דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ח"כ שלח: "הבחירות האלה יהיו על ערכים, מי משרת את הציבור ומי דואג רק להישרדות שלו"

ח"כ עפר שלח. צילום: דנה בר-און
ח"כ עפר שלח. צילום: דנה בר-און

חבר הכנסת עפר שלח ("יש עתיד") הגיע לדבר עם משתתפי ומשתתפות כנס הנהגות הקיבוצים ביומו השני של הכנס, בנושא הנוהל הנכון להפעלת הקבינט.
שלח שכתב גם ספר בנושא בשם "האומץ לנצח", לקח את נושא הביטחון הקרוב לליבו גם מעיסוקו הקודם בתקשורת ופרט את אופן התנהלותו של הקבינט. שלח ביקש לקשור גם בין אופן התנהלותו של הקבינט בימים אלו לבין התנהלות הממשלה כיום כולה.

שלח אמר: "הקבינט הוא לא רק המקום שבו נחרצים גורלות ובו מתקבלות החלטות האם לצאת למלחמה או לא. זה גם המקום שבו מחליטים על תקציב הביטחון, לא בממשלה או בכנסת, ולכן התפקיד הזה כל כך קריטי ובגללו ביקשתי להעביר ארבע פעמים בכנסת הנוכחית חוק שנקרא "חוק הקבינט", לא הצלחתי וזה בדיוק בגלל שהאנשים ששולטים בו היום הפכו אותו למכשיר פוליטי לכל דבר, הוציאו ממנו את ייעודו.

הקבינט היום לא רק שלא עושה הליכים נכונים בעבודתו אלא הינו גם קבינט שחבריו לא מתייחסים אליו ברצינות. דוגמא לכך אפשר לראות מעבודת חוץ וביטחון, שאני חבר בה כבר שש שנים. מעולם לא יצאה מילה אחת לתקשורת מהועדה הזו ומועדות המשנה הכפופות לה. לא בתקופתי, לא מעולם. הסיבה לכך היא כי מי שיושב בחדר הועדה מתייחס אליה ברצינות. רואה בה ועדה מקצועית שיש להתכונן אליה ולקחת את הדברים המדוברים בה ברצינות. הקבינט לעומת זאת, הפך להיות מקום שברור לכולם שכל תכליתו פוליטית, וכך הם גם מתייחסים אליו. כך נוצר מצב בו זורקים לקבינט החלטות שסותרות אחת את השנייה או הופכות אותו למכשיר לאישור דברים שהריח שעולה מהם, כמו דוגמת עסקת הצוללות, ריח איום ונורא. כך גם נולדות כל ההדלפות מהקבינט, כי אף אחד גם לא חושב שהדברים שבו צריכים באמת להישמר, ואפילו נולד פטנט של ממש  כי על אף שנתניהו העביר את ישיבות הקבינט לבור מתחת לאדמה, מקום בו אין קליטה, עדיין מצליחים לצאת ממנו ידיעות והחלטות. זהו מצב אבסורדי".

שלח הוסיף בסיום, וקשר את התנהלות הקבינט למערכת הבחירות: "מערכת הבחירות הזו היא מערכת בחירות חשובה, היא מערכת בחירות על ערכים – ואני יודע שכשאומרים ערכים כולם מתעייפים אבל זה בגלל שהמילה "ערכים" איבדה את משמעותה. הערך של למלא את תפקידך כמו שצריך, הערך של אחריות שמוטלת עליך בתפקידך, הערך שעבורו קמים בבוקר לעשות את התפקיד הזה. בדיוק הפוך מלשאול את עצמך מה אתה יכול להדליף לתקשורת. מחזה האבסורד של נתניהו מאתמול רק ממחיש מה יוכרע בבחירות האלה. האם נבחר במי שמוכן לשעבד הכל, מהביטחון ועד ליצירת דרמה מזוייפת, לצרכים של הישרדות אישית, או שנחזור למנהיגות שפויה, שבאה לשרת. נתניהו מועל בתפקידו ובאחריות שהוא נושא בה. רק מנהיגות של ערכים תוכל לא רק להחליף אותו, אלא גם לתקן את נזקיו".

הוספת תגובה חדשה