דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה אישרה את תקציב התנועה לשנת 2018

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: משבר מקורות קשה אילץ אותנו לבצע קיצוץ רוחבי חריף אליו לא היינו מודעים בתחילת השנה".
הצבעה במועצת התנועה

מועצת התנועה דנה הבוקר (חמישי), בהצעת מזכירות התנועה להשלים את תקציבי הגופים המתוקצבים לרמה של 75 אחוזים מהסכום ההיסטורי שאושר בועידת כפר בלום. מנגד, עמדה דרישה של חלק מחברי הקיבוצים למנוע את הקיצוץ הרוחבי בכלל "הגופים המתוקצבים" לשנת 2018.

את הדיון פתח גזבר התנועה, גלעד בכרך שהציג את תוכנית המקורות והשימושים לשנת 2018, ופרס את הבעיה התקציבית שנוצרה עקב אי העברת מקורות עליהם נבנתה התוכנית המקורית. "חסרים לנו יותר משני מיליון ש"ח ואנחנו חייבים להתאים את השימושים למקורות". בכרך הוסיף וציין את הבעיה התקציבית שהוחמרה בשל השינוי בבעלות "שיכון ובינוי", פגעה בהעברת הכספים מ"ניר שיתופי" לתנועה.
"יש קיצוץ רוחבי בכלל הגופים המתוקצבים, הרבה יותר מינורי מ-25% שדובר בהם כבר בבסיס התקציב. כאמור, אנחנו יכולים לתת רק כסף שנכנס אלינו. מה שאנחנו מקבלים, אנחנו נותנים, אבל מה שאנחנו לא מקבלים, אנחנו לא יכולים לתת, ויחד עם זאת אם באמת היינו פועלים כך, הקיצוץ היה צריך להיות יותר גדול. כרגע אנחנו לוקחים הלוואה כדי לא לקצץ יותר".

בכרך הוסיף: "בוועדת רן כוחן הציגו את המלצות הוועדה, אבל סדרי העדיפות לא התקבלו, אלא רק מסגרת הקיצוץ. המועצה לא נכנסה לסדרי העדיפויות, וכל זמן שלא מתקבלות החלטות על סדרי העדיפויות אנחנו פועלים בצורה כזו".
גזבר התנועה הדגיש: "אמירה שהתנועה מקצצת את תקציבי תנועות הנוער, אינה נכונה, בהתאם למקורות כאמור, התנועה קיצצה בכל הגופים, וכולם וחשובים".

ניר מאיר: "שאלו מתי יתקיים הדיון בסוגיית סדרי העדיפויות, הוקם צוות שהציע מודל לסדרי העדיפויות, ומנעתי את הדיון בהצעה משום שמערכת היחסים בין התנועה הקיבוצית לחבצלת לא הייתה פתורה. אמרתי שעד שאין סדר עדיפויות אחיד ומשותף לכולם, לא התקיים הדיון. מה שקורה היום הוא שמי שמתוקצב על ידי התנועה – נפגע ומי שמתוקצב על-ידי חבצלת לא נפגע. בשל כך, דרשתי שתוקם "חבצלת החדשה" שתאגם את כל המשאבים לתקצוב הגופים המתוקצבים. אנחנו מדברים על 2018, אני מייחל שלקראת 2019 יעמדו ראשי חבצלת החדשה ויציגו את סדרי העדיפויות המשותפים.
הסעיפים המתוקצבים הם לא הפעילויות היחידות שהתנועה הקיבוצית או חבצלת עושים בחברה הישראלית. מה שיש כאן, הם התקציבים ההיסטוריים, אלו שבשנת 2006 התחייבו עליהם לעשר שנים. מה שהיה עד היום כדי לממן את הגופים האלו הם מכירת נכסים ולקיחת הלוואות. ככה אי אפשר להמשיך, כשאין כסף אי אפשר לחלק אותו. אנחנו נאגום מקורות נוספים, אבל אי אפשר ולא צריך להמשיך באותן התחייבויות מ2006.
המשמעות של ההצעה של סמר היא שימשיכו את פעילות תנועות הנוער ואת כל השאר יסגרו. עד השנה חילקו את נכסי העבר וידעתי שבמשמרת שלי אפגוש את המשבר שזה יצר. אין יכולת ואין סיבה לשלם את מה שהבטיחו בכפר בלום, על כל המקורות ועם כל הפעילויות. כשנעבוד יחד נביא מקורות נוספים, זו תקופה לא פשוטה, אבל נתגבר עליה ונעבור אותה. אני קורא לכם להכיר במציאות ולהתייחס אליה. זו ההצעה שלנו איך להתייחס אליה".

