דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנדב לשנת שירות יא תיכוניסט!

כ-800 תלמידי י"א מכל קצוות הארץ הגיעו לשני ירידי חשיפה לשנת השירות שהתקיימו בחודש מאי במזרע ובדורות. בסוף הירידים היה ניתן לשמוע את המשפט "עד היום לא חשבתי שאני רוצה לעשות שנת שירות, ועכשיו מרגישה שאני חייבת להכיר עוד"
יריד שנת השירות

שנת השירות היא שנת התנדבות המתבצעת לאחר סיום התיכון ולפני הגיוס לשירות הצבאי/לאומי. מתנדבי שנת השירות דוחים בשנה את גיוסם, ותורמים לחברה ולמדינה בפעילות חינוכית, חברתית, קהילתית והתיישבותית. זוהי שנה של התנסות, צבירת חוויות, התבגרות ועצמאות.

משתתפי יריד החשיפה שהתקיים במזרע
משתתפי יריד החשיפה שהתקיים במזרע

במטרה לאפשר למתמיינים לשנת השירות לחוות שנה משמעותית עבורם ועבור המסגרת בה הם יפעלו, מקיים אגף החינוך בתנועה הקיבוצית מזה מספר שנים ירידי חשיפה לשנת שירות במהלך חודש מאי - יריד צפוני ויריד דרומי.

השנה התקיימו ירידי החשיפה לשנת השירות בקיבוצים מזרע ודורות, ולקחו בהם חלק כ-800 תלמידי כיתה י"א, 200 ש"שינים שהציגו את מסגרות שנת השירות בהם הם זוכים לפעול בשנה אליה התנדבו, וכ-100 מדריכי נעורים, מנהלי חינוך ונציגי המועצות האזוריות.

רז ברוד מצוות שנת השירות של התנועה מציג לצעירים את שלבי תהליך המיון לשנת השירות והאפשרויות
רז ברוד, מצוות שנת שירות בתנועה, מציג לצעירים את שלבי תהליך
המיון לשנת השירות והאפשרויות

את ההתכנסות בירידים פתחה ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס, ובדבריה הדגישה ש"היום הזה, והמידע אליו תחשפו במהלכו, מסמנים עבורכם את תחילתו של מסע בירור ולמידה אישיים, אשר בסופו תזכו לבחור מה נכון עבורכם. הwaze שתדרשו להפעיל חייב להיות מדויק ליכולות שלכם, למקומות בהם תחוו משמעות והצלחה, ופחות להיות מושפע מ"תנועת העדר" השולחת אתכם עם החבר'ה למשימות הפופולריות שלא בהכרח נכונות לכם. על מנת לצלוח את משימת ההתמיינות אל תישארו לבד!! היעזרו במדריכים, במבוגר שידע ללוות את התהליך שלכם, הכירו את האפשרויות השונות, ובחרו בשכל מקום אליו תגיעו, בחרו להעניק מעצמכם!". 

בהמשך הציג רז ברוד, מצוות שנת שירות בתנועה הקיבוצית, את שלבי תהליך המיון לשנת השירות והאפשרויות השונות והזמין את הנוכחים למערכת המידע המקוונת של שנת השירות, בו יוכלו ללמוד ולהרחיב את הידע על המשימות והמקומות השונים. רון ויצנר ממחלקת הנח"ל הציג את מסלול הנח"ל, ונוקי גולדפישר, ממחלקת ביטחון, חיברה את הנוכחים לתהליכי המיון לקראת השירות הצבאי. הכינוס באולם הסתיים במפגש עם בוגרי שנת שירות שתיארו עד כמה שנה זו הייתה משמעותית עבורם, ואת השפעתה על בחירותיהם בהמשך החיים. תודה ליובל אמיר וגיל סורקין מעין חרוד מאוחד שעוררו השראה אצל הנוכחים באולם. 

יריד שנת השירות

ביריד שנת השירות זכו בני הנוער להכיר את סוגי המשימות השונות: כפרי נוער, פנימיות, מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים, התיישבות וגופים ירוקים. במהלך היריד התקיימו שיחות בין הש"שינים לתיכוניסטים, שיחה אמיתית שאפשרה לבני הנוער לחוש את ההתרגשות של בוגרי שנת השירות בבואם לתאר עד כמה השנה משמעותית עבורם, מה מייחד את המשימה שלהם ומה הם זוכים לקבל מעצם הבחירה להעניק מעצמם. ביריד לקחו חלק גם מכינות, תנועות נוער וארגוני נוער. מחלקת שנת השירות מעודדת את בני הנוער לבחון את האפשרות לצאת לשנת י"ג גם במסגרת גופים משלחים נוספים, וזאת מתוך הבנה כי מכסת התקנים של התנועה הקיבוצית אינה יכולה לתת מענה לפונים הרבים המבקשים להתמיין, ומתוך ידיעה שלשנה זו יש חשיבות וערך לכל נער ונערה ולכן חשוב להרחיב את מגוון האפשרויות לשנה זו. 

שנת ההתמיינות לקראת שנת השירות היא שנה מאתגרת עבור בני הנוער, החייבת להיות מלווה על ידי מדריכי ומדריכות הנעורים ומנהלי ומנהלות החינוך, ולכן בשני הירידים עם תחילתו של היריד התקיים מפגש  בהובלת אגף חינוך עם מדריכי הנעורים, מנהלי החינוך ונציגי מועצות אזוריות שליוו את הקבוצות אל היריד, ובאחריותם להוות כתובת בהמשך התהליך לאורך השנה.

את החוויה היטיבו לסכם משתתפי הירידים במילים הבאות: "מרגיש כמו היום הראשון של העתיד", "עד היום לא חשבתי שאני רוצה לעשות שנת שירות, ועכשיו מרגישה שאני חייבת להכיר עוד" ו"היה יום חיוני ביותר". אנו מזמינים את מדריכי הנעורים ומנהלי החינוך להמשיך וללוות את תהליכי המיון, להיות שם בשביל בני הנוער ולראות בצוות שנת השירות כתובת בכל עת.

הוספת תגובה חדשה