דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

גלגולו של חג - ל"ג בעומר

מתוך אתר משרד החינוך

הקדמה

אנו חוגגים את ל"ג בי"ח באייר. ל"ג – משום שהוא היום ה-33 מתוך 49 ימי ספירת העומר. בל"ג בעומר נפסקים מנהגי האבלות המאפיינים את ימי ספירת העומר, בל"ג בעומר מדליקים מדורות, שמחים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, עורכים חתונות ועושים לילדים בני שלוש "חלאקה", תספורת ראשונה.

 

רקע

ל"ג בעומר במקורות – למה אנחנו חוגגים את ל"ג בעומר?

 ל"ג בעומר, היום ה-‏33 לספירת העומר הוא חג שלא מוזכר במקורות. ישנם כמה וכמה הסברים מהו החג הזה, מה מקורו ומדוע אנו חוגגים אותו עד היום:

  1. ל"ג בעומר הוא יום תחילת המרד הגדול ביהודה. לפי מסורת זו הדליקו משואות ברחבי הארץ כדי להודיע על התחלת המרד, ומכאן המנהג להדליק מדורות בערב ל"ג בעומר.
  2. יום חג לזכר נצחונו של בר כוכבא במרד נגד הרומאים. לפי המסורת בל"ג בעומר חל מפנה מכריע בקרבות לטובת בר כוכבא.
  3. ל"ג בעומר מוזכר בעקיפין בגמרא, במסכת יבמות: "שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד". הפרשנות לפסוק זה אומרת שבל"ג בעומר פסק מותם של תלמידי רבי עקיבא וזהו ההסבר המקובל לקיומו של ל"ג בעומר ולהפסקת מנהגי האבלות בימי ספירת העומר.
  4. רבי שמעון בר יוחאי, מתלמידיו של רבי עקיבא, חי בתקופת מרד בר כוכבא ועל-פי המסורת הוא שכתב את ספר הזוהר. בתלמוד הבבלי מסופר ששמעון בר יוחאי היה ממתנגדי השלטון הרומי ולכן נאלץ לברוח ולהתחבא 12 שנה עם בנו במערה – עד מות הקיסר הרומי וביטול הגזירות נגד היהודים. לפי מסורת זו, ל"ג בעומר קשור לשלל אירועים בחייו של שמעון בר יוחאי. לי המסורת בל"ג בעומר הוסמך בר יוחאי לרב, ב"ג בעומר הוא התחתן ובל"ג בעומר נפטר. ולזכרו נוהגים להדליק מדורות.

 

מהי ספירת העומר?

ה"עומר" הוא אלומת שיבולים שנקשרו ביחד. וזוהי המנחה שהתורה מצווה על החקלאים להביא לאלוהים בתחילת הקציר כדי להודות על התבואה שצמחה ולקוות להמשיך קציר מוצלח. המקור בתורה אומר: "...כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם, וקצרתם את קְצִירָהּ, והבאתם את עומר ראשית קצירכם אל הכוהן." (ויקרא, פרק כ"ג פס' י').

אחרי חורבן בית המקדש לא היה עוד מקום להביא ליו את האומר וכיום אנו מציינים את העומר במצווה אחרת – ספירת העומר. מקור מצווה זו בספר ויקרא (פרק כ"ג, ט"ז-י"ז) "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה, שבע שבתות תמימות תהיינה, עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום".

לפי פסוק זה סופרים את הימים ממחרת היום הראשון של חג הפסח עד חג שבועות. 49 ימים. ספירת העומר מסמלת את הקשר פסח ויציאת מצרים לבין שבועות וקבלת התורה.

 

מנהגי האבלות בזמן ספירת העומר

בזמן ספירת העומר נוהגים ביהדות במנהגי אבלות – לא מתקיימות שמחות, לא מתחתנים, לא מסתפרים ולא מתגלחים. מנהגי האבלות נהוגים בשל מותם של 24,000 תלמידיו של רבי עקיבא בימי מרד כוכבא – שתמו ממגפה קשה או במלחמה עצמה, במרד. בל"ג בעומר עצמו נפסקים מנהגי האבלות ולכן נהוג כי ביום זה מתקיימות שמחות רבות, בעיקר חתונות שנדחו במשך כל ימי ספירת העומר.

 

סיפור מרד בר- כוכבא

המרד נגד הרומאים התחיל בשנת 135 לספירה, 65 שנים לאחר חורבן בית המקדש השני. המרד נמשך שלוש שנים, עד שדוכא על ידי הרומאים. בראש המרד עמד שמעון בר-כוכבא שהיו לו עשרות אלפי לוחמים.  בברכתו של מנהיג המרד הרוחני - רבי עקיבא.

במהלך המרד היו לבר-כוכבא הצלחות משמעותיות והוא הצליח לשחרר את ירושלים ואת יהודה מידי הרומאים, אבל הרומאים היו חזקים בצורה משמעותית. הם שלחו כוחות גדולים מכל חלקי האימפריה הרומית, דיכאו את המרד והרגו מאות אלפי לוחמים. בר כוכבא עצמו מת לפי האגדה, "בידי שמים" מהכשת נחש בעקב רגלו. 

 

מנהגי החג

הדלקת מדורות

את המנהג הזה אי אפשר לפספס. בל"ג בעומר מדליקים מדורות. למנהג הזה יש שני מקורות:

 החיבור בין מרד בר כוכבא, ל"ג בעומר והדלקת מדורות: המורדים הדליקו משואות על ראשי ההרים כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד והמדורות שאנו מדליקים היום הן לזכר אותן משואות.

 השריפה בבית שמעון בר יוחאי וספר הזוהר: על-פי המסופר בספר הזוהר, ביום מותו של רבי שמעון בר יוחאי הוא ביקש לגלות לחבריו סודות מספר הזוהר – אך לא הספיק וביתו נשרף. לזכר האש ששרפה את ביתו נוהגים להדליק מדורות ביום פטירתו של בר יוחאי, שהוא ל"ג בעומר.

 

הילולת רבי שמעון בר יוחאי

בל"ג בעומר מתקיימת הילולת רבי שמעון בר יוחאי ומשתתפים בה אלפי אנשים. ההילולה מתקיימת ליד קברו של בר יוחאי, במירון שליד צפת. לפי המסורת, רבי שמעון בר יוחאי נפטר בל"ג בעומר, נשמתו עלתה השמימה והתאחדה עם עולמות עליונים. האיחוד הוא כעין חתונה ומכאן התגלגל מנהג קיומה של הילולה – חתונה – על קברו של בר יוחאי.

 

תספורות לילדים בני שלוש - "חלאקה"

אחד הטקסים המיוחדים המתקיימים בל"ג בעומר הוא טקס החלאקה המתקיים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. במהלך ההילולה מביאים בנים בני שלוש שמעולם לא הסתפרו קודם ועושים להם תספורת ראשונה במקום.

 

חתונות וחופות

בימי ספירת העומר, שהם ימי אבלות לא נהוג להתחתן משום שלא נהוג לקיים שום חגיגה. ל"ג בעומר הוא עצירה של ימי האבל ובישראל נהוג ביום זה לקיים חתונות רבות.

 

לשחק בחץ וקשת

אם גם אתם ראיתם ילדים צעירים הולכים בל"ג בעומר עם חץ וקשת, בואו ללמוד על מקור המנהג:

חץ וקשת היה כלי הנשק בימי בר-כוכבא. ואנו נוהגים להתאמן משחקי מלחמה לזכר בר כוכבא.

תלמידי החכמים של רבי שמעון בר יוחאי היו מתאספים בחוץ כדי ללמוד תורה בניגוד להוראות הרומאים. הם לקחו אתם חצים וקשתות משום שהשתתפו במרד וכשגילו אותם טענו שיצאו לשחק ולא ללחום.

על פי חז"ל, בימי רבי שמעון בר יוחאי לא נראתה קשת בשמים. הקשת מסמלת ביהדות את סופה של פורענות – כפי שרואים אותה לראשונה בסוף המבול בסיפור נוח. לפי סיפור זה רבי שמעון בר יוחאי היה צדיק שבכוחו להגן מפני פורענות ולכן לא היה צריך את הקשת בימיו. לזכרו ולזכר גדולתו אנו משחקים בחץ וקשת.
 

 

 

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה