דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"זו לא בעיה של נשים – זו הבעיה של כולנו"

הילית בן צבי, מנהלת היחידה לשוויון מגדרי במרחב הכפרי הוזמנה לשאת דברים ביום עיון לראשי מועצות אזוריות
כנס ראשי המועצות, בשבוע שעבר. "תמונה אחת שווה אלף מילים"
כנס ראשי המועצות, בשבוע שעבר. "תמונה אחת שווה אלף מילים"

"אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים וזה תיאור מצב מדויק לאיך שהרגשתי כשנכנסתי לחדר" אומרת בן צבי. "מלבד מתי הרכבי ממועצה אזורית יואב וחנה פרידמן סגנית ראש מועצת יזרעאל לא ישבו סביב השולחן נשים. חבורה נהדרת של אנשים, אבל אם תשאלו אותי, חצי כח.
הגיעה העת לומר בקול רם כי העובדה שאין מספיק נשים בעמדות השפעה היא לא רק עניין של הוגנות ובטח לא "בעיה של נשים". זו סוגיה מוסרית חברתית הנוגעת לנשים וגברים. מחקרים מצביעים על כך שאיזון מגדרי בתפקידים בכירים גורם לעלייה באמון הציבור במערכות ציבוריות, והקטנת הפער המגדרי תסייע לצמיחה כלכלית".

מכון פטרסון לכלכלה עולמית ניתח 22,000 פירמות עסקיות ב-91 מדינות וקבע פעם נוספת שנוכחות של נשים בהנהגה של ארגונים מועילה מאוד לארגונים אלו – הביצועים הפיננסיים טובים יותר, הפריון עולה וניהול הסיכונים בחברות האלו נעשה טוב יותר. מכאן, ששילוב כוחות וכישורים של גברים ונשים מהווה נכס לארגון ותורם להצלחתו העסקית. בחלק מהאזורים במרחב הכפרי כבר הבינו את החשיבות של איזון מגדרי בדירקטוריונים ונותנים לנושא משקל (אשכול, משגב).
מדוע אנחנו נמצאים במצב הזה?
"כשמנתחים את החסמים המרכזיים שעומדים בפני נשים עדיין מוביל הקושי של "איזון עבודה וחיים אישיים". לצערנו, אין מספיק פתרונות לעזר לנשים ולגברים שרוצים לשלב בין הדרישות המקצועיות למחויבויות המשפחתיות.
בנוסף לכך, קיים חוסר במדיניות ותכניות מכוונות מטרה, אין מספיק הכשרה וליווי לנשים בכירות, נמצא שלנשים יש פחות הזדמנויות ופחות קשרים, בתהליכי גיוס וקידום יש הטיות לא מודעות, וכל אלו נוספים לתפיסות סטריאוטיפיות שגויות המחייבות גם שינוי תרבותי והתנהגותי".

בן צבי מוסיפה: "גם ראשי המועצות הבינו מיד שהתמונה בחדר חסרה, הם לא התחמקו מהסוגיה ומאד רצו להבין מה ניתן לעשות. הדברים הם לכאורה פשוטים בתיאוריה אך במציאות נתקלים בקשיים כל הזמן, ולמרות זאת יש להתעקש על לעשות אותם: העלאת המודעות לאיזון המתבקש, הובלת מדיניות בנושא יחד עם הישובים תוך הבנת החסמים ובנית תוכנית עבודה, עידוד נשים להגיש מועמדות לתפקידים מובילים, ליווי נשים (כן הרבה מהן זקוקות לזה) במעלה סולם הדרגות ולבסוף, עבודה משותפת של נשים וגברים. רק ככה נצליח מהר יותר לייצר שינוי, שינוי מבורך לכולנו".

בכנס הנהגות הקיבוצים 21/10 10:15 יעסוק מושב "הטמעת התפיסה המגדרית" בנושא זה. גם ראשי מועצות מוזמנים.

הוספת תגובה חדשה