דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

ממשלת ישראל ניצחה את החקלאים, הערבה נגד סגירת שדה דב, משלוח מנות מיוחד לפורים ופותחים את הלב בפסח. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
אנדרטת הקיבוצים כיום
ממשלת ישראל ניצחה את החקלאים
 14/03/2019

"ממשלת ישראל: ניצחתם את החקלאים - נכנעתם לחמאס!"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, תקף הבוקר (חמישי) בחריפות את הצעת ממשלת ישראל לפיצוי לחקלאי ישובי הגדר בעוטף עזה על קציר מוקדם של חיטה, על מנת שזו לא תשרף בטרור הקיץ.
ממשלת ישראל ניצחה את החקלאים ונכנעה לחמאס

ניר מאיר: "ממשלת ישראל מפקירה את חקלאי ותושבי העוטף - והשדות....שיישרפו!  
אין דרך אחרת להסביר את הפיצוי העלוב שהממשלה מציעה לחלקאי עוטף עזה שנאלצים לקצור מוקדם מדי השדות שעל גבול הרצועה לפני שטרור העפיפונים יישרוף אותם בקיץ.

50 ש"ח עלובים לדונם חיטה שתיקצר מוקדם לפני שתישרף - זה המחיר ?

מה נגיד לממשלת ישראל הבוקר? ניצחתם.

ממשלה שמעבירה כל חודש מליוני דולרים לחמאס, משפילה את חקלאי העוטף ומנסה  לחסוך על גבם כמה שקלים. בושה!"

בדברים שנשא בתחילת השבוע בכנס הנהגות המושבים תקף מזכ"ל התנועה אישית את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר: "ראש הממשלה שמסתובב מארץ לארץ ומתגאה בפרה הישראלית , חוזר לארץ ושוחט אותה".

מאיר הוסיף ואמר : "אני גאה להיות כאן ולייצג את התנועה האחות. למדנו לשתף פעולה היטב ואף ידענו איך לא להסכים. המציאות בשנת 2019 מביאה לנו אתגרים אך גם סיכויים מחודשים. עלינו לנצל את ההזדמנות של הבחירות, לקדם את  החקלאות ולייצב את המעמד של החקלאים .אנחנו חייבים לתחזק את המותג שנקרא - החקלאי הישראלי. הכפר העברי הביא למדינת ישראל נכסים במלוא הטנא. זה נחשב מובן מאליו. אבל זהו... שלא. רק ביחד נוכל לשמר את מעמדנו החברתי והתרבותי. שיהיה לנו המשך שיתוף פעולה פורה ומועיל".


באנר חוברת אירועים, פעילות ומידע 2019

הפגנה באמצע המדבר

ראש המועצה האזורית, חבל אילות, חנן גינת (סמר) בטור מיוחד על המחאה כנגד הכוונה לסגור את שדה דב.
חנן גינת בהפגנה השבוע נגד סגירת שדה דב
חנן גינת בהפגנה השבוע נגד סגירת שדה דב

ביום ג' האחרון, 12.3, אירע דבר חסר תקדים בחבל אילות השקט והשלו בדרך כלל – מאות מתושבי האזור יצאו לצמתים שלאורך חלקו הדרומי ביותר של כביש 90 והפגינו נגד סגירתו של שדה דב ב – 1 ביולי.

חבל אילות-ערבה דרומית מתאפיין – לא רק באקלים ייחודי, אלא גם באנשים ייחודיים וביישובים מיוחדים – זוהי המועצה האזורית עם המספר הגבוה ביותר של קיבוצים שיתופיים בכל הארץ. אין ספק שאופי היישובים עומד לזכותנו, אבל רוחם של אנשי שאר היישובים – קיבוצים מתחדשים ושני יישובים קהילתיים – משתלבת היטב בתמהיל החברתי והקהילתי שלנו – אותו תמהיל שהוציא מאות אנשים באמצע היום לצמתים, עם שלטים.

מאבקנו עומד בצלה של השכנה הגדולה והמפורסמת מדרום, הלא היא העיר אילת, אך אנו נפגע מהמהלך לא פחות מתושביה. בתיאום עם עיריית אילת, שסגרה את העיר לכמה שעות, סגרנו שלושה צמתים מרכזיים: קטורה (ליד קיבוץ לוטן), יטבתה ובאר-אורה (מול נמה"ת החדש) – חברי קיבוצים, תושבים, מאות מתלמידי התיכון האזורי ועובדי המועצה.

בסיוע כלים כבדים מהקיבוצים ואוטובוסים של המועצה, עמדנו בצמתים הללו וחילקנו עלונים לנהגים, שמאד הופתעו לראות אנשים מפגינים באמצע המדבר. מאבקנו – כך אנו מקווים – יעלה את המודעות לקשיים המתלווים לחיים בקצה הפריפריה, בקרבת שני גבולות. חיים אותם אנו אוהבים ומעריכים, אך הם תלויים במספר גורמים, אחד החשובים בהם – שדה התעופה דב-הוז בתל-אביב.

היה וייסגר השדה ללא חלופה הולמת, ייפגעו עשרות ומאות מתושבי חבל אילות – חולים, סטודנטים, קשישים ועוד אנשים שפשוט צריכים את שדה-דב בשביל להמשיך לחיות. זו לא הגזמה דרמטית - זו המציאות.

תושבי הקיבוצים אילות, אליפז, סמר, יטבתה, גרופית, קטורה, לוטן, יהל, נווה-חריף ונאות-סמדר בחרו כולם לגור באזור בו אף אחד אחר לא מוכן לגור, לעסוק בתחומים ההולכים ונעלמים כמו חקלאות, בחרו ליישב את הפריפריה של הפריפריה, למרות הקשיים, ועומדים לשלם על כך ביוקר.

חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל-אילות

חבר קיבוץ סמר


ביטוח חקלאי

מקומות אחרונים במחזור ב' של מכינת רעות למנהיגות ישראלית

מחפשים מכינה? רוצים לרכוש כלים לחיים, להכיר אנשים מדהימים עם ראש דומה לשלכם ולהגיע הכי מוכנים שיש לשירות משמעותי בצבא?
מכינה חצי-שנתית רעות זה המקום בשבילכם!
מקומות אחרונים למכינת רעות

מכינת רעות היא מכינה קדם-צבאית חצי-שנתית של התנועה הקיבוצית ותנועת "החלוץ", הממוקמת בקיבוץ יחיעם בגליל המערבי.
משך התכנית מספטמבר ועד סוף פברואר.
קיבוץ יחיעם, בצל המבצר המרשים, הוא מהמקומות היפים בארץ. דרך סיפורי וותיקי הקיבוץ נחשפים החניכים לרוח וערכי החלוציות והציונות שהובילו להקמת הקיבוץ ועמידתו במתקפות אדירות במלחמת העצמאות. הקהילה שמחה על קיום המכינה והשותפות שנרקמת איתה מעוררת התרגשות.
מכינת רעות מיועדת לבוגרי י"ב מכל רחבי הארץ, ושואפת לייצר תמהיל מגוון המייצג את כל רבדיה של החברה הישראלית, ובדגש על אוכלוסיות וחניכים מקהילות שלא מגיעים למסגרות קדם-צבאיות באופן טבעי. המכינה היא מכינה למנהיגות בחברה הישראלית ועל כן מכוונת למועמדים מובילים ובולטים ביישוביהם.
במסגרת פעילות המכינה החניכים משלבים בין 4 מרכיבים – לימודים, התנדבות, חיי קבוצה וניהול משותף.

