דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית – הסדר הביניים יתוקן ויוארך. אסור להתפלג בדרך לבחירות. כל מה שמחכה לכם בכנס ההנהגות

הסדר הביניים יתוקן ויוארך. אסור להתפלג בדרך לבחירות. כל מה שמחכה לכם בכנס ההנהגות. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
ניר מאיר עם משה כחלון
ניר מאיר עם משה כחלון
 
 27/12/2018

מועצת מקרקעי ישראל:
הסדר הביניים יתוקן ויוארך

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "מדובר בהחלטות דרמטיות - יש פה היפוך בנקודת המוצא: עד היום הואשמו הקיבוצים בכך שאנחנו "גוררים רגליים" ביישום החלטות השיוך, מכיוון שאנחנו מנסים להתחמק מתשלום למדינה. כעת מודים אנשי רמ"י לראשונה כי פשוט "אינם מסוגלים" להתמודד עם נטל השיוך ועל כן הוצאו מן ההחלטה האלמנטים "המענישים"
מועצת מקרקעי ישראל: הסדר הביניים יתוקן ויוארך

מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר משה כחלון (כולנו), אישרה השבוע שלוש החלטות אשר מקדמות מאד את הבניה בקיבוצים -
ראשית, הארכת הסדר הביניים לפני החלטה על איזו חלופת בניה מקבלים.
שנית, הארכת תקופת הביניים משנה אחת לשלוש שנים. עד עכשיו הוארך הסדר הביניים בשנה בכל פעם, וכעת יש לקיבוצים יותר זמן להתארגן לקראת החלטה. 
בנוסף, במידה והקיבוץ יגיש את כל המסמכים הנדרשים, אותם חברים שיחתמו על כתבי ההתחייבות, ישלימו ל-33% בלבד במקום 91%, ובתנאי שהקיבוץ ישלם 3.75% על כל חלקת המגורים.
בהמשך לכך, נשארה בתוקפה הוראה המאפשרת לקיבוצים שאינם משייכים לקבל היתרי בניה ללא צורך בהסדר הביניים ובלבד שהבניה היא במימונו המלא של הקיבוץ.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר: "מדובר בהחלטות דרמטיות - יש פה היפוך בנקודת המוצא: עד היום הואשמו הקיבוצים בכך שאנחנו "גוררים רגליים" ביישום החלטות השיוך, מכיוון שאנחנו מנסים להתחמק מתשלום למדינה. כעת מודים אנשי רמ"י לראשונה כי פשוט "אינם מסוגלים" להתמודד עם נטל השיוך ועל כן הוצאו מן ההחלטה האלמנטים "המענישים". החל מהיום יכולים חברי הקיבוצים שבחרו בשיוך לבנות מבלי לחוש שהם מהמרים הימור לא מחושב. הסדר הביניים שנגמר עכשיו, קיבל הארכה אבל בפרמטרים טובים בהרבה משהיו קודם, יש מי שכל מה שהוא רואה לנגד עיניו הוא שיוך, אני שם דגש בנושא אחר. אני מאמין בזכותנו לבנות, מבלי להיחשד כ"גזלנים". שינוי הפרמטרים של הסדר הביניים מביא אותנו בדיוק לכך".


באנר כנס הנהגות 2019

מועצת התנועה: ראש חדש לאגף הצעירים והמעורבות בחברה

עפרי רביב, ראש האגף החדש: "נהיה רלוונטיים ומשמעותיים לקיבוצים וליזמות מהשטח ונשקוד על חבירות עם קהילות וציבורים נוספים לתנועה הקיבוצית"
עופרי רביב
עופרי רביב, ראש אגף הצעירים והמעורבות בחברה הנכנס

מינויו של עפרי רביב (36), מקיבוץ חנתון לראשות אגף הצעירים והמעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית, אושרה הבוקר (חמישי) על-ידי מועצת התנועה. רביב, נשוי ואב ל-3, היה חלק מהנהגת גופים גדולים ומשפיעים בחברה הישראלית בעשר השנים האחרונות – בין היתר שימש כסגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, פרוייקטור לצעירים והמגזר הדרוזי במשרד החינוך, מנכ"ל עמותת "במעגלי צדק", מייסד, יו"ר ומנכ"ל "ציוני-דרך" - הכוללת עיסוק בשילוב באקדמיה ובתעסוקה לחרדים ובדואים, הכרות מעמיקה עם תחום החקלאות בישראל, ובתפקידו האחרון מנהל חטיבת הפיתוח באגודה להתנדבות.

רביב החליף את אסיף איזק (החותרים) שהקים את האגף באמצע 2017 ועמד בראשו עד לאחרונה, עת נבחר לעמוד בראשות המועצה האזורית חוף-הכרמל.
אגף צעירים ומעורבות בחברה רואה בצעירים כוח מניע להתחדשות ולצמיחה ברמה הלאומית וקורא לצעיריה לפעול למעורבות, להובלה, להשפעה ולחיזוק החברה הישראלית.

רביב שנולד וגדל בקיבוץ גשר כנכד למסיידי הקיבוץ, סיפר על היכרותו עם המורכבות הקיבוצית כבר מגיל צעיר, כבן של מזכיר הקיבוץ, והוסיף: "לשמחתי בחרתי לקחת חלק מאחד מהמחזורים הראשונים של המכינות הקדם צבאיות החילוניות ומתוך כך נכנסתי לעולם העשייה החברתית. אני מודה לכם על הבחירה, ומאמין שהתנועה הקיבוצית צריכה להיות כח מוביל בחברה הישראלית, שאנחנו יכולים וצריכים להרים דגלים כדוגמת – שליחות, ערבות הדדית, אחריות ומעורבות חברתית. נמשיך את העשייה שהתחילו אסיף ואנשי האגף, נעודד ונייצר פלטפורמות לצעירים להיות מעורבים ולנצל את כוחות התנועה. נהיה רלוונטיים ומשמעותיים לקיבוצים וליזמות מהשטח ונשקוד על חבירות קהילות וציבורים נוספים לתנועה הקיבוצית. חשוב שנדע להעמיק ולבנות יסודות ומוסדות איתנים, כי החברה הישראלית צריכה את התנועה הקיבוצית המתחדשת".

מזכ"ל התנועה ניר מאיר פתח בסקירת האירועים שקרו בקיבוצים ובתנועה הקיבוצית מאז המועצה האחרונה והתייחס בראשית דבריו: "ברקע הדיון שאנו מקיימים היום, עמדה החלטה שהתקבלה במזכירות, בנושא מחלוקת בין התנועה הקיבוצית עם הנוער העובד והלומד. בהידברות שנעשתה מאז, החלטנו לא לייצר שום עובדות בשטח ולנסות לפתור את המחלוקת הזאת לא בדרך של העברה תקציבית ולא בדרך כוחנית. אני מאוד אשמח שנחדש ימינו כקדם".
עוד אמר מאיר: "תקציב התנועה צריך לבטא ערכים ולא רק מספרים". אחריו סקר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן את האירועים בתחום החקלאי וההסכמים השונים, תוך התמקדות בצורך לחתום על הסכם החלב.

בנוסף, אישרה המועצה את מסמך העקרונות המשותף לארגון אהדה ולתנועה, הנוגע להבטחת צרכים לבנים נסמכים.
ראשת אגף חברה, ד"ר אילת גלס פירטה: "המסמך המשותף לאגף חברה ולארגון אהדה הינו מסמך עמדה, הכולל עקרונות, ומהווה המלצה בנוגע להבטחת צרכים לאנשים עם מוגבלות, בנים לחברי קיבוץ ("נסמכים"), ומתייחס למדדים מתאימים והוגנים לעריכת הסכמים בין הקיבוצים לבין הורים לבנים אלו.

כמו כן, אישרה מועצת התנועה את תוכניות העבודה האגפיות שהציגו ראשי אגפי התנועה ואת רשימת חברי מזכירות התנועה שתושלם בקרוב בידי ממלאי תפקידים שיבחרו.


באנר משקארד מתנה 2

ניר מאיר: "אין לנו יותר סבלנות לפוליטיקה האישית במחנ"צ"

בתחילת השבוע, עם ההכרזה ללכת לבחירות אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית:"זה הזמן לאיחוד הכוחות של כל מי שטובת המדינה ואחדותה לנגד עיניהם. הרוב הישראלי הליברלי והציוני לא יסלח למי שימנע איחוד המחנה"
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: יש לאחד כוחות ולהחזיר את ישראל לדרך הנכונה

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, המשמש גם כיו"ר מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה, במתקפה חריפה על הנעשה במחנה הציוני: "לאורך כל תקופת עבודתה של סיעת המחנה הציוני בכנסת ה- 20 בלטה העובדה כי שיטת הבחירה במפלגת העבודה מייצרת מציאות בה פועלות 24 סיעות יחיד, בהן כל אחת ואחד מחברי הכנסת פועל למען עצמו. אין לנו יותר סבלנות לפוליטיקה האישית הזו, אני אומר בצורה ברורה לנבחרי הציבור במחנה הציוני – אם אתם לא תעבדו בשבילנו, הבוחרים, אז תחפשו אותנו". מאיר אמר את הדברים במועצת התנועה הקיבוצית שהתכנסה הבוקר באפעל.
בתחילת השבוע, עם ההכרזה ללכת לבחירות אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "זה הזמן לשים את טובת המדינה לפני הכל. ממשלת נתניהו ששכחה את הפריפריה, הפקירה את תושבי הדרום, חיסלה את החקלאות, הפקירה את החקלאים והצרכנים וריסקה כל מה שמאחד אותנו כעם. היום יום של בשורה ותקווה. הממשלה הרעה הזו הגיעה לסוף דרכה. זה הזמן לשינוי. זה הזמן לאיחוד הכוחות של כל מי שטובת המדינה ואחדותה לנגד עיניהם. 
הרוב הישראלי הליברלי והציוני לא יסלח למי שימנע איחוד המחנה. 
התנועה הקיבוצית מתגייסת בכל כוחה למען מטרה זו ומעמידה את עצמה לטובת המהפך השלטוני שכל כך נחוץ לישראל".


באנר משקארד מתנה

ח"כ מיכל בירן: "שלא בסמכות, המנהל מסכל ביצוע חלופת האגודה"

מנכ"לית התנועה הקיבוצית: "הובטח לפני חצי שנה כאן בוועדה ובוועדה לביקורת המדינה לסיים את יישום חלופת האגודה באזורי עדיפות לאומית עד סוף 2018. בפועל לא קרה הרבה, רמ"י רוצה להרוג את חלופת האגודה"
ח"כ מיכל בירן לרשות מקרקעי ישראל על הליך השיוך בקיבוצים: "שלא בסמכות, המנהל מסכל ביצוע חלופת האגודה"

"כשקראתי לקראת הדיון את פרוטוקול הדיון הקודם בנושא לפני חצי שנה, לא האמנתי. שום דבר לא נעשה", אמר מ"מ יו"ר ועדת הפנים ח"כ אכרם חסון בדיון מעקב על הגבלות קשות על הבניה בקיבוצים שהתקיים היום לבקשת ח"כ מיכל בירן ואיתן ברושי, "הזלזול מחריד. לא נעבור על כך לסדר היום".

ח"כ איתן ברושי: "כבר שנים אנו עומדים באותה נקודה לא טובה. עבודת השיוך לא התקדמה. נקברה חלופת האגודה. לא רק את חלופת האגודה רוצים לקבור. התנועה קיבוצית לא שותפה במיליארדים הנחות בקרקע לסקטורים כאלה ואחרים. ההתנהלות כלפינו חריגה. רמ"י נכשלה בחלופות השיוך. צריך להחליף את הצוות שנכשל ולבצע את חלופת האגודה כלשונה".

ח"כ מיכל בירן: "לעובדי ציבור יש מנדטים ברורים – הפוליטיקאים קובעים את המדיניות והם מבצעים. אתם (הכוונה לרמ"י) חורגים מסמכות. בג"ץ קבע שאין בעיה, ושלא בסמכות אתם מסכלים ביצוע חלופת האגודה. זה ממש פוט'ש. מי שלא השלים את הבקשות, ה'רטרואקטיבי' לא יחול עליו. אנשים הגישו את כל מה שהיה בצ'ק ליסט והמצאתם להם עוד סעיפים. הם הגישו בזמן בקשה להיכלל בחלופת האגודה".

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין: "הובטח לפני חצי שנה כאן בוועדה ובוועדה לביקורת המדינה לסיים את יישום חלופת האגודה באזורי עדיפות לאומית עד סוף 2018. בפועל לא קרה הרבה, רמ"י רוצה להרוג את חלופת האגודה בעזרת וועדה שהוקמה לאחר שהחלופה השתנתה לרעה ואושרה בבג"צ. אפשר לראות את זה בשטח – עד היום רק קיבוץ אחד וחצי קיבלו אישור לחלופה, ושלא במקרה זה היה קיבוץ שהעז להגיש בג"צ נגד המנהל, היתר מפחדים מנקמת השלטון. לנו אין "מחיר למשתכן" אבל אנחנו יושבים על הקרקע מאה שנים בלי שום זכויות, גם כשאנחנו מתחננים לשלם, שוב – לפי ההחלטות, לא נותנים לנו. דוחקים אותנו לחלופת הקניין המלא, אבל רוב הקיבוצים לא רוצים בה – קיבוץ זה לא עסקת נדל"ן. השינויים התכופים בחלופות פוגעים אנושות במרקם הקהילתי שלנו. אני מבקשת מחברי הכנסת להורות על פירוק הוועדה במנהל".


ביטוח חקלאי

תמונת השבוע - נפרדים מלוחם גטו ורשה שמחה רותם (קאז'יק)

לוויה לקאז'יק רותם שמחה

יותר מ-200 בני אדם, בהם נציגי שגרירות פולין, השר נפתלי בנט, חברי הכנסת איתן ברושי ורויטל סוויד (המחנה הציוני) ומזכ"ל התנועה ניר מאיר, חלקו כבוד אחרון לשמחה (קאז'יק) רותם - הלוחם ממרד גטו ורשה.
בנו איתי ספד: "חיית חיים מלאי תוכן ועניין, מתחתיות בימי השואה ועד שיאים פה בארץ".

רותם עלה לארץ ישראל בשנת 1946, הקים משפחה וסיפר את סיפורו של מרד גטו ורשה. חלק מעדותו התפרסם כבר בשנת 1946 בספרו של מלך ניישטט, "חורבן ומרד של יהודי ורשה", ואילו עדותו המלאה התפרסמה רק כעבור כארבעים שנה, בספר שהוציא בשנת 1985 בשם "ובתוכי העבר".
בשנת 1962 הוא מונה למנכ"ל רשת קו-אופ ירושלים, ושימש בתפקיד זה עד שנת 1986.

קאז'יק, שמחה רותם בשמו העברי, הלך לעולמו בסוף השבוע והוא בן 94. הלוויה נערכה בקיבוץ הראל, בו בנו, איל רותם, חבר קיבוץ. 


באנר כנס חינוך ה-4

כנס ההנהגות – כל מה שמעניין מנהלים ומנהלות בקיבוצים

אלוף במיל' יאיר גולן, צילום: דו"צ, חנה רדו, צילום: עדי כהן עדיגיטל
אלוף במיל' יאיר גולן, צילום: דו"צ, חנה רדו, צילום: עדי כהן עדיגיטל

כנס ההנהגות השישי יתקיים בים המלח בעוד כשבועיים, וההכנות אליו נמצאות בעיצומן. כבכל שנה בחמש השנים האחרונות, גם השנה יפגשו כ-500 ממלאי תפקידים מכל הקיבוצים ברחבי הארץ, מהמועצות האיזוריות ומהארגונים הקשרים לתנועה הקיבוצית לשלושה ימים של למידה משמעותית ודיאלוג על נושאים שנמצאים בסדר יומו של הקיבוץ הבודד, הקיבוצים בכלל ועל סדר היום של המדינה.

מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין מסבירה את מעבר המקום: "אחרי חמישה כנסים במעלה החמישה ובעקבות הגידול במספר המשתתפים היה צורך לחפש משכן חלופי לכנס. חיפשנו מקומות בקיבוצים אך לא היה זה פשוט למצוא קיבוץ שיכול להכיל כנס בהיקף כה גדול, לכן נאלצנו לרדת מתחת לפני הים ולקיים את הכנס בים המלח, במלון שתוכנן מראש לאירוח כנסים בסדר גודל כזה".

כמו תמיד יכבדו בנוכחותם את מנהלי ומנהלות הקיבוצים אישים רבים ממגוון נושאים, סגן הרמטכ"ל שפרש ממש בימים אלו, האלוף (מיל.) יאיר גולן יסקור את המצב הבטחוני, חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן תל-אביב ויזמית חברתית-פמיניסטית תדבר על נשים וגברים בעידן הmetoo, נפגוש את מנכ"ל משקי הקיבוצים רן רונן, מנכ"ל ביטוח חקלאי אלעד שלף, ומנכ"ל תנובה איל מליס, שידברו הקשר של הקיבוצים לגופים השונים ועוד דוברות ודוברים רבים בנושאים מקצועיים ותחומי העשרה שונים ומגוונים.  

בנוסף אליהם יגיעו גם נבחרי ציבור - שר האוצר מר משה כחלון, יו"ר הסוכנות היהודית מר יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה גב' ציפי לבני, יו"ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני אבי גבאי, יו"ר קק"ל דני עטר, יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עפר שלח, יו"ר מפלגת מרצ ח"כ תמר זנדברג.


שבילים

ח"כ זנדברג: "יש כאן יותר משותפות פוליטית כזו או אחרת, יש כאן שותפות שיושבת על תשתית אידיאולוגית ואת זה אי אפשר יהיה לקחת מאיתנו"

במפגש המיוחד שהתקיים ביום ראשון השבוע, בארגונו וניצוחו של יורי קנדל, רכז מרצ בתנועה הקיבוצית, נפגש מטה התנועה עם כל חברי וחברות הכנסת של סיעת מרצ. כמו כן, לקחו חלק במפגש גם חברי קיבוצים הפעילים במרצ, ח"כ לשעבר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בהווה, אבשלום (אבו) וילן ויניב שגיא, יו"ר הנהלת מרצ.
מטה התנועה נפגש עם סיעת מרצ

במפגש, שכותרתו הייתה היכרות עם העשייה התנועתית ועם סוגיות מפתח בהם נדרשת עזרתם של חברי הכנסת, הביעו כל חברי הכנסת את רצונם לפעול למען התנועה והקיבוצים ואת היותם שותפים אידיאולוגית ופרקטית למאבקיהם ולתפיסת עולמם של חברי וחברות הקיבוצים.

אנשי מטה התנועה הדגישו את הצורך הגדול ביותר והוא עזרתם של חברי הכנסת במשבר הדיור הנמשך כבר כמעט עשור. עו"ד מיכי דרורי, ראש המחלקה המשפטית בתנועה ציין כי המצב הקיים הוא כבר כמעט קטסטרופלי וכי רמ"י מאלצת את הקיבוצים לקבוע הסדרים שדוחפים אותם בכח להיות יישובים קהילתיים ומאיימים על עתיד הקיבוץ כקיבוץ. דגן לוין, ראש אגף כלכלה הוסיף ואמר: "אנחנו מצפים ממרצ בשאלות שהן חיים עבורנו לקפוץ למים יחד איתנו, גם אם לעיתים זה לא בדיוק המקומות שהייתם מזנקים עליהם מראש. סוגיות כמו מצוקת הבנייה והדיור אצלנו - שם באה למבחן השותפות האמיתית שלנו, ושם אנחנו זקוקים לכם יותר מהכל". 

ח"כ אילן גלאון: "מבחינתי התנועה הקיבוצית היא "היהודה ושומרון שלי" – ואני לא אוהב לא את המשל ולא את הנמשל של זה. אבל מה שאני מנסה להגיד הוא שזהו הבית הטבעי שלי, גם היום כשהקיבוץ השתנה והתחדש, עדיין הסולידריות החזקה מגיעה לידי ביטוי במלוא עוצמתה. לכן, מתקשה לראות פער בין הדברים שהתנועה הקיבוצית רוצה לעשות לבין הדברים שמרצ רוצה לעשות, מה שכן, יש פערים בידע ובהיכרות ואת זה אני רוצה לשנות ולתקן ובשביל זה באנו לכאן היום".

סיכמו את הדיון מזכ"ל התנועה ניר מאיר וח"כ תמר זנדברג, יו"ר מרצ, שאמרה: "יש כאן יותר משותפות פוליטית כזו או אחרת, יש כאן שותפות שיושבת על תשתית אידיאולוגית ותפיסת עולם ואת זה אי אפשר יהיה לקחת מאיתנו. אנחנו לא כאן בשביל הקולות בבחירות אבל אנחנו כן פה בשביל השותפות הפוליטית ולכם צריך להיות יותר נוח לשבת איתנו וידינו מושטת ופתוחה כדי שככה תרגישו. יושבים כאן חברי הכנסת מספר אחת בכל המדדים: בחקיקה, בנוכחות בהשתתפות בועדות – תשתמשו בזה. הקול שלנו ייחודי ואין בלתו, יש מקומות וסוגיות שכולם נמצאים שם ונכונים לעזור אבל את מרצ תראו גם במקומות הפחות נוחים ומעניינים ודווקא שם הגאווה הגדולה שלנו והיכולת האמיתית לעזור".

ניר מאיר סיכם אף הוא ואמר: "שמחתי מאוד על הפגישה הזאת. אתם אינכם פנים חדשות, עבורנו. שיתפנו פעולה בעבר. הייתם לצידנו באחדים מן המאבקים המרים בועדות הכנסת. בסופו של יום, מעבר לחילוקי דעות כאלה ואחרים אנחנו שייכים באופן מובהק למחנה אחד. מחנה שחווה ימים לא פשוטים. בכדי להדק את שיתוף הפעולה נקבע מכניזם שיפעל בעזרתו של יורי ויעזור לנו לייצר קשר בלתי אמצעי עם כל אחד מחברי הסיעה החרוצה הזאת".


באנר כנס הנהגות 2019

כנס רשם האגודות השיתופיות:
נפרדים מעו"ד מירון הכהן

הכנס עמד בסימן ההצלחות והאתגרים של האגודות השיתופיות במבט להווה ולעתיד, וכמובן לציון סיום כהונתו של עו"ד מירון הכהן בתפקידו כרשם האגודות מזה 6 שנים
כנס רשם האגודות השיתופיות
פאנל כלכלה קואופרטיבית מבט לעתיד

עו"ד מירון הכהן, רשם האגודות השיתופיות, הציג נתונים חשובים על מגזר האגודות השיתופיות ואת הנושאים בהם עסק אגף האיגוד השיתופי עבור אותן אגודות במהלך השנה. ביניהם, את קידום פרויקט התקנונים האחידים שמקצר תהליכים רבים, את העיסוק בתחום החברתי - בהגנה על בעלי צרכים מיוחדים ואנשים עם מוגבלויות ובהרחבת ההסדרה של זכויות פנסיוניות ואת קידום הייצוג והזכויות של נשים בהתיישבות הכפרית ובהנהלות האגודות.

המושב הראשון בכנס עסק בהצלחות ואתגרים בהבראת אגודות שיתופיות. בין הדוגמאות להצלחה הציגו אודי אורנשטיין, יו"ר הועד הממונה בכרם שלום וגדי ירקוני ראש המועצה אשכול, את סיפור ההתאוששות וההצלחה של הקיבוץ הדרומי, השוכן על משולש הגבולות הרגיש. כאשר השורה התחתונה של אותה הצגה הייתה כי היום אין בכרם שלום ולו דירה אחת פנויה למגורים וקצב הבניה מואץ.

המושב השני עסק בכלכלה קואופרטיבית במבט לעתיד ובמקומן של האגודות השיתופיות במינוף וקידום האפשרויות הקואופרטיביות. בפאנל המרתק השתתפו מומחים רבים בתחום הקואופרציה ביניהם עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית שאמונה על קידום הקואופרציה בתנועה, פרופ' יהודה כהנא, הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, עו"ד צוריאל לביא ויוסי ישי, מנכ"ל מושבי הנגב.

המושב השלישי עסק באתגרים והמגמות של ההתיישבות הכפרית בפאנל בהנחייתה של עו"ד אלה אלון, סגנית רשם האגודות, שכלל את ראשי התנועות ההתיישבותיות: ניר מאיר - מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמיתי פורת - מזכ"ל הקיבוץ הדתי, מאיר צור - מזכ"ל תנועת המושבים ודודו קוכמן - מזכ"ל האיחוד החקלאי.


פייסבוק התנועה

המרוץ אחר הטכנולוגיה – הקיבוצים משקיעים בחברות ההזנק

אופיר ליבשטיין המנכ"ל היוצא, מרים דרוק המנכ"לית הנכנסת. קרדיט צילום: localEyes
אופיר ליבשטיין המנכ"ל היוצא, מרים דרוק המנכ"לית הנכנסת. קרדיט צילום: localEyes

השבוע (יום שלישי), התקיים כנס איגוד התעשייה השנתי בנושא המרוץ אחר הטכנולוגיה. הכנס עמד בסימן החלפת המנכ"לים באיגוד – אופיר ליבשטיין (כפר עזה) שסיים את תפקידו ונכנס לראשות המועצה האזורית שער הנגב ובמקומו, נכנסה לתפקיד מנכ"לית האיגוד מרים דרוק (יקום), ששימשה בשנים האחרונות כמרכזת המשק של הקיבוץ.

אופיר ליבשטיין, שמסיים את תפקידו בימים אלו ממש סקר בפני הנוכחים את הסקירה השנתית של האיגוד וחתם בכך את תפקידו. ליבשטיין ציין: "הדבר הכי מעניין בתעשייה הקיבוצית היום הוא ההשקעה הגדולה שהקיבוצים עשו בשנה האחרונה ביזמויות וסטרטאפים. עלינו מהשקעה של 20 מיליון ₪ בשנת 2014 להשקעה של 110 מיליון ₪ השנה. זוהי עלייה מאד מאד משמעותית.

אחריו דיברה מנכ"לית האיגוד הנכנסת, מרים דרוק, שסיפרה על תוכנית העבודה של האיגוד לשנת 2019 והזכירה אף היא את המגמה ההולכת וגוברת של האיגוד לחבר קיבוצים וחברות קיבוציות להשקעה בחברות ההזנק: "לאורך העשור האחרון לא נטלנו חלק משמעותי במהפכה העולמית הגדולה של ההייטק, שלמדינת ישראל חלק נכבד בה. האיגוד הציב את הפריצה לתחום ההייטק כיעד והחל בסדרת מהלכים חשובים לקדם זאת דרך הנעת שיתופי פעולה בין המפעלים והקיבוצים לבין סטרטאפים באמצעות קרן המשתלה שהאיגוד שותף בה יחד עם התנועה הקיבוצית וקרן קמ"ע ופתיחת מרכזי עבודה משותפים בקיבוצים".

לסיום, סיכמו את האקתון האתגרים שנערך במפעלי דולב-סולב, לפני כמה שבועות וסיפרו על התוצרים איתם יצאו מסופה"ש האינטנסיבי.


ביטוח חקלאי

כנסים מקצועיים אזוריים בנושא תפעול פוליסת מגן בריאות מורחב לקיבוץ

כנסי ביטוח בריאות

בתוכנית יציגו את הפוליסה הקיבוצית עופר אביטל, מנכ"ל ביטוח חקלאי וארנון בוכבינדר, מטה פנסיה וביטחון סוציאלי בתנועה הקיבוצית שיסבירו מי יכול להיות "מבוטח" בפוליסה.
עו"ד רעות גולדסטין, מנהלת הפוליסה מהמחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית תסביר מי יכול להיות "מבוטח" בפוליסה. מאיה יעקוביאן, סמנכ"ל "פרש קונספט" לניהול סיכוני בריאות תספר על השפעות הרגולציה על תחום הבריאות – שינויים ושיפורים בפוליסה החדשה וצוות בריאות קולקטיב של ביטוח חקלאי יסבירו על צירוף מבוטחים במהלך תקופת הפוליסה ואופן הגשת תביעות.          

  המפגשים יתקיימו במקומות ובמועדים המפורטים להלן בין השעות 09:00-13:00:

  • כפר בלום                (מלון פסטורל)                       יום א'                     13/1/19
  • יד מרדכי                 (אולם הכנסים)                      יום ה'                     17/1/19
  • צובה                       (אולם הצריף-מלון צובה)        יום א'                     20/1/19
  • גרנות                      (אולם דגן)                           יום ב'                      21/1/19

באנר כנס חינוך ה-4

שוק הנדל"ן הגלובלי: צפי להתמתנות התשואות – לצד הזדמנויות חדשות

ברלין. תמשיך להוביל את הכלכלה האירופית צילום: נמרוד ארלוק
ברלין. תמשיך להוביל את הכלכלה האירופית צילום: נמרוד ארלוק

על אף עליית כוחה של סין והצמיחה האדירה של כלכלתה, הרי שגם כיום מובילה ארה”ב את שוקי העולם, כשהיא שומרת על פער של 60% בתמ"ג מהיריבה ממזרח.
כלכלת ארה”ב צמחה ב-4.1% ברבעון השני של 2018 – השיעור הגדול ביותר מאז 2014, כשעיקר הצמיחה נבע מגידול בצריכה הפרטית, בייצוא, בהשקעות ובהוצאות ממשלתיות. לפי ההערכות, המשך יישומה של המדיניות הפיסקלית יחזק את מגמת הירידה באבטלה, יגביר את קצב יצירת המשרות ויאיץ את העלייה בשכר שמאפיינת את המשק האמריקאי בשנים האחרונות.

באירופה, סיומה של שנה שסימנה את סופה של תקופת אי-בהירות פוליטית, איפשר לרוב הכלכלות לגדול וליישר קו עם שאר העולם. כלכלת אירופה צמחה ב-2017 ב-2.4% – השיעור הגבוה ביותר בעשור האחרון, כשהצפי ל-2018 עודכן כלפי מעלה בהובלת הכלכלה הגרמנית. בממלכה הבריטית, לעומת זאת, המשך הדיונים בתנאי ההתנתקות מהאיחוד האירופי (BREXIT), צפוי להשאיר את הכלכלה באותה רמת צמיחה מאכזבת מאשתקד – 1.5%.

מחלקת המחקר של פרופימקס מציגה את תחזית השוק לעולם הנדל"ן ב-2019, שמדגישה את הצורך בחברות נדל”ן מקצועיות ובעלות ניסיון רב שנים באיתור, ניהול והוספת ערך לנכסים 

שוק הנדל"ן בארה”ב

השקעות הנדל"ן צפויות לשמור על מגמה חיובית בעתיד הקרוב. סך ההשקעות בנדל"ן מסחרי (CRE) יסתכם ב-118 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה – עלייה של 1.7% משנה שעברה, וצפוי להמשיך להתרחב גם בהמשך השנה וב-2019. מחירי הנכסים בשווקים רבים קרובים לשיא של כל הזמנים, למעט נכסים מסחריים (Retail) ,שבהם חלה התמתנות קלה בקצב עליית המחירים בחודשים האחרונים, ואף ירידת מחירים.

המחירים העולים במקבצי הדירות להשכרה (Multifamily) ובמבני התעשייה, יובילו את אינדקס העליות הארצי. בנוסף, התנהגות שמרנית מצד הגופים המלווים – המתבטאת בהגבלת שיעורי המינוף (LTV) והקשחת אמות המידה הפיננסיות – תגביר את הביקוש לנכסים מניבים ותדחוף את הנדל"ן המסחרי קדימה. עם זאת, משקיעים יתקשו להגיע לרמת התשואות שהורגלו להן בשנים האחרונות, שכן תמו הזמנים שבהם ניתן היה למצוא הזדמנויות השקעה במחירי מציאה, לאחר המשבר הפיננסי ב-2008.


נשמח לפגוש אותך בכנס הנהגות הקיבוצים, 8 בינואר 2019, בביתן פרופימקס או בפגישה אישית. 
לפרטים נוספים וקביעת פגישה, ניתן ליצור קשר עם עידן בזק: 054-7779417, 09-7774417, idan@profimex.com

**המאמר הינו מטעם פרופימקס, ואיננו מטעם התנועה הקיבוצית. 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה