דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הוועידה השנתית לבניה ושיוך בקיבוצים - אז איך מסדירים שימושים?

לבקשת מזכ"ל התנועה הקיבוצית, רמ"י מתכוונים להכניס החיילים הבודדים ותל"מ תחת "שימוש חברתי". גלית ויטנברג, ראשת אגף שימושים ברמ"י, בוועידה השנתית לבניה ושיוך בקיבוצים של ENERGETY: "אנחנו רואים את המשקל של העשייה למען החברה בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים".
מזכ"ל התנועה: "אנחנו נבנה ונשייך על אפם וחמתם של כל מי שמבקש לעצור אותנו. ככל שיעננו, כן נרבה וכן נפרוץ"
ועידת הבניה בקיבוצים - אז איך מסדירים שימושים?
כנס הבניה השבוע

השנה עסקה הועידה גם בפיתוח והשקעות, הן ברמה הסטטוטורית והן בממד הטכנולוגי במפעלי הקיבוצים.

גלית ויטנברג, ראשת אגף שימושים ברמ"י, דיברה בפני באות ובאי הכנס, והסבירה את מדיניות הרשות לגבי הסדרת שימושים תעסוקה שונים בקיבוצים. "השאיפה שלנו היא להגיע מהר ככל הניתן ללחיצת יד עם הקיבוץ לצורך מתווה ההסדרה", הכריזה ויטנברג.

בהמשך דבריה, היא סקרה את מדיניות הרשות לגבי השימושים העסקיים השונים בחצר הקיבוץ: "בבית הפרטי הפסקנו להיכנס פנימה, ממש כמו בעיר, יחד עם זאת לא נאפשר לקחת את המגרש ובחצר לעשות עסק.
בכל הקשור ל"שימוש משולב", כלומר משולב לקיבוץ וחיצוניים – גן ילדים, כלבו, בריכה (לפי רשימה סגורה וגודל מקסימלי) – אם הרוב הוא ממשתמשי הקיבוץ, זה בסדר, זה שימוש קיבוצי, כלומר לא צריך עסקה."

שימוש נוסף אותו הסבירה נציגת רמ"י הוא השימוש הנלווה לחקלאות, כגון רכיבה טיפולית, סיורים, בתי בד, יקבים ועוד. לדבריה באלו אפשר להפעיל עד עשרה שימושים, כשכל אחד מהם בשטח בנוי של עד 500 מ"ר.

בכל הקשור לשימוש חברתי – אולפן, מרכז קליטה וכו', ניתן לעשותם בעד תשלום סמלי אפשר להפעיל עד שלושה שימושים.

בקיבוצים שלא שייכו דירות, ניתן לעשות שימוש עצמי בדירות ללא תשלום גם לקבוצות אוכלוסייה של נקלטים, חיילים, גרעיני צבר ותוכניות דומות, ומותר גם להשכיר יח"ד של עד 55 מ"ר, תמורת תשלום לרמ"י.

בעניין אזור תעסוקה – אותה מכסת תעסוקה לפי אזור עדיפות של הישוב למגורים

ולסיכום אמרה ויטנברג: "חשוב לי להדגיש שוב - לוקח שנים להסכים, ללחוץ יד, על מתווה הסדרה. זה יוצר אי אמון בין הצדדים. הקיבוצים טוענים שהשומה עולה מידי שנה וכאילו אנחנו במינהל מעכבים בכוונהמצד הרשות יש לפעמים טענות שהקיבוצים לא מתכוונים להסדיר ומושכים רגלים.
אנחנו מנסים במתווה ההסדרה לייצר הסכמה מהירה ולחיצת יד וכן להתקדם ליישום.  – כך למשל ויתרנו על ההכרח בשומות. ככל ויש שומות נלך לפיהן ואם לא, נעשה אומדן. כך גם לעניין ערבויות במקום תשלום מידי ועוד."

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ביקש לפתור את בעיית החדרים לחיילים הבודדים, ולפעילויות חברתיות נוספות בחצר הקיבוץ אשר הולכים ומתמעטים.

גלית ויטנברג, ענתה: "אתה צודק, אנחנו רואים את המשקל של העשייה למען החברה בתנועה הקיבוצית וקיבוצים בדברים האלה, והיה שיח להכניס חדרים מסוג זה ל"שימושים החברתיים". ולא רק את הפרויקט הזה, אני מכירה גם את פרויקט תל"מ שמסייע לצעירים בני העדה האתיופית. אנחנו מנסים להכניס אותו לכובע הזה של דיור הפטור מתשלום, כמו לבני קיבוץ אחרי צבא ולפני לימודים."

עוד לפני דבריה אמר מזכ"ל התנועה לממלאי וממלאות התפקידים -

בימים האלו אין מלך בישראל, וזה גן עדן לפקידים. אנחנו מתמרנים בזה כבר שנה. הפקידות שמכבידה עלינו תמיד, נהנית מחופש בלי מבוגר אחראי בשטח. עוד לפני הבלאגן הפוליטי הצלחנו להגיע להסדר הביניים החדש ששחרר את הבנייה בקיבוצים. אנחנו צריכים להמשיך מהנקודה הזו, ולא לעצור. אנחנו נבנה ונשייך על אפם וחמתם של כל מי שמבקש לעצור אותנו. ככל שיעננו, כן נרבה וכן נפרוץ".

ח"כ אלון שוסטר (כחול-לבן): "אנחנו בקהילה הקטנה שלנו, כ2% ממדינת ישראל נאבקים מול הממסד שנאבק מולנו גם בתוך המחנה וגם בשטח המשבצת.

יחד עם זאת, כדאי לשים לב ולא להיסחף - יש לחשוב על תכנון נכון של קליטה, אבל צריך לעשות את זה בצורה חכמה, כדי לעשות את זה באופן ארגוני.  

צריך לעשות את צורה בצורה תכנונית קיבוצית וכמובן סוגיות של איכות סביבה. אנחנו נשאר ונתחזק ככל שנשמור על הייחודיות שלנו. אני יודע שאנחנו רוצים "כמו כולם", אבל צריך איזון בין זה לבין הייחודיות שלנו".

יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים הקיבוציים, יעקב בכר, הוסיף: "הארגונים הכלכליים רואים בנושא הבניה והקליטה נושא מהותי ומתכוונים לעסוק בזה. כמי שעסק רבות בתהליך השיוך הקנייני בקיבוצו אני מבין את הקושי והאתגרים הצפויים לנו בבואנו לקלוט את בנינו ובנותינו בעלויות קרקע מלאות ולכן יש להיערך לנושא ברמה המערכתית"

ראש המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית, עו"ד דר' מיכי דרורי, סקר בפני המשתתפים את אשר על סדר היום בהיבטי השיוך, הבניה והקרקעות, תוך שימת דגש על ההכרה בייחודיות שלנו כחקלאים בעלי נחלה הן על ידי הרשויות אבל גם על ידי הקיבוצים וחבריהם.

ראש אגף כלכלה בתנועה, דגן לוין, הנחה פאנל בסוגיית מימון השיוך והבניה. לוין סקר את הסוגייה ממעוף הציפור ושרטט "מפת דרכים" להבנת סוגיית מימון הבניה, מימון השיוך והשליוב ביניהם - מימון השיוך לחברים שלוו סכומים משמעותיים עבור בניית ביתם.

נעמה זמיר, מנכ"לית "משקי פיננסים" מקבוצת משקי הקיבוצים, תיארה את מוצרי המימון החדשים איתם יצאו משקי פיננסים לשוק ועל יתרונות המוצרים בעולם החיתום החדש.

לירן כהן מבנק הפועלים תיאר את פעילות הבנק בתחום, והדגיש כי הבנק בנה חבילה שלמה של מימון הבניה והשיוך. אתי פלקסר, מנהלת מחלקת המשכנתאות בקמ"ע, תיארה את יתרונות מודל קמע לקבלת הלוואת שיכון. עו"ד רותם ליכטנשטיין, שותף במשרד "שלמה כהן ושות'", הסביר את בעיות המפתח במימון השיוך והצביע על פתרונות אפשריים.

הוספת תגובה חדשה