בואו לשמוע עוד בכנסי מתעניינים ב14.3 וב18.3:  https://goo.gl/GvCJDV


באנר שבילים

משלוח מנות לפורים -
צרור מסורות ומנהגים חדשים וישנים וקריאת המגילה בסימן כוח נשי

צוות "כזה ראה וחדש", פיתח והפיק "משלוח מנות" של מסורות ומנהגים, חדשים וישנים, לפורים. במקביל לעוצמה ותשומת הלב שניתנת להמן הצורר הרשע, נציע קריאה חדשה במגילה העתיקה, המאירה גם את הכוח
הנשי הטמון בה. 
משלוח מנות לפורים

מה בעצם נחרט לנו בזיכרון מחג הפורים? הילולת השתייה? התחפושות? ואולי אפילו משלוח המנות? ומה עם הסיפור? סיפור החג? את מי אנחנו זוכרים משם? אחשוורוש? וושתי? מרדכי? המן? אסתר המלכה?

למעשה, כשאנחנו קוראות וקוראים את המגילה היום, אפשר לראות כי מדובר באחד מסיפורי העוצמה הנשית החזקים ביותר בתרבות היהודית. נשים מניעות את כל הסיפור. האחת ("ושתי הקירחת", זוכרים/ות??) דרך הכוח לסרב, להתנגד לסמכות ולצאת נגדה, פותחת את כל סיפור העלילה. השנייה, אסתר המלכה, נערה צעירה הבוחרת באומץ "ללבוש מלכות", ולבסוף מסובבת סביב אצבעה מלך, יועצים ושרים, ומצילה את עם ישראל. 

השנה החלטנו בצוות "כזה ראה וחדש" להנכיח את הכוח הנשי המניע את המגילה גם במנהג יפהפה, דגלוני אסתר וושתי, אותו שאלנו מיהדות ארה"ב. השנה נצייר את אסתר וושתי על דגלים, ונעטר אותם בפעמונים. בכל פעם שנקרא את המגילה, ונזכיר את שמן של הגיבורות, ננופף בדגלון ונצלצל בפעמון. לא נבטל את הרעשן של המן, כמובן, אבל במקביל לעוצמה ותשומת הלב שניתנת לצורר הרשע, נציע קריאה חדשה במגילה העתיקה, המאירה גם את הכוח הנשי הטמון בה. 

המנהג הזה מצטרף לשלל מנהגים, ישנים וחדשים שבחרנו לכלול בתוך משלוח המנות של "כזה ראה וחדש". מוזמנות ומוזמנים להוריד את הערכה, לקרוא על מקור המנהגים ועל האפשרויות לחידושם, ולבסוף - לבחור מנהג אותו תרצו לחדש בתוך המשפחות והקהילות שלכם/ן. 

פורים שמח!

להורדת החוברת לחצו כאן


באנר משקארד מתנה

תמונת השבוע - נוף וזיכרון

אנדרטת הקיבוצים כיום
צילום: איציק שפרן

אתר ההנצחה לחללי התנועה הקיבוצית והדרך אליו, עוברים בימים אלה "מתיחת פנים" לקראת אלפי המבקרים הפוקדים את המקום בכל שנה באביב, תוך שהם נהנים מהפריחות המרהיבות לאורך הכביש שנסלל בשנה שעברה והתצפית המרשימה לעמק ומעבר לו. באתר בוצעו עבודות תחזוקה, נקיון והנגשה לכל רכב, הולכי רגל וכסאות גלגלים ובימים אלה מוצבת במקום עמדת "מסבירן קולי" בעברית ובאנגלית.

בעקבות הכרת משרד הביטחון באתר כ"אנדרטה מוכרת" הוקצו תקציבים לתחזוקה, שמירה ופיקוח שוטף וכן לפעולות פיתוח ושיפוץ. המועצה האזורית מגידו, שבתחומה נמצא האתר, פרסה חסותה על הפעילות באתר ואיציק שפרן מעין השופט מטפל בנאמנות בכל הנעשה במקום.

טקס הזיכרון השנתי יתקיים השנה בתאריך 28 במאי, וכמדי שנה ישתתפו בו בני המשפחות השכולות, חברים לנשק ולקיבוצי הנופלים, מאות מתנדבי שנת השירות ותנועות הנוער.

מוזמנים ומוזמנות לבקר במקום, להמליץ לחברים ולהגיע להשתתף בטקס השנתי.


ביטוח חקלאי

מטה התנועה התארח במועצה אזורית מנשה לביקור מטה מול מטה

ביום שני האחרון הגיע מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר, לביקור מיוחד במועצה אזורית מנשה, שם התרשמו מפעילות המועצה וזכו לסיור בהובלת ראש המועצה בקרית החינוך החדשה, במתקנים נוספים ובמפעל טיהור המים. את הביקור הוביל וארגן אייל אלקלעי - רכז אזור גרנות בתנועה הקיבוצית.
מטה התנועה בביקור במועצה אזורית מנשה
מטה התנועה בביקור במועצה אזורית מנשה

המועצה האזורית מנשה הוקמה בשנת 1950, שטחה משתרע על 160 אלף דונם מיער מנשה בצפון ועד קיבוץ מגל בדרום, מקו התפר במזרח ועד חדרה במערב. במועצה מתגוררים כ-22 אלף תושבים, ב-24 ישובים בעלי מאפייני התיישבות שונים: קיבוצים, מושבים, כפרים ערביים וישובים קהילתיים.

אילן שדה, ראש המועצה הוותיק, וכל אנשי המטה שלו ארחו את מטה התנועה והציגו את המועצה ויכולותיה המרשימות. בדבריהם של המנהלים במועצה חזר שוב ושוב המוטיב של היתרון הגלום בשיתופי פעולה.

לאחר ההצגה המפורטת  של פעילות מטה המועצה, יצאו חברי מטה התנועה לסיור בקריית החינוך המרשימה שצמודה למועצה אשר חרטה על דגלה מצויינות בחינוך, ולשם כך משקיעה מחצית מתקציבה בתחום זה. 

לאחר הסיור המעניין בקריית החינוך, ובמתקנים נוספים שבקרבתה (אולם ספורט חדש, מרכז יום מועצתי לוותיקים וחדר כושר מועצתי מאובזר) הובילו אילן שדה וצוותו את המטה למפעל טיהור המים המרשים שהוקם ליד שער מנשה. מדובר במפעל מרתק, המטהר את כל מי הקולחין באזור (כולל העיר הנבנית חריש) ומספק מים בשפע ובאיכות מעולה לכל חקלאי האיזור.

לסיום הביקור אירחו אנשי המועצה את מטה התנועה לארוחה במסעדת עירון הוותיקה והמוכרת, הסמוכה למחנה 80.


פייסבוק התנועה

כל מה שחייבים לדעת על רפורמת
החשמל בקיבוצים

כל מה שחייבים לדעת על הרפורמה בחשמל בקיבוצים
צילום: משה מילנר לע"מ

לאחרונה, יזמה רשות החשמל רפורמות במשטר החשמל הארצי הצפויות להשפיע משמעותית על משטר החשמל בקיבוצים בהיבטים הפיזיים, הכלכליים, והארגוניים.

כחלק מהמאמץ המשולב להרחבת הידע של הקיבוצים העוסקים בנושאים הנ"ל,

אגף כלכלה מזמינים אתכם לכנס בנושאי אנרגיה וחשמל


באנר חוברת אירועים, פעילות ומידע 2019

שורד השואה חיים קוזינצקי העניק לתת-אלוף איתי וירוב את דרגת האלוף

וירוב, שנולד וגדל ברמת הכובש וכיום חבר קיבוץ מעלה-גלבוע מונה למפקד המכללות וביקש שלצד הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, יעניק לו את דרגות האלוף, חיים קוזינצקי, שורד גטו לודג' ומחנה ההשמדה אושוויץ.
חיים קוזינצקי (מימין) מעניק לוירוב את הדרגות (צילום: דובר צה"ל)

הטקס נערך השבוע בבסיס הקריה במעמד ראש הממשלה ושר הביטחון, מר בנימין נתניהו, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, חברי פורום המטה הכללי, מפקדים, בני משפחה ומוזמנים נוספים.


ראש הממשלה ושר הביטחון, מר בנימין נתניהו״עליך תיפול החובה להנחיל למפקדים הבאים של צה״ל, בהדרכה במכללות, את השינוי הגדול שאנחנו נדרשים לבצע. אני בטוח שתוכל לבצע את המשימה הזו, שאני מרבה בחשיבותה. רוח המפקד בתקופה כזו או בתקופה אחרת - זה הקבוע. רוח המפקד היא רוח הלוחם. אני יודע שאתה מצויד בה ואני יודע שתנחיל אותה. אני מאחל לך הצלחה גדולה שחשובה לדור הבא של צה"ל".
 
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי"איתי הוא איש של עומק ואיש של רוח שמונע מערכים ומאהבה אמתית גם לארץ וגם למקצוע, איתי הוא איש צבא ברמ"ח אבריו, איש שאוהב את המקצוע הצבאי, איש שהמקצוע הצבאי הוליך אותו בשבילים שהיו בלב העשייה בגזרות החמות ביותר והמורכבות ביותר. לא רק דרך השבילים האלה הלכת, הלכת גם דרך שבילים של הדרכה ותורה, הלכת גם דרך שבילים של הכשרה ואימונים וחשוב מהכל, נדמה לי שאם הפקודים שלך היו עומדים כאן היום והייתי שואל אותם מי זה איתי, הם היו אומרים לי – מנהיג, הם הלכו אחריך והאמינו בך ובצדק רב. אני מאמין בך ואני בונה ציפייה גבוהה למה שאתה הולך לעשות במכללות. אני כמובן שלא יכול שלא לנצל את המעמד כדי להודות למשפחה, הרבה תודה לכם, איתי הרבה בהצלחה לך".
 
מפקד המכללות הצבאיות הנכנס, אלוף איתי וירוב: "זכיתי להיות בינות הלוחמים ובראשם שנים רבות. בצמתיי הלחימה והעשייה והם היו לי למופת. מדינת ישראל - היא חלום. חלומם של דורות אין ספור. ואנו – דור של מגשימי חלום, אשרינו שזכינו להיות אבן בחומה. תודה לך ראש המטה הכללי, על הזכות הגדולה. להיות חלק מן המטה הכללי – חלק מהחבורה שעל כתפיה ביטחון ישראל ועומס האחריות, לקיום, לביטחון ולשגשוג. אני רואה במשימתי בממלכת החשיבה ופיתוח הידע, החינוך והתוויה שליחות שאין שנייה לה, גאה ונרגש לעמוד בראשו של הארגון שמשימתו ודרכו חינוך, פיתוח, השתנות, רלוונטיות ויכולת לצרוב אתוס ולחקוק נרטיב ולהדליק ניצוץ ורוח ניצחון".


באנר שבילים

ממשיכים במסורת של אירוח חיילים בודדים ומעוטי יכולת בליל הסדר בקיבוצים

גם השנה מתכוונים בתנועה הקיבוצית להמשיך את המסורת היפה של אירוח חיילים בודדים, משפחות או יחידים מעוטי יכולת שידם אינה משגת, בסדר פסח קיבוצי ללא תשלום. 
גם השנה מארחים בסדר פסח קיבוצי את מי שזקוק לכך. צילום: נמרוד עוז
גם השנה מארחים בסדר פסח קיבוצי את מי שזקוק לכך. צילום: נמרוד עוז

גם השנה התנועה הקיבוצית מתכוונת לקדם מבצע אירוח נרחב לקראת חג הפסח וקוראת לחיילים בודדים, למשפחות ויחידים שידם אינה משגת לקיים סדר פסח בביתם, או שאין להם היכן לחגוג, לבוא ולהתארח ללא תשלום לארוחת החג ולחגוג את ליל סדר בקיבוצים ברחבי הארץ.

בשנים קודמות אירחו עשרות קיבוצים מכל רחבי המדינה חיילים בודדים, משפחות נזקקות וקשישים עריריים בסדר הקיבוצי, וגם השנה כבר התקבלו פניות להמשיך בכך.

אנו קוראים גם השנה לקיבוצים שיהיו מוכנים לקחת חלק באירוח משפחות, יחידים וחיילים ולעזור לארח את כל מי שיזדקק.

עופרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית: "אנחנו שמחים שגם השנה הקיבוצים יפתחו את דלתם ולבם במטרה לסייע לכל אחת ואחד במדינה שאין להם איך או עם מי לחגוג את ליל הסדר. זוהי מצווה אנושית לחבר בין מי שאין לו איך או עם מי לחגוג, ובין קיבוצים ברחבי הארץ, על מנת שכל אחד ואחת במדינת ישראל ישב בערב פסח לשולחן החג".

קיבוצים שמעוניינים לארח, או אנשים המעוניינים להתארח, מוזמנים להתקשר או לשלוח הודעה בימים א'-ו' (לא בשבתות) בין השעות 09:30-16:00 לטלפון: 052-6124488


באנר חוברת אירועים, פעילות ומידע 2019

תגובה לאנטישמיות בבלגיה - מה יותר גרוע? שהעולם שתק? או שהעולם שׂחק?

מנהל מוזיאון לוחמי הגטאות, יגאל כהן, ויו"ר הוועד המנהל נגה בוטנסקי בתגובה לאירועים האנטישמיים בעיר אלסט בבלגיה בשבוע שעבר, בהם הוצגו יהודים אורתודוקסים עם אף ארוך יושבים על שקי כסף וזהב. על כתפי אחת הבובות יושב עכברוש, ומאחוריהם כספת גדולה שבצידה מזוזה
תגובה לאנטישמיות בבלגיה - מה יותר גרוע? שהעולם שתק? או שהעולם שׂחק?

זו נבלה וזו טרפה.

 התרגלנו להרתיע מפני השתיקה, אבל מה לגבי השחוק והעליצות?

אלו מסוכנים פי כמה. השפעתם הרסנית ומובילה למחוזות הדה-הומניזציה. לאור פסטיבל האבסורד בעיר אלסט בבלגיה בו הוצגו באופן פוגעני, סטריאוטיפי ואנטישמי דמויות של יהודים תחת מעטה של "הומור" אנו קוראים ודורשים מעיריית אלסט ועוד יותר מארגון אונסקו - לא רק להסתייג ולהתנצל פומבית, אלא גם לתלות מודעות במרחב הציבורי, ולהגיע לאלפי התושבים והתיירים שצפו במצעד האיוולת המסוכן הזה.

 

נגה בוטנסקי                                                                 יגאל כהן

יו"ר הוועד המנהל                                                           מנכ"ל 


ביטוח חקלאי

כנס כנרת החמישי לחינוך, אקדמיה ופריפריה:
"מגמות חדשניות במרחב הכפרי"

יום רביעי, כ' אדר ב' תשע"ט 27/03/2019
בין השעות 09:00 – 15:00 במכללה האקדמית כנרת
כנס כנרת החמישי לחינוך, אקדמיה ופריפריה

המכללה האקדמית כנרת שמחה להזמינך לכנס כנרת החמישי לחינוך, אקדמיה ופריפריה "מגמות חדשניות במרחב הכפרי"

כנס אשר מוקדש לסוגיות שונות המעסיקות את המרחב הכפרי, מדיניות מייצרת מציאות, מגמות ברכיבי דמותו של המרחב הכפרי.

בנוסף נרגשים להשיק את מרכז כנרת לחדשנות ויזמות במסגרת ארוחת צהריים.

הכנס בשותפות עם: 
המכללה האקדמית כנרת, התנועה הקיבוצית, הקרן הקימת לישראל, האיחוד החקלאי, מרכז המועצות האזוריות, תנועת המושבים בישראל, משרד החקלאות, הרשות לפיתוח הנגב והגליל, חטיבה להתיישבות, מרכז כנרת לחדשנות ויזמות.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה