דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תרבות פה ושם - בכל קיבוצי הארץ

במהלך חודש נובמבר קיימה מחלקת התרבות באגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית, בהובלת ריקי רז ויעל רז לחייני, מפגשים אזוריים לרכזי תרבות מכל הארץ. המפגשים התקיימו בשער הגולן, במצר וברבדים.

התרבותניקים נפגשים ברבדים
התרבותניקים נפגשים ברבדים

מחלקת התרבות מקיימת שלוש פעמים בשנה מפגשים אזוריים בצפון, דרום ומרכז בנוסף לפעילויות הנוספות, וזאת כדי להקל על הרכזים להגיע ליום של למידה, העשרה, שיתוף עמיתים, וכל זה קרוב לבית (כמה שאפשר).

בסבב זה, זכו רכזי הצפון לצפות בסרט "גבורות" שיצרו יואב ארזי וקיבוץ שער הגולן, סרט המתאר את המהלך, הדילמות וההשלכות להחלטות שנעשו במהלך מלחמת העצמאות בקיבוץ שער הגולן. הסרט נתן זוית מרתקת ושונה להתייחסות לחג משק ולנרטיב הקיבוצי והדרך לעסוק בו בקהילה. יוצר הסרט והמפיקה ליוו אותנו בהקרנה, סיפרו על היצירה הקיבוצית המשותפת וכן על מנעד התגובות שקיבלו במהלך ולאחר עשיית הסרט.

בשער הגולן גם פגשו התרבותיקים את מנהל הקהילה רמי יעקב, שסיפר על שער הגולן ורכזת התרבות אסנת אלה שיתפה בעשייתה הברוכה, האתגרים והתחושות. את היום סיימנו בשיתוף עמיתים מהנעשה בקיבוצם, למידה מאחרים והתייעצות.

בקיבוץ מצר שוחחו רכזי ורכזות התרבות מהקיבוץ במרכז הארץ עם אילה יחיא שהייתה הגננת במצר בזמן הפיגוע ב 2002. אילה ספרה את החוויה האישית, החינוכית והקהילתית באירוע כה מטלטל, וכן סיפרה על המציאות לפני הפיגוע והיום הכולל תפיסת עולם קיבוצית וחינוכית המשתלבות יחד. כך למשל שילוב ילדי הכפרים הערבים בסביבה בגני הילדים של מצר הינו טבעי וחלק משיח מתמשך על חברה ערכית וטובה יותר.

בהמשך היום במצור נערך ביקור ארכיון קהילתי המנוהל על ידי נילי שחר. נילי נכנסה לניהול הארכיון לפני מספר שנים ובנוסף לתיעוד מסמכים שונים היא אוספת פריטים ממציאות הקיבוצית כמו כולבויניקים שונים, פנס קסם, האינטרקום של השומרת ועוד. נילי מקפידה לשתף בעבודתה את הקהילה כולה על ידי הוצאת ספרים לפני נושא מחומרי הארכיון, מזמינה ומוזמנת למערכת החינוך לספר סיפורים מהארכיון, שותפה בבניית חידונים וחגים, ועל ידי כך משמרת תרבות והווי מקומי בצורה מופלאה.

לסיכום היום במצר שמעו הבאות והבאים מדור בכר, רכזת התרבות בקיבוץ על פעילות התרבות בקיבוץ הכוללת עשייה מגוונת לכל הגילים, והרכזים עצמם סיפרו על הצלחות, אתגרים ורעיונות - אישה ואיש בקיבוצם הם. 

במפגש נוסף, נפגשו אנשי התרבות מהדרום בקיבוץ ברבדים בפאב המקומי המוחזק על ידי רכזת התרבות בשיתוף מלא של צעירי המקום.  מנהל הקהילה ערן ורדון, סיפר על הקהילה והמקום של התרבות, ושל הצעירים במקום. שני מור, רכזת התרבות שיתפה בתפיסת עולמה לגבי תרבות בקהילה ושיתוף כלל האוכלוסייה באירועים, תוך תשומת לב מיוחדת לקשיים ומתן מענה להם בתוך אירועי התרבות. המהלך התרבותי שמובילה שני, לפיו צעירי הקיבוץ מובילים דרך הפאב עשייה תרבותית וקהילתית אחרת, מקיימים מקום מפגש שהוא שלהם אך פתוח לכולם לכל יוזמה ולכל מפגש, מוכיחים עצמם בעצם היכולת והרצון להיפגש ולעשות עוד ועוד. המשכנו את היום בהכרות עם הפעילויות השונות בקיבוצי הדרום והפעילות התרבותית של הרכזים הנוספים שהגיעו לכנס, ואת היום סיימנו עם ההרכב "מספרי השירים" מקיבוץ נען, אשר סיפרו ושרו ממיטב המוזיקה הישראלית, אבל תיבלו את השירים בסיפורים (הדרמטיים לעיתים) העומדים מאחוריהם.

בימים הקרובים מחלקת התרבות יוצאת לדרך עם הקורסים הקבועים אותם היא מקיימת:

קורס רכזי תרבות בתנועה הקיבוצית לרכזים בכל שלב בתפקיד - העשרה, למידה והתמקצעות לכל רכז תרבות שירצה לקחת חלק.

קורס מפעילי מערכות הגברה בקיבוצים יחל גם הוא בקרוב, והקיבוצים מוזמנים לשלוח את מפעילי המערכות ומפעילי מערכות לעתיד ללמוד ולהתמקצע.

הוספת תגובה חדשה