דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

"מחלוקת לשם שמים סופה להתקיים"

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

מטרת הפעילות להכיר לילדים את הביטוי מהתרבות היהודית "מחלוקת לשם שמים" שמשמש הגדרה לסוג של מחלוקת שחשוב שתתקיים בין אנשים.

הפעילות מזמנת שיחה על מחלוקות שמתקיימות אצלנו והכרות עם רצח רבין שהיה תוצאה של מחלוקת קשה בחברה הישראלית וביטוי לאיך לא נכון לנהל מחלוקות. הערכים שבאים לביטוי הם : כבוד הדדי, הקשבה, סבלנות וגבולות המחלוקת.

 

קהל היעד
חברת הילדים (ד'-ו')
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • מקרן ומחשב
  • דפים עם שאלות
  • בריסטול עם כותרת מחלוקת לשם שמים
  • תמונות מצב מריבה  - לחצו כאן
  • טקסט – לחצו כאן

 

 

מערך הפעילות
  1. מקרינים תמונה 1 שבה רואים שתי דמויות (בנים) במצב של מריבה ביניהם. אפשר לראות מה אנחנו רואים ולדמיין על מה הם רבים. אפשרות נוספת להזמין שני מתנדבים שיהיו בתפקיד של הדמויות בתמונה וינהלו בינהם שיחה מדומיינת, איך התחיל הריב , מה הם אומרים אחד לשני, ואיך זה יסתיים. בהמשך מקרינים את התמונה של הבנות ועושים אותו תרגיל עם בנות. אפשר גם לראות את ההבדלים באופן ששני הזוגות מסיימים את המריבה אבל זה לא הנושא המרכזי.
  2. שואלים האם הם שמעו על רצח רבין ומה הם יודעים עליו ומנסחים שתי שאלות שאיתן הם יצאו בזוגות לשאול אנשים בקהילה (שני אנשים):
  • איפה היית כשרבין נרצח
  • מה הייתה המחלוקת שהביאה לרציחתו
  1. חוזרים עם התשובות ואוספים את התשובות שקיבלו
  2. מניחים בריסטול על הרצפה עם הכותרת מחלוקת לשם שמים ושואלים האם יש להם רעיון מה הפרוש לביטוי. משתמשים ברעיונות שלהם ומסבירים (הסבר מצורף לטקסט).

שאלה לסיום האם הם מכירים מחלוקות כאלו בחיים שלהם, בבית, בבית הספר בחברת הילדים. כותבים יחד על הבריסטול ותולים על הלוח .

תובנות ודגשים חינוכיים

יש פה הזדמנות להכיר שלושה מעגלים: האחד, החברה הישראלית ורצח רבין השני, המעגל הקיבוצי שהם חלק מימנו, השלישי, המעגל התרבותי, שמשמש השראה להרבה ביטויים ותפישות עולם שאנחנו מכירים אבל לא יודעים מה מקורן. חשוב לשים לב שגם כשמשתמשים בביטוי "לשם שמים" אפשר לתת לו פרשנות חילונית שמתאימה לנו ומשאירה אותו רלוונטי גם במציאות שאלוהים לא קיים.

כזה ראה וחדש
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה