דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

הצעה לטקס - טקס הדלקת משואות יום העצמאות כפר בלום תשע"ח

טקס הדלקת המשואות
רינה לבנון

5 מדליקי משואות- מהדור הוותיק ועד לדור הצעיר, קוראים:

מדליק/ה ראשון/ה: מוותיקי הקיבוץ (הדור השני- בני ה-70 ומעלה):

לפני 70 שנה, כשהיינו ילדים קטנים, ברגע קטן-גדול של אומץ לב ונחישות, הוקמה מדינת ישראל. במגילת העצמאות, אותה אנו זוכרים נקראת ברדיו בקולו הנחוש של דויד בן גוריון, נכתב: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות". ואכן, במשך עשרות שנים, גם אנחנו, ברוח מגילת העצמאות, קלטנו אל תוך הקהילה הקיבוצית הקטנה שלנו, פה בגליל, מאות עולים מכל קצוות תבל, דאגנו לכל מחסורם, סייענו להם בכל, וקיימנו יחד איתם קהילה פורחת ומשגשגת.
בשנת ה-70 למדינה, אני מדליק/ה משואה זו, ויחד אתה מביע/ה תקווה ונוטע/ת כוונה, שנדע גם בשנת ה-70 לקלוט אל תוכנו אוכלוסיות רבות ומגוונות, שנשכיל לקיים יחד חברה פלורליסטית, דיאלוגית, סובלנית ופתוחה, שאינה חוששת להשתנות, מכילה זהויות רבות ושונות, ויודעת לפתוח פתח ולתת מקום שוויוני ומכבד לקולות חדשים.

מדליק/ה שני/ה: דור שלישי (35-50):

"מדינת ישראל" כך נכתב במגילת העצמאות, "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה". כשנולדנו אנחנו, נולדנו אל תוך מדינה קיימת, חזקה ופורחת. שקדנו על פיתוח הארץ במו ידינו ממש: סיקלנו אבנים, שחינו במי הירדן הקפואים, גזמנו חזירים במטעים, פתחנו מים בגד"ש, קיפלנו כביסה אל תוך התאים בבתי הילדים, חתכנו אבטיח להמון פלחים קטנים, החלפנו חיתולים, היינו מדריכים, יצאנו למחנות, ושרנו שירי מורל ואהבת הארץ בצעקות ובקולות צרודים.
היום, כשבגרתי, ואני מגדל/ת בקהילה הפורחת הזאת את ילדיי, כבר לא אומרים "כל אחד יתרום לפי יכולתו ויקבל לפי צרכיו", ולכל אחד מאתנו תלוש המשכורת שלו, הרכב שלו, הבית, וגם הגינה.
בשנת ה-70 למדינה אני מדליק/ה משואה זו להזכיר לכולנו, כי אנו חיים בקהילה אחת, ובארץ אחת, והאחריות על טובת כולנו היא בידינו. בתוך העצמאות החדשה והנפרדת שלנו נזכור גם את כוח הכלל והקהילה, ונפעל בתבונה וברגישות בכדי להפוך אותו לכוח מעצים ומחזק, עבור כולנו, ועבור הארץ שלנו.

מדליק/ה שלישי/ת דור שלישי (35-50):

"שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ-ישראל, על אף כל קושי, מניעה וסכנה, ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד, חירות ועמל-ישרים במולדת עמם." כך נכתב במגילת העצמאות.

בקיבוץ כפר בלום גדלנו עם סבים וסבתות שמדברים יידיש, ומדברים אנגלית (במבטא בריטי, או אמריקאי, או דרום אפריקאי), ולטבית, ליטאית ,ורוסית. שמענו סיפורים על ארצות אירופה הקפואות, על משפחות שנותרו שם, והִתַכְנוּ את הבליל האנגלו- בלטי אל תוך ישראליות  אחת מחוספסת ורועשת, ישראליות דורסנית של כור היתוך, שקיבלנו מהורינו.

בשנת ה-70 למדינה, אני מדליק/ה משואה זו, למען ישראליות חדשה. ישראליות בטוחה בעצמה, שמרשה לעצמה להיות פתוחה ומגוונת, ולספר סיפורים על כל הגלויות, להן קוראת המגילה בלקוניות: "ארצות אחרות": על מרוקו ופרס ותימן, ועירק ולוב וכורדיסטן, על הבלקן ועל אתיופיה, והודו וטוניס וסוריה ואלג'יר, ועוד ועוד מכל רחבי העולם. נדע לשמוע על עוולות כור ההיתוך באומץ ובהקשבה, להכיר בכל מי שהישראליות שגדלנו עליה דרסה, ולתת מקום אמיתי ושוויוני בקהילה שלנו לכל הזהויות ולכל התרבויות המתקיימות בתוכה.

מדליק/ה רביעי/ת: נער/ה, דור רביעי (15-18):

אני קורא/ת במגילת העצמאות: "אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקדמת המזרח התיכון כולו."
גדלנו על חזון של שלום, של מזרח תיכון אחד, של גבולות פתוחים, של שקט ושלווה. וגם- על קולות של פיצוצים, קטיושות, מבצעים צבאיים, ופחד תת קרקעי שנמצא שם תמיד, ממתין למלחמה הבאה.
בשנת ה-70 למדינה, רגע לפני שאני מתגייס/ת לצבא, אני מדליקה משואה זו וקוראת לכולנו לבדוק טוב-טוב, מה אנחנו עושים בכדי להנחיל פה שלום של אמת, ולמנוע את המלחמה הבאה. כיצד אנו מושיטים באמת את ידינו לשלום, ותורמים באמת את חלקנו במאמץ המשותף, לקידום המזרח התיכון.

מדליק/ה חמישית: ילד/ה, דור רביעי (10-15):

במגילת העצמאות של מדינת ישראל אני קורא/ת: מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות".
בשנת ה-70 למדינה, אני מדליק/ה משואה זו בכדי להזכיר לנו את החופש- ואת השוויון, כי בלי שוויון אין חופש- ובלי חופש אין שוויון. הלוואי כי כל ילדי המדינה יוכלו, כמוני, לזכות בבית חם ואוהב, בחינוך מצוין ובאמצעים לגדול ולהתפתח ולבחור בעצמם, מתוך חופש אמיתי, את הכיוון הנכון והמתאים להם בחיים.
כשאגדל, אני רוצה להיות: _____________. (הילד/ה ישלימ/ה בעצמו/ה). הלוואי וכל ילד בישראל יזכה לשוויון ההזדמנויות ולחופש האמתי לבחור בעצמו מה יהיה כשיגדל.

חג עצמאות שמח!

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה