דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית – הסתיים כנס הנהגות הקיבוצים ה-6

225 קיבוצים, 550 משתתפים, כנס הנהגות 2019. אנחנו כאן בשבילכן ובשבילכם. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
קולאז' כנס הנהגות ה-6
קולאז' כנס הנהגות ה-6
 10/01/2019

הסתיים כנס הנהגות הקיבוצים ה-6

נציגי הנהלות מ- 220 קיבוצים וחברי קיבוצים נוספים – למעלה מ550 משתתפים ואורחים,
לקחו חלק פעיל בשלושה ימים גדושים בתוכן עשיר, למידה רב תחומית, מפגש פורה מפרה תרבותי ומהנה
כנס הנהגות הקיבוצים ה-6
 

תודה למאות המשתתפים והמשתתפות, למרצים, למשתתפי הפאנלים והמושבים, לפעילי ופעילות התנועה שסייעו בהצלחת האירוע ובמיוחד לצוות ההפקה המסור - אתי צפני, יאיר פז, נועה יפת, שלומית צימרינג, ריקי רז ובראשן, הדס ילין-דניאלי, מנכ"לית התנועה הקיבוצית. 

 

צילומים: דנה בר-און


מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ"

ניר מאיר בכנס ההנהגות. צילום: דנה בר-און
 

ניר מאיר פתח את כנס ההנהגות ואת הפורום הגדול של הנהגות הקיבוצים, תיאר את הישגי התנועה והציב מטרות לעשייתו ולעשיית התנועה בשנת 2019.
"אנחנו מאוימים מכל עבר – בתחום הקרקעות, המים, במיסוי הקיבוצי וביחסי הסחר, ובכל זאת, כמו שנאמר – "וכאשר יעננו, כן נרבה וכן נפרוץ". מצב הקיבוצים כיום מבחינה כלכלית, על פי נתוני "ברית פיקוח – מבט" משתפר והולך משנה לשנה באופן שיטתי.

מאיר עבר לעסוק בנושא המרכזי על סדר היום הקיבוצי – הבנייה: "קידום שיוך הדירות לחברים הולך קשה מאד, אף כי השגנו השנה הישגים ראשוניים ביישום חלופת האגודה. מאידך, הושגה לאחרונה פריצת דרך של ממש בהסרת המכשולים בפני בנייה בקיבוצים. הדבר בא לידי ביטוי בהארכת תוקף הסדר הביניים ובשיפור של ממש בפרמטרים שלו. למעשה, נותק הקשר הגורדי שבין שיוך הדירות בקיבוץ לבין הזכות האלמנטרית לקבלת היתר בנייה".

מזכ"ל התנועה המשיך ופירט הצלחות נוספות בשנה החולפת, ובהן: "ההכרה הרשמית של הממשלה באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים וסלילת הכביש לאתר, פרויקט תל"מ הוסדר סוף סוף ומצא בית חדש במשרד לשוויון חברתי, הושג הסכם בסמינר הקיבוצים, ואם כבר בחינוך עסקינן – הקמנו, התנועה הקיבוצית בשיתוף עם פורום הקיבוצים המעורבים וארגון "החלוץ", את מכינת רעות, מכינה קדם-צבאית חצי שנתית לחינוך בפריפריה בקיבוץ יחיעם".

ניר מאיר סיכם את דבריו באמירה ברורה: "בשנים האחרונות חוגגת התנועה הקיבוצית את היחלצותה מן המשבר. הקיבוצים גדלים, צומחים, קולטים חברים חדשים. מדרכות הקיבוצים הומות מתינוקות ילדים ונוער. השנה, הזדמן לי לקחת חלק בעשרות חגיגות כאלה..." והציג בפני באי הכנס מסכת של 24 "חגים עגולים" שנחגגו בשנת 2018 בה נראים מאות חברים וילדים מהקיבוצים החוגגים, ברגעי התרוממות הרוח. כמו כן, מאיר הקרין בפני המשתתפים סרט שהוכן במיוחד עבור הכנס המציג את העשייה התנועתית, רבים מהפעילים והפעילות העובדים בתנועה שסיפרו על האתגרים והמשימות העומדות בפתחם והתפתחות הקיבוצים השונים מצפון ועד הדרום.


פייסבוק התנועה

"הדרך המאפשרת לקיבוצים לשרוד את האיומים הביטחוניים היא קודם כל הערבות ההדדית והתחושה שתמיד יש כאן אנשים בשבילך"

לכבוד כנס הנהגות הקיבוצים ה-6: התנועה הקיבוצית בימים אלו - העשייה התנועתית, האתגרים והמשימות העומדים בפתחה והתפתחות הקיבוצים בכל גבולות הארץ

צפו בסרטון - צפייה מהנה!


באנר כנס חינוך ה-4

שמים את הנושאים הבוערים על השולחן - סיכום כנס ההנהגות חלק א'

אז מה היה לנו בכנס ההנהגות?
כנס הנהגות הקיבוצים ה-6
 

כנס הנהגות הקיבוצים ה-6 יצא לדרך והתקיים בפעם הראשונה בים המלח.

הכנס, בו השתתפו מאות מחברי הנהגות הקיבוצים מכל רחבי הארץ, נמשך שלושה ימים, נפתח בברכותיהם של שותפיה הוותיקים של התנועה הקיבוצית: שי חג'ג' יו"ר מרכז המועצות האזוריות הנבחר, דניאל עטר יו"ר קק"ל, מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ואמיתי פורת מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי. 

לאחר הברכות סקר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בפירוט את הישגי התנועה והציב מטרות לעשייתו ולעשיית התנועה בשנת 2019.

אחריו דיבר רן רונן, מנכ"ל משקי הקיבוצים הנכנס שהציג את העשייה הרבה הנעשית היום בתחומים רבים עבור הקיבוצים וחבריהם והתייחס לנושא שמעסיק במיוחד את הקיבוצים והוא נושא הבנייה והדיור: "משקי הקיבוצים מתכוונת להתגייס לסיוע בפתרון הקשיים הכספיים המלווים את שיוך הדירות ולהמשיך בתנופת הבנייה בקיבוצים".

האלוף (במיל'), וסגן הרמטכ"ל בעבר, יאיר גולן, סקר באופן נרחב ומזווית מחדשת את האתגרים הביטחוניים של ישראל וניסה לצפות מה יהיו התמודדויותיה של המדינה בעתיד הקרוב.

בפאנל שעסק בעיצוב זהות יהודית ישראלית עכשוויות, שהנחתה אפרת שפירא ודיברו בו הסופר ישי שריד ואשת החינוך והמרצה נעם דן, דנו השלושה באופן בו תופסת היהדות מקום בזהותם האישית, עד כמה הם מעצבים אותה באופן מודע או נותנים למסורת ולמנהגים הקיימים לשלוט באורח חייהם. השלושה עסקו רבות גם בשאלת היהדות בקיבוצים והאופן בו תופסים חברי הקיבוצים את היהדות בחייהם ואת מקומה באורח החיים הייחודי. 

אחריהם התקיים פאנל ראשי מועצות אזוריות חדשות בהנחייתו של דב ישורון (יגור), שכיהן במשך 11 שנים כראש מועצה אזורית זבולון ופרש השנה. 
בפאנל השתתפו גלית שאול (חוגלה), ראשת המועצה עמק חפר, ניר זמיר (להב) ראש המועצה בני שמעון וניב ויזל (נתיב הל"ה) ראש המועצה מטה יהודה. השלושה סיפרו על האופן בו הם תופסים את הקשר המיוחד בין המועצה לקיבוץ, על האתגרים העומדים בפני המועצות האיזוריות בימים אלו, על מנהיגות, חינוך ותוכניות והיו חדורי מוטיבציה ורצון לשנות ולהשפיע על הנעשה במועצות, ביישובים שבהן ובקיבוצים בפרט.

בשתי הרצאות קצרות שהתקיימו לאחר מכן, הציגה עו"ד מרב ניב את מקומה של הקואופרציה בעולמם של הקיבוצים וחבריהם וקראה לחברים ומנהלים כאחד לקחת אחריות ובעלות על קידומה ופיתוחה של המהות הקואופרטיבית הקיבוצית ואלעד שלף, המנכ"ל הנכנס של ביטוח חקלאי סיפר על קואופרציה מהזווית הביטוחית ועל תוכניות ההתפתחות של המוסד הקואופרטיבי הותיק השייך לחברי וחברות הקיבוצים. 

משתתפי ומשתתפות הכנס נהנו ממופע ערב מהנה של אהוד בנאי - "קשר לאחד".  


באנר משקארד מתנה

שר האוצר כחלון: הוקפאה עבודת הועדה ברמ"י לבחינה מחדש של חלופת האגודה

"מה ששומר עלינו זה לא מטוסים וצוללת משוכללות, מה ששומר עלינו כאן זה הדמוקרטיה. מה שמחזיק אותנו הוא שלטון דמוקרטי ובית משפט חופשי. צבא חזק יש גם לדיקטטורות, נכסים יש גם לדיקטטורים. מה שחשוב לשמור זה דמוקרטיה, חופש הביטוי, שלטון דמוקרטי, בית משפט חופשי"
שר האוצר כחלון: הוקפאה עבודת הועדה ברמ"י לבחינה מחדש של חלופת האגודה
 

שר האוצר משה כחלון נשא דברים בכנס ההנהגות של התנועה הקיבוצית ובישר כי עבודת הועדה של רמ"י לבחינה מחדש של חלופת האגודה מוקפאת עד להודעה חדשה. "ביקשתי ממנכ"ל רמי להקפיא את הדוח בנושא חלופת האגודה ואני מבשר לכם שהקפאנו את זה". כחלון התייחס בהרחבה למשבר הבניה בקיבוצים: "שאלתי את ניר מאיר מה הכי חשוב לתנועה הקיבוצית הוא אמר הבנייה ופתרנו את זה. עכשיו תבנו". כחלון הוסיף ואמר "אין מקום לקשור היתרי בנייה בשיוך קרקע ואפשר להסדיר שימושים ועדיין לקדם בנייה – וחשוב שתבנו. הקיבוצים אינם אויב, ואין היגיון בעיכובים מסוג זה – ולי חשוב ההיגיון בהחלטות. אנחנו רוצים שתבנו לעצמיכם ולילידכם.
אני מאמין בהדברות, בהבנות. אמרתי לניר ואומר גם לכם - כשיושבים ומדברים, מגיעים להסכמות. לא תמיד ניר קיבל הכל ולא תמיד רמ"י קיבלו הכל, אבל הגענו להסכמות ויצרנו בסיס להידברות והתקדמות. שחררנו ברגים חלודים של שנים".

