דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכ"ל התנועה: "יש משבר תקציבי וכולם צריכים להתאחד ולהיות מתחת לאלונקה"

בדיון מיוחד במועצת התנועה שהתקיים בשבוע שעבר במכללת ספיר, לאות הזדהות עם תושבי וחברי העוטף הסובלים כבר כמעט מאה ימים מטרור העפיפונים, דיווח ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, על המצב הכספי המורכב בו נמצאת התנועה
מועצת התנועה

ניר מאיר: "אנחנו עם הגב לקיר, או שהולכים יחד או שמתפרקים עכשיו, יש מקורות ויש יכולת לקחת הלוואות כדי לממן את כל ההתחייבויות שלנו, הכל תלוי אם נסכים בתוכנו. עד אז - לא נוכל לחלק את מה שאין.  עד ה25 בחודש הזה חייבים הסכמה של התנועה, חבצלת ותאגידי הקיבוץ הארצי על כל מה שקשור לסמינר הקיבוצים, רק הסכמה כזו תאפשר לנו לקבל הלוואת גישור להשלמת החוסר התקציבי", כך אמר היום (חמישי) מזכ"ל התנועה בדיון במועצת התנועה על הקיצוץ הכספי בגופים המתוקצבים על-ידי התנועה.

בדיון נחשפו מחלוקות קשות לגבי האסטרטגיה של ניהול כספי הגופים הללו בין התנועה לבין חבצלת.

"אני מזכיר לכם שבמועצת התנועה קיבלנו תקציב שכולל את הגופים המתוקצבים, ואז עלה איתמר שוויקה ואמר שאנחנו לא מוסמכים לקבל החלטות על העברת כסף מ"חבצלת". מועצת התנועה יכולה גם להחליט שהשמש זורחת במערב אבל כדור הארץ לא תמיד מציית, לכן לא פחות חשוב לקבל גם החלטות שניתן ליישם. כמו כן, אני מזכיר שהמלצות וועדת רן כוחן התקבלו באופן חלקי, כי לא ידעו לקבל החלטה במועצה הזו, וזה רק כי כל אחד נלחם על חלקו. לא קיבלו  כאן החלטות ולא הייתה ברירה אלא, לעשות קיצוץ רוחבי. אמרתי שנקים את "חבצלת החדשה", ואני מאמין שזה יפתור את התקצוב. כולם צריכים להיות מתחת לאלונקה, זה באמת כמו בסיסמא – אם לא  נהיה תלויים זה בזה, נהיה תלויים זה לצד זה".

הדיון התעורר בשל קריאת תנועות הנוער לחברי מועצת התנועה – "עצרו את הקיצוץ בתקציבי תנועות הנוער, הנעשה בניגוד מוחלט להחלטות המועצה". אנשי התנועות הכחולות כתבו בין היתר, לחברי המועצה במנשר שחילקו: "בשנת 2017, קיצצה התנועה הקיבוצית, בניגוד להחלטות מועצת התנועה, מיליון ש"ח מתקציב תנועות הנוער".

גזבר התנועה, גלעד בכרך, פתח את הדיון ואמר לנוכחות ולנוכחים: "המציאות המשברית לא החלה בשנה שעברה, אלא הרבה קודם מאז איחוד התנועות, גם כאשר לא היו מקורות דאגו לשלם למתוקצבים. ועדת רן כוחן לא באה כדי להתאים את המקורות של המתוקצבים לשימושים שלהם, אלא להבין את הקשר של כל אחד מהם לפעילות התנועה, וגם כאשר הם התייחסו לתקצוב הם עשו זאת מתוך ראיה של התקבולים מ"חבצלת".
מה שקרה בתקציב 2017 הוא שתכננו להקטין 700 אלף ש"ח, ותכננו על מקורות מחבצלת כפי שפרשנו את החלטות ועדת רן כוחן, וכן מתאגידים של התנועה, מה שקרה בפועל היא שחבצלת לא העבירה את כל הכסף, גם מ'ניר שיתופי' לא קיבלנו את כל התכנון, כך נוצר חסר של 2 מיליון ש"ח".
גזבר התנועה הדגיש, כי הקיצוץ שנעשה הינו קיצוץ רוחבי לכלל הגופים המתוקצבים ולא רק לתנועות הנוער.

דוד דרומלביץ', חבר בהנהלת המחנות העולים: "הנתונים והקשיים מוכרים, יש מציאות שאני לא מחפש לה אשמים. תנועות הנוער הכחולות, ואתם רואים שהיתה התאחדות של שלושת מזכ"לי התנועות, נמצאות במצב מורכב – הן מרוכזות בפעילות, ופועלות על פי תקציב מסודר. המצב שנוצר הביא לכך שסכומים לא מבוטלים של כסף לא עברו וזה מכניס אותן למצוקה תקציבית קשה שמכבידה עליהן באופן מאד משמעותי. אני מציע להקים צוות של התנועה ותנועות הנוער ביחד עם רן כוחן שיעסקו בעניין. יש תקציב שאחראי עליו גזבר התנועה, יש החלטות שחתום עליהן מזכ"ל התנועה ויש את תנועות הנוער שלא מקבלות כסף".

איתי זיידנברג, מזכ"ל השומר הצעיר: "אני חותם על מה שנאמר כאן שלא מוציאים כסף שאין, השאלה איך מחלקים את הכסף שיש ורק המועצה יכולה לקבל את ההחלטות האלו. בפועל ההחלטות לא מתקבלות כאן. החוסרים האלו חונקים אותנו, אלו לא סכומים שאפשר לעבור עליהם לסדר היום, בעיקר שזה לא מתוכנן. המועצה סוברנית לקבל החלטה, אבל החלטה לא התקבלה, וזו מציאות לא סבירה".

ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית, דגן לוין: "הליכה ביחד (של התנועה הקיבוצית וחבצלת) תאפשר לקבל החלטה ביחד – במה מקצצים. לכן, המהלך הוא השלמת מיזוג התנועות גם בעולם המתוקצבים. זה מהלך קשה, אבל הוא הנכון. אי אפשר יותר לשים פלסטרים כל פעם שיש בעיה או אי הסכמה".

רן כוחן שעמד בראש הוועדה שעל החלטותיה נסוב חלק מהוויכוח: "כשסיכמו על האיחוד האמינו באיחוד שלם ומלא, המציאות שבה נתקלו המזכ"לים הצביעו כבר אז על קשיים לאיחוד מלא. ניר מאיר מנסה להשלים את האיחוד, אבל נתקל בהרבה קשיים. יש פחד משתק להשלמת המהלך לאיחוד התנועות לתנועה אחת ומאוחדת, השלמה עם התנועה הקיבוצית מצד אחד וחבצלת מהצד השני זה לא תנועה אחת וזה פוגע בהרבה תהליכים שיכולים לסייע בכלל ולסייע כלכלית. אי אפשר שתהיה תנועה מרכזית ונספחים".

מזכ"ל התנועה לשעבר, זאב (ולוולה) שור: "מ2007 ועד היום – מעל עשר שנים, התנועה נתנה 13 מיליון כל שנה לתנועות הנוער. איך אפשר להגיד שהתנועה נגד תנועות הנוער. לתקציב התנועה אין יותר מקורות ממה שהיא נותנת. אתם מציעים לסגור פעילות של התנועה עם נוער אתיופי? צריך להשקיע מאמץ בנושא אחד – במקורות החוץ תנועתיים. לתנועה אין".

הדיון הסתיים ללא הצבעה על הצעת ההחלטה.

תגובות

(ללא נושא)
ספור איחודן של תנועות הנער הכחולות נמשך כבר הרבה יותר מדי זמן ועולה לכולנו הרבה יותר מדי כסף. הח"מ עבד-הדריך תקופות משמעותיות בתנועות הנ"ל ומכיר את עבודתן הברוכה ולכן מרשה לעצמו לקבוע כי התקיימותן הנוכחית של 3 תנועות על שלל רכיביהן הנוספים הינו אנכרוניזם מובהק ויקר. עם כל הכבוד לעבר ולנוסטלגיה (ויש הרבה ) הגיע הזמן לעשות מעשה ולממש את האיחוד וריכוז המאמץ המשותף.

בברכה ובתקווה

חנן שליב יזרעאל

הוספת תגובה חדשה