דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בעקבות התרחשות רצף האירועים האלימים בתחום עבירות המין – השנה יוקדשו מעגלי השיח ברפסודיה לחינוך ושיח על מיניות בריאה

אלפי בנות ובני הנוער שישתתפו השנה במפעל הרפסודיה של התנועה הקיבוצית, ישוחחו וילמדו על מיניות בריאה. ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית: "אנו מקבלים על עצמנו את האחריות שלא להתעלם מן האירועים הקשים בהם היו מעורבים, לכאורה, גם בני נוער - זו הדרך המשמעותית ביותר לפעול על מנת למנוע הישנותם של מקרים ולשים בראש סדר העדיפויות את הבטחת מוגנות ילדינו"

מעגלי שיח רפסודיה 2019 מחזור א'

השבוע יצאה לדרך, כמדי שנה, הרפסודיה של התנועה הקיבוצית. השיח הציבורי סוער בימים האחרונים משורת מקרי האונס הקשים שנחשפו, בהם מעורבים, לכאורה, בני-נוער ישראלים. באגף החינוך בתנועה הקיבוצית מנהלים מאז פרסום המקרה שיח ער עם מנהלות ומנהלי החינוך החברתי בקיבוצים על  הגילים הצעירים, מספר הפוגעים, הברוטאליות של האונס הקבוצתי, הצילום וההפצה – הכל לכאורה כמובן, והבהלה והדאגה הם רבים בקרב כל מי שנחשף לדיווחים ובקרב האמונים על חינוך הנוער בפרט.

"אי אפשר לעצום עיניים ולהמשיך הלאה רק משום שהחשודים אינם קיבוצניקים", אומרת ראשת אגף החינוך בתנועה, דבי ברא"ס. "עלינו מוטלת האחריות לקחת את האירועים הקשים, להבין את סערת הרגשות ולהפוך אותם ליוזמה חינוכית. חשוב למנף את הקושי והדאגה לידי עשייה חינוכית-ערכית ומשמעותית עבור כולנו. זו הדרך היחידה דרכה נוכל לעשות ככל האפשר על מנת למנוע הישנותם של מקרים ולשים בראש סדר הדברים את הרצון להבטחה כי ילדינו יגדלו בסביבה שמורה".

בתנועה הקיבוצית ובאגף החינוך רואים חשיבות עליונה שלכל משתתף או משתתפת תהיה הזכות להשתתף ברפסודיה מתוך חווית מוגנות, שמירה וכבוד הדדי, ולכן בחרו באגף, בשיתוף עמיתיהם באגף חברה וקהילה בתנועה, יחד עם הילית בן-צבי מנהלת היחידה לנשים ומגדר בתנועה, בתנועת המושבים ובמרכז במועצות האזוריות, להקדיש חלק ניכר ממעגלי השיח המתקיימים בערב הראשון של הרפסודיה לנושא מיניות בריאה. הילית מפרטת כי "במעגלי השיח יתמודדו, בין היתר, עם ההבדל שבין חיזור להטרדה, אלימות מינית, וכיבוד זכות הבחירה של כל אחד ואחת באשר הם. המעגלים יאפשרו שיחה קבוצתית וביסוסו של אקלים חברתי מכבד המעודד יחסים זוגיים של הסכמה וכבוד."

בנוסף, התנועה הקיבוצית תמשיך לחזק את העיסוק בנושא גם בזמני שגרה, עם מערכי פעילות לנוער שכבר נשלחו למנהלות ולמנהלי החינוך בקיבוצים.

ברא"ס מוסיפה: "הרשת גועשת בחיפוש אחר סיבות ואשמים, ובעיקר רצון לשנות את המציאות. אנו לא מחפשים אשמים, לשם כך יש את רשויות אכיפת החוק, אנחנו מבקשים ליצור מציאות אחרת, וזו משימה אפשרית לקידום ומימוש לאורך זמן, מתוך שיח חינוכי משמעותי, מתוך ברית מבוגרים אחראיים, מתוך הכרה במקום ובמציאות בה אנו פועלים. אנחנו מבקשים לאפשר את זכות ההשתייכות, העשייה החברתית, הכיף ורוח הנעורים בגבולות שמורים ומבוגרים המודעים לתפקידם ולגודל אחריותם."

ברפסודיה משתתפים כ-3000 בנות ובני נוער בגילים 16-18 בשלושה מחזורים. בני הנוער חווים חיי מחנה לחופה של הכנרת, בניית רפסודה, עיצוב מפרש, עוברים מעגלי שיח מעוררי השראה בנושא המדובר ובנושאים אחרים הקשורים לחברה הישראלית, תחת הכותרת – "שבט אחים ואחיות". וכמובן חוצים את הכנרת מלאת המים לאחר חורף ברוך בגשמים.

.

הוספת תגובה חדשה