בספר שהם מביאים מהבית.
תובנות ודגשים חינוכיים

הסיפור מדבר על יחסים בעיקר סביב נתינה וקבלה. ניתן לעלות שאלות שמתייחסות למה אני אוהב לתת ומה אני אוהב לקבל. יש משמעות לפיתוח חשיבה סימבולית אצל ילדים ולכן אפשר גם להציג את הסיפור ולהיכנס לדמויות.

ברמה הקונקרטית חשוב לעשות את הקשר בין החג והסיבה שבגללה קראנו את הסיפור ולהציע למי שיש בבית לקרוא עם הורה את הסיפור שוב.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה