דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מאגמים כוחות לשעת חירום

ביום שני אחה"צ החל לפעול מוקד חירום בתנועה הקיבוצית. המוקד פעל בשיתוף עם מרכז המועצות האזוריות, עד להודעה על הפסקת אש ואפילו אחריה. שיתוף הפעולה ימשך גם במצבי חירום עתידיים.
מזכ"ל התנועה ביקר בחמ"ל שער הנגב בקיבוצים ובישיבת ועדת החוץ והביטחון והוועדה לביקורת המדינה שהחליטו לקרוא לממשלת לישראל להביא באופן מיידי לאישור את החלטת הממשלה לחיזוק יישובי עוטף עזה ושדרות 2019-2020
חמל שער הנגב
הערכת מצב בחמ"ל שער הנגב, השבוע

איש לא הופתע מהתלקחות האש בדרום כשבמשך 24 שעות שוגרו על יישובי העוטף מעל ל400 פצמ"רים ורקטות. בתנועה הפעילו באופן מיידי תכנית שנועדה למצבים כאלה. הפעילות נפתחה באיסוף מידע מכלל הקיבוצים ע"י אורית בראון ויענקלה שרנצסקי, רכזי האזורים המותקפים ובעזרתה של רננה יעקב, המנהלת האסטרטגית של המועצה האזורית אשכול.

במקביל הופעל, החל משעות אחה"צ ביום שני, בתנועה הקיבוצית ובשיתוף מרכז המועצות האזוריות, מוקד סיוע שתפקידו היה לעמוד בקשר עם ראשי הצח"י והמנהלים בקיבוצי העוטף, וכן עם קיבוצים ברחבי הארץ המבקשים לסייע.
בתנועה הקיבוצית רואים חשיבות רבה לשיתוף הפעולה עם מרכז המועצות האזוריות, על מנת לאגם את המידע הכולל מהשטח, והוא ימשיך ויפעל בעתיד במקרה הצורך (חו"ח) במתכונת זו. מוקד התנועה הקיבוצית

מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין פנתה ביום שני בערב, לכל הקיבוצים בעוטף עם כל פרטי הקשר של אנשי התנועה העומדים להם לעזר לפינוי בודדים או קבוצות גדולות יותר למרכז הארץ, על-פי ראות עיניהם.
מנכ"לית התנועה: "מטרתנו הייתה לאפשר לחברים שרוצים לצאת מחוץ לאזור הסכנה, פתרונות מיידיים. עקרון העבודה קובע כי יש לשאוף ליציאה קהילתית ככל האפשר שתותאם ככל הניתן לתוכנית "מלונית", התוכנית הלאומית לפינוי הישובים. ביקשנו מהקיבוצים "הקולטים" ליצור קשר עם הקיבוצים "הנקלטים", להתעדכן במצב ולהכין את השטח לכל דרישה".

בשעות אחה"צ של אותו היום הגיעו מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, וראשת אגף החברה אילת גלס להערכת מצב שקיימה המועצה האזורית בחמ"ל שער הנגב, ביקרו גם בחמ"ל נחל עוז ונפגשו עם תושבים בקיבוצים נחל עוז ונירים.

בישיבה מיוחדת של ועדת החוץ והבטחון והוועדה לביקורת המדינה שנערכה אתמול (רביעי) בשדרות בהשתתפות ראשי המועצות והערים בעוטף ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים ברשות המיסים: "מיום שני אנחנו בשטח למפות נזקים ולתת סיוע מיידי – אם בפתרונות דיור ואם בשמירה על בית שנפגע, שלא ייגנב כלום. בנזק הישיר לא ידוע על בעיות מיוחדות והטיפול מהיר. אתמול שר האוצר הודיע שיותקנו תקנות בנושא הפיצוי, הן כבר מוכנות, ואני יכול לבשר שנקבע שוועדת הכספים תדון בהן כבר ביום שלישי הקרוב. בתיאום עם מנכ"לית העמותה לתיירות באזור, הפיצוי לענף התיירות יחושב החל מתחילת חודש מאי, למרות שההפגנות על הגדר החלו ב-30 למארס, מכל מיני סיבות חשבוניות, אבל הפתרון הזה יאפשר להם הגשת תביעות מידיות, ויהיה בתוקף עד סוף השנה. פתרון שני בתקנות הוא לעניין השכר, שיקנו פיצוי לכל היישובים במרחק 0-40 ק"מ, לכל הורה לילד מתחת לגיל 14 שנאלץ לא ללכת לעבודה בשל ביטול הלימודים באזור. גם עסקים שהיו תחת הנחיה לא לפתוח בשל מצב החירום יהיו זכאים לתביעה על שכר".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יחימוביץ', סיכמה: "שמחנו לשמוע שרשות המיסים מוציאה תקנות חדשות, שיתנו פיצוי לנזק עקיף בתיירות וחקלאות, אך אנחנו עדיין תוהים למה רק מהראשון במאי? וכן למה שדרות עדיין לא מוגדרת יישוב ספר ומופלית מבחינת הפיצוי? גם סוגיית התמריצים לפסיכולוגים באזור זה פתיר לחלוטין, ונושא המיגוניות מול פיקוד העורף. רשמנו את כל הסוגיות, ונטפל בכולן". יחימוביץ' הודתה לתושבים ולהנהגות המקומיות ואמרה: "אנו שואבים מכם המון השראה. אתם דוגמה ומופת".

בסיום הישיבה, לבקשת ראשי הרשויות, אישרו חברי הכנסת, פה אחד, החלטה להוציא את הקריאה הבאה: "בהמשך להשקעה שכבר נעשתה, ועדת החוץ והביטחון והוועדה לביקורת המדינה קוראות לממשלת לישראל להביא באופן מיידי לאישור את החלטת הממשלה לחיזוק יישובי עוטף עזה ושדרות 2019-2020".

ביום שלישי תערך בוועדת הכספים בכנסת, בה עתידה להתקבל דרישת ההורים בעוטף, אשר נשארו עם ילדיהם בבית על-פי הוראת פיקוד העורף, לפיצוי בגין אובדן ימי עבודתם.

הוספת תגובה חדשה