דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שמים את הנושאים הבוערים על השולחן - סיכום כנס ההנהגות חלק א'

אז מה היה לנו בכנס ההנהגות?
כנס הנהגות הקיבוצים ה-6
צילום: דנה בר-און

כנס הנהגות הקיבוצים ה-6 יצא לדרך ומתקיים בפעם הראשונה בים המלח.

הכנס, בו משתתפים מאות מחברי הנהגות הקיבוצים מכל רחבי הארץ, וימשך שלושה ימים נפתח בברכותיהם של שותפיה הוותיקים של התנועה הקיבוצית: שי חג'ג' יו"ר מרכז המועצות האזוריות הנבחר, דניאל עטר יו"ר קק"ל, מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ואמיתי פורת מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי. 

יו"ר מרכז המועצות האזוריות החדש, שי חג'ג' ראש מועצת מרחבים, אמר: "התנועה הקיבוצית וההתיישבות הכפרית עשו פלאי פלאים בישראל. יש לנו נושאים משותפים חשובים לטפל בהם, ונקדם אותם במשותף".
חג'ג' התייחס לותמ"ל ואמר "אנחנו תומכים כמובן בפיתוחן של הערים הסמוכות למועצות, אבל השיטה הקיימת היום אינה מקובלת. לוקחים לקיבוצים ולמושבים אדמות חקלאיות, ללא התייחסות לאלטרנטיבות שמציעות המועצות, ועולם כמנהגו נוהג. הותמ"ל יעבור מהעולם ואנחנו נעשה את זה יחד. נדאג שיתקיימו דיונים מקצועיים ומעמיקים בוועדות לתכנון ובנייה וייבחנו כל האלטרנטיבות".
בנושא החקלאות אמר "10 שנים מנסים לחוקק את חוק החקלאות, ללא הצלחה. אמנם מדובר בחוק דקלרטיבי הצהרתי, אבל יש לו חשיבות גדולה. ממנו נגזור תקנות שישמשו אותנו בשוטף". חג'ג' סיכם: יש פוטנציאל כח אדיר ולא ממומש. יחד נצליח לשנות".

דניאל עטר, יו"ר קק"ל, דיבר אף הוא ואמר: "יו"ר מפלגת העבודה ביצע מהלך רע מאד להתיישבות העובדת, כשהוא עשה הפרד ומשול בין הקיבוצים והמושבים, וזרק את המושבים ממפלגת העבודה. הפעולה הזו תפגע קשה בהתיישבות העובדת וצריך לעצור אותה לפני שתתקבל ביום חמישי הקרוב. גם ככה אנחנו חלשים מול ממשלת ישראל".
לעניין שיתוף הפעולה בין קק"ל לתנועה הקיבוצית אמר עטר: "ניר מאיר ואני עובדים בשיתוף פעולה מלא, גם מול רמ"י וגם בכלל. חשוב לי שתדעו, אנחנו בוחנים כבר שנה וחצי את כל מה שקשור ל'שטח המחנה' וליכולת של הקיבוצים אשר יושבים על אדמות קק"ל לנהל את הקרקע עליה הם נמצאים. השאיפה היא לשפר בצורה דרמטית את היכולת של ההתיישבות העובדת ושל הקיבוצים לשלוט על שטח המחנה ומחוץ לשטח המחנה".

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים: התייחס להחלטה של תנועת בני המושבים להיפרד מתנועת הנוע"ל: "לפני כמה חודשים החלטנו להיפרד מהנוער הלומד ולצאת לדרך עצמאית של תנועת בני המושבים. להחלטה זו היו השפעות קשות ומחלוקות קשות מאד אבל אינני מאשים איש, אנו רק רוצים להיות תנועה שלנו עם תפיסת העולם שלנו. לצערי דרך התגובה של ההסתדרות והנוע"ל אינם מתאימים. אנחנו נשמח להיפגש ולהגיע לסיכומים שאפשר לחיות איתם ולעשות דברים כדי להתקדם הלאה".

אמיתי פורת, מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי: תודה על שותפות עמוקה וחשובה בינינו לבין התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים. שותפות זו מזכירה לנו שכמו שגילה הרצל שהיננו עם אחד, אנו עם אחד של ההתיישבות העובדת ומחוצה לה. חלק גדול מהעבודה שלנו בהתיישבות העובדת זה לחזור לחקלאות, לשיתוף, לקהילה, לערבות הדדית – אבל בצורה חדשה ובכל האמצעים של ההווה. אין לי מתכון, פרט למתכון של קק"ל לייצב את זכותנו בקרקע, אבל בחדשנות דרך חקלאות דרך חיבור לאדמה. שימוש באמצעי ייצור לטובת הקהילה ובאחריות משותפת, הירתמות למשימות לאומיות כדי אן איי של ההתיישבות העובדת ועוד".

לאחר הברכות סקר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בפירוט, את הישגי התנועה והציב מטרות לעשייתו ועשיית התנועה בשנת 2019.
"אנחנו מאוימים מכל עבר – בתחום הקרקעות, המים, במיסוי הקיבוצי וביחסי הסחר, ובכל זאת, כמו שנאמר – "וכאשר יעננו, כן נרבה וכן נפרוץ". מצב הקיבוצים כיום מבחינה

יאיר גולן
האלוף יאיר גולן. צילום: דנה בר-און

כלכלית, על פי נתוני "ברית פיקוח – מבט" משתפר והולך משנה לשנה באופן שיטתי.

מאיר עבר לעסוק בנושא המרכזי על סדר היום הקיבוצי – הבנייה: "קידום שיוך הדירות לחברים הולך קשה מאד, אף כי השגנו השנה הישגים ראשוניים ביישום חלופת האגודה.
מאידך, הושגה לאחרונה פריצת דרך של ממש בהסרת המכשולים בפני בנייה בקיבוצים. הדבר בא לידי ביטוי בהארכת תוקף הסדר הביניים ובשיפור של ממש בפרמטרים שלו. למעשה, נותק הקשר הגורדי שבין שיוך הדירות בקיבוץ לבין הזכות האלמנטרית לקבלת היתר בנייה".

מזכ"ל התנועה המשיך ופירט הצלחות נוספות בשנה החולפת, ובהן: "ההכרה הרשמית של הממשלה באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים וסלילת הכביש לאתר, פרויקט תל"מ הוסדר סוף סוף ומצא בית חדש במשרד לשוויון חברתי, הושג הסכם בסמינר הקיבוצים, ועם כבר בחינוך עסקינן – הקמנו, התנועה הקיבוצית בשיתוף עם פורום הקיבוצים המעורבים וארגון "החלוץ" את מכינת רעות, מכינה קדם-צבאית חצי שנתית לחינוך בפריפריה בקיבוץ יחיעם".

ניר מאיר סיכם את דבריו באמירה ברורה: "בשנים האחרונות חוגגת התנועה הקיבוצית את היחלצותה מן המשבר. הקיבוצים גדלים, צומחים, קולטים חברים חדשים. מדרכות הקיבוצים הומות מתינוקות ילדים ונוער. השנה, הזדמן לי לקחת חלק בעשרות חגיגות כאלה..." והציג בפני באי הכנס מסכת של 24 "חגים עגולים" שנחגגו בשנת 2018 בה נראים מאות חברים וילדים מהקיבוצים החוגגים, ברגעי התרוממות הרוח. כמו כן, מאיר הקרין בפני המשתתפים סרט שהוכן במיוחד עבור הכנס המציג את העשייה התנועתית, רבים מהפעילים והפעילות העובדים בתנועה שסיפרו על האתגרים והמשימות העומדות בפתחם והתפתחות הקיבוצים השונים מצפון ועד הדרום.

במהלך דבריו הזמין מאיר לבמה את גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, שהציג את שיתוף הפעולה ההדוק שבין התנועה הקיבוצית והמועצות, שבאה לידי ביטוי היטב במועצה הצפונית. זלץ סיפר כי שותפות זו הצליחה אף היא לעזור לקיבוצים באיזור לצאת מהמשבר, לגדול ולהתפתח.

בסיכום דבריו הציג מזכ"ל התנועה את עיקרי המשימות לשנת 2019, ובהן: הבחירות לכנסת ומיסוד העבודה עם ממלאי התפקידים ברמה הלאומית. אתגרי מטה התנועה יהיו השלמת איחוד התנועה, הקמת "חבצלת החדשה", תוך מיסוד מערכת התמיכה בפעילות החינוכית, החברתית והתרבותית, שיפור שליטת התנועה במוסדותיה ונכסיה, ובסוף השנה – הבחירות למזכ"ל".

לאחריו דיבר רן רונן, מנכ"ל משקי הקיבוצים הנכנס שהציג את העשייה הרבה הנעשית היום בתחומים רבים עבור הקיבוצים וחבריהם והתייחס לנושא שמעסיק במיוחד את הקיבוצים והוא נושא הבנייה והדיור: "משקי הקיבוצים מתכוונת להתגייס לסיוע בפתרון הקשיים הכספיים המלווים את שיוך הדירות ולהמשיך בתנופת הבנייה בקיבוצים".
רונן מנה את העשייה של משקי הקיבוצים, ובהם: הקמת דליה אנרגיה, שותפות עם משקי הדרום  שדות סולאריים – 25% מהשוק בישראל, חברת הלוגיסטיקה – "תואם", פעילות שירותים פיננסיים דרך חברת משקארד בה אנחנו פוגשים את החבר באופן אישי – כאשר היום יש יותר מ50 אלף חברי קיבוצים במועדון. בנייה במנרה, בניר יצחק - מקומות בהם אף אחד אחר לא בונה ועוד ועוד.

פאנל ראשי מועצות
פאנל ראשי מועצות חדשים. צילום: דנה בר-און

האלוף (במיל'), וסגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, סקר באופן נרחב ומזווית מחדשת את האתגרים הביטחוניים של ישראל וניסה לצפות מה יהיו התמודדויותיה של המדינה בעתיד הקרוב (ראו הרחבה בכתבה נפרדת).  

בפאנל שעסק בעיצוב זהות יהודית ישראלית עכשוויות, שהנחתה אפרת שפירא ודיברו בו הסופר ישי שריד ואשת החינוך והמרצה נעם דן, דנו השלושה באופן בו תופסת היהדות מקום בזהותם האישית, עד כמה הם מעצבים אותה באופן מודע או נותנים למסורת ולמנהגים הקיימים לשלוט באורח חייהם. השלושה עסקו רבות גם בשאלת היהדות בקיבוצים והאופן בו תופסים חברי הקיבוצים את היהדות בחייהם ואת מקומה באורח החיים הייחודי. 

אחריהם התקיים פאנל ראשי מועצות אזוריות חדשות בהנחייתו של דב ישורון (יגור), שכיהן במשך 11 שנים כראש מועצה אזורית זבולון ופרש השנה. 
בפאנל השתתפו גלית שאול (חוגלה), ראשת המועצה עמק חפר, ניר זמיר (להב) ראש המועצה בני שמעון וניב ויזל (נתיב הל"ה) ראש המועצה מטה יהודה. השלושה סיפרו על האופן בו הם תופסים את הקשר המיוחד בין המועצה לקיבוץ, על האתגרים העומדים בפני המועצות האיזוריות בימים אלו, על מנהיגות, חינוך ותוכניות והיו חדורי מוטיבציה ורצון לשנות ולהשפיע על הנעשה במועצות, ביישובים שבהן ובקיבוצים בפרט.

בשתי הרצאות קצרות שהתקיימו לאחר מכן, הציגה עו"ד מרב ניב את מקומה של הקואופרציה בעולמם של הקיבוצים וחבריהם וקראה לחברים ומנהלים כאחד לקחת אחריות ובעלות על קידומה ופיתוחה של המהות הקואופרטיבית הקיבוצית ואלעד שלף, המנכ"ל הנכנס של ביטוח חקלאי סיפר על קואופרציה מהזווית הביטוחית ועל תוכניות ההתפתחות של המוסד הקואופרטיבי הותיק השייך לחברי וחברות הקיבוצים. 

משתתפי ומשתתפות הכנס נהנו ממופע ערב מהנה של אהוד בנאי - "קשר לאחד".  

הוספת תגובה חדשה