דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חלוצים במרחב כבר 70 שנה

תנועת החלוץ למרחב חגגה 70 שנות פעילות באירוע מרשים שהתקיים בסמינר אפעל ביום רביעי, 28.9. מאות בוגרים ובוגרות של התנועה, מהדורות המייסדים דרך הורים צעירים עם ילדיהם וחניכים בגיל הנעורים מילאו בהתרגשות את המקום. ניר מאיר: "הבנתי שאין שום דבר חזק יותר מהמסורות שמתגלגלות ממדריך לחניך, ומחניך למדריך, במדינות בהן פועל החלוץ למרחב"
70 שנה לחלוץ למרחב
צילום: החלוץ למרחב
70 לחלוץ למרחב
צילום: החלוץ למרחב

החלוץ למרחב היא תנועת נוער יהודית-ציונית הפועלת בארגנטינה ובמקסיקו, ולאחרונה אף החלה לפעול באוקראינה וגיאורגיה בשיתוף עם ארגון שורשים, אשר חברה בשנות החמישים לתנועה הקיבוצית וכך צמחו גרעינים להקמת 4 קיבוצים: נאות מרדכי, מגל, אלומות והקיבוץ הראשון שהוקם כבלתי מפלגתי - בחן. חלוצים אלו, לחמו קשות להקמת הקיבוצים ביחד עם גרעינים אחרים, ומלאו תפקיד חשוב במערכות ישראל, שמירת ביטחונה והקמתה של המדינה. כיום פועלת התנועה ב-15 קהילות בארגנטינה, ובשתי קהילות במקסיקו

לאחר ההתכנסות והמפגשים המרגשים, פתח את האירוע יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, שבירך ואמר לנוכחים: "שימשתי בתפקיד המזכיר העולמי של תנועת בני עקיבא ולכן אני יודע להרגיש את מה שקורה כאן עכשיו, ולא רק להבין.
במשך השנים, וכתוצאה מתרבות המערב, יותר ויותר קשה לתנועות הנוער לפעול, אבל יוצאת מהכלל היא יבשת דרום אמריקה בה הערכים הסוציאליסטים והציוניים והקשר לישראל עדיין חזקים ונשמרים, וכך נשמרת המסגרת הבסיסית שבתוכה יכולות תנועות הנוער לפעול. נעשה הכל כדי שתנועות הנוער, ובפרט אלו החלוציות, יגדלו, יעמיקו שורשים ויוכלו להמשיך להגשים ולהקים קיבוצים ויישובים בישראל. מאחל לכם מפגש פורה ושתנועת הנוער המפוארת הזו תמשיך לעלות מעלה מעלה.
"

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, בירך גם הוא את התנועה לרגל חגיגות ה-70 באמצעות סרטון וידאו שהוקרן באולם.

ניר מאיר ופרופ' מנואל טרכטנברג ביחד עם גוסטי יהושע-ברוורמן, ראשת המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית
ניר מאיר ופרופ' מנואל טרכטנברג ביחד עם גוסטי יהושע-ברוורמן,
ראשת המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית
​​

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך גם הוא: "אני בעוונותיי נולדתי בישראל, וכך גם הוריי. הסיפור של תנועות הנוער החלוציות בחו"ל הוא לא חלק מהביוגרפיה שלי, ולא חלק מהביוגרפיה של הקיבוץ שלי. כשנכנסתי לתפקיד מזכ"ל התנועה, חיכה לי דו"ח של ועדת רן כוחן שהמליץ לאחד את החלוץ למרחב עם תנועת הבונים-דרור. לפני שנתיים יצאתי לביקור בדרום אמריקה לבקר את קיני התנועה ולהתרשם, ולמדתי שאם אנחנו נפגע במסורת של תנועות הנוער, שנבנית בארצות המוצא, אנחנו נחסל את הציונות הפרוגרסיבית המתקדמת בארצות אלה. הבנתי שאין שום דבר חזק יותר מהמסורות שמתגלגלות ממדריך לחניך, ומחניך למדריך במדינות אלה.
בסופו של דבר, המסע החינוכי הזה שינה את תפיסת עולמי ואת תקציב התנועה ואנחנו החלטנו שלא נאחד בכוח את החלוץ למרחב עם הבונים-דרור ועם תנועות נוספות בדרום אמריקה." 

תמונה: החלוץ למרחב
צילום: החלוץ למרחב

קיקה רוזנבורט, המזכיר העולמי של החלוץ למרחב: אני רוצה להודות לארגונים התומכים: ההסתדרות הציונית העולמית, לתנועה הקיבוצית שנותנת לנו להרגיש חלק מהבית, לקק"ל ולסוכנות היהודית שתומכים בנו בפרויקטים שונים ולמועצת תנועות הנוער. אני תמיד אומר למדריכים ולמדריכות, שאם נוריד את ההבדלים השונים בין תנועות הנוער, יש הרבה משותף שעיקרו הוא לעשות טוב ולחנך בני נוער לערכים ותרומה למדינה ולחברה.
איך הגענו ל-70 שנה? החלוץ למרחב תמיד ידעה לשמור על עקרונותיה וערכיה, לצד אידאולוגיה חזקה ושיתופי פעולה. נכון להיום, אנחנו פועלים בארבע מדינות ברחבי העולם ב-22 קהילות. ביומיום יש מסורת יהודית וקהילתית ופעילות לחיזוק הקשר עם ישראל, מניעת התבוללות וחיזוק מרכיבי הזהות היהודית הפלורליסטית."

אחד הבוגרים המפורסמים של התנועה, שאף הוזמן לברך את הנוכחים, הוא הפרופסור לכלכלה, וחבר הכנסת לשעבר, מנואל טרכטנברג. "אני נרגש מאוד, אנחנו מציינים אירוע שהוא לא פחות מהיסטוריה", אמר פרופ' טרכטנברג. "יוצאי דרום אמריקה לא רגילים להתרפק על העבר ולהסתכל אחורה, אך יחד עם זאת כן חשוב להסתכל אחורה ואז קדימה, כי אנחנו חלק מהשרשרת ויש לנו תרומה מכרעת וחשובה לעיצובה, שגשוגה ופיתוחה של המדינה. כאשר שאלו אותי למה עזבתי את האקדמיה לטובת תפקידים ציבוריים, עניתי: פעם מדריך, תמיד מדריך. הלהט ותחושת השליחות והאחריות שהיו לנו כשהיינו מדריכים מלווים אותנו גם בתפקידים השונים אותם אנחנו ממלאים כיום." 

לאחר הנאומים נערכו קטעי ריקוד והדלקת 7 משואות – אחת לציון כל עשור פעילות – שאותן הדליקו בוגרים וחניכים שונים של התנועה לאורך כל השנים.

הוספת תגובה חדשה