דגנית מקיבוץ סמר הציגה את ההצעה לסדר היום שהציע קיבוצה: "הגשנו הצעה שמטרתה לקיים את מה שהמועצה החליטה במועצה הקודמת – לקיים דיון נרחב על תקצוב הגופים המתוקצבים. קיבוצי חבל אילות ביקשו שלא לקצץ בתקציבי התנועות, שעושות פעולות בכל רחבי הארץ. הדיון לא התקיים ואנחנו קוראים למועצת התנועה לומר למזכירות שעליה לקיים דיון כזה".

איתי זיידנברג , מזכ"ל השומר הצעיר וחבר בית קמה: "גלעד והצוות שלו עושים מעל ומעבר. הבעיה היא לא העברת הכספים, אלא בסדר העדיפויות".

אהרן ידלין: "לכל קיבוץ וקיבוץ ולתנועה הקיבוצית יש מבחן משולש – ערכיות, רווחיות ומשימתיות".

רקפת זהר (עין שמר), מנהלת הקהילה בשער העמקים: "הצטרפנו להצעת סמר וקיבוצי הערבה. כדי לצלוח את המשבר ביחד, צריך לגייס את האנשים ולא להנחית עלינו. פתאום אומרים לנו שיש משבר וזו ההחלטה, אני לא מקבלת את ההתנהלות הזו, ולכן אני מקבלת את ההצעה שיש לקיים דיון. לתוכן הדברים, תנועות הנוער הן חלק בלתי נפרד מהתנועה הקיבוצית ומהחינוך של הילדים שלנו. מציעה לדחות את ההצבעה ובזמן הזה או להביא מקורות חדשים או לשכנע בצורך בקיצוץ".

עוזי בן-צבי (עמיעד): "השאלה שאני שואל אצלי בקיבוץ – האם ניתן לקיים פעילות גרעונית? התשובה שקיבלתי היא – לא. האם בקיבוצים שהציעו את הצעות הנגד מקיימים פעילות שאין לה כסף? התשובה היא בטח שלילית. כל הצעה להגדיל את המיסוי התנועתי תתקל בקיר, לפחות אצלי. מי שחושב לקחת מהארגונים, לוקח מהדיבידנדים לקיבוצים ולחברי הקיבוצים".

הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית: "בשנה וחצי האחרונות, מכניסתי לתפקיד, נחשפתי לעשייה המדהימה של כל הגופים המתוקצבים, ולצערי לחוסר הכסף בתנועה. כל הפעילויות חשובות ולא סתם הן קיימות עשרות רבות של שנים. חייבים לעשות סדר עדיפויות, אי אפשר למכור את העתיד של התנועה ושל הקיבוצים. זה צריך להיות בהתאם לקשר לתנועה וגם לתלות של הגוף בתקצוב התנועה. ההחלטות האלו הן החלטות קשות שלוקחות זמן. למשל "גלריית הקיבוץ" שאנחנו סוגרים בימים אלו, זה תהליך מאד קשה, למרות שמדובר בגלריה שנמצאת בתל אביב ולא קשורה ישירות לאף קיבוץ. כרגע אי אפשר להחליט שיש גופים שחשובים יותר מאחרים, אם נתקצב רק את תנועות הנוער לא נוכל לתת לגופים האחרים. יש לעשות קיצוץ רוחבי עד הדיון המלא".

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה: "המעורבות בחברה הישראלית זו הסיבה שאני כאן, וזה מרכיב חשוב בפעילות התנועה. לא רק תנועות הנוער, אבל הן בהחלט מרכיב חשוב. ההמלצות של ועדת רן כוחן התקבלו בחלקן, התבחינים התקבלו והחלוקה לא התקבלה. בוועדה שהקמנו הגענו למסקנה שאפשר לקצץ ואפשר להמשיך את הפעילות למען החברה הישראלית. אי אפשר שקיצוץ יקבע על פי רוב מקרי, ולכן חשוב שתהיה הסכמה רחבה בצוות שלנו ומול נציגי חבצלת. התארגן לובי של תנועות הנוער והם מציגים את זה כאילו קוטעים יד מידה של התנועה, וכמו שהדס אמרה יש עוד גופים שנפגעים וחלקם לא יכולים להמשיך ולתפקד בגלל התלות הגדולה בתקצוב התנועה. לקחנו בחשבון את האמירה שאנחנו פוגעים אנושות בתנועות הנוער, והם לא נפגעים הכי הרבה, כמו שניתן לראות במחזור הפעילות של תנועות הנוער:

הנוער העובד והלומד
מחזור שנתי: 73,952 ₪ (2016), תמיכות ממשלתיות: 42,230,977 ₪ (2017), תמיכת התנועה 1,000,000 (1.35% מהמחזור)

 השומר הצעיר
מחזור שנתי: 23,671,955 ₪ (2017), תמיכות ממשלתיות: 10,012,001 ₪ (2017), תמיכת התנועה – 2,000,000 (8.6% מהמחזור)

המחנות העולים
מחזור שנתי: 11,869,000 ₪ (2017), תמיכות ממשלתיות: 6,955,464 ₪ (2017), תמיכת התנועה – 1,000,000 (8.3% מהמחזור)

 משמעות הקיצוצים בתמיכת התנועה עבור כל תנועה:
הנוע"ל – 1 מלש"ח – 1.35% מהמחזור.
השוה"צ – 0.5 מלש"ח – 2.1% מהמחזור.
המחנ"ע – 250 אש"ח – 2.1% מהמחזור.

אנחנו לא מפילים את הפעילות ולא גודעים את הפעילות. אנחנו מחפשים בלי סוף מקורות להגדלת הפעילות בקיבוצים ובחברה הישראלית. אם יש גוף שלא יכול לשלם משכורות, אנחנו נהפוך כל אבן כדי לעזור לו. אי אפשר ללכת אחורה ולתקן את המקורות של 2018". 

עירית שיפריס, מנהלת העסקים של קיבוץ נען: "זה דיון על תקציב התנועה ולא על תנועות הנוער. הצירים מייצגים את הקיבוצים, וארגון צריך לפעול בתקציב מאוזן, לכן צריך לקבל את הצעת התנועה".

ניר מאיר סיכם את הדיון: "האתגר הכי גדול שבפניו עומדת התנועה הקיבוצית הוא עד כמה הגוף הזה (המועצה) מייצג אותו. התפקיד של מנהיגות ושל מזכירות התנועה היא לא לנהות אחרי קול ההמון. יש אנשים שייצגו כאן את עמדות הנהגות הקיבוצים. כדי למנוע את החיכוך אי אפשר לקחת את עמדת הקיצון, ואנחנו בדרך להתנגשות בין המועצה לבין הקיבוצים. ניהול במצב משבר הוא אומנות האפשרי ולא אומנות האידאלי. יש לי קילומטראז' בתחום, ולכן שאלתי את עצמי – איפה ייגרם כמה שפחות נזק. אם אני קובע שלא פוגעים בתנועת הנוער, אז זה למשל לקבל החלטה לסגור את מכון "שיטים" ואנחנו לא נקבל החלטות כאלו. עד לפני שבוע לא היה גם את הכסף שיש היום, בשיניים ובציפורניים נביא עוד כסף. אני משוכנע שכשאנחנו נבנה תקציב מאוזן ואחראי על בסיס מה שיש ולא מה שאנחנו רוצים שיהיה, נקנה יציבות ופעילות טובה לאורך שנים. אני לא מקבל בשום פנים ואופן את ההצעה שבינתיים לא מחליטים ואח"כ נחשוב מאיפה מחזירים, לא, אנחנו לא נתחייב בלי לדעת מאיפה להחזיר. זה מה שהפיל את הקיבוצים שהחליטו בלי לדעת מאיפה להחזיר. יושב כאן צוות מעולה שכל אחד מהחברים בו יכול היה להרוויח יותר מחוץ לבית התנועה, וכולם מחויבים למשימה, אל תזרקו עלינו בוץ. הייתה החלטה בינואר על תקצוב מטה התנועה והשאירו פתוח את הגופים המתוקצבים. כל אחד מהקיבוצים שעבר משבר ושינוי צריך זמן להכיל את המצב החדש, ואם ניפול על הקיבוצים לפני שהם מוכנים, נקבל אפס. העלינו מיסוי פעמיים בארבע שנים, לא עשו את זה עשרים שנה. אני אופטימי למה שהולך להיות ב2019, ומבקש שלגבי 2018 נקבל את מה שיש. זה לא קיצוץ – זו הקצבה של המון כסף. ההתחייבות שלנו הסתיימה לפני שלוש שנים. לנו חסר הרבה יותר מאחוזים בודדים מהתקציב, ועדיין נסייע לכל גוף שיש לו בעיה נקודתית. אנחנו צריכים אתכם אתנו ולא נגדנו, אנחנו לא יכולים שהמועצה תלך נגד הקיבוצים. אנחנו נצא מהמשבר הזה! תעזרו לנו ואל תזרקו אותנו מהצוק. אני רוצה לתת יותר, אבל אין לנו מאיפה לתת".

בסיום הדיון, עמדה להצבעה הצעת מזכירות התנועה והתקבלה ברוב גדול של 70 צירים אל מול 15 צירים שהתנגדו לה ו5 צירים שנמנעו.

לאחר שהתקבלה ההחלטה, ביקש ניר לומר דברי סיכום: "איני רואה בהצבעה הזו הכרעה בעימות בין התנועה הקיבוצית לבין תנועות הנוער. אתם מכירים אותי לא מהיום ואתם יודעים עד כמה אני מחויב. מהרגע שעומדים לרשותנו מקורות מסודרים נקיים הדברות שיטתית ישירה וכנה ולא נשאיר את הנהגות תנועות הנוער מחוץ לדיון".  

הוספת תגובה חדשה