דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אבן פינה בפלך לגן ילדים, שכונה ומועדון חברים

"ציון דרך משמעותי בדרך להפוך את היאחזות הנח"ל לקיבוץ אמיתי, תוסס, חי וקיים"
אבן פינה בפלך לגן ילדים, שכונה ומועדון חברים
אבן פינה בפלך לגן ילדים, שכונה ומועדון חברים

טקס הנחת אבן פינה משולש התקיים השבוע בקיבוץ פלך שבגליל המערבי למועדון חברים, שכונת קליטה וגן ילדים. הפרוייקטים, בתמיכת החטיבה להתיישבות, קק"ל ארה"ב (JNF) והמשרד לפיתוח הנגב והגליל יתנו מענה לצרכים המתפתחים של הקיבוץ הצומח.

מזכירות הקיבוץ דפנה שני-אופק וטל חכים-דרומי אמרו בטקס: "אין ספק שהאהבה למקום בו אנו חיים היא הבסיס שמאפשר לנו לקדם ולהוביל את הפרויקטים האלו בקיבוץ". וקראו מתוך שירה של לאה גולדברג: "בארץ אהבתי על הצריח דגל אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל בשעה טובה בשעה ברוכה המשכיחה כל צער". דפנה וטל הוסיפו: "החזון שלנו בפלך הוא להמשיך להיות קיבוץ קבוצות הגדל ובכך גדלה גם השפעתו המיטיבה על הסביבה, בעבודתנו החינוכית, הטיפולית, החקלאית. הדרך עוד ארוכה, אך אין ספק שיום זה מהווה ציון דרך משמעותי בדרך להפוך את היאחזות הנח"ל לקיבוץ אמיתי, תוסס, חי וקיים".

"לפעמים חלומות מתגשמים" ברך ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית והוסיף כי בפני הקיבוץ אתגר כפול – לצמוח במהירות בהתאם לציפיות המוסדות מחד ולשמור על הרוח המיוחדת, הערכים והשליחות שמאפיינים את הקיבוץ מאידך.

על הציפיות להמשך צמיחת הקיבוץ חזרו גם גאל גרינוולד, יו"ר החטיבה להתיישבות ודני עברי, ראש המועצה האזורית משגב. עברי הדגיש גם את חשיבות האופי המיוחד של הקיבוץ שמשתלב עם חזונו – "אנחנו כאן כדי להיות שונים זה מזה. אחדות ולא אחידות" והתחייב כי "אתם תמשיכו לחלום ואני אגן על החלומות שלכם".

אחרון הדוברים היה שאול שילה, חבר קיבוץ עין המפרץ שמלווה את הקיבוץ ב-14 השנים האחרונות. בהתחלה כיו"ר ועד ממונה לקיבוץ בתת אכלוס ובשנים האחרונות כמלווה של הקיבוץ. שילה הזכיר לנוכחים את הספקות שליוו את תהליך ההתחדשות של הקיבוץ וציין כי "כנגד כל הספקנים, הלא מאמינים והחוששים, קם קיבוץ עם כוח אדיר, יכולת וערכים".

קיבוץ פלך הוקם לראשונה בראשית שנות ה-80, אך גרעינים באו והלכו וכמו קיבוצים צעירים רבים, הקיבוץ לא הצליח לעמוד על רגליו. לפני קצת יותר מעשור היו בקיבוץ 10 חברים בלבד ולא היה בו אף בית קבע. לאחר תהליך משותף עם ועד מלווה, תנועת השומר הצעיר וחברי הקיבוץ הוותיקים, נפתחה הדרך לקליטה של חברים חדשים במודל של קיבוץ קבוצות. בקיבוץ הקבוצות כל חבר שייך גם לקבוצה – מעגל שותפות קטן יותר שמהווה בסיס לחיי השיתוף ולדמוקרטיה הקיבוצית.

כיום בפלך מעל 70 חברים ומועמדים ב-6 קבוצות ומספר דומה של ילדים בגילאי 0-14. צמיחה זו אפשרה וגם הצריכה את פיתוח והרחבת המבנים בימים אלה - מועדון החברים, שבנייתו החלה לפני כחודש, יארח חלק מהפעילות התרבותית והחברתית הענפה של הקיבוץ וישמש גם בית למזכירות הקיבוץ ששוכנת עד היום באסבסטון קטן. גן הילדים שבנייתו החלה גם היא לפני מספר שבועות, מהווה את מבנה החינוך הראשון שמוקם בקיבוץ. עד כה התחנכו כל ילדי הקיבוץ במערכת משותפת עם ילדי קיבוץ תובל השכן.

שכונת הקליטה שבנייתה תתחיל בשבועות הקרובים תמנה 14 יחידות דיור ותאפשר לתת מענה לרשימה הארוכה של חברים וקבוצות שמעוניינים להצטרף לקיבוץ. בנוסף לכל הבנייה הקיבוצית, מושלמת בימים אלה בניית שכונת הקבע הראשונה של הקיבוץ ומתחילה בניית השכונה השניה.

הוספת תגובה חדשה