דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ניר מאיר: "אם לא תהיה תנועה לא יהיו קיבוצים"

הראשון מבין אנשי התנועה הקיבוצית לדבר בכנס היה מזכ"ל התנועה, ניר מאיר. הרצאתו של מאיר עסקה בסיכום שנת 2019 ונושאים עיקריים לטיפול המתוכננים לשנת 2020. "אתם מכירים את פעילותנו, ואנו מצפים מכם כי תדעו לתווך את המידע הזה לחברים בקיבוציכם"
ניר מאיר. צילום: דנה בר-און
ניר מאיר. צילום: דנה בר-און

תחילה, סקר מאיר את מאפייניה הבולטים של שנת 2019, כאשר הבולט שבהם היה ללא ספק חוסר היציבות הפוליטית והשלטונית כתוצאה משתי מערכות בחירות לכנסת שהתרחשו והשלישית שתתקיים ממש בתחילת החודש הבא. מאיר הזכיר גם את האירועים הביטחוניים המתמשכים בנגב המערבי והתקריות שהיו בשנה החולפת גם בגבולות עם סוריה ולבנון. בשדה הכלכלי אמר מאיר כי השנה החולפת הוקדשה ללימוד המשמעויות של הסדרי המיסוי החדשים, וסיפר על המשך המגמות החיוביות שהסתמנו בשנים האחרונות של התחזקות כלכלית בקיבוצים לצד צמיחה דמוגרפית וקליטה מוגברת של חברים חדשים לחברות מלאה – "תודה לאורי זליגמן שאפשר לנו, ותודה לעו"ד מירון הכהן שאילץ אותנו לעשות זאת – אנחנו חוזרים לקלוט חברים לחברות מלאה."

במאבק הבנייה והשיוך בלטו הניסיונות לחבל ב"חלופת האגודה" אשר נבלמו בינתיים, אולם תהליך שיוך הדירות מתמשך בעצלתיים. בנושא הזה, אמר המזכ"ל כי חשוב מאוד לזכור ש"קבלת התרי בניה שוב איננה מותנה בתהליך השיוך. ועל כן, חשוב מאוד לנצל את השנתיים הבאות ולקדם בנחישות תהליכי תכנון קליטה ובניה."

לאחר מכן עבר מאיר לתאר את סיוע התנועה, בשיתוף פעולה עם המועצות האזורית והארגונים הכלכליים האזוריים, לקיבוצים במצבי קיצון, ובהם קיבוץ הראל שסבל כזכור משריפה קשה שכילתה בתי מגורים ומבני ציבור. "מטה התנועה הקיבוצית, באמצעות קמ"ע וקרן סל"ע, ממשיך לסייע לקיבוצים נוספים בתחומים מגוונים", אמר מאיר והוסיף כי "בשילוב כוחות עם גורמים נוספים, בעיקר מועצות אזוריות וארגונים אזוריים, אנחנו מחלצים את אחרוני הקיבוצים מן המשבר". גולת הכותרת של השנה היה פרויקט "בית קטן בערבה" שהתאפשר בזכות הערבות שהעמידה קרן קמ"ע, והקרווילות כבר מגיעות אל קיבוצי הערבה. ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, הבטיח לי שבאפריל אני פוגש 120 משפחות חדשות, ואני הבטחות כאלו לא שוכח ובכוונתי להגיע ולוודא ביצוע."

לסיום סקר מאיר "על קצה המזלג" את פעילות מטה ואגפי התנועה בשנה החולפת, ציין שהתקציב לאנדרטה לזכר חללי נופלי הקיבוצים התקבל ממשרד הביטחון כמובטח, והודה לנציגי התנועה הקיבוצית, בכנסת, לרשם האגודות המסיים, עו"ד מירון הכהן, ולחברי מזכירות התנועה שסיימו קדנציה.

מאיר סיים את סקירתו בהצגת 40 קיבוצים שחגגו בשנה החולפת חגי קיבוץ עגולים, ומכאן עבר לדבר על התוכניות המרכזיות לשנת 2020. המזכ"ל הזמין לבמה את מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין, אשר הציגה בקצרה את הקמפיין שמובילה התנועה הקיבוצית בניסיון לסייע למפלגות המרכז והשמאל בבחירות הצפויות בעוד שבועיים. בהמשך, עבר לדבר על תהליך עדכון חזון התנועה הקיבוצית תחת הכותרת "תנועה מחוללת תנועה".

הנושא הבא בו תרכז התנועה מאמץ השנה, הוא השלמת הקמתה של "חבצלת החדשה" כמסגרת שתאחד מקורות כספיים לפעילות התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית. כמו כן, חזר על שאיפתו להסדרת מערכת היחסים בין התנועה הקיבוצית לתנועות הנוער.

לסיום דבריו פנה מזכ"ל התנועה אל הקהל באולם ואמר: "במערכת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה נחשפנו בעוצמה לעובדה כי חברי הקיבוצים אינם מבינים את תפקידה וחשיבותה של המערכת התנועתית להישרדותו ולחוסנו של כל אחד מהקיבוצים". "אתם", אמר מזכ"ל התנועה לנאספים, "אתם מכירים את פעילותנו, ואנו מצפים מכם כי תדעו לתווך את המידע הזה לחברים בקיבוציכם."

את דבריו סיים המזכ"ל בברכת כנס פורה ומלמד, והביע תקווה כי הכנס ישיג את יעדיו.

 

 

הוספת תגובה חדשה