כחלון התייחס בדבריו לתחום החקלאות ולרפורמות שקידם בשנים האחרונות: "אנו פועלים לתיקון ברפורמה בתעריפי המים שחלק מהמועצות כבר חשות בהבדל, ניהלנו שיח עם מגדלי הדגים כדי לא לפגוע בהם וכן להוריד את יוקר המחיה, אנו מקדמים חדשנות בחקלאות כדי ליצור דור המשך לחקלאים ואנו פועלים להקלות בנושאי עובדים זרים. גם כאן ההידברות הביאה להסכמות, לא מוחלטות – אבל ההסכמה על חשיבות האופי החקלאי היא הסכמת הבסיס ומייצרת עוד הסכמות".
כחלון התייחס בדבריו למאבקים אותם ניהלה מפלגת כולנו למען הגנת הדמוקרטיה: "שלוש שנים וחצי עמדנו כחומה בצורה והגנו על חופש הביטוי. על נושא התאגיד הציבורי כמעט פירקנו ממשלה, כך גם על שלטון החוק וההגנה על בית המשפט העליון. מה ששומר עלינו זה לא מטוסים וצוללות משוכללות, מה ששומר עלינו כאן זה הדמוקרטיה. צבא חזק יש גם לדיקטטורים או לשלטון שאיננו רוצים להידמות לו. בית משפט העליון הוא המעוז הראשון של החלשים, החזקים יסתדרו גם בלעדיו. המוסדות שומרות על החלש. איני מרוצה מכל הפסיקות של בית המשפט, אך אני יודע שיש הגנה על חלש וחוקים שהיו אמורים להגן אך בפועל לא – בית המשפט תיקן אותנו והעמיד את החוקים הללו בצד של החלש, זהו תפקידו, תפקידו הוא לשמור עליו".


האלוף (מיל.) יאיר גולן בכנס התנועה הקיבוצית: "למדינת ישראל אין ברירה אלא להיערך לאיום האירני"

סגן הרמטכ"ל עד לאחרונה הדגיש: "אנחנו לא יכולים להגיד לעצמנו, אין לנו יכולת ישירה מול האיראנים בהקשר ליכולות שהאירנים בונים נגדנו והם בונים יכולות נגדנו כל הזמן"
האלוף (מיל.) יאיר גולן בכנס התנועה הקיבוצית: "למדינת ישראל אין ברירה אלא להיערך לאיום האירני, כולל התמודדות ישירה ולא רק באמצעות שלוחים"
 

סגן הרמטכ"ל עד לאחרונה, אלוף (מיל.) יאיר גולן, דיבר היום בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית ואמר בין היתר: 
"באינטרס הישראלי אנו מזהים כמה זירות קרובות ורחוקות. האיראנים ששואפים להגמוניה איראנית עם רקע אימפריאליסטי, מורשת תרבותית והון אנושי, שלכאורה אין בהם דאגה לישראל לולא האינטרס האיראני לאחד סביבו את העולם הערבי באמצעות ההתנגדות לישראל. היערכות נכונה בהתאם לכך תהיה החלטה להכין את צה"ל לפעולה של מעל ל1000 ק"מ מישראל וזו הכנה יקרה וצריכה להיות גם חכמה. 
האינטרס האיראני – להגיע להגמוניה אזורית, האינטרס שלנו – למנוע זאת. 

אנחנו לא יודעים לפעול נגד כל דרכי ההשפעה האיראנית במרחב, אנחנו לא יודעים לעשות את זה לבד, אבל כפי שאתם מתרשמים מהתקשורת ובכלל – גם פה לא אלמן ישראל. יש הרבה מה לעשות בתחומים של יצירת חזית בינ"ל יציבה בתחום של לחצים כלכליים, גדיעת הרצון האיראני לפתח יכולת מבצעיות כנגדנו.
כמובן שיש להתכונן ליום פקודה, וזה אומר – צה"ל שיודע להתמודד גם עם איומים מאד מאד רחוקים מכאן, ולבנות צה"ל שמתאים לכך זה לא צה"ל זול. צר לי לומר. מי שמצפה שזה יהיה איזה צבא קטן וחכם שיודע לעשות את זה, זה בסדר, הוא יכול להיות קטן וחכם, אבל מי שרוצה לפעול למעלה מאלף קילומטר מזרחה, צריך אמצעים שעולים לא מעט כסף ויכולות שעלותן יחסית כבדה.

לשאלה מהקהל האם הוא סבור שבני גנץ יכול לשמש כראש ממשלה, אמר גולן כי הוא היה פקוד של גנץ מספר פעמים, כולל במטה הכללי, אך הוא מסרב לענות על השאלה, דבר שאיננו מעיד על כלום. "אני פרשן פוליטי בינוני מאד", אמר גולן. 


שבילים

גבאי לגנץ ולפיד: תתחייבו לא לשבת בממשלה של נתניהו

בכנס הנהגות הקיבוצים אמר יו"ר מפלגת העבודה: "אני ממשיך לפעול לחיבורים, ניסיתי במשך שנה ארוכה לשכנע גם את גנץ להצטרף. הוא בחר להתחיל אחרת. זכותו.אסור שפיצול יוביל להקמת ממשלת נתניהו החמישית. לא נסלח לעצמנו אם זה יקרה"
גבאי לגנץ ולפיד: תתחייבו לא לשבת בממשלה של נתניהו
 

יו"ר העבודה, אבי גבאי, בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית בים המלח: "לא באתי לפוליטיקה בשביל לייצר עוד מפלגת אווירה דיקטטורית, לא באתי לפוליטיקה כדי לבנות לעצמי פלטפורמה נעימה ומלטפת, שיכולה בכל רגע להיכנס לתוך ממשלת נתניהו.

באתי למפלגת העבודה כי זו המפלגה היחידה שהיא בית אידיאולוגי, שורשי, היסטורי ואמיתי, שמהווה אלטרנטיבה שלטונית. חברים, אנחנו נמצאים בתוך תקופה פוליטית שלא הייתה כמותה. מדי יום צצות מפלגות חדשות ומנסות לספר לנו סיפור חדש.

בשנה האחרונה ניסיתי ואני עדיין מנסה לחבר את המפלגות האלה והאישים הטובים האלה  לסיפור אחד. אבל לפני כל שיח החיבורים והשיבוצים, ומי יוביל ומה יוביל, יש שאלה אחת שצריכה לקבל מענה: האם אנחנו שותפים להתחייבות שלא לשבת בממשלה בראשות נתניהו, האם אנחנו מחויבים לשינוי, או שאנחנו מזדעזעים מנאומי נתניהו, אבל נותנים לו לגיטימציה להמשיך בכך כשאנחנו לצידו?

אני ממשיך לפעול לחיבורים, ניסיתי במשך שנה ארוכה לשכנע גם את גנץ להצטרף. הוא בחר להתחיל אחרת. זכותו.
אבל אני קורא כאן גם ללפיד וגם לגנץ וגם לאחרים שרוצים שינוי: בואו נתחייב מראש שלא נשב בממשלה בראשות נתניהו. אסור שהפיצול הזה יוביל להקמת ממשלת נתניהו החמישית. לא נסלח לעצמנו אם כך יקרה.

אני מבקש להתייחס גם לתנועה הקיבוצית, לתנועה האידיאליסטית, החלוצית, שהנחילה לנו את ערכי הסולידריות, השוויון והשיתופיות, מגיע שינוי. מגיע שינוי בהתייחסות של המדינה והממשלה, לצערי, ממשלת ישראל הנוכחית, וגם קודמותיה, לא השכילו להבין את המשמעות של התנועה הזו, והחלו בתהליכים שמעמידים את הערך הלאומי והציוני הזה מול ערך של כסף בלבד.

אבל ציונות איננה כסף, חברים! וגם את הגישה הזו, אפשר לשנות.  אפשר לחזור לימים בהם ההנהגה בישראל רואה בתנועה הקיבוצית שותפה לדרך.


באנר הגן הקיבוצי

שמים את הנושאים הבוערים על השולחן - סיכום כנס ההנהגות חלק ב'

ימים גדושים בתוכן, בלמידה, בפעילות ובמפגש
כנס הנהגות

לראשונה בכנס ההנהגות, נפתח היום השני בפעילות שיח רבים באמצעות מרחב פתוח בהנחייתם של איילת הריס מאגף חברה וקהילה בתנועה וד"ר שי בן יוסף, מנחה ויועץ ארגוני לקהילות, בו עלו הנושאים הבוערים לקהילות והנמצאים על שולחן ההנהגות בקיבוצים ובליבת העשייה. תוצרי הדיונים האלו ינותחו ואחדים מהם ישולבו בתוכנית העבודה התנועתית לשנת 2019.

לאחר מכן, הגיעו לדבר עם הנהגות הקיבוצים שר האוצר, ח"כ משה כחלון, ח"כ ציפי לבני וח"כ עפר שלח. שר האוצר סיפק למשתתפים ידיעה חשובה והודיע כי הוקפאה עבודת הועדה ברמ"י לבחינה מחדש של חלופת האגודה. חברי הכנסת לבני ושלח דיברו בעיקר על הבחירות שבפתח ועל הצורך הדחוף להחליף את הממשלה ולהביא מנהיגות אחרת למדינה. 

בהפסקת הצהריים התקיים בפעם הראשונה מפגש מיוחד שהוקדש למנהלים ולמנהלות הצעירים בקיבוצים שהשתתפו בכנס, בהנחיית רותם שניצקי מרשת הצעירים של התנועה. זאת על מנת לשים דגש על הצורך בהבאת צעירים מוכשרים ומסורים להנהלות הקיבוצים בכדי לחזק את ההיכרות בין המנהלים הנוכחיים וליצירת שיתופי פעולה ביניהם. 

שתי פלטפורמות טכנולוגיות חשובות במיוחד שמשיקה התנועה והוצגו בכנס ע"י אודי בורוביץ' (שדה יואב), הן מערכות שיתוף קבצים ונתונים קיבוציים שנקראות "שיק" (שיתוף ידע קיבוצי) ו"קיבוץ נתונים". "שיק" הינה מערכת פתוחה המאפשרת לכל מתעניין למצוא מסמכים העוסקים בעולם הקיבוצי - תקנונים, שיטות, פורמטים וכו', ואילו "קיבוץ נתונים" היא מערכת שמאפשרת לממלאי התפקידים לנהל את נתוני המשק, הכלכלה והקהילה בכרטיסיה סגורה עבורם. המערכת תאפשר לקיבוצים להפיק דו"חות השוואתיים כדי לבחון את מצבם אל מול האחרים. התנועה הקיבוצית במאה העשרים ואחד עוברת לכלים חדשניים המאפשרים ניהול מתקדם ורישות דיגיטלי יעיל ופורה.

המשתתפים והמשתתפות בכנס קיבלו שיעור לחיים בהומור מהפזמונאי והכותב, בן קיבוץ יגור, יורם טהרלב, ולפי פרצי הצחוק הגדולים למדו היטב את הנקודות החשובות בשיעור.

המושבים המקבילים, שמופקים בכל שנה ע"י פעילי התנועה בנושאים הבוערים בקיבוצים ובמדינה, ואשר מגיעים להשתתף בהם מיטב העוסקים במלאכה (ותודה גדולה למי שהגיע!) בנושאים המדוברים עסקו הפעם בנושאים: בנייה ושיוך דירות, משברים תקשורתיים, חינוך הקיבוצי, צעירים בקיבוץ ותהליך בניית זהות קהילתית. 

בסיום הערב נהנו מערב הסטנד אפ של אודיה קורן "סגורה לרגל שיפוצים" ואחריה משירה בציבור עם פעיל התנועה שעוסק בבנייה ביום, ומיטיב לשיר ולנגן בלילה, דגן יראל.

היום השלישי נפתח בהרצאתו של ד"ר אלון גן, שדיבר על השתנות השפות המארגנות בקיבוצים והביא דוגמאות רבות מעיתוני הקיבוץ השונים, בהן ניתן היה לראות את השינויים שעברו על הקיבוצים, את שנות המשבר הקשות ואיתם המשפטיזציה הגדולה שקיבלה המערכת ועוד ועוד. 

לאחר מכן, דיברו בפני המשתתפים יו"ר העבודה אבי גבאי וח"כ ויו"ר מרצ תמר זנדברג שדיברו על הקשר העמוק שבין המפלגות שהם עומדים בראשן לבין התנועה הקיבוצית וביקשו גם הם לנסות לרתום את חברי וחברות הקיבוצים להביא לשינוי ולמהפך בממשלה. 

גם ביום השלישי התקיימו מושבים מקבילים שעסקו בנושאים של חקלאות, חשמל וחלב, כיצד מעבירים את החברים מאדישות לשותפות, האופן בו צריך לבנות מחנה פוליטי-רעיוני ופאנל שעסק ב20 שנים להרחבות בקיבוצים.

מיד לאחר מכן, התקיים טקס ההוקרה החגיגי לצעירים והצעירות המשפיעים בתנועה הקיבוצית, אשר הגיעו ליום מלא פעילות ומפגש עם התנועה הקיבוצית שבשיאו הוענקו להן תעודות ההוקרה והציון לשבח.

את הצד התוכני לכנס סגרה ד"ר עינת ווילף שהרצתה בנושא זכות השיבה מהזווית הישראלית.

הכנס נחתם בסיכום המסורתי של המשנה למזכ"ל התנועה גיל לין, המנכ"לית הדס ילין- דניאלי וראשי האגפים השונים שסיפרו כל אחד בתורו על תוכניות העבודה לשנה הקרובה בכל אגף ואגף ולתנועה הקיבוצית כולה. 


פותחים מרחב משותף

מעגלי השיח

לראשונה בכנס ההנהגות, נפתח היום השני בפעילות שיח רבים באמצעות מרחב פתוח בהנחייתם של איילת הריס מאגף חברה וקהילה בתנועה וד"ר שי בן יוסף, מנחה ויועץ ארגוני לקהילות, בו עלו הנושאים הבוערים לקהילות והנמצאים על שולחן ההנהגות בקיבוצים ובליבת העשייה.

הרעיון שעמד בבסיס המרחב היה להקדיש זמן ומקום להתייעצות ולמידה עבור משתתפי ומשתתפות הכנס, בדגש על הזמנת המשתתפים עצמם להציע ולשתף בנושאים בהם חשוב להם לעסוק.

משתתפי הכנס, מובילי הדעה ומכתיבי סדר היום בקיבוצים, בנו יחד את סדר היום שכלל בין היתר נושאים כמו מחויבות הקיבוצים לעשייה חברתית, יחסים בין חברים-תושבים, קליטה מיטבית, חינוך חברתי קהילתי, תנועות הנוער, מעורבות הקיבוצים וממלאי התפקיד בעשייה פוליטית ועוד.

שיטת המרחב הפתוח מאפשרת למספר גדול של משתתפים שיש להם עניין משותף להתכנס, לקבוע סדר יום ולקיים שיחות במטרה לקדם את העניין המשותף. השיטה פותחה לאחר זיהוי בצורך של משתתפי כנסים לבלות יותר זמן בשיח פתוח, לא מתוכנן, להחליף דעות ולייצר קשרים חדשים.

איילת הריס, ממארגני המפגש: "השנה, בהחלטה אמיצה, בהמשך לבקשות שעלו ממשובי הכנסים הקודמים, בחרו מארגני הכנס להקדיש בוקר שלם לטובת ההתנסות בשיטת המרחב הפתוח. ד"ר שי בן יוסף, שהוביל ביחד איתי את המפגש, ואני מאמינים שהמפגשים האלו יסייעו למשתתפים להמשיך ולהוביל את עשיית היומיום, ולתנועה לגבש ולדייק את סדר יומה עבור הקיבוצים. התוצרים מהמפגשים הפוריים נאספו, יעברו עריכה וישלחו באופן מסודר לכל המשתתפות והמשתתפים על מנת להמשיך בשיחה ובלמידה משותפים ומעמיקים גם בקיבוצים עצמם".

הדס ילין-דניאלי, מנכ"לית התנועה מסכמת את הניסיון החיובי בכנס ההנהגות: "התקיים כאן תהליך למידה חשוב ומשמעותי גם עבור פעילי התנועה עצמם וייתכן שהנושאים שעלו ישפיעו על סדר היום של פעילות מטה התנועה ובטח מכוונים את העשייה התנועתית אל מול הקיבוצים".


באנר משקארד מתנה 2

הנבחרת הצעירה -
הצעירים והצעירות המשפיעים

ממשיכים את המסורת (כבר שנה שלישית!) קבלו את הנבחרת הצעירה - הצעירות והצעירים המשפיעים לשנת 2018 מהתנועה הקיבוצית! ברכות וגאווה אמיתית!
מוזמנים לקרוא על כל המשפיעות והמשפיעים בגיליון "ידיעות הקיבוץ" המוקדש לנושא
נבחרת הצעירים והצעירות

במסגרת אגף צעירים ומעורבות בחברה, ורשת הצעירים החדשה של התנועה הקיבוצית, בחרו גם השנה - זו הפעם השלישית - את נבחרת הצעירות והצעירים המשפיעים של התנועה הקיבוצית.

בכנס הנהגות הקיבוצים התקיים טקס ההוקרה החגיגי לצעירים והצעירות המשפיעים בתנועה הקיבוצית, אשר הגיעו ליום מלא פעילות ומפגש עם התנועה הקיבוצית שבשיאו הוענקו להן תעודות ההוקרה והציון לשבח.

לאחר שנים רבות שבהן לא עסקה התנועה הקיבוצית בפלח האוכלוסייה החשוב של הצעירים והצעירות בתנועה, קם בשנה האחרונה אגף הצעירים והמעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית, בדיוק כדי לענות על הצורך הזה - מתן מקום לצרכים ולרצונות של הצעירים בקיבוצים, ובעיקר חיבורם חזרה אל התנועה הקיבוצית ואל הקיבוצים עצמם. זאת בעזרת פרויקטים ותוכניות המיועדות עבורם, ומעל הכל - דרך הקמת רשת הצעירים של התנועה, בניהולה של רותם שניצקי, ששמה לה למטרה לשמש בית בעבור אותם צעירים המחפשים הזדמנויות להשתלב ולהיות שותפים פעילים. הרעיון העומד בבסיס האגף הוא שילובם של הצעירים עצמם, תוך כדי מענה ייחודי לצרכים שלהם.

לצד זאת, לאחר שנים שבהן עסקה התנועה קיבוצית די מעט במעורבות בחברה, להגדיל את תוכניות המעורבות, תוך כדי ניסיון לחבר את אותם צעירים וצעירות לתרומה ולעשייה בחברה, כיוון שצעירים אלו מחפשים פעמים רבות מלכתחילה.

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים: "מדהים לראות את ההתפתחות שמתרחשת בשנים האחרונות בתחום הצעירים. אנו רואים מגמה הולכת וגוברת של צעירים וצעירות שחוזרים לקיבוצים ומחפשים קהילה ושייכות, ולא כמו שמקובל לחשוב - רק בית, דשא וסבתות וסבים קרובים. הצעירים האלה מבקשים להיות מעורבים ומשפיעים על הקהילה הקיבוצית, ובמקביל - לקחת חלק גם בניסיון להשפיע בחברה הישראלית כולה. לאט־לאט רואים אותם יותר במסדרונות הכנסת, בתקשורת, בחינוך, בהנהגה המקומית, האזורית והארצית ובגופים חברתיים. אחת המטרות המרכזיות של הרשת היא לחבר בין הצעירים והצעירות, להוות קרקע פוריה לשיתופי פעולה וליוזמות, וכמו כן לחבר בין הצעירים לתנועה הקיבוצית המתחדשת, הזקוקה לצעירים בשינוי ורואה בהם כוח מניע להתחדשות".


ח"כ לבני: "זה לא זמן לקריצות, שתיקות או נימוסים – זמן למנהיגות שמוכנה לקום ולהילחם"

יו"ר התנועה דיברה בכנס ההנהגות, והוסיפה: "זמן לקרב על חייה של מדינת ישראל; שיקראו לנו איך שרוצים – שמאל, ימין או מרכז – אנחנו לא ניבהל, לא נתחפש וננצח" 
לבני: "זה לא זמן לקריצות, שתיקות או נימוסים – זמן למנהיגות שמוכנה לקום ולהילחם"
 

"אין אדם בישראל, אין ראש ממשלה בישראל שיש לו זכות להרוס את כל מה שבנינו כאן לצרכים האישיים שלו. זה מה שהוא עושה בפריים טיים. המלחמה האמיתית היום היא לא נגד אויבים מבחוץ, המדינה היהודית נמצאת בסכנה בגלל קבוצה קיצונית שהשתלטה על ראש הממשלה ומובילה אותנו למצב שבו ישראל תפסיק להיות יהודית ודמוקרטית. קבוצה שמובילה את המדינה לסיפוח השטחים, לרוב ערבי ולהרס יסודות הדמוקרטיה בישראל. 

זה לא זמן לקריצות, שתיקות או נימוסים – זה זמן לקום ולהילחם, זמן למנהיגות שמוכנה להילחם, זמן לקרב על חייה של מדינת ישראל. נדרשת היום מנהיגות שמוכנה להילחם וציבור שמוכן להתגייס. אני מבקשת היום מכם לצאת לקרב על מה שאתם מאמינים בו, על מה שאנחנו מאמינים בו. הווייז הלאומי שלנו הוא מגילת העצמאות שהממשלה קרעה לשניים: יהודית, דמוקרטית ובטוחה". 

לבני הוסיפה כי נדרשת היפרדות מהפלשתינים: "הרשות הפלשתינית הייתה רוצה לפתוח שיח עם ישראל אבל נתניהו מעדיף לשלם לחמאס ולתקוף את המתונים. מובילים אותנו למקום שבו לא תהיה כתובת אחרת מלבד החמאס אבל גם מול החמאס הם לא יודעים להתמודד. ביטחון זה גם רגל מדינית וזו הרגל שחסרה לממשלה הזאת כי בוויז הלאומי שלהם היעד הוא סיפוח וההתנחלויות הן מכשול בדרך שלנו להיפרדות".

בסוף דבריה אמרה יו"ר התנועה כי "הפכו את המילים שלום ודמוקרטיה למילים גסות - אנחנו נחזיר אותן לשיח. הם יכולים לקרוא לנו איך שהם רוצים - שמאל, ימין איו מרכז - אנחנו לא ניבהל, לא נתחפש וננצח".


