דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אז למה לי תנועה עכשיו?

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס ילין-דניאלי, בטור מיוחד - "אני מודה. עד לפני מספר שנים, גם אני לא הבנתי. אבל כשניהלתי קיבוצים התחלתי להבין , גם את הצורך וגם את המשאב שעומד לרשותינו. ועדיין, כשנכנסתי לפני כשנתיים וחצי לעבוד בתנועה כמנכ"לית, הופתעתי מהיקף העשייה. מאז אני מסתובבת ומספרת לכל מי שרק אפשר, במגוון דרכים, מה זה התנועה הקיבוצית"
הדס דניאלי-ילין בחנוכת מכון המחקר "יסודות". צילום: תום גני

הבחירות למזכ"לות התנועה הקיבוצית הסתימו, אבל הן העלו שוב את השאלה- למה צריך את התנועה?

למי ששאל.ה את עצמו את השאלה הזו, הנה התשובה: התנועה היא כיפת הזכוכית שמגינה עלינו.

וביתר פירוט- למי שמוכן קצת להעמיק:
לתנועה הקיבוצית יש שתי רגליים. רגל אחת- שעוסקת בקיבוצים עצמם, ורגל שניה שעוסקת באופן רחב ומרשים מאד בתרומה לחברה הישראלית.

הרגל הקיבוצית עוסקת בכמה תחומים, בינהם:
ייצוג הצרכים שלנו בכל תחומי החיים מול מוסדות המדינה (לדוגמא: בחינוך, בבריאות, בסיעוד, בחקלאות, בזכויות בקרקע וכו')- למרות השינויים הגדולים בקיבוצים, שמרנו על הייחוד שלנו, ועל זה צריך לשמור גם בהמשך;
סיוע לקיבוצים במצבי חירום (פרטניים- לדוגמא השריפה בהראל; איזוריים- לדוגמא קיבוצי העוטף; וכלליים- חקלאות, ותמ"לים וכו').
וכמובן, בשיתוף בידע היחודי שברשותנו, ופיתוח כלים חדשים המותאמים למאה ה-21 מחד ולאופיינו הייחודי מאידך.

הרגל הערכית- שבעיני בלעדיה אין לנו קיום- עוסקת במגוון רחב של פעילויות חינוך, תרבות ורוח, יהדות חילונית ומחקר. בין היתר עוברים דרכנו כל שנה 1000 חניכי שנת שירות , 600 חיילים בודדים אשר חיים בקיבוצים, 100 בני הקהילה האתיופית לומדים, עובדים וחיים בקיבוצים ומקבלים כלים לחיים, 500 מתנדבים מחו"ל רואים את הפנים היפות שלנו.
יש לנו 30 גופי חינוך, תרבות ורוח ביניהם סמינר אורנים, מכינת רבין, מכינת רעות שהקמנו לפני כשנה, תנועות נוער בארץ בחו"ל, בינ"ה, מכון שיטים, המדרשה באורנים אשר עוסקים ביהדות חילונית, מכונים ומוזאונים לחקר השואה,, המרכז לייעוץ ושיקום (בית לאנשים עם צרכים מיוחדים), נווה צאלים (בי"ס ופנימיה לנוער), להקת מחול, תזמורת, הוצאת ספרים, ארכיונים ומכוני מחקר, בין היתר הקמנו השנה את מכון יסודות שעורך מחקריי מדיניות לקידום מטרות סוציאל דמוקרטיות, ועוד ועוד... כל כך הרבה עשייה חברתית, בכל כך הרבה תחומים.

מטה התנועה עצמו מורכב מ-5 אגפים- חינוך, חברה, צעירים ומעורבות בחברה (אגף שקם לפני שנתיים וכבר יוצר גלים ומחבר אלינו אלפי צעירים), אגף כלכלה ואגף מטה. סה"כ- כל העשייה הזו- שרק בחלקה הקטן נגעתי- נעשית על ידי כ-60 פעילים מחוייבים, מסורים ומקצועיים (לשם השוואה, בימים הטובים של התנועות היו 1400 פעילים בכל התנועות).
הרבה נושאים עלו במהלך הבחירות הללו. אי אפשר להתייחס לכולם. אנחנו משקיעים ונשקיע עוד, בלספר לכם מה אנחנו עושים למענכם, קיבוצניקים יקרים.
והכי חשוב, תמיד, תמיד נהיה שם בשבילכם.

הוספת תגובה חדשה