דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אתר ynet מדווח: האנדרטה לזכר נופלי הקיבוצים הוכרזה כאתר הנצחה רשמי

כתב אתר ynet, אמיר אלון, מדווח כי ערב יום הזכרון קיבל שר הפנים, אריה דרעי את ההחלטה המרגשת. השר דרעי: "זכיתי להעניק כבוד אישי לאלפי הנופלים מבני הקיבוצים, שחירפו נפשם בהגנה על המולדת". מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הם נהרגו בשביל המדינה"
אתר ynet מדווח: האנדרטה לזכר נופלי הקיבוצים הוכרזה כאתר הנצחה רשמי
האנדרטה - אתר הנצחה רשמי. צילום: איציק שפרן

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, הכריז שר הפנים אריה דרעי על "אנדרטת הקיבוצים" כעל אתר הנצחה רשמי. מדובר באנדרטה לזכר 3,084 בנות ובני הקיבוצים וחבריהם שנפלו במערכות ישראל, והיא נמצאת ביער משמר העמק הצופה על עמק יזרעאל. האנדרטה היא השלישית בהיקפה מבחינת כמות המונצחים בה, אחרי היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל ואתר "יד לשריון" בלטרון.

הקמת האנדרטה לוותה בהתנגדויות ובהטלת ספק בנחיצותה, היות וחללי הקיבוצים מונצחים גם בשאר האנדרטאות הפזורות ברחבי הארץ, ולכן היא לא זכתה עד כה להכרה ולתקצוב מהמדינה. שר הפנים הכיר באנדרטה מתוקף סמכותו לגבי אתרי הנצחה לאומיים שאינם ממלכתיים, בהתייעצות עם המועצה להנצחה והמועצה האזורית מגידו, שבתחומה היא ממוקמת.

"האזור שבו האנדרטה נמצאת, בין עין השופט למשמר העמק, הוא שטח מרעה שמסתובבים בו הרבה מאוד בני מיעוטים שמחבלים באנדרטה שוב ושוב, ורק לתחזק אותה זה עניין שכרוך במאמץ לא קטן", הסביר בראיון ל-ynet מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר.

מאיר הוסיף כי "אנחנו סופגים שם נזקים כתוצאה מהתנכלויות לאומניות ואני מקווה שמהרגע שהאתר הזה יוכר כאתר מוכרז של המדינה היא תשתתף באחריות לעניין הזה ואפשר יהיה לתקן אותם יותר בקלות. כנציגהּ של משפחת השכול הקיבוצית, אני מודה מקרב לב לשר הפנים שהביא לסיומו של מסע ארוך להכרת המדינה באתר ההנצחה הייחודי שלנו. בסך הכול אף אחד מהאנשים האלה לא עשה לביתו. הם כולם נהרגו בשביל המדינה הזאת - בשביל להקים אותה ובשביל לשמור עליה, ויפה שהמדינה הכירה בזה".

השר דרעי אמר לאחר חתימתו על ההכרזה: "ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל זכיתי להעניק כבוד אישי לאלפי הנופלים מבני הקיבוצים, שחירפו נפשם בהגנה על המולדת. במשך שנים לא זכתה האנדרטה להכרה רשמית, אולם מיום הזיכרון הנוכחי, יוכלו בני הקיבוצים לכבד את הנופלים באתר הנצחה רשמי".

שר החינוך נפתלי בנט והשר להגנת הסביבה זאב אלקין אישרו את ההכרה אף הם ונדרשה הודעה של שר הביטחון אביגדור ליברמן כי אינו מתנגד לכך, והיא התקבלה גם כן. המועצה האזורית מגידו תיקח אחריות על תחזוקת האנדרטה, בתיאום עם התנועה הקיבוצית ובכפוף למימון שתקבל לצורך כך.

האנדרטה, שבנויה בצורת "חומה ומגדל", תוכננה על ידי הפסל סלו שאול, חבר קיבוץ עין גב. בצדו המערבי של מגדל התצפית ניצבים קירות אבן מוארכים שעליהם לוחות הנצחה עם שמותיהם של חללי התנועה הקיבוצית מראשוני הנופלים בשנת 1913 ועד ימינו. התנועות הקיבוציות יתייחדו עם זכר יקיריהן בטקס שייערך באנדרטה ב-1 במאי. במקביל ייחנך כביש הגישה לאתר, שנסלל על ידי קרן קימת לישראל.

הוספת תגובה חדשה