באנר כנס חינוך ה-4

ח"כ זנדברג: ״כשאומרים לנו שיש חשש שמדינה זרה מנסה להתערב בבחירות מתכוונים להודעה השקרית שהופצה שלשום"

יו"ר מרצ דיברה בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית והדגישה: "המרכז הוא שבשבת, הוא מסתובב לפי הרוח, מרצ היא הרוח בגלגלי השבשבת"
 
זנדברג: ״שעה אחרי ההודעה של נתניהו על הצהרה דרמטית התחילה להסתובב הודעה שקרית שמאשימה את הפרקליטות והמשטרה בבידוי וההעלמת ראיות. כשאומרים לנו שיש חשש שמדינה זרה מנסה להתערב בבחירות בדיוק לדברים כאלה מתכוונים"
 

״שעה אחרי ההודעה של נתניהו על הצהרה דרמטית התחילה להסתובב הודעה שקרית שמאשימה את הפרקליטות והמשטרה בבידוי וההעלמת ראיות. כשאומרים לנו שיש חשש שמדינה זרה מנסה להתערב בבחירות בדיוק לדברים כאלה מתכוונים. להפצת פייק ושקרים על ידי מישהו שיש לו במקרה מאגרי טלפונים של כל אזרחי המדינה. את ההודעה השקרית הזאת אני מבקשת עוד היום מועדת הבחירות, המשטרה והשב״כ לבדוק בהקדם.

״אני לא מוכנה לקבל את זה שיש שמאל חברתי וימין מדיני או להיפך. תפיסות העולם האלה באות ביחד. הממשלה שמקצצת את השירותים החברתיים היא אותה ממשלה שמספחת ואותה ממשלה שפוגעת בחקלאות הישראלית היא הממשלה שאוסרת על תחבורה ציבורית בשבת ומדירה נשים מהקמפוסים״.

״מול הימין הקיצוני והמרכז החלול אנחנו נוביל פה את השמאל. המרכז הוא שבשבת, הוא מסתובב לפי הרוח, מרצ היא הרוח בגלגלי השבשבת. בלי מרצ כל ממשלה היא ממשלת ימין. בלי מרצ גם באופוזיציה שוכחים שהם נגד חוק הלאום ונגד גירוש פליטים״.


פייסבוק התנועה

ח"כ שלח: "הבחירות האלה יהיו על ערכים, מי משרת את הציבור ומי דואג רק להישרדות שלו"

ח"כ עפר שלח. צילום: דנה בר-און

חבר הכנסת עפר שלח ("יש עתיד") הגיע לדבר עם משתתפי ומשתתפות כנס הנהגות הקיבוצים ביומו השני של הכנס, בנושא הנוהל הנכון להפעלת הקבינט.
שלח שכתב גם ספר בנושא בשם "האומץ לנצח", לקח את נושא הביטחון הקרוב לליבו גם מעיסוקו הקודם בתקשורת ופרט את אופן התנהלותו של הקבינט. שלח ביקש לקשור גם בין אופן התנהלותו של הקבינט בימים אלו לבין התנהלות הממשלה כיום כולה.

שלח אמר: "הקבינט היום לא רק שלא עושה הליכים נכונים בעבודתו אלא הינו גם קבינט שחבריו לא מתייחסים אליו ברצינות. דוגמא לכך אפשר לראות מעבודת חוץ וביטחון, שאני חבר בה כבר שש שנים. מעולם לא יצאה מילה אחת לתקשורת מהועדה הזו ומועדות המשנה הכפופות לה. לא בתקופתי, לא מעולם. הסיבה לכך היא כי מי שיושב בחדר הועדה מתייחס אליה ברצינות. רואה בה ועדה מקצועית שיש להתכונן אליה ולקחת את הדברים המדוברים בה ברצינות. הקבינט לעומת זאת, הפך להיות מקום שברור לכולם שכל תכליתו פוליטית, וכך הם גם מתייחסים אליו. כך נוצר מצב בו זורקים לקבינט החלטות שסותרות אחת את השנייה או הופכות אותו למכשיר לאישור דברים שהריח שעולה מהם, כמו דוגמת עסקת הצוללות, ריח איום ונורא. כך גם נולדות כל ההדלפות מהקבינט, כי אף אחד גם לא חושב שהדברים שבו צריכים באמת להישמר, ואפילו נולד פטנט של ממש  כי על אף שנתניהו העביר את ישיבות הקבינט לבור מתחת לאדמה, מקום בו אין קליטה, עדיין מצליחים לצאת ממנו ידיעות והחלטות. זהו מצב אבסורדי".

שלח הוסיף בסיום, וקשר את התנהלות הקבינט למערכת הבחירות: "מערכת הבחירות הזו היא מערכת בחירות חשובה, היא מערכת בחירות על ערכים – ואני יודע שכשאומרים ערכים כולם מתעייפים אבל זה בגלל שהמילה "ערכים" איבדה את משמעותה. הערך של למלא את תפקידך כמו שצריך, הערך של אחריות שמוטלת עליך בתפקידך, הערך שעבורו קמים בבוקר לעשות את התפקיד הזה. בדיוק הפוך מלשאול את עצמך מה אתה יכול להדליף לתקשורת. מחזה האבסורד של נתניהו מאתמול רק ממחיש מה יוכרע בבחירות האלה. האם נבחר במי שמוכן לשעבד הכל, מהביטחון ועד ליצירת דרמה מזוייפת, לצרכים של הישרדות אישית, או שנחזור למנהיגות שפויה, שבאה לשרת. נתניהו מועל בתפקידו ובאחריות שהוא נושא בה. רק מנהיגות של ערכים תוכל לא רק להחליף אותו, אלא גם לתקן את נזקיו".


באנר הגן הקיבוצי

כשטכנולוגיה פוגשת את ענף הבנייה: מתי נגור בבתים מודפסים?

עם הפסד שנתי גלובלי של 1.6 טריליון דולר, תעשיית הבנייה מחכה למדפסות התלת-מימד
בית מודפס. פתרון יצירתי ויעיל לחוליי השוק.  קרדיט: New Story and ICON
בית מודפס. פתרון יצירתי ויעיל לחוליי השוק.  קרדיט: New Story and ICON

• חוסר היעילות בענף הבנייה מביא להפסד גלובלי שנתי של 1.6 טריליון דולר.

• במרץ השנה הודפס בית בשטח של 35 מ"ר בעלות של 10,000 דולר.

• יזמים ורשויות שיידעו לרתום את הטכנולוגיה לענף הבנייה יוכלו לנצל זאת לטובתם.

• בינתיים, הרגולציה ממשיכה להכביד על ענף הבנייה.

• האתגרים הרבים מדגישים את החשיבות של היכרות עם האזור שמשקיעים בו.

דמיינו בניית בניין חדש: המתכננים משרטטים תוכנית, מכניסים למחשב ובלחיצת כפתור מדפיסים אותו. נשמע דמיוני? מתישהו בעתיד, התרחיש הזה יתממש. אם במשך שנים עולם הנדל"ן, על כל השכבות שבו – המתכננים, הבנאים, היזמים, המתווכים והמשקיעים – הורכב ברובו ממה שמוגדרLow Tech , הרי שבשנים האחרונות נראה שכל הגורמים המעורבים מבינים שאין מנוס משילוב חדשנות בענף שנחשב שמרני.
"תהליך השינוי החל עם ההתאוששות מהמשבר הכלכלי שפרץ ב-2008. המחיר הנמוך של הנכסים איפשר לחברות ויזמים לקחת סיכונים עם חידושים טכנולוגיים", אומר אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס, המתמחה בהשקעות נדל”ן בחו”ל, השקעות אלטרנטיביות ואנרגיה מתחדשת, ומשרתת משקיעים המוגדרים כשירים עליהם נמנים גם קיבוצים.

פרופימקס משרתת את כל המגזרים במשק, כמו גם את המגזר הקיבוצי, ומאפשרת להם להצטרף אליה בהשקעות נדל"ן בחו"ל.
לפרטים נוספים וקביעת פגישה, ניתן ליצור קשר עם עידן בזק: 054-7779417, 09-7774417, idan@profimex.com

**המאמר הינו מטעם פרופימקס, ואיננו מטעם התנועה הקיבוצית. 


שבילים

ולסיכום הכנס - מה יהיה לנו ב-2019?

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית גיל לין אשר נעל את הכנס אמר בדבריו "זה היה כנס מרגש ומעודד אשר ריכז את הידע והעוצמה המרשימה של התנועה הקיבוצית, קיבוציה והמוסדות הקשורים אליה. אולם אסור שהדברים יישארו בגדר חוויה מרגשת ומעצימה ככל שתהיה. אנו מתחייבים לקחת את הדברים שנאמרו ולהפכם לתכניות עבודה מעשיות. זוהי האחריות שלנו וזה מה שאנחנו עושים ונמשיך לעשות גם בעתיד"
גיל לין כנס הנהגות

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית גיל לין אשר נעל את הכנס אמר בדבריו "זה היה כנס מרגש ומעודד אשר ריכז את הידע והעוצמה המרשימה של התנועה הקיבוצית, קיבוציה והמוסדות הקשורים אליה. אולם אסור שהדברים יישארו בגדר חוויה מרגשת ומעצימה ככל שתהיה. אנו מתחייבים לקחת את הדברים שנאמרו ולהפכם לתכניות עבודה מעשיות. זוהי האחריות שלנו וזה מה שאנחנו עושים ונמשיך לעשות גם בעתיד". עוד הוסיף לין, כי "בשנתיים הקודמות מיקדנו את התחומים בהם עלינו להתרכז וחידדנו את הגדרת הזהות והסיפור הציבורי של התנועה הקיבוצית, כעת ניגשים לביצוע". לצורך הצגת התכניות האסטרטגיות בתחומים השונים הזמין לין את ראשי האגפים שתיארו את פעילותם והציגו את התוכניות לשנים הקרובות.

לאחר הצגת ראשי האגפים, עלתה מנכ"לית התנועה, הדס ילין-דניאלי: "אנחנו עוסקים בקידום חדשנות קיבוצית. את השנה האחרונה הקדשנו לנושא ניהול הידע , בכנס השקנו שתי מערכות חדשות לניהול ידע בקיבוצים- שיק, מערכת לשיתוף מסמכים הפתוחה  לכל חברי התנועה הקיבוצית, וקיבוץ נתונים, מערכת פנימית לקיבוצים לניהול המידע הכמותי והאיכותי של כל קיבוץ.

האתגר שניקח על עצמנו השנה בתחום החדשנות הקיבוצית הוא יצירת כלים חדשניים לחיזוק הדמוקרטיה הפנים קיבוצית והבין הקיבוצית. הדמוקרטיה היא אחד מיסודות קיומנו ואנו רואים שחיקה בהשתתפות החברים בנעשה בקיבוצים ובתנועה, ואת זאת ננסה לשנות".

"אז מה עושים עכשיו?" סיכם לין,"את כל מה שהצגנו ועוד, פועלים למיתוג התנועה הקיבוצית והסיפור הציבורי של הקיבוצים, מתגייסים לשינוי פני החברה בישראל ובחודשים הקרובים גם נאבקים לשינוי השלטון. כי אין לנו ארץ אחרת!"


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה